Spring naar bijdragen

Stoppen


Tdb

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag,

Nooit gedacht dat ik op een forum als deze iets zou posten, maar misschien doet het mij wel goed.

Ik zou hier natuurlijk niets komen zoeken moest ik niet willen minderen of zelfs stoppen met alcohol. Op weekdagen drink/dronk ik nooit alcohol. Wel in het weekend. Mijn probleem is dat ik dan heel moeilijk kan stoppen waardoor een aperitiefje met het gezin vaak leidde tot een kater de volgende dag. En dat vaak de dag nadien opnieuw. Maandag was ik vaak moe en somber, wat helemaal over was tegen het einde van de week maar dan was daar dat weekend weer :). Hier wil ik echt vanaf. Deze eeuwige cirkel. Ik eet verder gezond maar begon me enorm zorgen te maken om mijn gezondheid. Ook omdat ik verder ook vecht tegen een eetprobleem. Drinken doe ik naar mijn aanvoelen niet om te verdoven, soms wel natuurlijk maar voornamelijk omdat ik het zo gezellig en leuk vind. Nu vind ik het idee om nooit meer te drinken enorm moeilijk. Alsof ik afscheid moet nemen van een leuke maar toxische vriend. Toch wil ik er van af, vooral voor mijn kinderen. Dat is eigenlijk mijn grote m, zo niet enige, drijfveer. 
Enfin, om mijn verhaal niet te lang te maken. Ondertussen als 2 weken niets gedronken en voel me heel goed maar ik blijf worstelen met de gedachte dat ik dan nooit meer een glaasje kan/mag drinken? Ik vind dit enorm moeilijk. Waarom kan ik niet gewoon matigen?

Is dit herkenbaar voor jullie?

groetjes en alvast bedankt 

T.

 

bewerkt door Tdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Ja natuurlijk is het herkenbaar :) 

De vraag "mag ik dan nooit meer..?" is een beetje een valkuil, overigens hoef je die niet eens te beantwoorden. Het heeft weinig zin om zo ver vooruit te kijken om te zien of er misschien een beer op de weg staat. Het belangrijkste is dat je vandaag goed bezig bent en morgen geen kater hebt. 2 weken is nog niks. Hou je maar lekker bezig met detoxen en dat "ooit" dat komt ooit misschien wel ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, herkenbaar. Je begint met een enkel glas, en daardoor verandert je manier van denken en heb je weldra geen goed werkende rem meer tot je beschikking. Dit kan verklaard worden uit het feit dat er verschillende delen van je hersenen een rol spelen, maar dat voel je zelf natuurlijk niet zo. Je kunt op YouTube eens zoeken naar de lezing van Els Noorlander over verslaving. Daarin wordt veel duidelijk gemaakt over hoe die processen in hun werk gaan.

"Nooit meer" is erg lang vooruit kijken. Maak de tijdschaal eerst maar korter, dan is het te behappen. Komend weekend in elk geval niet dus. En dat kun je volgende week weer zo beslissen maar dat komt dan wel. Het went ook, en je kunt jezelf andere leuke dingen toestaan als een soort cadeautje. Dan kan de tijd misschien ook iets langer worden. Een maand, drie maanden, wat nog prettig voelt. Maar realiseer je wel dat als je weer eens aan de drang hebt toegegeven er ook weer een mechanisme in je lichaam terugkeert dat om meer vraagt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Bedankt voor jullie wijze woorden :) Ergens weet ik dit alles wel ( niet de eerste keer dat ik lange tijd stop ) en ik lees er heel veel over. Maar toch doet het me deugd het van me af te schrijven en jullie reactie te lezen! Danku daarvoor. Opzich vind ik het stoppen niet moeilijk. Kan ik puur op wilskracht. Mensen mogen rondom mij drinken. Ik kan nee zeggen. Maar ik voel wel een enorm gemis, ik mis mijn maatje. Ik schaam me zo om het feit dat ik geen maat kan houden en voel me zo vaak schuldig. Dan heb ik het gevoel dat ik op alle vlakken faal. 

bewerkt door Tdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat schamen verandert in trots als je gestopt blijft :) 

Dat falen op alle vlakken valt wel mee toch? Ik zie de alcohol als een valkuil waar we helaas ingesukkeld zijn, maar waar je ook weer uit kan. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

BJ haalt me de woorden uit de mond @Tdb; welkom hier trouwens nog.
en als mensen uit je leven verdwijnen, mis je ze in het begin het meest,
totdat dat niet meer zo is. Zo is het met drank ook vaak. Dus weet dat het
woord nooit niet zo belangrijk is. En als jij het wel belangrijk maakt, dat je
dan (onbewust) een achterdeurtje open houdt om weer te drinken en dat zou zonde zijn.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Dankjullie wel! 
Ik heb een beetje het gevoel dat ik hier wat onhandig ben binnengewaaid zonder mezelf deftig voor te stellen ofzo 🙂 Nog geen actieve ervaring met een forum zoals deze. Wel al veel mee gelezen en daar heb ik best al wat aan gehad. 

bewerkt door Tdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Vandaag is een mooie dag trouwens. Ik had gisteren enorm veel zin in alcohol. Vandaag feestdag dus normaal had ik gisteren al snel ‘kom maar op met dat glas cava’ gezegd maar in de plaats daarvan goeie straffe gember thee gemaakt (geeft ook een kick, ben blijkbaar toch steeds op zoek naar iets dat dat gevoel van Alcohol kan vervangen ). Goed geslapen, vroeg wakker, klaar om met de kindjes op stap te gaan. Koffie smaakt ook zo goed als je zo’n fris hoofd hebt. 
Hoe gaat het met jullie? 
Geniet van jullie dag allemaal! 🌞

bewerkt door Tdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Tdb:

ben blijkbaar toch steeds op zoek naar iets dat dat gevoel van Alcohol kan vervangen

Goedemorgen @Tdb,

Mijn hulpverleenster van VNN heeft mij duidelijk gemaakt dat alcohol een lichaamsvreemde stof en niets dat gevoel kan vervangen.
Conclusie?

ps welkom op ons forum

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...