Claudius Geplaatst 5 april Rapport Geplaatst 5 april Er werd mij door begeleiding, psychiater en anderen aangeraden om naar een ontmoetingsplaats te gaan die verbonden is met de verslavingskliniek/ psychiatrische instelling en waar mensen werken die werken voor de overkoepelende organisatie. Ik ga meestal in het weekend naar die ontmoetingsplaats, op die momenten komt er niemand van de betaalde werknemers. Maar worden de deuren opgedaan door bijna steeds dezelfde vrijwilligster. Deze vrijwilligster denkt dat ze de leiding heeft over de ontmoetingsplaats, maar ze heeft geen enkele andere bevoegdheid als andere bezoekers. Nu komt mijn punt. Deze ochtend voordat er in de ochtend door een aanwezige over alcohol gepraat werd maakte ze een bezwaar dat er over alcohol gepraat wordt. Dit zou volgens haar aanleiding geven tot het gebruik van alcohol, een andere bezoeker gaf haar gelijk. Ze ging dit probleem weer eens voorleggen aan de verantwoordelijke van de ontmoetingsplaats. Volgens mij geeft die verantwoordelijke die vrijwilligster dikwijls gelijk omdat ze toch als vrijwilliger veel werk verzet. Volgens mij zijn alle bezoekers van de ontmoetingsplaats ex patiënten van de psychiatrische instelling. Ze waren daar opgenomen voor allerlei problemen, sommige voor een depressie. Maar een groot deel vanwege verslavingsproblematiek. Nu is mijn vraag geeft praten over alcoholgebruik aanleiding tot het gebruik van alcohol? Volgens mij niet, ik praat veel over verslavingen, ook over het roken, maar dat maakt van mij nog geen roker.
Claudius Geplaatst 7 april Auteur Rapport Geplaatst 7 april Dus ? Laat ons maar de AA en andere praatgroepen verbieden? Want dit geeft risicovol gedrag?
Claudius Geplaatst 7 april Auteur Rapport Geplaatst 7 april Zeker tijdens mijn legerdienst probeerde mijn mede dienstplichtigen me proberen doen te roken. Wat niet lukte, in mijn jeugd rookte een groot deel stiekem van mijn schoolgenoten. Er werd ook veel over gepraat. Voor zover als ik mij kan herinneren waren er in mijn jeugd veel familiefeesten. Waar steeds aan de feesttafel veel gerookt en alchohol gebruikt werd. Mijn ouders, grootouders dronken tafelbier, dit vonden ze even normaal als water drinken. Maar mijn eerste alchohol werd me aangeboden tijdens een communiefeest voor mij @bumperjim. Wat ik opdronk. Het praten of het zien maakte van mij geen gebruiker, maar wel het aanbieden.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Verleden Vrijdag een gesprek gehad hierover met een verantwoordelijke van de ontmoetingsplaats. Volgens haar is het hun beleid om mensen te ontmoedigen om over alchohol te spreken. Als dit het geval is dan voel ik mij niet langer welkom daar. Want dit zou betekenen dat ik het grootste gedeelte van mijn leven zou moeten verzwijgen.
Maia Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Op 7-4-2025 om 04:32 zei Claudius: Dus ? Laat ons maar de AA en andere praatgroepen verbieden? Want dit geeft risicovol gedrag? Dit is wel kort door de bocht lieve Claudius. Ik begrijp @bumperjim heel goed wat hij zegt. Het is de manier waarop je over het thema praat. Iemand die bijvoorbeeld positief over alc gebruik of over de effecten praat komt -bij mij- harder binnen dan iemand die afstandelijker over alcohol kan praten. Je hoeft niet alles gelijk te verbieden qua praatgroepen, ze zijn er juist voor om te dealen met gebruik / valkuilen etc, maar ik zou er bv niet tegenkunnen als iemand zwaar terugverlangt naar het ploppende biertje ofzo, wanneer hij/zij thuiskomt van werk en dit tot in detail bespreekt. Maar wanneer iemand rationeel vertelt over het effect van de mogelijke alcohol zal ik dat makkelijker tot mij kunnen nemen en dan zelf geen craving krijgen.
Maia Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 19 uur geleden zei Claudius: Verleden Vrijdag een gesprek gehad hierover met een verantwoordelijke van de ontmoetingsplaats. Volgens haar is het hun beleid om mensen te ontmoedigen om over alchohol te spreken. Als dit het geval is dan voel ik mij niet langer welkom daar. Want dit zou betekenen dat ik het grootste gedeelte van mijn leven zou moeten verzwijgen. Precies, dat is wel heel zwart-wot gedacht van de desbetreffende verantwoordelijke. Het is geen praatgroep over bijvoorbeeld tupperware-bakjes ofzo, jouw praatgroep heeft wel een specifiek thema. Logisch want jullie komen er allemaal stuk voor stuk niet voor niks. Daar is het ook voor. Lotgenoten, verslaafden, etc. Ervaringen en (h)erkenning delen. Daar gaat het om toch?
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s 5 minuten geleden zei Maia: Precies, dat is wel heel zwart-wot gedacht van de desbetreffende verantwoordelijke. Het is geen praatgroep over bijvoorbeeld tupperware-bakjes ofzo, jouw praatgroep heeft wel een specifiek thema. Logisch want jullie komen er allemaal stuk voor stuk niet voor niks. Daar is het ook voor. Lotgenoten, verslaafden, etc. Ervaringen en (h)erkenning delen. Daar gaat het om toch? Ik wil wel nog eens de nadruk er op leggen dat het niet alleen alchohol verslaafden zijn die daar bijeenkomen, het zijn wel bijna allemaal ex patiënten van de nabijgelegen psychiatrische kliniek maar niet iedereen was daar voor een alchohol probleem, maar ook wegens een depressie en ook andere verslavingen en nog meer.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s 15 minuten geleden zei Maia: Dit is wel kort door de bocht lieve Claudius. Ik begrijp @bumperjim heel goed wat hij zegt. Het is de manier waarop je over het thema praat. Iemand die bijvoorbeeld positief over alc gebruik of over de effecten praat komt -bij mij- harder binnen dan iemand die afstandelijker over alcohol kan praten. Je hoeft niet alles gelijk te verbieden qua praatgroepen, ze zijn er juist voor om te dealen met gebruik / valkuilen etc, maar ik zou er bv niet tegenkunnen als iemand zwaar terugverlangt naar het ploppende biertje ofzo, wanneer hij/zij thuiskomt van werk en dit tot in detail bespreekt. Maar wanneer iemand rationeel vertelt over het effect van de mogelijke alcohol zal ik dat makkelijker tot mij kunnen nemen en dan zelf geen craving krijgen. Roken vinden ze ook een probleem maar daar bieden ze nog wel de gelegenheid voor de rokers om in de tuin te roken. En ik weet voorzeker dat roken ook gezondheidsproblemen kan veroorzaken, vraag het anders maar eens aan mijn buurman waarvan ze een deel van zijn voet geamputeerd hebben. Waarom die totaal verschillende tolerantie van verslaafden die willen praten over hun problemen? En aan andere nog de gelegenheid bieden om hun verslaving verder te zetten?
Lonster1 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Die waarom-vragen zijn meestal onzinnig. Haal eruit wat voor jou nuttig is.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Ja dat het een beleid is dat discrimineert en niet weet wat leeft bij de bezoekers.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden