Spring naar bijdragen

Kan ik lorazepam nemen als ik in afbouw ben van dizepam


Vaantje66

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Vaantje66:

Led verhogen dus. Dat vind ik eng. 

@Vaantje66, dit was ooit een advies van mijn eigen huisarts voor mijzelf.
Als je dat eng vind moet je gewoon tot dinsdag doorgaan met 3 x 2 mg diazepam.
Opzich is dat beter.

Vraag wel om een helder afbouwschema met regelmatige (wekelijkse) controles.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Vaantje66:

 En dacht niet het dan zo’n impact zou hebben.

@Vaantje66, dat weet ik niet precies.
Diazepam heeft een lange halfwaardetijd / werkingsduur en stapelt zich.
Vijf mg extra werkt dus nog langer door.

In ieder geval heb je het niet gedaan, en heb jij je door een rotdag heen weten te slepen.
Daardoor kan het alleen maar beter worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Roberto:

@Vaantje66, dat weet ik niet precies.
Diazepam heeft een lange halfwaardetijd / werkingsduur en stapelt zich.
Vijf mg extra werkt dus nog langer door.

In ieder geval heb je het niet gedaan, en heb jij je door een rotdag heen weten te slepen.
Daardoor kan het alleen maar beter worden.

Ik hoop het want dit was en is pure hel….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-7-2023 om 17:07 zei Vaantje66:

Ook als ik alleen 1 keer 1 mg lorazepam zou nemen tijdens de afbouw met diazepam?

Hi Vaantje,

Dat vind ik geen eenvoudige vraag, tenminste niet om hem te beantwoorden. De verschillen tussen afbouwers zijn heel groot dus ik kan niet voorspellen hoe jij daarop zou reageren. Mijn vermoeden is dat het niet zo'n groot probleem zou zijn als je een heel enkele keer de dubbele dosis van je gebruikelijke dosis zou nemen. Dat zou je dan dus beter met diazepam kunnen doen want dan weet je tenminste of het de dubbele dosis is. Dat 1 mg lorazepam overeenkomt met 5 mg diazepam is iets wat voor de een wel waar kan zijn maar voor een ander niet.

Je begrijpt zelf ook wel dat als het enigszins mogelijk is het beter is dit te vermijden. De bedoeling van het afbouwen met diazepam is namelijk om het niveau van de benzo in je bloed heel geleidelijk te laten dalen zodat het lichaam zich soepel kan aanpassen aan een lagere dosis. Door plotseling meer te nemen verstoor je dat aanpassingsproces en werk je het herstel dus tegen.

Je spreekt over alleen 1 keer, maar hoe weet je dat het bij die ene keer zal blijven? Als je deze keer niet zonder kunt waarom een volgende keer dan wel? Zeker als je verder gaat met je dosissen te verlagen.

Ik zou er zelf de voorkeur aan geven een tijd op deze dosis te blijven staan totdat ik me wat stabieler zou voelen. Dus naar de signalen van je lichaam luisteren en niet naar bedachte schema's die geen rekening houden met grote onderlinge verschillen. Als je het gevoel hebt dat dit ook niet houdbaar is kun je ook nog overwegen je dosis te verhogen. Dat is ook iets wat je over het algemeen echt moet proberen te vermijden maar als je echt een fout gemaakt hebt door te snel af te bouwen kan het soms noodzakelijk zijn. In zo'n geval moet je hier wel niet te lang mee wachten want hoe langer je hiermee wacht hoe meer kans je hebt op klachten die niet meer zo snel verdwijnen.

Professor Ashton zegt er in haar bekende Ashton Manual nog het volgende over:

6. Voor zover het mogelijk is, ga niet achteruit. U mag stilstaan op een bepaald punt in uw schema en even vrij nemen van verdere ontwenning gedurende een paar weken als uw levensomstandigheden veranderen (bijvoorbeeld als er een familiale crisis is), maar tracht te vermijden om ooit een dosis te verhogen. Het is niet de bedoeling dat u gewonnen terrein opnieuw moet heroveren.

7. Neem geen extra tabletten in periodes van stress. Leer controle krijgen over uw symptomen. Dit geeft u het extra vertrouwen dat u kunt leven zonder benzodiazepinen (zie Hoofdstuk III, Ontwenningssymptomen)

 

Ik raad je ook aan de Ashton Manual te lezen als je dat nog niet gedaan hebt. Makkelijk in een Nederlandse vertaling en in het Engels te vinden via Google.

Geeft informatie over benzo's,  hoe ze inwerken op het zenuwstelsel, de klachten die ze geven en afbouwschema's.

 

 

bewerkt door karel12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei karel12:

Hi Vaantje,

Dat vind ik geen eenvoudige vraag, tenminste niet om hem te beantwoorden. De verschillen tussen afbouwers zijn heel groot dus ik kan niet voorspellen hoe jij daarop zou reageren. Mijn vermoeden is dat het niet zo'n groot probleem zou zijn als je een heel enkele keer de dubbele dosis van je gebruikelijke dosis zou nemen. Dat zou je dan dus beter met diazepam kunnen doen want dan weet je tenminste of het de dubbele dosis is. Dat 1 mg lorazepam overeenkomt met 5 mg diazepam is iets wat voor de een wel waar kan zijn maar voor een ander niet.

Je begrijpt zelf ook wel dat als het enigszins mogelijk is het beter is dit te vermijden. De bedoeling van het afbouwen met diazepam is namelijk om het niveau van de benzo in je bloed heel geleidelijk te laten dalen zodat het lichaam zich soepel kan aanpassen aan een lagere dosis. Door plotseling meer te nemen verstoor je dat aanpassingsproces en werk je het herstel dus tegen.

Je spreekt over alleen 1 keer, maar hoe weet je dat het bij die ene keer zal blijven? Als je deze keer niet zonder kunt waarom een volgende keer dan wel? Zeker als je verder gaat met je dosissen te verlagen.

Ik zou er zelf de voorkeur aan geven een tijd op deze dosis te blijven staan totdat ik me wat stabieler zou voelen. Dus naar de signalen van je lichaam luisteren en niet naar bedachte schema's die geen rekening houden met grote onderlinge verschillen. Als je het gevoel hebt dat dit ook niet houdbaar is kun je ook nog overwegen je dosis te verhogen. Dat is ook iets wat je over het algemeen echt moet proberen te vermijden maar als je echt een fout gemaakt hebt door te snel af te bouwen kan het soms noodzakelijk zijn. In zo'n geval moet je hier wel niet te lang mee wachten want hoe langer je hiermee wacht hoe meer kans je hebt op klachten die niet meer zo snel verdwijnen.

Professor Ashton zegt er in haar bekende Ashton Manual nog het volgende over:

6. Voor zover het mogelijk is, ga niet achteruit. U mag stilstaan op een bepaald punt in uw schema en even vrij nemen van verdere ontwenning gedurende een paar weken als uw levensomstandigheden veranderen (bijvoorbeeld als er een familiale crisis is), maar tracht te vermijden om ooit een dosis te verhogen. Het is niet de bedoeling dat u gewonnen terrein opnieuw moet heroveren.

7. Neem geen extra tabletten in periodes van stress. Leer controle krijgen over uw symptomen. Dit geeft u het extra vertrouwen dat u kunt leven zonder benzodiazepinen (zie Hoofdstuk III, Ontwenningssymptomen)

 

Ik raad je ook aan de Ashton Manual te lezen als je dat nog niet gedaan hebt. Makkelijk in een Nederlandse vertaling en in het Engels te vinden via Google.

Geeft informatie over benzo's,  hoe ze inwerken op het zenuwstelsel, de klachten die ze geven en afbouwschema's.

 

 

Dank je. Ja die manual ken ik, niet uit mijn hoofd dan hé…. En je hebt gelijk: je weet nooit of het bij die ene keer blijft, nou voelde ik me gisteren wel mega rot, nog niet eerder zo erg gehad…. Nou heb ik nog niet zo lang geleden, 4 mg extra diazepam genomen in de hoop te kunnen slapen, maar niet gelukt, misschien was gisteren wel een reactie van mijn geest daarop…. Wow ik zat in de hel….

bewerkt door Vaantje66
Foutjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lastige is, ik weet niet zeker of het aan deze afbouw ligt. Wist ik dat maar, dan is het wellicht beter vol te houden. Er speelt meer… ben gelijktijdig ook een antidepressivum aan het opbouwen, heeel langzaam, en gebruik ook nog hormoonsubstitutie…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Vaantje66:

Dank je. Ja die manual ken ik, niet uit mijn hoofd dan hé…. En je hebt gelijk: je weet nooit of het bij die ene keer blijft, nou voelde ik me gisteren wel mega rot, nog niet eerder zo erg gehad…. Nou heb ik nog niet zo lang geleden, 4 mg extra diazepam genomen in de hoop te kunnen slapen, maar niet gelukt, misschien was gisteren wel een reactie van mijn geest daarop…. Wow ik zat in de hel….

En daarom was ik zo bang dat een eenmalige dosis lorazepam me later zou straffen…..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei karel12:

 

Ik zou er zelf de voorkeur aan geven een tijd op deze dosis te blijven staan totdat ik me wat stabieler zou voelen. Dus naar de signalen van je lichaam luisteren en niet naar bedachte schema's die geen rekening houden met grote onderlinge verschillen. Als je het gevoel hebt dat dit ook niet houdbaar is kun je ook nog overwegen je dosis te verhogen. Dat is ook iets wat je over het algemeen echt moet proberen te vermijden maar als je echt een fout gemaakt hebt door te snel af te bouwen kan het soms noodzakelijk zijn. In zo'n geval moet je hier wel niet te lang mee wachten want hoe langer je hiermee wacht hoe meer kans je hebt op klachten die niet meer zo snel verdwijnen.

 

 

 

 

@Vaantje66

Ik wil nog even terugkomen op mijn vorige post omdat die mogelijk niet helemaal duidelijk is. Ik bedoel te zeggen dat je serieus moet proberen om niet je dagelijkse dosis weer te verhogen, dus terug te gaan in je afbouw, maar als je dat toch zou doen je daar beter niet te lang mee kunt wachten. Als je daar namelijk te lang mee wacht heb je kans dat je symptomen niet meer verdwijnen na ophoging, of snel weer terugkomen en dan ben je dus niets opgeschoten. Integendeel, want het stukje dat je dan bent teruggegaan moet je nog een keer afbouwen en er is een kans dat het dan moeilijker gaat dan de eerste keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Vaantje66:

Het lastige is, ik weet niet zeker of het aan deze afbouw ligt. Wist ik dat maar, dan is het wellicht beter vol te houden. Er speelt meer… ben gelijktijdig ook een antidepressivum aan het opbouwen, heeel langzaam, en gebruik ook nog hormoonsubstitutie…..

Hormonen zullen inderdaad ook wel een rol spelen en ik weet niet welk antidepressivum jij bezig bent op te bouwen maar als het een SSRI is is het geen goed idee dit te combineren met de afbouw van een benzo.

In de eerste weken van zulk een opbouw wordt de angst namelijk aanmerkelijk verhoogd. Om die reden worden dan ook vaak tijdelijk benzo's voorgeschreven, die overigens vaak weer tot een benzo probleem leiden. Het ligt dus voor de hand dat je voordat zulk een AD goed is ingewerkt je beter geen benzo's kunt afbouwen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei karel12:

Hormonen zullen inderdaad ook wel een rol spelen en ik weet niet welk antidepressivum jij bezig bent op te bouwen maar als het een SSRI is is het geen goed idee dit te combineren met de afbouw van een benzo.

In de eerste weken van zulk een opbouw wordt de angst namelijk aanmerkelijk verhoogd. Om die reden worden dan ook vaak tijdelijk benzo's voorgeschreven, die overigens vaak weer tot een benzo probleem leiden. Het ligt dus voor de hand dat je voordat zulk een AD goed is ingewerkt je beter geen benzo's kunt afbouwen.

 

Dank je. Nee, geen SSRI, een TCA geloof ik, Nortrilen….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Vaantje66:

Oh help, dit duurt nu al drie dagen, heeft iemand een bemoedigend woordje of advies om hier doorheen te komen, ik word  gèk….

Het gekke is, ik heb nauwelijks tot geen lichamelijke klachten, alleen geestelijke…. Ik ben bloednerveus en erg gejaagd, en voel me mega somber… dit is eigenlijk veel te zacht uitgedrukt…. Het is pure hel….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-7-2023 om 16:56 zei Vaantje66:

Oh help, dit duurt nu al drie dagen, heeft iemand een bemoedigend woordje of advies om hier doorheen te komen, ik word  gèk….

Hoi Vaantje,

Er zijn er veel die dachten dat ze gek werden, en waarbij het er soms ook veel op leek, maar die hersteld zijn. Het belangrijkste bleek te zijn vol te houden en de tijd zijn werk te laten doen. De factor tijd wordt namelijk vaak als de belangrijkste helende invloed beschouwd. Het hertel van benzo's duurt nu eenmaal vaak tergend lang.

Als je meer ondersteuning zoekt kun je ook nog eens op andere plaatsen kijken. Op dit forum is niet zo veel activiteit. Je hebt nog geluk dat je een aantal reacties hebt gekregen. Wel kun je hier veel lezen over ervaringen van anderen.

Je zou ook eens op Facebook kunnen kijken. Daar is een groep die meen ik Benzostrijders heet.

Er is ook een Engelstalig forum, Benzobuddies. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Weliswaar in het Engels maar je kunt de site bezoeken met bijvoorbeeld Chrome, en die heeft een goede vertaalfunctie. Als je zelf iets zou willen posten kun je eerst een Nederlandse tekst schrijven en dit vervolgens door Google laten vertalen.

Een deelrubriek hiervan is Success Stories, die succesverhalen bevat. Heel bemoedigend!
http://www.benzobuddies.org/forum/index.php?board=89.0

De belangrijkste Engelse termen die je moet kennen zijn: taper=afbouwen en withdrawal=ontwenning.

Tenslotte is er ook nog een betaalde afbouwcoach en ervaringsdeskundige: De Afbouwcoach.
https://www.deafbouwcoach.nl/

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Roberto:

@Vaantje66, ik denk dat @karel12, helemaal gelijk heeft.
Dit kun je vanmiddag met jouw voorschrijvend arts bespreken.
Laat je ons hier even weten hoe dat gesprek ging?
 

Ik dacht het ook ja, maar ik slik geen SSRI maar een TCA zei ik al. De arts zei het volgende erover: omdat je ook last blijft houden van wankelheid (en geloof me, dat is erg lastig…) is tegelijkertijd afbouw van de benzo wel aan te raden. Want het staat de werking van het AD dus (een beetje) in de weg. Dat wordt vaker zo gedaan. Mijn bloed is geprikt en we weten nu tot hoeveel ik mag slikken aan AD.

Ik blijf tot 16 juli (totaal is het dan 2 weken) 3 x 2 mg diazepam slikken, want ik kon echt niet meer vrijdag, zaterdag , zondag en gisteren tot begin avond. Toen trok het een beetje weg en was ik doodmoe. Merk wel dat alles met een tijdsaanduiding me ondraaglijke stress geeft. We evalueren wekelijks, en ik stuur hem een afbouwschemaatje , dat we overigens kunnen aanpassen indien nodig… Arts zei trouwens ook dat eenmalig een extra dosis Lor niet zoveel doet, wel als ik het structureler zou nemen. En die extra dosis van 4 mg diazepam, (heb het nog nagekeken en die had ik 4 juli nog genomen) die doet inderdaad iets meer gezien het langer in je bloed blijft. Maar het was bij mij een en-en verhaal: opbouw, afbouw, extra dosis diazepam, hormonen en ik reageer gewoon erg op veranderingen.

 

 

9 uur geleden zei Roberto:

 

 

bewerkt door Vaantje66
Iets toegevoegd en aangepast.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei karel12:

Hoi Vaantje,

Er zijn er veel die dachten dat ze gek werden, en waarbij het er soms ook veel op leek, maar die hersteld zijn. Het belangrijkste bleek te zijn vol te houden en de tijd zijn werk te laten doen. De factor tijd wordt namelijk vaak als de belangrijkste helende invloed beschouwd. Het hertel van benzo's duurt nu eenmaal vaak tergend lang.

Als je meer ondersteuning zoekt kun je ook nog eens op andere plaatsen kijken. Op dit forum is niet zo veel activiteit. Je hebt nog geluk dat je een aantal reacties hebt gekregen. Wel kun je hier veel lezen over ervaringen van anderen.

Je zou ook eens op Facebook kunnen kijken. Daar is een groep die meen ik Benzostrijders heet.

Er is ook een Engelstalig forum, Benzobuddies. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Weliswaar in het Engels maar je kunt de site bezoeken met bijvoorbeeld Chrome, en die heeft een goede vertaalfunctie. Als je zelf iets zou willen posten kun je eerst een Nederlandse tekst schrijven en dit vervolgens door Google laten vertalen.

Een deelrubriek hiervan is Success Stories, die succesverhalen bevat. Heel bemoedigend!
http://www.benzobuddies.org/forum/index.php?board=89.0

De belangrijkste Engelse termen die je moet kennen zijn: taper=afbouwen en withdrawal=ontwenning.

Tenslotte is er ook nog een betaalde afbouwcoach en ervaringsdeskundige: De Afbouwcoach.
https://www.deafbouwcoach.nl/

 

 

 

 

 

 

Dank weer Karel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Vaantje66:

De arts zei het volgende erover: omdat je ook last blijft houden van wankelheid (en geloof me, dat is erg lastig…) is tegelijkertijd afbouw van de benzo wel aan te raden. Want het staat de werking van het AD dus (een beetje) in de weg. Dat wordt vaker zo gedaan. Mijn bloed is geprikt en we weten nu tot hoeveel ik mag slikken aan AD.

@Vaantje66, volgens mij bedoelen @karel12, jouw huisarts en ik hetzelfde.
Een AD heeft een opbouwperiode nodig.
Ter overbrugging wordt vaak een benzo voorgeschreven, inclusief afbouw, totdat de AD voldoende werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Vaantje66:

Ik blijf tot 16 juli (totaal is het dan 2 weken) 3 x 2 mg diazepam slikken, want ik kon echt niet meer vrijdag, zaterdag , zondag en gisteren tot begin avond. Toen trok het een beetje weg en was ik doodmoe. 

@Vaantje66, dit bedoelde ik ook met stabiliseren voordat je weer verder gaat met afbouwen.
Goed dat je het volgehouden hebt om niet bij te gaan slikken.
Daardoor trekt het nu een beetje weg en zal het alleen maar nog meer wegtrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Vaantje66:

Arts zei trouwens ook dat eenmalig een extra dosis Lor niet zoveel doet, wel als ik het structureler zou nemen.

@Vaantje66, dat klopt ook wel.
Maar de kans is groot dat je het dan bij moeilijke momenten weer gaat doen en het structureel wordt.
Daarom gewoon niet doen, heb je ook niet gedaan, met positief resultaat.
Op deze manier ben je goed bezig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hel. Nog steeds. Heb zoo vaak op het punt gestaan van wat extra slikken om weg te zijn.... Ik begrijp niet wat er aan de hand is. Heb afbouwschema gemaakt en aan mijn psych gestuurd. Ik spreek hem er hoop ik morgen einde dag over. Wellicht hebben mijn hormonen er ook mee te maken… want anders valt afbouwen wel erg vies tegen. Want ik slikte lorazepam eigenlijk pas vanaf 13 september 2022 en sinds een paar maanden dus overgezet op diazepam… zit nog steeds op 3 x 2 mg nu…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...