Spring naar bijdragen

Nieuw hier - even voorstellen


Wijnspons

Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Roberto:

@Fonny, ik probeer mensen binnen boord te houden op mijn eigen manier.
Of dat de juiste manier is weet ik ook 

Met alle respect Roberto, maar is dat niet een klein beetje hypocriet? Voor zover ik weet ben jij een van de weinige die openlijk 2 flessen wijn naar binnen giet en dan wil je helpen om te voorkomen dat anderen dat doen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hey sorry, ben terug opgenomen geweest in het ziekenhuis voor complicaties van mijn buik en dit forum is even in de vergeethoek verdwenen.

Moest zien dat ik het thuis allemaal rondgewerkt kreeg.

Ondertussen alles beter met de buik.

Met het drinken niet zo...

Zoals Lady Jane zegt : het stoppen zit er nog niet meteen in.  Ik heb die klik in mijn hoofd nog niet kunnen maken.

Ja, 's ochtends wel, maar tegen de late namiddag komt de wijnheks in mijn hoofd aankloppen en zegt : 'hmmmm het is bijna tijd voor je eerste glasje' en dan zijn we weer vertrokken.

 

Tip van Nienes : de podcasts : heb ik allemaal al beluisterd.

Allan Car, Reframe app, alcoholvrij app, maxx app, boeken over leververvetting, over verslaving, films over verslaving... alles heb ik al geprobeerd.

Naar AA stappen is voor mij (voorlopig) een stap te ver.  Ik heb ook echt teveel schrik dat mensen het te weten gaan komen dat ik teveel drink.

Ik zou het graag zelf willen oplossen.

Maar het ding is dat wij een heel sociaal leven hebben.  En met heel sociaal bedoel ik 3 x per week restaurant en zeker 3 tot 4 keer per week met vrienden (ook allemaal stevige drinkers) afspreken.  Allemaal mensen die zeggen "wij drinken toch allemaal veel - daar is toch niets mis mee".

Dat gaat het allermoeilijkste zijn.  En het is niet zo dat het geen goede vrienden zijn - daar heb ik ook veel over gelezen, dat je veel 'drinkbuddies' kwijt speelt als je stopt met drinken - want het zijn stuk voor stuk echt heel erg goede vrienden die ik al jaaaaren ken.

Het is zooo moeilijk pffff

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap je 100 procent, hier een ervaringsdeskundige met een zelfde verleden zoals je beschrijft van 30 jaar en die zeker de wijsheid niet in pacht heeft maar wat LJ schreef zo gaat het niet meteen lukken om geheel te stoppen. Ook de AA is nu geen oplossing die gaan je drank probleem niet oplossen dat zal je toch zelf moeten doen ze kunnen je alleen maar helpen op de goede weg te blijven wanneer je die bent ingeslagen.
Zou het een optie zijn om misschien te beginnen met vier alcohol vrije dagen per week (dit is wel te doen)of dat je je zelf limiteert aan de hoeveelheid per dag ik weet dat bijna onmogelijk is maar ik opper het toch maar als je knop niet om is dan is het een zware innerlijke strijd en vroeg of laat zak je door het ijs ( ik in alle gevallen wel, maar iedereen is natuurlijk anders)

Of je gaat aan de aversie pillen dan kan je niet drinken.

Maar dan zal je je inner cirkel moeten vertellen dan je aan die pillen zit en dat je niet kan drinken omdat je wanneer je drinkt doodziek wordt of een andere insteek dat de dokter je heeft gezegd dat je moet stoppen met drinken ivm je buik en daarom die pillen slikt omdat je bang bent dat je gaat drinken omdat het zo gezellig is met jullie vrienden of je man,  klein leugentje voor je eigen bestwil is nog nooit iemand aan overleden maar maakt het wel makkelijker  

Nogmaals ik geef ook me bek maar een slinger met bovenstaande 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jac, aan die aversiepillen heb ik ook al gedacht… een goede vriendin van me is dokter, dus die kan me er wel aan helpen.

het 4 dagen niet drinken in de week is misschien wel iets dat moet lukken. Momenteel zit ik aan 1 a 2 alcoholvrije dagen per week.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei bumperjim:

Echte vrienden houden ook van je als je niet met ze meezuipt :) 

Ja het is alleen zo dat al onze uitstappen gericht zijn op dat zuipen. Feestjes thuis, feestjes op restaurant, weekendjes weg met bbq en veeeel drank…..

en mijn man houdt ook zoveel van ons leven zoals het is nu. Als ik zeg: we doen dit niet meer mee, dan verandert alles…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Wijnspons:

Ja het is alleen zo dat al onze uitstappen gericht zijn op dat zuipen. Feestjes thuis, feestjes op restaurant, weekendjes weg met bbq en veeeel drank…..

en mijn man houdt ook zoveel van ons leven zoals het is nu. Als ik zeg: we doen dit niet meer mee, dan verandert alles…

We doen niet meer mee is heel wat anders dan ik doe niet meer mee of ik doe deze zomer niet mee dan verandert er voor hem niet zoveel alleen voor jou en als je dan je buikpijn als argument gebruikt is er geen vuiltje aan de lucht en voor hem niet alsook voor jou niet of heb je deze gevonden op bladzijde 356 in het smoezen boek in wij vorm praten zodat je niet hoeft te stoppen of minderen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Wijnspons:

Momenteel zit ik aan 1 a 2 alcoholvrije dagen per week

Als ik het op mezelf zou betrekken met ongeveer hetzelfde verleden als jij dan zou mijn antwoord zijn 1 a 2 dagen geen alcohol, maar het eerlijke antwoord zou zijn meestal 0 en sommige weken 1 dag omdat ik dan te brak was die dag anders had ik die dag ook gedronken al waren het er maar 2 of 3 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Wijnspons:

Ja het is alleen zo dat al onze uitstappen gericht zijn op dat zuipen. Feestjes thuis, feestjes op restaurant, weekendjes weg met bbq en veeeel drank…..

en mijn man houdt ook zoveel van ons leven zoals het is nu. Als ik zeg: we doen dit niet meer mee, dan verandert alles…

Misschien moet je eerst een familielid of goede vriend kwijtraken aan de alcohol, zoals ik 2 weken geleden (en dat was niet de eerste), dan valt soms het kwartje :) 

Soms is het gewoon echt te veel. Wat is de grens voor jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Wijnspons:

Jac, aan die aversiepillen heb ik ook al gedacht… een goede vriendin van me is dokter, dus die kan me er wel aan helpen.

het 4 dagen niet drinken in de week is misschien wel iets dat moet lukken. Momenteel zit ik aan 1 a 2 alcoholvrije dagen per week.

 

Met "misschien" kom je er echt niet. Dan kan je het net zo goed niet proberen. Als je gewend bent veel te drinken, kan je echt niet zomaar ff minderen van 1-2 naar 4 alcoholvrije dagen. Of eigenlijk, het kan wel, doodsimpel zelfs, maar je wilt het niet. Probeer maar.

Je moet echt ff de stekker eruit halen, nieuwe gewoontes creëren ipv steeds aan de zuip. Daarom heet het een drug, het is verslavend.

Zoals je zelf al door hebt, als je leven grotendeels op alcohol gericht is (feestjes, uitgaan) dan moet er veel meer veranderen dan alleen maar een paar flessen per week minderen. Dat moet je dan ook echt willen. Voor ons hoeft het niet :P voor je man en vrienden ongetwijfeld ook niet, die gaan misschien zelfs tegenwerken. Dus er is een hoop wilskracht van jezelf nodig. Die kan je krijgen als je rockbottom gaat, als je echt zo vreselijk te ver gaat dat je nooit meer wilt zuipen. Dat is het 1 januari effekt :) maar misschien zijn er nog andere (gezondere...) manieren om motivatie te krijgen.

Er zitten hier een hoop ex feestneuzen hè, waarvan de meesten echt gestopt zijn. Je zou de eerste niet zijn. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei bumperjim:

Misschien moet je eerst een familielid of goede vriend kwijtraken aan de alcohol, zoals ik 2 weken geleden (en dat was niet de eerste), dan valt soms het kwartje :) 

Soms is het gewoon echt te veel. Wat is de grens voor jullie?

@bumperjim, ik ben in het verleden drie vrienden kwijtgeraakt aan heroine. Ik stond erbij en ik keek erna.
Mijn buurman is ernstig verslaafd. Al een jaar ben ik bezig geweest met van alles en nog wat voor hem te doen.
Je wilt niet weten wat allemaal. Dat heeft deels effect gehad. Een schoon en leefbaar huis.
Maar aan zijn verslaving kan ik niets doen.

Meerdere mensen hebben tegen mij gezegd: denk ook aan jezelf.
Dat probeer ik nu.

Mijn grens ligt bij iemand uiteindelijk te laten creperen, hoe erg dat ook is.
De vierde man.

Gelukkig heb ik sinds kort een goede vriend.
Die heeft iemand verloren aan de drank en is zelf daarna gestopt met alcohol.
Daar richt ik mij nu op, maar ik wil hem niet lastig vallen met mijn eigen alcoholprobleem.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-2-2024 om 11:32 zei Wijnspons:

Het hoofd (en lichaam) weet het dus wel, alleen moet het hart nog volgen.

In je eerste post schrijf je dit, nadat je zegt dat je het drinken (of vooral de gevolgen ervan) haat. Ik denk dat je lichaam en hart het wel weten, je hoofd nog niet. 

Volg je hart. Wat wil je nu echt? Zoals hier al gezegd is herstel van je operatie en je gezondheid een goed 'excuus' om eens een paar weken niet te drinken. Kijken hoe je dat bevalt.

Je hoofd gebruik je om plannen te maken en uit te voeren.

bewerkt door Lonster1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Wijnspons, dit allemaal lezende heb ik het idee dat je eigenlijk nog niet klaar bent om echt het roer om te gooien. Je hebt het smoezenboek bovenop de stapel liggen. De deur op een kiertje. Allemaal argumenten waarom het eigenlijk echt niet past nu(!?). 
maar wanneer wel? 

de optie te minderen of alleen bepaalde dagen, of een bepaald aantal glazen, na welk uur van de dag….Dat word nog een hele klus. Dan moet je gaan afwegen, argumenteren, dealen met jezelf. Wat een onrust gaat dat geven in je hoofd. Eerlijk gezegd moet ik daar niet meer aan denken. 
Als jij voor jezelf die beslissing maakt, en daar achterstaat dan maak je een statement voor jezelf en naar anderen. 
 

mijn ervaring is als mensen aandringen op drank is dat vaak  dat ze zelf ook kunnen drinken. 
Het is jouw leven en jou lijf hè 

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die constante druk, die stomme stem die altijd maar denkt aan ‘wanneer kan ik iets drinken’, daar heb ik het het moeilijkste mee.

ik vrees idd ook dat die niet gaat verdwijnen als ik ‘minder’.

Ik vind het zo ongelofelijk dat je op zo’n korte tijd kan veranderen in een verslaafde. Tot niet zo heel lang geleden beperkte mijn drinken zich enkel tot in het weekend als we iets gingen doen.

Het is er stilletjes ingeslopen toen we ook thuis in de week zijn beginnen drinken… en nu is die constante stem er in mijn hoofd die de behoefte heeft om elke dag te drinken…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Wijnspons:

en nu is die constante stem er in mijn hoofd die de behoefte heeft om elke dag te drinken…

@Wijnspons, ik herken dit wel.
Wat ik zelf probeer is om getuige te zijn van mijn eigen denken.
Gedachten komen en gaan als je er geen aandacht aangeeft.
Dan volgt de rust.
Best moeilijk, soms lukt mij dat, vaak ook niet.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Wijnspons:

Die constante druk, die stomme stem die altijd maar denkt aan ‘wanneer kan ik iets drinken’, daar heb ik het het moeilijkste mee.

ik vrees idd ook dat die niet gaat verdwijnen als ik ‘minder’.

Ik vind het zo ongelofelijk dat je op zo’n korte tijd kan veranderen in een verslaafde. Tot niet zo heel lang geleden beperkte mijn drinken zich enkel tot in het weekend als we iets gingen doen.

Het is er stilletjes ingeslopen toen we ook thuis in de week zijn beginnen drinken… en nu is die constante stem er in mijn hoofd die de behoefte heeft om elke dag te drinken…

Myep die gaat pas langzaam beginnen weg te gaan als het niet-drinken een gewoonte is geworden. Dat kan het ook worden, en best wel snel, maar niet als het niet-drinken beperkt blijft tot een paar dagen per week, want dan is het nog steeds de uitzondering en niet de gewoonte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...