Spring naar bijdragen

Slaapdraadje


Otje

Aanbevolen berichten

Nog een weekje en dan sta ik drie maanden droog.
Ik heb hier gelezen dat dan ook je slaap weer normale proporties gaat aannemen.
Kan niet wachten. Vandaag bv pas om 16.00 uur opgestaan.
Totaal ontregeld dus.....
Bij wie ook ? Want ik ben vast niet de enige....
:lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij is het slapen ook nog niet optimaal, zelfs na bijna 1/2 jaar droogstaan niet.
het is wel veel beter, maar nog lang geen 8 uur doorslapen zoals vroeger.
De ontregeling kwam bij mij met de overgang
en de combinatie van veel stress en alcohol
verergerde alles.
Nu word ik soms ook wel een keer of 5 per nacht wakker
maar omdat ikzonder alco meer rust in mijn hoofd heb
ga ik niet liggen malen, dus ben minder moe als ik opsta.
Maar of het ooit nog helemaal goed komt??
Melatonine helpt mij niet helaas en iets zwaarders wil ik niet.
Had ooit kruidentabletjes die €5,99 (gezonde nachtrust en fit weer op, of zo iets) heten en kosten bij de DAdrogist;die hielpen vaak wel, zal ze weer eens bestellen, na een poos niet gebruikt te hebben
wie weet kan het weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lief zeg Carolien,
Ik heb geen last van minder daglicht hoor.
Ben smiddags toch wel een paar uur buiten met da dog, dus beweging, frisse lucht en daglicht is er wel.
Als ik terug kijk naar mn jeugd had ik het toen ook al heel sterk.
Als klein meiske was ik altijd nog wakker als mn ouders naar bed gingen en smorgens natuurlijk niet wakker te krijgen en niet vooruit te branden. Soms zelf s gevaarlijk, niet opletten op de weg enzo. Hele toestanden...
Enige oplossing die ik tot nu toe weet, is wachten op de uithuilpsych die onderweg is en als ik weer aan het werk wil iets zoeken in de nachtdienst.
Zoiets ofzo. Ik weet het ook nog even niet, tis allemaal nog hardop nadenken, wie weet komt de eureka-key vanzelf aanzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slapen is een soort van hobby voor me, ik vind het heerlijk om zo op mezelf te zijn in mijn holletje met mijn dromen. Maar een paar jaren geleden kreeg ik slaapproblemen. (de overgang?)
Ik heb heel lang 'iets' gedronken om maar goed te kunnen slapen, dat was vooral in de tijd dat ik minder goed tegen onregelmatige diensten kon. Inclusief middagdutjes (en daarvoor een glas wijn), die me uit mijn ritme haalden. Mijn hele leven sliep ik al uit. 36 jaar werken met later vooral veel late diensten. Dus er was een verschuiving. Laat in bed en ALTIJD laat opstaan. Half 11 op, dat doe ik mijn hele leven al.
Als ik bij familie logeer weten ze dat al: C komt laat uit bed.

Ook nu ik veel minder drink (0-1 of 2) kan ik vroeg naar bed gaan wat ik wil maar ik slaap door tot 10 uur of half 11. Ongelofelijk!
Misschien heb ik mezelf hieraan gewend gemaakt?
Soms moet ik wel heel vroeg op, incidenteel voor het invalwerk. Ik slaap dan gelijk een stuk belabberder.

Wel valt me op dat ik zonder drinken hartstikke duf wakker word. Ik ben erg benieuwd of dat gaandeweg over gaat.

Een tijdlang was ik dwangmatig bezig met het moeten-slapen. Dat is nu veel minder zo. Heel af en toe merk ik nog dat het in mijn gedachten een rol heeft: ik moet slapen dus neem ik een glas wijn..... ik probeer mezelf te corrigeren omdat ik allang weet dat ik mijn normale slaap zo weer te pakken heb.
Vreemd hoelang dit soort aannames op de achtergrond een rol spelen!! Ik ga bezig met dit soort denken los te laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow Cathy, half 11, daar teken ik voor.
Voor mij is dat vroeg !!!
Misschien moet ik het ook wel loslaten. Wat maakt het ook uit. Ik ben toch productief ?
En straks wordt het weer langer licht.
Mn slaapkamer kan ik verduisteren dus wat is dan eigenlijk het probleem....
In New York heb je ook een 24 uurs economie.
Misschien dat ik toch eens ga stoppen met die natuurlijke rustgevers.
Kijken wat er gebeurd met mn lichaam. Misschien herstelt het zich wel op een fijne manier in een bioritme.
Nu heb ik de gelegenheid daarvoor, omdat ik nog niet gebonden ben aan een baan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien scheelt het ook om gewoon 'moe genoeg' te raken. 's Avonds nog eens lopen misschien?
Ja, ook eens proberen zonder de middeltjes. Of alleen warme melk bv. En dan maar domweg vertrouwen dat het goedkomt??
Productief zijn en tevreden over wat je de dag gedaan hebt. Is ook een goeie , die voor mij geldt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik heb beweging genoeg hoor, (doggie)
Elke dag cross ik op de fiets door de stad, doe mn huishoudelijke taken en maken flinke wandelingen met mn hondje.
Mijn vader +++ heeft ooit een wekker voor mij gemaakt toen ik nog werkte in de ploegendienst, en me te vaak versliep als ik ochtenddienst had.
Een hele harde rinkelwekker aangesloten op electriciteit, met een versterkertje zodat het echt loeihard geluid was, het snoer van de wekker was heel erg lang en in het stopcontact in de woonkamer. De wekker naast mn bed kon ik niet uitzetten op de wekker zelf, maar moest dan mn bed uit om de stekker uit het stopcontact te halen in de woonkamer.
Nou dan was ik wel wakker hoor, en meteen mn bed uit hihi :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb begrepen dat er heel veel mensen zijn met slaap problemen. Ook mensen die niet verslaaft zijn (geweest) aan alcohol. Zelf heb ik gemerkt dat op de D-dagen, dit zijn de dagen dat ik niet drink, ik heel erg moeizaam in slaap val.

Momenteel is mijn schema: Ma 1; Di 0; Wo 1; Do 0; Vr 2; Za 3; en Zo 2 = totaal 9 glazen alcohol

Op de dagen dat ik 0 of 1 glas wijn drink slaap ik moeilijk in. Bij twee of drie glazen val ik zo om:) Voor de aanmelding bij ADB dronk ik elke dag 4 glazen of meer. Gemiddeld kon ik dan 4 keer per jaar niet in slaap komen. (iedereen piekert natuurlijk wel eens)

De hele maand februari ga ik droog staan en hoop dan een echt beeld te krijgen van hoe alcohol je slaap ritme en het in slaap vallen beïnvloed. Wél merk ik, dat ik de doordeweekse dagen weliswaar korter slaap door het moeilijke in slaap vallen, maar toch voel ik mij energieker door de dag heen. Ik sta elke morgen om 10 voor 7 op.

Zoals ik boven las in de reacties, kan het dus nog een hele poos duren voor je weer normaal in slaap valt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn slaapritme begint, heel langzaam aan weer de oude te worden.
Gisteren zelfs 9 uur non stop en dat is een uniek kado. Ik werd dan ook blij wakker,
dus slaap is erg belangrijk voor mij. Met alco sliep ik in als een blok, maar rond 3 uur steevast wakker en soms uren, en dan ook nog eens brak wakker. Het slechte slapen kwam ook door de overgang en veel problemen, die zorgeden voor het malen snachts. Nu zijn de problemen niet minder, maar het malen wel, + dat ik bijna door de overgang heen ben. Ik denk dat alco bij mij vertserkt wat er al was.
Het inslapen was nooit een probleem, tenzij in crisis, maar dat lijkt logisch.

Bakkom, ik ben benieuwd naar februari. Goed dat je als zo geminderd bent, meer kans dat het sneller geleidelijk beter gaat. En die vaste structuur is ook goed. Ik zou er wel rekening mee houden dat het meer duurt als een maand, dat lkijkt iets te optimistisch. Maar ik gun het je wel hoor, want het is bij iedereen toch verschillend en je bent al zo goed bezig. Wat ik me afvraag is of je veel verschil zult merken straks. Dan blijkt misschien zelfs dat die enkele glazen, zeker doordeweek, helemaal geen toegevoegde waarde hebben. en dat er veel meer rust in je hoofd komt, omdat je niet zo met het drinkschema bezig bent, daar ben ik benieuwd naar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi jane,

Ja zeg, ik ben ook heel erg benieuwd naar de maand februari. Ik zal de twee glazen die ik van mezelf mag drinken door de week niet zo missen maar ik ben bang dat ik het in de weekenden zwaar ga krijgen.

Bedankt voor je complimentjes trouwens!

Een hele maand niets drinken zal voor het eerst zijn sinds 20 jaar en ik hoop van harte dat ik hier wat ga leren of ondervinden waar ik in de toekomst iets mee kan. Dit is mijn allereerste serieuze minderpoging en ik heb sterk het idee dat als ik dit slim aanpak, dit ook mijn enige gaat worden.

Dit omdat ik geen geheelonthouder wil worden maar simpelweg de rest van mijn prachtige leven nooit MEER DAN 10 glazen alcohol per week wil drinken. De stopmaand zal ik gebruiken om inzicht in mezelf te krijgen en om mijn drinkpatroon te doorbreken.

In de maand maart zal ik dan gaan ontdekken (net als jij al zei) hoe ik verder zal gaan. Als ik heel eerlijk ben; ik kan bijna niet wachten!!!!!!!! :)

dank voor je steun en antwoord

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga vannacht een nachtje overslaan.
Het loopt nu zo uit de hand dat dit me een goed idee lijkt.
Een nachtje overslaan en dan vanavond vroeg naar bed.
Heb verder geen intensieve klusjes vandaag, alleen wat boodschappen halen, maar dat doe ik meteen straks om 08.00 uur.
Verder een beetje rustig aan borduren en misschien extra douchen.
Voorheen deed ik dit ook zo vaak, doorzakken met drugs en alcohol, nu dus eens nuchter.
Even een dagje doorbijten, maar dan ben ik er wel vanaf. Kan ik weer gewoon op tijd naar bed en op tijd eruit.
En lukt het niet, dan is het nog niet erg want dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.
Straks dan maar even een kopje koffie zetten...
Ik zie het net als bij een jetlag na een vakantie, dat je dan ook wel eens even de dag moet doorzetten om weer in je ritme te komen.
En hoe vaak ik niet moest werken met nauwelijks geslapen te hebben, ontelbare keren waren dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is gelukt !!!
Normaliter lag ik nu net in bed, en nu werd ik uit mezelf wakker, netjes na 8 uur geslapen te hebben.
Wat een heerlijk gevoel, ben fit, de hele dag nog voor me. Lekker uitgebreid koffie drinken. Straks met de hond een broodje halen bij de bakker.

2 jaar geleden heb ik dit ook geprobeerd. Dat was na een moeilijke tijd. Ik had echt weer zin in dingen, dus de wekker gezet. Voordat de wekker afging ging de telefoon en kreeg ik het bericht van mn vader.
8 jaar geleden liep ik ook zo te rommelen met mn slaaptijden. Ik ben toen een avond naar een trancedans geweest. Dat had me zo goed gedaan dat ik de volgende ochtend vol goede zin vroeg uit de veren sprong en de hele ochtend lekker actief geweest.....toen ging de telefoon, mn beste vriendin overleden.

Dat zat er dus achter.
Ik denk dat ik vandaag mn telefoon maar uitzet.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Ik slaap nu 2 maanden steeds slechter. Eerst doordat ik stopte met drinken, nu omdat mijn medicijnen waar ik goed op sliep zijn gestopt. Is al een tijdje dat ik rond 4 uur in slaap val en nu ben ik nog steeds wakker. Vandaag heb ik zoiets van probeer het niet eens meer. Uren wakker liggen. Ik word er gek van. Nu heb ik tenminste wat afleiding. Heb het er helemaal mee gehad. Vandaag melatonine geprobeerd en gister alcohol en zelfs dat laatste werkt tot mijn grote verbazing niet meer. Ben nooit een slechte slaper geweest, sliep eerder teveel en in depressieve perioden was ik zelfs maar een paar uur wakker. Stond om 17.oo op en ging er een paar uur later weer in. Ik zie dat het nu 5.30 is. Zometeen kan ik het dagdraadje openen. Voel me echt niet moe. Ben eigenlijk ook bang om te gaan slapen omdat ik steeds heel verward en paniekerig wakker word. Heb nu bed in de kamer voor de tv. maar daar durf ik ook niet meer in. Heb mezelf al heel lang gedwongen naar boven te gaan en laatste dagen dan beneden op stretcher, maar heb het nu opgegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De nacht dat ik niet meer kon slapen

heb nog nooit
zo naar de ochtend verlangd
naar het eerste beetje licht
dat mij beloofd dat er
een nieuwe dag
zal beginnen
bij het eerste sprankje licht
gaat
de beklemming misschien
weg
en misschien
kan ik dan
eindelijk wat rusten
nu niet
want nu
zijn zij er
de spoken van de dag
de geesten van de avond
en de demonen van de nacht
die zijn het ergst
ik hou ze op afstand
maar als ik ga liggen
dan kijken ze
zo dreigend
naar mij
wachtend tot ik slaap
om me dan te bespringen
zodra ik wakker word
en dan
kan ik er
NIKS
tegen doen
omdat ik even
niet op lette
omdat ik ze even vergat

Bethanie


Heb dit geschreven in de nacht dat ik niet meer kon slapen op 28 oktober en vandaag op 3 november aangepast zodat het bij mijn andere gedichten kan waar ik wat meer mee wil doen dan ze alleen schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook weer insomnia alom
Verschillende oorzaken,
Een spannende man naast me, die snurkt, heel hard
Geen spannende man naast me
Geluiden, een zoemende mug, een piep buiten, mensen die onder mn raam gaan staan praten.
Geen geluid. Gewoon klaarwakker. uren en uren en uren.......

Ik slik melatonine. En soms nog iets erbij, valeriaan of iets dergelijks.
Ik heb een poosje klaproos geslikt, en dat werkte als een bom.
Maar volgens mij is klaproos een achterachterachternichtje van opium......dus gevoelsmatig neem ik dat dan liever niet. Alleen misschien dan in spannende tijden dat ik weet dat het er is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woman,

Hoop dat je het niet erg vind maar heb ook gebruik gemaakt van je tip.
Heb ze besteld voor mijn W.
Sinds in uit de bocht ben gevlogen (figuurlijk) doet ze geen oog dicht als ik nachtdienst heb of in een hotel moet slapen voor een of andere training.
Hoop dat het helpt.

Bedankt in elk geval,
Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...