Spring naar bijdragen

Stoppen of matigen ???


blondie6173

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heb voor nu besloten maar even alleen hier te blijven. Ik merk dat ik anderen niet tot steun kan zijn. Ga teveel in mezelf op. Heb wel wat van de dagdraad van vandaag gelezen maar kan er maar moeilijk op concentreren. Ben een gevecht tegen de drank aan het voeren.
Waar ik ook moeite mee heb is de ongeschreven regel dat je hier niet mag schrijven als je hebt gedronken. Waarom is dat dan geen geschreven regel? Als daar een apart topic voor word aangemaakt kun je er toch voor kiezen die niet aan te klikken?
Ook het schrijven over het waarom van drinken vind ik moeilijk. Het zorgt er eigenlijk altijd voor dat ik juist wil drinken. Heb veel therapie gehad maar sommige zaken slijten nooit. Het is als een litteken dat op de meest onverwachte momenten weer openbarst. Daar kan ik dan dagen helemaal door ingenomen worden. Afleiding duurt ook maar zo lang als het duurt. Met eerlijk zijn heb ik weinig problemen, het onder woorden brengen vind ik veel moeilijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de dagdraad voor een groot deel gelezen. Ik merk dat ik helemaal niet zover ben om daar iets durf neer te zetten.
Heb een rotdag. Is wel goed begonnen en zoals de laatste tijd een fijne videochat met een goede vriendin van me gehad. Daarna ben ik weer op mezelf aangewezen en dat valt me zwaar. Al die herinneringen doen me geen goed. Ben veel in therapie geweest en sommige hele nare dingen zijn daardoor wel verzacht en verduidelijkt. De pijn, soms, komt in alle hevigheid terug en dan weet ik me geen raad. Nou ja, de ene keer beter dan de andere keer. Nu komt alles zo hard binnen, kan het kleinste dingetje zijn. Voor mij zitten 'triggers' in de kleinste hoekjes. Vaak ben ik daar wel tegen bestand maar nu niet. Huilen lukt me niet en soms vraag ik me af of me dat wel zou opluchten.

Ik ga maar 'ns afsluiten en iets anders doen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hannah,
allereerst nog sorry dat ik niet goed naar je aanmeldingsdatum had gekeken. Jij bent hier ook al een tijdje dus. Hannah 1 moet haar naam na jou zijn gaan gebruiken, dan was jij eerder.
De enige echte Hannah dus!
Maar wil me daar helemaal niet mee bemoeien hoor, had alleen de verwarring opgemerkt.
(en me er dus toch mee bemoeid).

Je hebt je trauma's nog niet helemaal verwerkt zo te lezen. Voel je daar niet schuldig over, wees mild voor jezelf. Je hebt al veel therapie gehad, heb je er nu nog hulp bij of is dat afgesloten?
Soms ben je later weer toe aan een nieuw stuk verwerking, bij mij was dat tenminste wel zo.
Maar dat kun je natuurlijk alleen zelf weten. Sterkte in ieder geval.

Ha, de minderaars en de stoppers.
Het zal wel altijd een spanningsveld blijven.
Ongeschreven regels, hoe geldig zijn die?
Tactive is er voor minderaars en voor stoppers.

De volgende spelregels geleden volgens de info op het draadje spelregels:

blijf bij het onderwerp
plaats geen privé-informatie over anderen
promoot geen alcohol of andere verslavende middelen
plaats geen links naar illegale zaken
plaats geen commerciële reclame
val anderen niet persoonlijk aan, wees positief en ondersteunend
gebruik geen schuttingtaal
gebruik slechts één naam (account).

En het is natuurlijk aan de moderators hoe dit wordt geïnterpreteerd.
Als je het strikt bekijkt:
Blijf bij het onderwerp: dan kan misschien de helft wel worden weggehaald.
Wees positief en ondersteunend, val anderen niet persoonlijk aan: hier wordt ook best wel heel coulant mee omgegeaan.
Promoot geen alcohol: als iemand zegt datie een biertje drinkt en daar van geniet, valt dat daaronder?
Of pas als je zegt: joh neem er ook lekker 1! (liefst nog met icoontje erbij)

Het maakt mij inmiddels niet meer uit. Maar kan me voorstellen dat als iemand net zit te tandhakken het forum juist averechts werkt als iemand komt vertellen datie van zijn drankjes geniet.
Dan kun je zeggen dat kom je in het echte leven ook tegen maar op een forum als dit zou je misschien wat beschutting en bescherming verwachten.

Ja en als iemand dronken of aangeschoten zit te schrijven, tenminste als ik dat denk, dan scroll ik gewoon door. En ook wel eens als het over de boontjes of de poezen gaat.
En soms ook niet, dan vbind ik dat wel weer boeiend.

Het is wel heel leerzaam om bij jezelf na te gaan waar je gevoeligheden liggen, waar je heftig op reageert. En hoe dat komt. Wat in jou dat veroorzaakt.

Maar stoppers en minderaars op 1 forum, zal volgens mij altijd wel enigzins blijven botsen af en toe.
Van mij hoeft het trouwens niet apart hoor. Dan had ik vaak moeten switchen ook.

Via mislukte stopppogingen veranderd in een matiger en nu begin ik er gewoon niet meer aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had de site al verlaten maar m'n mail stond nog open. Vandaar dat ik nog even terug kom. Eigenlijk alleen maar omdat ik me zo ellendig voel. Heb zelfs m'n casemanager heb gemaild met de vraag of ze me wil bellen. Ik hoop maar dat het lukt en anders..jammer dan.
Ik zou nooit een ander aanzetten tot drank en/of het gebruiken van bepaalde medicatie. Wat ik wel zou doen is iemand stimuleren om b.v. de huisarts te bellen of de behandelaar(ster) en iemand veel sterkte wensen. Ik weet van mezelf dat dit maar zo matig kan zijn maar anders weet ik ook niet. Voor mij blijft het nog altijd lastig te herkennen waar m'n gevoeligheden liggen omdat ik er meestal vanuit ga dat ik alles wel aan kan. Dat is duidelijk niet zo maar het vroegtijdig herkennen lukt ook nog niet. Enfin, ik heb gedronken en sluit nu echt af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat we het zowieso eens zijn hier.
En als het veilig is om hier wel te schrijven Hannah, dan is dit de plek voor jou voor nu.
Ik vind het fijn te zien dat je de stap bent aangegaan om over dinsdag te schrijven.
Weet nog dat ik ooit schreef over mijn grootste verlies, met het zweet op mijn lijf, en er reageerde helemaal niemand op, pffff. Veel later nog eens voorzichtig gedaan en kreeg hele lieve reakties,
niet direct alco gerelateerd, maar indirect wel, want grote trigger voor drinken geweest en oei
wat moeilijk om dat op dit forum te zetten.
Maar elke stap is er een Hannah
en elke stap is op jouw manier
en op jouw tijd:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee PP, ik heb er al langer problemen mee dat hier zo moralistisch word gereageerd soms.

Ik denk dat dan het oorspronkelijke idee van een alc. forum niet meer van toepassing is.

De dag daaglijkse dingen zijn ook alc. gerelateerd, maar men hoeft niet te oordelen of erger nog te veroordelen.
Trouwens ADB zegt in de statuten, voor mensen die willen stoppen of minderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog een minderaar. Ik durf dat tegenwoordig op het forum wel te zeggen, eerst niet; krijg er geen reacties op trouwens.
Ik zou soms wel wat specifieker willen zijn en meer over mijn ervaringen bij het minderen willen zeggen ,maar dat laat ik dan maar.
Soms drink ik wel eens als ik op D&D ben. Dat hoeft niemand te weten. Ik drink op momenten die ik wil en tracht dat onder controle te houden. Dat lukt 9 van de 10 keer. Ik ben een autonoom mens en wil zelf verantwoordelijk worden, daar gaat het om. Daarnaast hoop ik een warm gehoor te hebben voor anderen en ben ik gehecht geraakt aan een hele club op dit forum.

Je moet je weg er wat in vinden!! Doen hoor, Hannah!
En PP: ik ben blij dat je hierin meedenkt en je zegje doet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Pietje,

hoe bevalt jou het minderen? Kun jij je aan je afspraken met jezelf houden?
Voor mij geldt wel dat dat wisselt in de tijd. Het wordt in elk geval al gewoner om niet te drinken, dus dát is al min of meer gewonnen. Ik hoéf gewoon niet zo nodig, maar soms is het lekker en ehh... ja soms schiet ik nog door; dat ligt dus nog gevoelig en heb ik in de gaten te houden. Ik heb wel enorm veel van het forum geleerd. Van alles over lichamelijke klachten en verschijnselen die mij ook niet vreemd waren. Toch lijkt dat langzaam aan te verdwijnen en met sporten erbij kan ik zeggen dat ik over het algemeen een stuk fitter ben geworden, ook helderder in mijn koppie.

Ik hoop dat jij ook wat aan het forum hebt?

groetjes, Cathy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedank voor deze discussie. Blijkbaar ben ik niet de enige. Wat ik nu voor mezelf zit af te wegen is of het eigenlijk wel zo goed voor me is allerlei herinneringen min of meer op te schrijven. Sommige zaken gaan nooit weg en met het opnieuw ophalen maak ik het mezelf erg lastig. Ook over drinken schrijven maakt dat ik er juist trek in krijg.
Ik moet het even allemaal laten bezinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk dat ik gewoon te gespannen ben om te kunnen schrijven. Net door m'n angst heengegaan en naar buiten gegaan voor een wandeling. Ik hoopte zo van m'n schuldgevoel af te komen. Dat is helaas niet gelukt. Af en toe lees ik wat onderwerpen hier maar alles komt zo hard binnen en bij alles twijfel ik. Ik weet ook wel dat er weer betere tijden zullen komen en dit weer voorbij gaat. Ik wil eigenlijk heel graag schrijven maar eenmaal met m'n handen op het toetsenbord komt er nauwelijks iets zinnigs uit. De dingen die me bezighouden krop ik op, ik sluit als een oester. Ik schrijf dit dan nu maar even van me af. Kijken of er weer een nieuwe stap komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat naar Hannah, dat het schrijven je zo moeilijk lukt. Het kan zo enorm opluchten wanneer dingen van je hart zijn. Echter ik ben het ook eens met je berichtje erboven: pijn weer ophalen> wees er voorzichtig mee. En over alcohol: ook ik heb een periode gevonden dat dat te lastig was, al die nadruk op alcohol+ de problemen. Dit ging trouwens vanzelf weer over.

Heeft de wandeling je wat geholpen?
En wat zijn je schuldgevoelens?
Mijn ervaring is dat schuldgevoelens je niet verder helpen; als het je lukt zou ik daar in elk geval een streep onder zetten om te beginnen. Het verleden is voorbij.... kijk vooruit en naar wat van nu af aan te redden valt en je geluk verschaft.

Als je het prettiger vind mag je gerust een pb sturen hoor.

xxx
Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zet een gedeelte van mn stukje op de wie is wie van PP hier nog een keer neer

"Ik schrijf vrij weining over het minderen en zal je ff uitleggen waarom.
Ik ben in de gelukkige positie dat ik niet na 2 borrels al mn remmen kwijt ben.
Door de verhalen hier goed te lezen, heb ik gezien dat er heel veel op het forum
zijn die, die rem niet meer hebben. (er staat bij thema's een mooi stuk vd circels van van Dijk)
Ze gaan dagelijks die strijd aan, door helemaal niet meer te drinken.

Ik denk dat het een soort van inlevingsvermogen is dat ik daarom niet schrijf over
wanneer ik gedronken heb. Volgens mij zou het voor een ander onnodig en trigger kunnen zijn.
Ook lees ik vaak dat dat forumleden het idee hebben het ook te kunnen, maar het overgrote deel komt
na de eerste van een koude kermis thuis. Want dan blijkt dus keihard dat, dat dus echt niet het geval is.

En als laatste wil ik zeggen, dat ik nooit aan de ditjes en datjes meedoe, als ik iets gedronken heb, gewoon om het voor mezelf en de andere forumleden zuiver te houden. "

Ik wil gewoon niet dat mensen denken dat ik gedronken heb als ik een tikfout maak of een gekke uitspraak doe.
En weet jullie wat het grappigste is, ik ziet vrijwel altijd direct dat iemand aan het drinken is, aan hoe iemand schrijft, en ik weet zeer zeker dat ik daarin de enige niet ben, die dat ziet. Ons kent ons nl.

En eigenlijk vind ik het ook een vreemd fenomeen om bewust met een borrel in je hand, omdat je wilt drinken, naar een alcolistensite te gaan, zonder te zeggen dat je drinkt.
Wat wil iemand daar dan eigenlijk op dat moment halen??
Is het dan eenzaamheid
Op zoek naar gezelligheid
Dat is wat ik me dan echt afvraag, want als het die redenen zijn dan kun je m.i toch veel beter naar een chatsite gaan??

Ik ga veel liever zoals vd week bewust naar het forum toe, als ik me niet voel zoals ik me hoor te voelen,
om juist die borrel niet te nemen.
Ook zit ik er weleens een avond te dollen, maar dan nog heb ik weer een avond niet gedronken.

En of jullie het hier nou wel of niet mee eens zijn, dit is de manier hoe ik tegen het forum aankijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hannah, ik kan me voorstellen dat veel dingen hier hard kunnen binnenkomen.
Veel mensen hier hebben het 1 en ander meegemaakt. De 1 schrijft er liever niet te gedetailleerd over en een ander doet dat soms wel.
Het is niet perse beter om alles op te schrijven. En als het te pijn doet, kun je maar beter niet forceren.
Dat is niet wegstoppen, dat is je eigen gevoelens respecteren :present:
En door daar over te schrijven zet je ook weer een stap.

PietjeParel als het jou zo goed lukt om je doelstellingen te halen krijg je van mij ook een bosje :present::present::present: hoor.

Witte ik denk ook wel eens dat mensen gedronken hebben als ze hier schrijven. Maar helemaal zeker weet ik het niet, ik ben zelf nuchter ook wel eens in verschillende stemmingen.
Soms zeer kort van stof, dan weer wat uitbundiger. Ik merk wel dat ik toch liever overdag schrijf dan 's avonds, als er meer mensen zitten te drinken, want dan kan ik net zo goed naar een cafe gaan.

Ik ben blij dat ik er helemaal mee gestopt ben, met de alcohol. Dat hele heldere gevoel heb ik na een paar drankjes niet. Dat maakt mij niet beter dan matigers en ik zeg ook niet dat matigers moeten stoppen. Het is alleen mijn eigen ervaring die ik ook graag vertel.

Leven en laten leven, moet kunnen toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate schreef: "Het is niet perse beter om alles op te schrijven. En als het te pijn doet, kun je maar beter niet forceren.

Goed om te lezen. Ik ben het al vrij lang niet meer mee eens dat alles maar elke keer opnieuw gezegd moet worden. Verwerking gaat maar tot een zekere hoogte. Bij meervoudig ptss blijven er gewoon gevoeligheden bestaan en op de meest onmogelijke momenten. Dat accepteer ik denk ik haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb iets vreselijks gedaan. Afspraken met een vriendin geschonden en daarmee het vertrouwen. Door de drank. Het ergste vind ik dat ik haar verdrietig en boos heb gemaakt. Wil ik zorgen dat ik niet alles ga verliezen zal ik toch echt een duidelijke keuze moeten maken. Ik ben weer over mijn en een ander haar grenzen heengestapt of het niets was terwijl het ronduit grof is dat te doen. Respectloos.
Nu verlies ik mezelf in machteloosheid en weet dat nu even niet handelen. Ik voel me een slecht mens maar duidelijk niet uit zelfmedelijden. Ik heb iets echt ergs gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat weet ze al. Dat heb ik haar geschreven. Daar gaat het niet om. Zij hoeft niet met mij te doen te hebben en zo boos is ze niet op mij. Wel heel erg teleurgesteld en dat begrijp ik. Het is niet aan mij om te proberen het goed met haar te maken en ook niet aan haar. Ik moet het eerst goed maken met mezelf. Als ik dat kan, lukt het opbouwen van vertrouwen misschien weer. Zo niet dan heb ik dat totaal aan mezelf te wijten.

Ik zou geen contact met haar hebben als ik heb gedronken en dat heb ik wel gedaan terwijl ik beloofd had dat niet te doen. Blijkbaar heb ik er ook nog over gelogen toen ze me vroeg of ik had gedronken. Dat heb ik ontkennend beantwoord. Dat weet ik niet meer maar ik geloof haar onmiddellijk. Zij zou nooit mij vertrouwen schaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat naar voor je Hannah!
Zo te horen gaat het om jouw 'eigen' eergevoel. Je wilt eerst met jezelf in het reine komen?
Correct me when I'm wrong!

Hoe is het nu dan met jouw drankgebruik? Dit is pas geleden gebeurt neem ik aan.
En dát is dus iets wat drank doet: veel kapot maken. Je geheugen wordt aangetast. Je kwetst jezelf daarmee erger dan die liefdevolle vriendin. Dat weet je al.

Ik betuttel niet. Onlangs ben ikzelf iets vergeten (door teveel te drinken, want 1 x teveel drinken en het gaat loos) en dat is bepaald een nederlaag te noemen. Toch wens ik me niet door een dergelijk voorval te laten leiden. Het is een handicap. Ik werk eraan. Ik heb een handicap waar ik mee moet leven/of het nu mede door de oude dag (?) komt of om het even wat: ik erken dat er iets mis is, MAAR: ik moet er mee verder. Mijn vriend weet dat...
Deels lukt het me, om mezelf te vergeven. Dat MOET! Ik doe wel mijn best!

Werk jij er ook aan meid?

Ik las nog het eea na over jou. Schuldgevoelens vanwege het opgesloten zitten.... maar dat begreep ik niet goed. Ik zou veel eerder boos worden wanneer me zoiets overkwam.

Schroom niet en blijf hier praten!

xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hanna,
Je hebt iets ergs gedaan, hebt spijt, schuldgevoelens en boosheid.
Allemaal gevoelens en die zijn er, terecht of niet is niet aan de orde. Wat is dat is.
Wat ook mag zijn is mildheid.
Alcoholisten liegen en sjoemelen, dat weten we allemaal.
Het gaat er om verantwoording te nemen.
Laat dit misschien een goede wending krijgen door de knop radikaal om te zetten.
Het geeft rust en vrede om met de onderliggende zaken aan hetw erk te gaan.
Ik hoop dat je er hulp bij hebt, want zelfs met hulp is het zwaar.
Per dag hanna, dan is het te doen! Sterkte meid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pietjeparel, we zijn niet 2 kampen de stoppers en de minderaars,
we zijn één groep mensen met alcoholproblemen. het feit dat stoppen of minderen
hier een eigen thema heeft gekregen is juist niet het wegstoppen ervan, maar zo veel
aandacht ervoor dat we steeds hier er verder over kunnen schrijven. Bij de ditjes en datjes is niks terug te vinden. Ik ben juist blij met thema's. Hier gaat het om wat je tegenkomt als je ADB probeert te worden. En we hoeven elkaar niet te overtuigen want wat goed is voor mij, kan voor jou wel helemaal niet goed zijn, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties. Het gaat niet echt om mijn eergevoel. denk dat ik dat niet eens heb. Waar het om gaat is dat ik een hele lieve vriendin haar vertrouwen heb geschonden en ik niet weet hoe ik dat weer kan opbouwen. Als die kans er al in zit. Heb sinds zaterdag niet meer gedronken. Ben er enorm van geschrokken.
Niet drinken betekent veel spanning en daar heb ik echt een probleem mee. Alleen al even hier iets schrijven kost me al veel energie.
Tja, mildheid. Zoals meer van jullie dat wrschnlk wel kennen is dat ik behoorlijk mild ben voor anderen en hard voor mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geef het de tijd. Vooral waar het het stoppen met drinken betreft. Mildzijn betekent dan dat je de bijverschijnselen, zoals onrust, vermoeidheid en hoofdpijn e.d. moet verdragen en je daar accepterend in kunt zijn. Tegen jezelf zeggen: dit kost tijd en het gaat op termijn over en dan wordt alles helderder om je heen. Hard kan ook, maar dan: in de zin dat je je aan afspraken met jezelf houdt!
Wat je vriendin betreft... kan ik niet zoveel zeggen. Wat ik weet is wanneer iets bespreekbaar wordt gemaakt het vaak ook wel opgelost kan worden. Achteraf valt het dan mee.
Sterkte!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hannah
dan kan de volgende stap worden dat je wat zachter naar jezelf wordt.
En dan bedoel ik niet goedpraten wat fout is. Wat je gedaan hebt valt niet
terug te draaien. maar als je er van leert en met jezelf een contract afsluit
dat het niet weer zal gebeuren, dan kun je verder.
waarom milder naar anderen en niet naar jezelf?
daar zit vast iets onder.
Heb je hulp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...