Spring naar bijdragen

kansloos en terugval


Guiseppe

Aanbevolen berichten

Ik drink al 20 jaar teveel alcohol, maar het was steeds min of meer onder controle. Na een tijd teveel drinken, minderde ik met gemak en ik dronk "maar" 15 keer per week ofzo. Verder kon ik altijd bepalen hoeveel ik zou drinken (dus 5 pils was 5 en niet 6 of meer).
Toen ik 8 jaar geleden overspannen was... ging ik meer drinken... bijna iedere dag.
Daarna ging ik weer werken en minder drinken. So far to so very bad.

Toen ik om andere redenen dan alcoholgebruik 3 jaar geleden ontslagen werd. Weer werd ik overspannen en ging veel drinken. Vanwege een leverinfectie (niet door alcoholgebruik maar Pfeiffer). Hoorde ik per telefoon dat ik niet meer mog drinken tot mijn leverwaarden in het bloed weer prima waren.
Zonder enig probleem du moment gestopt, 6 maanden niets gedronken zonder dat ik vaak zin had in alcohol, tot ik weer groen licht kreeg: ik mocht weer drinken.
En toen ging het harstikke fout. In de weken erna steeg mijn drang naar alcohol naar hoger dan ooit. Ik hoefde ook niet met werk rekening te houden want ik was ontslagen. Mijn controle om te zeggen, vandaag niet meer dan bijv. 6 of 10 blikjes verdween totaal: ik dronk gewoon de koelkast leeg.
Enfin toen kreeg ik weer een baan en matigde mijn drankgebruik door de week (no problem), maar op zaterdag dronk ik veel.
Toen stopte ik weer met drinken voor 3 maanden, precies volgens plan totdat ik op vakantie ging, gebeurde weer hetzelfde: mijn drang naar bier en het vermogen om te zeggen vandaag niet meer dan bijv 4 biertjes was weer helemaal weg.
Uiteindelijk lukte het weer om mijn drankgebruik op een "acceptabel", maar toch uit gezondheidsoverwegingen te hoog niveau te krijgen.

Dat ging weer een hele tijd goed tot ik weer een maand of 2 niet ging drinken. En toen ik daarna tevreden was over het resultaat (afgevalleN), ging ik weer drinken en weer hetzelfde probleem en nog zwaarder dan eerst. De drang om te drinken was weer heel sterk en moeilijk te controleren.


Lang verhaal, maar nu de vraag.
Is het normaal dat iedere keer na succesvol een periode te stoppen, je drankprobleem steeds groter wordt.
Dus van eerst iets te veel, naar niets, naar veel te veel, naar niets, naar nog meer.

Ik ben nu erg bang dat ik maar twee keuzes heb:
Ofwel altijd te veel drinken, maar niet excessief en dan nooit periodes van maanden inlassen zonder alcohol,
of juist voor altijd nooit meer drinken en afzien van het genot? En voor dat laatste ben ik bang, ik weet immers niet of ik nooit meer drinken volhouden als er grote problemen in mijn leven ontstaan (zoals verlies baan, geldprobleem door grote reparaties in huis, verlies of ziekte dierbaren).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeie avond P.K.

Welkom op ons forum, en ik hoop dat je er veel aan zal hebben.
Ja nooit meer drinken klinkt altijd zo definitief zeker als je drank als je grote vriend ziet, (zag). Hier wordt altijd geadviseerd dat je niet verder moet kijken als deze dag, wat er morgen gebeurd zie je dan wel weer.
Het is bekend dat mensen die alcoholproblemen hebben en vaak stoppen, daarna helemaal los gaan. Net of je alles in moet halen wat je je weken, maanden ontzegd hebt.
Als je nu stopt zul je weer moeten wennen aan het (gewone ) leven, met al z'n ups en downs. Ikzelf ben hier ruim een jaar geleden gekomen met het idee, we zien wel waar het schip strand. Nooit gedacht dat ik, nu een jaar verder, nog steeds geen alcohol gebruik.
Afgelopen dec. om precies te zijn de 24e, ben ik mijn man verloren. Wie had een jaar geleden gedacht dat ik het, zelfs tijdens de begrafenis en de tijd daarna, droog zou houden. Ik niet. Maar het is me toch gelukt. Dus rouwen kan zeker zonder alcohol, als je maar de juiste mensen om je heen hebt. Het zal misschien in het begin niet gelijk lukken maar dat is niet erg. Zolang je maar bezig blijft om te proberen de alcohol niet te gebruiken, dat is belangrijk.
Ik wens je heel erg veel suc6 en hoop je gauw te zien bij de dagdraad.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo paardenkop,
nooit meer drinken en afzien van het genot ???....
ik zou, voor mezelf dan, die zin iets anders formuleren....
vandaag niet drinken en afzien van de ellende.....
en als je grotere problemen hebt zoals je die zelf hebt opgenoemd
zullen die met drank op ook niet op te lossen zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier PK
ik denk dat je eigenlijk al weet dat echt stoppen
je meer rust zal geven en dat afzien van dat genot
betekent ander genot weer verwelkomen.
Ik denk maar even aan paardenkracht als ik aan jou denk, want
de naam die je hebt uitgezocht lijkt me niet erg helpend.
Misschien werkt cynisme voor je? Voor mij wel, het is overleveningshumor
maar een naam is te belangrijk om mee te spotten (mijn mening he).
Je hebt al veel manieren uitgeprobeerd met je drinken en stoppen en het lijkt
erop dat je bent gaan jojo-en; alles of niks. heel bekend hier op het forum ook, denk ik.
Gun jezelf maar eens een poost rust en kleine stapjes: vandaag drink ik niet.
succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de antwoorden. Ik vind het heel fijn dat hierover kan praten/schrijven. Dat steunt me nu al.

De naam paardenkop is omdat ik zo snel niet iets kon verzinnen en ik soms drink als een paard.

Ik vind het best lastig om nu al definitief te kiezen voor de route en mijn doel.

De reden dat ik de eerste keer stopte was omdat het moest het van de huisarts en alleen tot mijn leverwaarden weer goed waren. Dat duurde wel lang, maar omdat ik wist dat ik daarna weer mocht drinken, bleek het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. De tweede en derde keer was de reden dat ik stopte dat ik op een bepaalde datum een bepaald gewicht af wilde vallen. Daar wist ik dus ook dat ik weer mocht drinken en dat het helemaal niet zo moeilijk was. Het vooruitzicht om nooit meer te drinken is niet dan ik me klem willen zuipen, maar alleen een ontspannend roesje wil, bijv. op het strand, of soms na het werk, zolang dat vroeger heel vaak goed ging.

Tijdens die stopkeren voelde ik mij lichamelijk en geestelijk vrijwel direct een heel stuk beter. Ik merkte ook dat ik dingen die ik vroeger lastig wordt, makkelijker aan kon (meer assertief en communicatief, scherper).

Ik was heel teleurgesteld dat ik iedere keer na het einde van de stopperiode daarna vrij snel een fall back kreeg; ik bedoel dat ik het lastig vond en soms onmogelijk om een lichamelijk en sociaal acceptable drankniveau aan te houden en het zelfs moeilijker was dan daarvoor.

Ik ben vandaag gestopt en heb bepaald dat ik dat tot juni moet volhouden. Ik denk dat me dat lukt in het vooruitzicht: dan mag het weer, maar met mate. Over dat laatste, de mate daarna heb ik grote twijfels. Gaat het weer mis dan beschouw ik mijzelf definitief als chronisch ziek en alcohol blijft voor altijd verboden.
Mijn plan is:
1) in geval van stress (sterkste drang in alcohol) neem ik een oxazepam van de huisarts. Dat spul werkt goed bij mij en ik ben vrij ongevoelig voor de verslaving daarvan (hoe is het mogelijk voor een alcohist!) omdat ik de specifieke sufheid die het me geeft haat.
2) vanaf nu ga ik voortdurend lezen over alcoholverslaving op plaatsen zoals hier en elders
3) ik zorg dat ik niet te moe wordt of verveeld raak (uitgeput hangend op de bak lijkt een biertje snel een goed idee om de tijd te passeren)
4) ik verplicht mijzelf om iedere dag op tijd (ontbijt of lunch) lekker te eten. Mijn zin in bier verdwijnt dan meestal, want als ik thuis ben heb ik meestal alleen 's middags zin om te beginnen te drinken. Als ik dan niet drink dan heb ik avonds weinig aandrang. 's avond eet ik ook meestal heel lekker dankzij mijn dieet.
5) ik schrijf alle voordelen die ik ervaar van niet drinken dagelijks op.
6) Ik maak een lijst van alle moeilijke momenten en analyseer suf daarop en op tegenmaatregels.
7) Ik schrijf ook alle smoesen op waarom ik toch zou mogen drinken
8) Ik zoek mentale en intellectuele uitdagingen op mijn werk op die ik alleen goed aankan in een stopperiode.

Verder overweeg ik zelfhypose (ik heb daar een hekel aangekregen, maar vroeger werkte dit bij mij vrij effectief) en ABP (maar daar weet ik nog te weinig van).

______________
20 uur nuchter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt eens de braintraining proberen, Paardenkopke dat heeft bij mij de knop omgezet.
Elke dag even meeschrijven op de dagdraad helpt ook.
Zoek een nieuwe hobby, iets wat je altijd al zo ontzettend graag had willen doen.....en raak daaraan verslaaft !!
Overigens ik heb hetzelfde met oxazepam wat je schrijft. Ik gruwel ook van die dufheid, mega sjaggi word ik ervan. Dus ik snap wat je bedoelt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi wederom dank,
(ABD: Ik bedoelde het programma van alcohol de baas. Ik overweeg dit nog.)

Ik heb gisteren heel laat en vandaag lang nagedracht, ik heb besloten om maar helemaal te stoppen met drinken. Gewoon nooit meer. Dit was wel een heel zwaar besluit voor mij. Ooit een vriend met goede kanten is definitief een hele slechte vriend geworden en dat komt nooit meer goed.

Maar alles op een rijtje gezet:
- drinken omdat je je beroerd voelt: dat laatste komt mij bij juist vaak door drank (schaamte over eerder zuipgedrag, rare gespreken en gedrag tegen mensen, kater, de bijdrage van drank aan depressiviteit, het niet doen van voorgenomen dingen, mislukte sex (erectie downgrade), angstig zijn door de drank, ingegooide "ruiten" et cetera.)
- de kosten (gezondheid, geld, indirect via slechter presteren zoals voor carriere ontwikkeling)

Als ik drink voel ik me meestal 1 a 2 uur lekker, en daarna gewoon verdoofd als voor een operatie.
Dit is het risico op een tijd stoppen en daarna weer een just for fun drinkgedrag te vertonen, en het mislukken van het laatste risico gewoon niet waard. Dit besluit is definitief en ik committeer met alles hieraan. Punt uit.

Jullie met diverse adviezen in deze richting hebben gelijk.

Verder: Wat is de dagdraad, waar kan ik die vinden?

_________

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag paardenkop,

Zo te lezen heb je je zaakjes aardig op orde. Knap, ik wens je veel succes en ook welkom nog namens mij. Mocht je toch een keer de fout in gaan, blijf gewoon komen. Kan gebeuren, vind niemand erg. Het kan je helpen

Dagdraad kan je vinden bij ditjes en datjes. Elke dag maakt de eerste een nieuw draadje met in de titel in ieder geval de datum van die dag. Daar wordt van alles en nog wat besproken. Kijk maar en als je zin hebt of iets wil vertellen of bespreken schrijf je ook wat.

PS gelukkig kan iedereen zijn eigen naam hier kiezen, maar ik vind het toch een beetje raar om je met Paardenkop aan te spreken, maar als je dat graag wil respecteer ik dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal binnenkort mijn naam veranderen, meer mensen storen zich eraan.

Wat betreft mijn verhaal, in theorie klink het goed, ik ben in ieder geval rationeel en gevoelsmatig overtuigd, maar nu nog de praktijk.
Wanneer komt de test?
Zoals een situatie waarin ik ongestoord zonder consequenties (behalve terugvallen) zou kunnen zuipen terwijl ik anderzijds op dat moment aan veel dingen niet zou wilen denken.

Zijn er nog meer fora zoals deze? Ik vind deze heel goed maar ik raak de weg steeds kwijt. Het zijn veel van die hele lange threads en moeilijk om daarop aan te sluiten.
______________

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi PK,
Een test komt meestal uit een niet verwachte hoek
of op een niet verwacht moment. Soms kan ik een crisis doorstaan
zonder zelfs aan drank te denken en soms voel ik me gewoon waardeloos
en denk ik: nu zou ik vroeger gauw naar de winkel zijn gehold.
En wat voor mij een test kan zijn, kan voor jouy een lachertje zijn.
Het slimst is het dus het leven per dag te bekijken; vandaag neem ik die eerste niet.
dat is te overzien en ik kan per dag trots zijn. En morgen is het weer vandaag. Zo simpel
is het te doen. Stap voor stap. Ik las net Niwi die schreef: de zorgen voor morgen komen altijd een dag te vroeg. Daar houd ik me voor nu dus ook maar even aan vast, want zat net in de piekermodus.
Er zijn meer fora, al ken ik ze niet; dit schijnt wel een erg levendig en betrokken forum te zijn, dus misschien loont het toch er één keer je weg in te zoeken. je kunt dan de dagdraad in je favorieten zetten en bent van een hoop gezoek af. En als je tijd over hebt en je hier thuis voelt, loont het absoluut de andere draadjes ook eens door te nemen, want er is hier veel geschreven door mensen die jou voorgingen op het pad om ADB te worden, dus waarom dat wiel weer helemaal zelf uitvinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg, ik sta er ongeveer hetzelfde in. Ik zie het dronken zijn zelf ook niet als grootste probleem. (Hoewel het ook weleens niet helemaal goed is afgelopen.) Als ik de rest van mijn leven 1x per maand lekker dronken zou kunnen zijn en de rest van de dagen niet dan zou ik er gelijk voor tekenen. Maar ik ben er nog niet zeker van of ik dat kan.

Ik ga me in ieder geval nog niet schuldig voelen als ik wel drink. De laatste keer heb ik het ook bij een avond kunnen houden. En heb van de avond zelf ook genoten. Maar ben nog lang niet zeker of dat een volgende keer weer is. Lastig

Wat in ieder geval is is dat als je doel is nooit meer drinken en je gaat drinken er een schuldgevoel ontstaat. Ontevredenheid over jezelf. Etc. Gevolg meer drinken?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand die van plan is te stoppen en droog te bllijven aanmoediging dit doel te herzien hoor. Het is mijn persoonlijke worsteling waar ik nog niet uit ben.

Ik voel me trouwens heel goed bij het veel meer dagen niet drinken dan wel. Als ik nu terugkijk op 5 maand geleden toen ik nog dagelijks veel dronk ben ik nu veel gelukkiger. Dat wil ik in ieder geval zo houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk heeft iedereen in dit forum op enig moment in zijn of haar leven alcohol drinken lekker gevonden, misschien niet tot op het niveau van dronken worden, maar waarschijnlijk toch veel wel in die richting.
Daar gaat het ook helemaal niet om. Vroeg of laat hebben de meeste, ik in iedereen geval, helemaal of haast ongemerkt de combinatie van een lichamelijk/geestelijk probleem daarbij opgelopen. Iets in de hersenen beyond control

Ik hoopte tot afgelopen zaterdag te kunnen stoppen en daarna weer een tijdje normaal, gezellig, sociaal te kunnen drinken. Alle keren dat ik me had voorgenomen om te stoppen tot een bepaalde datum, was dat immers gelukt. Na 3 keer is het patroon duidelijk, na iedere stop, zuip ik daarna meer en meer. Misschien gaat het een paar dagen goed met matig drinken, maar daarna gaat het weer mis en sterker dan daarvoor.
Dus de oplossing leek, een tijd stoppen, dan een paar keer gezellig drinken, dan weer stoppen, et cetera.
Maar dat werkt dus niet.
Blijkbaar is er een soort brug, definitieve beschadiging, ziekte.
Anyway elders heb ik gelezen, dat definitief niet helemaal definitief is. Na een jaar of tien, zal per persoon verschillen, sta je weer op nul. Dus even volhouden: tien jaar is zo voorbij. Dan mag je het nog een keer proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Guiseppe,
leuke naam, past beter bij je!
Die van na 10 jaar weer op 0 is nieuw voor mij.
Waar heb je dat gelezen? ik zou daar graag wat meer over lezen,
al weet ik niet echt of ik daar nou zo naar toe leef, want het lijkt me
doodeng eerlijk gezegd. stel dat het bij mij niet zo is? En wat denk ik tegen die
tijd er nu bij te winnen? En wil ik eigenlijk nog wel dan.
Voorlopig maar gewoon bij de dag blijven, lijkt me meer rust geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soory, sinds zondagochtend heb ik tot en met nu iedere dag van 's ochtends zes tot 's avonds 11 op het internet artikels over alcoholisme zitten lezen. Een rare hobby voor een vakantie, maar nu ik heb vastgesteld dat ik alcoholist ben, wil ik er ook alles over weten. Ik kan alleen bepaalde zaken nog niet aan zoals de schade die het veroorzaakt (heeft) aan je lever en hersenen. In die secties las ik het ergens (braindamage en recovery stuff). Ik kan het artikel niet 1-2-3 terugvinden, zoveel sites bezocht. Ik zal nog zoeken. Persoonlijk geloof ik er wel in, in 10 jaar tijd herstel je van alles (nieuwe cellen). Maar aan de andere kant, van 0 zit je gewoon weer snel op 100: het zit gewoon in je genen en/of persoonlijkheid.

Het is nu woensdag, ver voorbij het tijdstip dat ik normaal zou drinken. Ik ben sinds zondag nuchter, eigenlijk sinds zaterdagavond. Ik heb er lichamelijk niets van gemerkt behalve de eerste dag. Typen ging nogal rillerig, mijn hart klopte wat raar, ik was soms angstig, ik liep wat onstabiel en ik kon slecht slapen. Toen ik wel eindelijk sliep had ik een nachtmerrie.
Vanaf maandag slaap ik veel lekkerder, enerzijds lichter, maar ook dieper. En alle andere afkickverschijnselen zijn weg.
_________________
Guiseppe (voorheen Paardenkop)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...