Spring naar bijdragen

nieuw hier


stuiterbal

Aanbevolen berichten

Had dit eerst bij tips en adviezen gezet maar helemaal nieuw op dit forum en zet het dus ook maar even hier neer.

Ok heel spannend dit, en misschien moet ik hier ook niet zijn, laat het dan ook graag weten. Ik ben iemand die soort van grenzeloos is. kan heel veel dagen zonder alcohol maar als ik een glas neem dan is de fles op. En als ik daarna denk, ach nog 1tje dan, dan is die fles ook op. Nogmaals, kan ook heel goed niet drinken dus misschien is dit wel niet het juist forum voor mij. Ben er dit jaar achter gekomen dat ik ADHD heb (dus op iets oudere leeftijd want vroeger was je gewoon druk :-)). Vind dit hier vragen om advies om beter om te gaan met drinken heel eng dus hoop dat wie er ook een reactie geeft niet te onaardig is .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo stuiterbal. Welkom op dit forum, en ja het hoort hier zeker thuis wat je schrijft hoor. Op deze plaats (bij "Wie is wie" dus) nog het beste voor een soort eigen dagboek waar anderen in mee kunnen lezen en eventueel ook adviezen geven en vragen beantwoorden. Je zult als je een beetje rondkijkt zien dat er bij alcoholdebaas onder "Ditjes, datjes en dagdraad" elke dag een topic wordt geopend met de datum als titel. Dat is wat we hier de dagdraad noemen en ook wel beschouwen als als een soort huiskamer. Je ontmoet daar anderen en mag over alles schrijven wat je bezighoudt, mits je je aan de forumregels houdt natuurlijk. Die staan weer ergens onder een meer algemene groep, maar dat had je waarschijnlijk al gezien. Geen reclame maken, geen scheldpartijen of verwijten naar anderen, verder mag zo'n beetje alles.

Tja, onmatigheid en niet meer kunnen stoppen na het eerste glas. De rem is stuk, vatte @lady jane het al samen als antwoord op dat eerdere bericht dat je bij Tips en adviezen plaatste. Mocht je je afvragen of die rem nog gerepareerd kan worden dan moet je maar van ons aannemen dat er niet een vaste regel of een boekje bestaat waar kant en klare instructies in te vinden zijn. Als het zo eenvoudig was hadden we er ook geen forum voor nodig. Het blijkt ook nog eens van persoon tot persoon te verschillen hoe je er het meest effectief iets aan of mee kunt doen. Wat wel een algemeen geldig advies blijkt te zijn, is "Je moet het zelf doen". Gelukkig kunnen we daar echter meteen op laten volgen "maar je hoeft het niet alleen te doen". 

Wat de drankmomemten en drankgedachten betreft kun je eens proberen jezelf als het ware van een afstandje waar te nemen als het gebeurt of weer eens gebeurd is. Wat gaat of ging er nog meer door je heen? Was er iets dat je triggerde en gaat dat vaker zo in min of meer hetzelfde patroon? Voelt het bijvoorbeeld alsof er een duiveltje op je schouder zit die je beurtelings verwijtend, vergoelijkend en verleidend toespreekt? Zo van "wat een stommerd ben je dat je er toch weer aan toegegeven hebt", en dan "ja ga dan ook nog maar even door", gevolgd door "eentje kan nog wel, toch?". Dat is een bekende die in de literatuur wel de Innerlijke Criticus wordt genoemd. Daar zijn boeken en videos over te vinden.

 

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi, dank voor je uitgebreide antwoord, ik weet alles over het duiveltje en het engeltje. Wat het nare erg is bij mij is dat zodra ik begin te stuiteren (adhd) omdat er teveel prikkels zijn (of zijn geweest) op een dag dat ik dan alleen maar denk dat alcohol ofzo helpt, omdat ik denk dat het me rustiger maakt. Dat rustiger maken doet het ook echt even, maar omdat ik dan weer doorsla (dus de eerste glazen doen rust, maar glazen worden fles) en dat helpt werkt natuurljk niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi stuiterbal en welkom!

Jep je past hier helemaal tussen. Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik ben 42 en ook gediagnosticeerd met ADHD en tja alcohol helpt erg goed om al die prikkels en gedachten lam (no pun intended) te leggen. Bij mij hielp het slikken van antabus/refusal als stok achter de deur dat alcohol geen optie meer is. Alleen al door het niet drinken werd alles meteen een stuk rustiger. Ook neem ik dagelijks 36mg Concerta, wat er dan weee voor zocht dat ik alles veel rustiger kan over zien en me goed op zaken kan concentreren. Of zoiets iets voor jou is zal je natuurlijk (als je daar voor openstaat) met een huisarts/behandelaar kunnen onderzoeken.

In ieder geval succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hi Billy ik ben 41 (nog net) Omdat pas paar maanden net adhd beken is, ben ik nog heel erg zoekende in medicatie, had eerst methylfenidaat, werd ik erg depressief van, nu over naar kortdurende dexamfetamine en als ik op kantoor werk langdurige concerta (volgens mij 35 mg). maar vind al die medicatie ook ingewikkeld, jij niet? Ok en dan ook even eerlijk, is het bij jou alleen alcohol? of soms ook meer gezelligheid zeg maar om rustiger te worden? en even onwetend van mijn kant, is antabus/refusal dat medicijn waardoor je niet meer wilt drinken? of is dat heel iets anders? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou stuiterbal die ADHD is bij mij ook 'nieuw' sinds mijn afgelopen nuchtere halve jaar. Maar met terugwerkende kracht vielen wel heel veel dingen uit het verleden op z'n plek erdoor. En een vriendin die mij door en door kent had me al eens met 100% zekerheid gediagnosticeerd dus die was heel triomfantelijk toen ik het haar appte :)

Ben dus ook nog aan het zoeken naar de best passende 'oplossing'. Opgebouwd van 18 en 27 naar 36 en volgens mij is dit het. Al zal mijn behandelaarster, haar kennende, misschien over een paar weken zeggen: ja maar misschien werkt een hogere dosering nóg beter. Soms heb ik het idee dat ik een privé-experimentje van haar ben :-)

Ik heb hier ook wel eens reacties gelezen van mensen die er niets van moeten hebben. Meestal met als reden dat het ze emotioneel 'afvlakt'. Kan ik ook weer begrijpen, het is aan een ieder om bij zichzelf uit te vinden wat werkt.

Met alleen alcohol bedoel je dan of ik andere geest'verruimende' middelen gebruik? Ik had wel eens periodes dat ik wiet rookte, maar dat doet volgens mij dan weer de voordelen van de Concerta te niet, dus daar waag ik me maar niet aan. Los van dat ik het sowieso liever niet meer gebruik.

En ja Refusal/Antabus (net wat de apotheek op voorraad heeft) is aversiemedicatie. Oftewel als je daarbij drinkt dan word je 'direct' ziek, omdat je lichaam de alcohol niet kan afbreken. Hoe ziek precies kan ik je niet vertellen, heb besloten dat niet uit te proberen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Billy, jeetje, bedankt voor je openheid! Ook wel prettig te weten dat er meer ‘latere leeftijd adhd gekkies’ zijn :-). En de juiste medicatie en dosis vinden is echt gedoe (ben nogal ongeduldig persoon dus gaat allemaal niet snel genoeg hahaha)

Heb ADHD aan paar mensen verteld, je verwacht ergens dat ze verbaasd zijn maar de meeste reacties waren ‘ja duh, had je daar echt een heel onderzoek voor nodig?’ ;-)

Heb het zelf ook ergens altijd wel geweten, dus een verrassing was het niet, er viel wel wat op z’n plek maar ook niet dat ik ineens het licht zag ofzo.

Wat je zegt over een prive- experimentje zijn dat herken ik ook zo!! Het is voor psychen en artsen blijkbaar erg interessant hoe dat allemaal werkt op oudere leeftijd hahaha.

Ik vind het gewoon lastig dat ik geen remmingen heb, los is los zeg maar. Ook al kan ik ook heel lang niet drinken, en dan heb ik er ook geen behoefte aan (dry january is bijv echt heel makkelijk). Ik zou zo graag beter om willen kunnen gaan met die momenten dat ik wel los ga.

Jij geeft aan al half jaar nuchter te zijn ( zo knap!), maar had je dit misschien ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of ik ook had dat het met drinken 'alles of niks' was, bedoel je denk ik? Ja dat had/heb ik zeker. En ik schat zo in dat dat geldt voor de overgrote meerderheid hier. Het advies dat je buiten dit forum ongetwijfeld wel eens hebt gehad 'ja maar je kan toch ook gewoon na drie drankjes stoppen', zal je hier niet zo snel krijgen :-)

Wij als ervaringsdeskundigen weten wel 'beter'. Het zou wel grappig zijn als iemand hier een lijstje zou samenstellen met alle geniale plannen die er bedacht zijn om matig te kunnen drinken.

Alleen in het weekend, alleen als je de dag erna vrij bent, na drie drankjes een glas water tussendoor, alleen sterke drank, alleen bier, juist géén bier :-)

Etc etc etc. Grappig en triest tegelijk natuurlijk....Als ergens in je hoofd de ulltieme wens is om beter om te kunnen gaan met de momenten dat je wel los gaat, is het misschien handig als je je erop voorbereidt dat dat een utopie is. Het is natuurlijk helemaal aan jezelf wat je plan wordt en hoe je dit denkt aan te gaan pakken. Wellicht ben jij net die ene procent hier die wel gematigd kan drinken, maar de statistieken zijn niet in je voordeel.

Voor mij voelt het erg fijn dat ik de switch heb gemaakt van niet mogen drinken naar niet willen drinken. Dit is geen grootspraak maar ik moet er echt niet meer aan denken :-)

Ik hoop dat je iets vindt wat voor jou werkt! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...