Spring naar bijdragen

hormonen en alcohol


tapas

Aanbevolen berichten

Ja dus.. ik had het idee dat ik volgend weekend pas weer aan de beurt was.. maar nu ik vandaag ongesteld geworden ben snap ik mijn glijpartij van donderdag ook weer.. stomme hormonen!!
zowel het vreten als het drinken hangt soms zo enorm samen met die maandelijkse shit!

zijn er meer (dames) die dat herkennen? en wat doen jullie daarmee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaaaa, Tapas, zo herkenbaar!
Ik ben het ook vandaag geworden, en had het ook niet verwacht.
Gisteren was ik zo desperate voor een glas wijn, voelde me zo depri en zielig dat ik geen wijn kon drinken door de refusal. Was zelfs jaloers op de forumers die wel dronken.
Hing huilend met mn zus aan de lijn.
's avonds ook een zak zoutjes leeggegeten terwijl ik dat normaliter eigenlijk niet doe. Ik dacht dat het het als vervanging voor de wijn diende, maar vanochtend vielen dus de puzzelstukjes op hun plaats.
Wat een ellende he? Maar toch ook blij dat ik nu weet waarom.
Ja, wat doe ik ermee?
Het rare is hiervan, ook al weet je dat je ongesteld moet worden, en je dus daardoor depressieve gevoelens krijgt, je deze toch niet kunt veranderen. Althans zo werkt dat bij mij.
Op de een of andere manier kan ik toch niet bedenken dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt, maar dat het gewoon even de hormonen zijn. Neeee, ik blijf het op dat moment gewoon de harde realiteit vinden.
Dus je, we worstelen ons er maar weer elke maand doorheen....
groetjes van medea

Link naar opmerking
Deel via andere websites

overgang houtje?????

Ik moet eigenlijk gewoon bijhouden wanneer het weer zover is... want ik laat me ook altijd overvallen door die stomme depressieve en hopeloze gevoelens oftewel de PMS.. Eigenlijk is het toch raar dat dat iedere maand weer een overval is. Ik heb het nu in ieder geval wel in mijn agenda gezet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hormonen, praat me er niet van. Ik weet zeker dat je gevoeliger bent als het aan komt op menstruatie en drank. Tenminste ik wel, heb dan de neiging om me zelf zo down te voelen dat ik denk, ach ik drink er een ben toch al zo zielig. Gelukkig hou ik altijd netjes bij wanneer ik het moet worden dus herken ik dat gevoel ook heel goed van mezelf en weet ik dat ik rond die tijd extra op mijn hoede moet zijn. Geld trouwens ook voor chocolade en chips, hahaha. Soms wou ik dat ik een man was hoor.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha vrouwen en 1 man?
Meer woorden zijn overbodig, zo herkenbaar allemaal. Ook ik stonk er altijd weer in, in die dag "ervoor".
Zo depri, en dan maar drinken. De volgende dat kwam ik er dan achter waardoor het allemaal kwam. Ervoer dat dan gelukkig wel als een "opluchting", ondanks de kater
Ik ben echt in de overgang, en omdat het dan echt heel onregelmatig komt ( eens in de 3, 4,5 maanden) word ik er echt weer door overvallen. Ben sinds de refusal niet meer ongesteld geweest dus weet niet hoe ik dan de PMS zal ervaren.
Ook dat gaat dus allemaal over, maar het duurt soms zo lang
sterkte allemaal
Tosca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het zo lief van mijn Tactusjuf.. die heeft vandaag een verhaaltje opgestuurd over PMS en alcohol:


Alcohol en PMS

Bij PMS (PreMenstrueel Syndroom) is de stemming vaak slecht, er zijn pijnklachten. Je bent gewend om dan (meer) te drinken. Dit kan trek oproepen, volgens het conditioneringprincipe. Je lichaam gaat zich bij voorbaat als het ware instellen op de komst van alcohol als stemmingsverbeteraar en pijnbestrijder. Dit gevoel noemt men trek of zucht (craving). Kijk op onze homepage onder zin in drinken. Als men pijnstillers gebruikt, dan kan de alcohol zeker harder binnenkomen, ook bij paracetamol en dergelijke.

We kennen ook controleverlies op gebied van snoepen en roken bij PMS-klachten.
Daarnaast denken we dat ook de hormonale onbalans een rol speelt. Alles gaat dan een beetje anders, ook de stofwisseling. Dit heeft dan weer effect op het verdragen van de alcohol.

Het is in elk geval goed om tijdens deze dagen extra attent te zijn op het omgaan met trek en zelfbeschermende maatregelen te nemen tegen teveel drinken. Deze behandeling kan daarbij zeker helpen. Je zou ook eens naar je huisarts kunnen gaan voor medicatie bij PMS-klachten. Als de hormonen wat meer in balans zijn, zou dit wellicht ook een gunstig effect kunnen hebben op de hevigheid van de trek in drinken.


Ik zit er aan te denken om misschien refusal te vragen bij de huisarts om dat te kunnen nemen op mijn maandelijkse pms donderdag... Lijkt me trouwens zowiezo handig voor die twijfelmomenten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 years later...
  • 6 months later...

sinds ik gestopt ben met alcohol ben ik niet meer ongesteld geweest. Dus stoppen is NOG ERGENS goed voor.
Wel heb ik migraine-achtige verschijnselen sinds ik niet meer drink. Dat vind ik minder grappig. Is dit hormonaal of is dit oververmoeidheid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Mannen hebben ook diverse cycli, en zo ook van de hormonen, alleen merkt de gemiddelde man daar weinig van. Maar als je je constitutie gaat overbelasten met stress, drank en roken, om maar wat te noemen, dan kan je je bewust worden van die cycli. Vooral als een peut zegt: ga het eens bijhouden. Zo weet ik nu dat ik een week in de maand weinig dorst heb en een des te meer. Dat er een diepte- en een hoogtepunt zit in mijn stemming, zo rond de 4e en de 19e van de maand. En dat die eens in de drie maanden nog eens worden versterkt tot diepe depressie en een aan manisch schurkend goed voelen. Maar ik moet bekennen dat het me soms toch nog steeds overvalt, vooral de depressies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...