Spring naar bijdragen

Somber na vier maanden stoppen.


Barbamama

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,
Ik ben 15 weken geleden gestopt met drinken. Ik was een gewoontedrinker. Drank laten staan vanwege werk of andere verplichtingen kon ik erg makkelijk. Maar maat houden als ik dronk, lukte niet. Ik dronk op feestjes, borrels, uitjes maar ook thuis. Liefst alleen in het weekend, maar dat weekend begon steeds vaker al op woensdag. 
Het stoppen gaat zonder uitglijers. Ik weet dat ik zonder drank kan. Maar de laatste weken (richting deze feestmaand) heb ik het ineens erg zwaar. Ik ben somber, sluit me af voor anderen. Wil met rust gelaten worden. Sociale gelegenheden vermijd ik, ik vind het moeilijk om anderen 'gezellig' te zien drinken. Momenteel voel ik me slechter dan toen ik nog dronk. Ik wil weer gelukkig en vrolijk zijn. Ik voel me nu leeg en mis de vrolijke onbezonnenheid van toen ik nog dronk. Ik mis de katers absoluut niet, en ook niet het knagende gevoel dat vier keer per week een kater echt niet oké is. Ik moet voor m'n gevoel kiezen uit twee kwaden: terug naar m'n ongezonde drinkgedrag of deze nuchtere somberheid. Het helpt ook niet echt dat ik in de overgang ben: m'n hormonen schieten alle kanten op. Ik weet het even niet meer. Alles is me nu teveel en het liefst zou ik de hele dag willen slapen, zodat ik me niet zo rot hoefde te voelen. 
Is er iemand die dit herkent? Gaat dit over, moet ik hier gewoon even doorheen? Hopelijk wordt de maand januari wat makkelijker....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier (misschien naar de wie is wie afdeling kopieren en plakken, daar hebben mensen hun eigen voorstel/dagboekdraadjes).
En ja deze fase gaat over. In de overgang zijn kan een enorme druk op je leggen. Ikzelf kon toen helaas nog niet stoppen, maar werd
toen al gewaarschuwd; een vrouw in de overgang zou eigenlijk helemaal niet moeten drinken. Ik heb altijd spijt gehad dat ik toen niet
kon stoppen nog. Want met drank was het allemaal nog veel moeilijker om mezelf te accepteren zoals ik was. Jij bent dus al verder nu.
Ik wil weer gelukkig en vrolijk zijn. Dat raakt me. Misschien was dat een wens ook toen je dronk. Maar echte gevoelens zijn waardevol, en met (teveel) drank
hoe echt zijn ze dan? Misschien is het slim om hulp bij de overgang te zoeken. Er zijn, ook natuurlijke, middeltjes om je hormonen wat te temperen.
Je zou via de huisarts een training Mindfullness of iets van yoga kunnen gaan doen. Inzichten verwerven in wat jou echt voedt.
Zodat, als je door deze fase heen bent, je echt geluk, echte tevredenheid en voldoening herkent. Zonder katers. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barbamama,

 

Ik lees bij jou twee dingen die bij jou door elkaar lopen, maar wel uit elkaar te halen zijn.

1. Het december feestdagen gedoe waar je nu geen zin aan hebt, dat is in januari weer voorbij.

2. Overgangsperikelen heb ik als man geen verstand van, maar dat duurt wat langer.
Ik zou daarvoor gewoon hulp en ondersteuning bij andere vrouwen zoeken.

Focus je niet teveel op alcohol.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Roberto:

Die lichamelijke gewenning ontstaat simpel weg door regelmatig alcohol te drinken.
Ik drink al sinds mijn 12e, onregelmatig, op alle mogelijke manieren, tijdstippen.
Per ongeveer periodes van tien jaar is dat heel wisselend geweest.
Van door de week niets drinken, in het weekend doorzakken.
Overdag vanwege werk niet drinken, wel in de vroege avond na het werk in de kroeg.
Ik ga zelden meer naar de kroeg of disco, drink nu alleen thuis.

De langste periode dat ik niet gedronken heb was 5 jaar.
Met alleen een glaasje wijn bij pasen, pinksteren, mijn verjaardag en kerstdiner.
En ook een maand vakantie met iedere avond twee glaasjes whisky voor het slapen gaan.
De rest van dat jaar niets.

Omdat het de laatste jaren compleet uit de hand liep heb ik meerdere malen een vijfdaagse ambulante detox gedaan via VNN.
Dat gaat een aantal maanden goed, dan volgt er weer een uitglijder > terugval.

Op dit moment zit ik weer in een terugval, 2 a 3 flessen wijn/sherry per dag, ik begin 's morgens al.
Mijn motivatie om te stoppen is nu 0,0%.

Samen met VVN ga ik bekijken hoe ik de draad in 2024 weer op kan pakken.

ps

Ik heb nooit last van katers of ontwenningsverschijnselen.
Tijdens de detox en af en toe een week tussen door slik ik diazepam.
Op dit moment voor twee weken en voel mij best prima met die combi.
Geeft mij energie, ben mijn huis aan het opruimen en herinrichten.
Ik heb afstand gedaan van wat erfstukken.
Alles bij elkaar geeft mij dat een opgeruimd en goed gevoel.

 

 

 

3 uur geleden zei Roberto:

Focus je niet teveel op alcohol.

Dit ervaar ik als pijnlijk om naar een nieuwe forummer te schrijven,
je ziet wel dat je als man beter niet over drank en de overgang kunt schrijven
maar midden in een terugval, iemand ontraden op alcohol te focussen?
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei lady jane:

 iemand ontraden op alcohol te focussen?

@lady jane, dit is een opmerking van mijn privecoach een aantal jaren geleden:
focus je niet op alcohol, maar op gezondheid.
Voor mij zit daar wel wat in.

In dit geval: focus je op overgangsklachten en hoe daar mee om te gaan.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane, ik wil hier niet teveel over mijzelf op andermans draadje schrijven.
Die coach was in 2014, kon echt luisteren, met als resultaat dat ik daarna voor maanden gestopt ben met alcohol.
Over die 0,0% motivatie op dit moment is een lang verhaal.
Ik ga maar weer eens verder met al dat soort dingen op mijn eigen draadje te schrijven.
Afgelopen jaar is er heel veel gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Roberto,

Dank je wel voor je reactie. Het proberen me niet te focussen is nu exact mijn grootste probleem. Ik ben erg vastbesloten. Het is de eerste keer in m'n leven dat ik besloten heb om te stoppen met alcohol. En gelijk ook de laatste, want ik weet heel zeker dat ik nooit meer zal drinken. Het van de drank afblijven vind ik niet moeilijk. Het staat hier in huis, m'n man en onze vrienden drinken gewoon waar ik bij ben. Ik wil gewoon niet.

Maar het is dat gezeur in m'n hoofd. Dat ik die heerlijke smaak mis, dat zalige gevoel. Het verlangen, de hunkering naar die gelukzalige roes. Ik mis dat gevoel enorm, en dat maakt dat ik het zo lastig heb. 

Dus als die focus op alcohol weg zou zijn, zou mijn probleem ook weg zijn. Ik ga er maar gewoon even van uit dat ik in ieder geval komende 8 maanden nog te dealen heb met dit rotgevoel. Hopelijk neemt het gemis daarna langzaam af. Het moet slijten.

En nu over jou: wat akelig dat je zo'n naar jaar achter de rug hebt. En dat je weer teruggevallen bent. Wat zul je er zelf van balen. 

Ik hoop dat je iets kunt vinden dat je de motivatie geeft om met een schone lei te beginnen. De teller op nul te zetten en deze lastige tijd met ons samen hier door te gaan. 

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barbamama

Hoi Barbamamma, welkom. De kop heb je eraf! Kont en staart ga je dan ook wel bereiken als je jezelf in de juiste modes houdt. Het komt mij voor dat er bij jou twee zaken door elkaar lopen: overgangsklachten én alcoholontwenning. Ik zou ze dan ook proberen te scheiden. Het ligt voor de hand dat je aan je oude vriendje (zo beleefde ik het) de alcohol denkt en hem mist juist nu je zijn troost zo goed zou kunnen gebruiken. De overgang maakt van ons weer een ander mens dan dat we daarvoor waren. Emotioneel uit balans, zwaarmoedig, jezelf niet herkennen, allemaal herkenbaar. Toch hoef je dat allemaal niet te doorstaan als je dat niet wilt! De BS dat het erbij hoort hoef je natuurlijk niet te accepteren! Er bestaan vrouwenklinieken waar je terecht kunt met deze problematiek, wellicht dat ze je daar verder kunnen helpen?

Uit jouw woorden proef ik dat je de achterdeur naar alcohol openzet: kiezen tussen twee kwaden. Het één heeft het andere niet veroorzaakt en zal ook geen oplossing zijn voor elkaar! De menopauze kun je niet ontlopen, wel het gemakkelijker maken voor jezelf. De alcoholconsumptie kun je wel ontlopen en ook daar kun je het gemakkelijker maken voor jezelf door standvastig te blijven vasthouden aan jouw wens om je gezondheid niet langer te ondermijnen. Je denkt aan alcohol, nou én? Gaat wel weer voorbij. Elke golf van verlangen gaat wel weer voorbij  en de pauzes worden steeds langer!

Januari wordt gemakkelijker? Je bedoelt dat je dan minder aanleiding ziet/tegenkomt om aan alcohol te denken of dat je overgangsklachten dan zijn verdwenen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als die focus op alcohol weg zou zijn, zou mijn probleem ook weg zijn. Ik ga er maar gewoon even van uit dat ik in ieder geval komende 8 maanden nog te dealen heb met dit rotgevoel. Hopelijk neemt het gemis daarna langzaam af. Het moet slijten.

ja hoor dat gaat echt gebeuren, zoals ik heb ervaren en ook wel heb gelezen gaat het in fasen en zit jij nu nog een beetje in the wall zoals ze dat omschrijven. Het is even een lege periode,  maar de focus op alcohol gaat echt meer naar de achtergrond!! Kop op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Roberto,

Dank je wel voor je reactie. Het proberen me niet te focussen is nu exact mijn grootste probleem. Ik ben erg vastbesloten. Het is de eerste keer in m'n leven dat ik besloten heb om te stoppen met alcohol. En gelijk ook de laatste, want ik weet heel zeker dat ik nooit meer zal drinken. Het van de drank afblijven vind ik niet moeilijk. Het staat hier in huis, m'n man en onze vrienden drinken gewoon waar ik bij ben. Ik wil gewoon niet.

Maar het is dat gezeur in m'n hoofd. Dat ik die heerlijke smaak mis, dat zalige gevoel. Het verlangen, de hunkering naar die gelukzalige roes. Ik mis dat gevoel enorm, en dat maakt dat ik het zo lastig heb. 

Dus als die focus op alcohol weg zou zijn, zou mijn probleem ook weg zijn. Ik ga er maar gewoon even van uit dat ik in ieder geval komende 8 maanden nog te dealen heb met dit rotgevoel. Hopelijk neemt het gemis daarna langzaam af. Het moet slijten.

En nu over jou: wat akelig dat je zo'n naar jaar achter de rug hebt. En dat je weer teruggevallen bent. Wat zul je er zelf van balen. 

Ik hoop dat je iets kunt vinden dat je de motivatie geeft om met een schone lei te beginnen. De teller op nul te zetten en deze lastige tijd met ons samen hier door te gaan. 

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Mariann:

Dus als die focus op alcohol weg zou zijn, zou mijn probleem ook weg zijn. Ik ga er maar gewoon even van uit dat ik in ieder geval komende 8 maanden nog te dealen heb met dit rotgevoel. Hopelijk neemt het gemis daarna langzaam af. Het moet slijten.

ja hoor dat gaat echt gebeuren, zoals ik heb ervaren en ook wel heb gelezen gaat het in fasen en zit jij nu nog een beetje in the wall zoals ze dat omschrijven. Het is even een lege periode,  maar de focus op alcohol gaat echt meer naar de achtergrond!! Kop op!

Dank je wel, Mariann, je geeft me precies de moed die ik nu eventjes zo hard nodig heb. Zaterdagavonden vind ik nog lastig... 

Nogmaals dank!! Lief!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...