Spring naar bijdragen

Wat kan de AA betekenen voor je herstel?


gwen

Aanbevolen berichten

Omschrijving van AA

'Anonieme Alcoholisten' is een gemeenschap van mannen

en vrouwen die hun ervaring, kracht en hoop met elkaar delen

om hun gemeenschappelijk probleem op te lossen en anderen

helpen bij het herstel van hun alcoholisme.

Het enige vereiste voor AA- lidmaatschap is het verlangen op te houden

met drinken.

Er zijn geen geldelijke verplichtingen verbonden aan het lidmaatschap;

wij voorzien in onze behoeften door eigen bijdragen van de leden.

AA is niet gebonden aan enige sekte, genootschap,

politieke partij, organisatie of instelling, wenst zich niet

te mengen in enig geschil en steunt of bestrijdt geen enkel doel.

Ons hoofddoel is nuchter te blijven en andere alcoholisten te

helpen nuchterheid te bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op deze Koninginnedag wil ik toch even zeggen dat ik dit AA-draadje toch wel een heel fijne vind. Er wordt niet zo heel veel geschreven. Maar als er iets geschreven wordt heb ik weer iets om over na te denken.

Ik wil nog steeds drinken. En liep vandaag te schelden op ons non- alcoholische terras hier in het dorp. Maar ik ben dan ook wel weer blij. Want WIL ik echt drinken? Ik heb er altijd weer spijt van. Ook al ben ik niet dronken geweest.

Ik merk dat ik dagelijks die keuze moet maken. De keuze NIET TE WILLEN DRINKEN. Het gaat niet vanzelf. Het is ook niet een eenmalige keuze. Maar zoals iemand me schreef: Ik moet die keuze maken tussen zo nu en dan drinken of helemaal niet. Kies ik voor helemaal niet dan er ook voor 200% voor gaan.

Ik weet dat ik meer aan mijn geestelijk leven moet doen. Ik ken een een vorm van mediteren die ik eigenlijk wil en moet doen. Soms doe ik het een keertje maar als ik dan niets merk stop ik ook weer. Ik wil altijd snelle resultaten. Vandaar denk ik ook het drinken. Binnen een paar minuten heb je de roes te pakken. Ik ben heel ongeduldig.

Maar hoe dan ook: Ik ben blij dat ik voor deze dag geen drank in huis heb gehaald en geen kroegloper ben. Anders zou ik hier misschien wel naar de kroeg gaan. Vandaag blijf ik in ieder geval nuchter. Morgen zie ik wel weer. En morgen is het ook weer vandaag en neem ik mezelf hetzelfde voor.

Een AA-groet.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hanneke,

Ik heb soms het idee dat jij het door jou manier van denken je het leven

voor jezelf veel zwaarder maakt dan het hoeft te zijn. Ik bedoel, als mediteren

het niet helemaal is voor je, nou dan maar niet. Ik heb er ook niets mee en ik

zit daar niet mee. Dat is toch niet erg? Geef mij maar een boek. Of een

boswandeling. Probeer dingen te doen die voor je gevoel bij jou passen. Die je

leuk vind. Waar je naar uitkijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spiritueel fit.

Vandaag op een meeting probeerde ik dit te beschrijven.

Hoe blijf ik spiritueel fit?

Ik kan alleen vanuit mezelf en mijn eigen ervaring spreken.

Ik probeer me te onthouden van ongevraagd advies..

Iedereen bewandelt immers zijn eigen pad.

Als ik s'ochtends naar het nieuws kijk, me opwind over misstanden

in de wereld, en die machteloze woede van binnenuit voel,

Als ik op m'n fietsje door Amsterdam scheur en inwendig

alle automobilisten uitscheld, taxichauffeurs in het biezonder,

Als ik sta te wachten bij mijn yogaklasje en iemand gooit z'n mat

precies op de plek waar ik sta, en ik probeer deze mede yogini dood

te kijken,

Dan is mijn dag niet goed begonnen.

Dan is het 't best als ik een time-out neem.

Opnieuw beginnen.

Kijken naar mijn aandeel.

Het gaat niet om wat er gebeurt,

voor mij gaat het erom hoe ik ermee omga.

Meditatie werkt voor mij.

Daar ben ik zo dankbaar voor.

Een krachtig stuk gereedschap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ben ik wel niet zo'n meditatiemens. Ik heb misschien meer met het gebed.

Het is ook niet helemaal duidelijk wat Bill onder meditatie verstond al geeft hij er in 12&12 een voorbeeld van aan de hand van het gebed van Franciscus van Assisi. Maar zoveel meditatietechnieken als tegenwoordig waren er toen geloof ik nog niet.

Waar het misschien om gaat is dat we hoe dan ook contact zoeken met God. Dat dat een levendig en echt contact is. Dat ik leer niet alleen maar door te praten en te vragen maar vooral ook te luisteren. En dat gebeurt in de stilte.

Ik ga morgen naar mijn moeder. Altijd gevaarlijke dagen wat drinken betreft. Het is zo'n gigantische smoes Gezellig een pilsje te drinken. En wat is er voor gezelligs aan? En wat heb ik aan 1 pilsje??? Het moeten er altijd meer zijn. We gaan waarschijnlijk ook ergens eten. Gezellig een glaasje wijn. En dan de spijt achteraf. Ook als het niet uit de hand loopt en ik het bij 1 of 2 glazen kan houden.

Bij de AA moet je de wens hebben echt te stoppen met drinken. Ben ik nog geloofwaardig als ik iedere keer toch weer wat drink?????

Ik neem de pocketuitgave van het Big Book mee.

Ik wens jullie hele goede dagen en tot zaterdag of zondag.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nancy,

Ja zoiets. Ik ben zelf nog niet lang bezig met het 12 stappen programma en een sponsor helpt je hierin. Ik ben net uit een 12 stappenkliniek en heb daar kennis gemaakt met de meetings en de stappen. Meestal ga ik naar meetings van de CA (Cocaine Anonymous) of de NA (Narcotic Anonymous of eigenlijk Anonieme verslaafden) omdat dit iets meer 'flair' heeft dan de AA (of ik heb de juiste AA nog niet gevonden). Bij de NA en CA komen ook meer 'soorten' en is een verslaving een verslaving, of dit nu alcohol, coke, medicijnen, games, gokken of wat dan ook is. Een sponsor heb ik inmiddels 'op het oog', moet het hem alleen nog vragen op de eerstvolgende meeting...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Witte, als ik het goed begrepen had, zou Gwen inderdaad op vakantie zijn.

Maar ik heb ook geen idee hoelang.

Ondertussen zit ik ook wat te popelen om haar postings verder te lezen op dit draadje.

Ik geef toe, het is een vorm van luiheid, haar al het werk te laten doen..:$:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook altijd m'n boeken bij me.

Het geeft een geruststellend gevoel.

Als ik van alles en iedereen verlaten zonder Wifi en

meetings/fellows ben...

Daar is nu een pak Boeddhistische Twelve Step-boeken bijgekomen.

En de boekjes van Thich Nhat Hanh, een Vietnamese Zen-monnik

die prachtige boeken over meditatie, love, anger and resentments heeft

geschreven.

Ik was gisteren 20 maanden nuchter, en ik voelde me zo overweldigend dankbaar

voor deze nieuwe kans.

Zonder AA had ik dit niet kunnen beleven.

Niet alleen is de obsessie om te drinken verdwenen, maar

ik heb m'n Hogere Macht gevonden, waardoor er een grote zware dichte deur

voor mijn hart ontsloten is.

Wow!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen week ben ik samen met m'n man weer begonnen met stenen sjouwen

in ons projectje in Italy.

Inderdaad...meestal verstoken van wifi en fellows.

Nu de wifi het op het plein heeft opgegeven, zit ik in de buurt van een

vicina met een kleine ontvangst, naast haar voordeur...

Wel goed voor me hoor, een beetje onthechten van het comfort van meetings

en internet.

(sprak zij dapper...ahum)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb afgelopen zaterdag mijn verhaal verteld, op een speakermeeting.

Links van me zat mijn sponsor, en rechts m'n spiritueel teacher, die me begeleidt

op het mooie pad van Boeddhisme, vooral in combinatie met ons 12 Stappenprogramma.

Ik was achterlijk zenuwachtig.

Toen ik nog zoveel moest drinken had ik vaak last van angstaanvallen,

vooral tijdens presentaties.

Nu moest ik het doen zonder benzo's en wodka'tjes.

Ik heb wel 5 keer een een minuut meditatie achter elkaar gedaan..

Pas toen ik me realiseerde dat het niet om mij ging, maar

om de nieuwkomer, die misschien door één woordje uit mijn verhaal

weer een lichtje in de richting naar herstel zou kunnen zien,

kalmeerde ik.

Een sponsor (die zelf ook een sponsor heeft) is erg belangrijk.

Ik heb een vrouw gekozen op wie ik wilde lijken en actief

in de Fellowship staat.

We zijn goede vriendinnen geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je je aangesproken voelt tot het 12 Stappenprogramma

kun je meetings gaan bezoeken bij je in de buurt.

Geef niet op als je niet meteen een klik hebt bij een groep,

kijk gewoon rustig verder.

Ik heb AA, NA, CA en AlAnon meetings bezocht op verschillende plekken.

Ik vind vrouwenmeetings geweldig, hoewel ze wel schaars zijn, helaas.

Op zondagochtend is er een All Anonymous meditatiemeeting in Amsterdam.

Voor alle fellowships bij elkaar.

Daar zie ik de verbondenheid van verschillende 12Step groepen.

Meditatie is een zeer oude techniek om bewustzijn te vergroten

en gelijkmoedigheid te trainen.

Gelukkig komt het steeds meer op, de laatste jaren,

worden en in de verslavingszorg cursussen Mindfulness aangeboden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rickert,

Nee, ik heb helaas geen sponsor. Had ik er een zou het me misschien lichter vallen het droog te houden. Het is me dit weekend weer niet gelukt. Tot mijn eigen grote teleurstelling. Hoewel ik wil drinken als ik ga drinken. Maar ik krijg er altijd spijt van.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gwen,

Jouw geschrijf over meditatie helpt me om toch te proberen mijn eigen "Christelijke Meditatie" weer op te pakken. Ik werk met het Jezusgebed en verbind me met het Hesychasme.

Natuurlijk moet je niets doen wat je niet bevalt. Maar ik verbeeld me dat als ik trouw met dit Jezusgebed zou werken ik een stuk verder zou komen. Het ontbreekt me gewoon aan de nodige discipline. Geen sterke kant van mij.

" Gewoon" bidden kan altijd. Dit Jezusgebed kun je ook vrij gebruiken zoals onder allerlei huishoudelijke taken of wanneer je een busrit maakt. Noem maar op. Altijd en overal. Je kunt het daarbij laten. En dat is dan goed. Maar je kunt daarnaast ook s'morgens en 'savonds 20-30 minuten ervoor gaan zitten. Monniken en kluizenaars doe het uren per dag. Maar ik ben maar een leek en zou het zo kunnen doen. Ik heb het eerder zo gedaan toen ik in een zware depressie zat. Geleidelijk aan, na zo'n 3 weken loste de depressie op.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Gwen,

Nou hebben we elkaar toch nog misgelopen, ondanks je nog ff terug kwam voor me.

jammer jammer jammer.

Ik begrijp dat je dus weer in het buitenland zit. Ik dacht heel ff dat je ook een

overstap gemaakt had naar een andere virtueel forum. :)

Maar niet dus, je bent juist back to basic, lekker sjouwen met stenen.

Ik wens je veel succes met je onderneming en je afkickmentaliteit van internet

en meetings..

Ik zal af en toe wat voor je plaatsen van de site

Doei doei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hanneke,

Ik wil absoluut niet hautain overkomen, ben zelf nog maar kort met de stappen bezig. Als ik je zo lees heb je stap 1 nog niet gezet en dan heeft (nog) niet veel zin om met stap 11 bezig te zijn denk ik. Tenminste, niet in de zin van het volgen van de 12 stappen.... Verder denk ik ook dat de invulling van de hogere macht niet van essentieel belang is. Velen die de stappen volgen zijn atheïst, ik ook. Voor mij is het de energie die een mens kan geven en de energie die ik krijg vanuit de groepen. Voor mij helpt het om op de dag de serenity prayer te zeggen ofwel kalmte, moed en wijsheid.

Gwen, Gaaf dat je als gastspreker hebt gesproken! Snap dat het moeilijk is, ikzelf had afgelopen zaterdag de grootste moeite om de NA -wat is de NA- voor te lezen. Ik haal als beginner veel uit de verhalen van gastsprekers en ook vertrouwen dat het lukt en ik niet terug hoef naar waar ik vandaan kom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hanneke,

Ik ben een nieuweling in de stappen dus jammer dat de opmerkingen bekent zijn en je niet helpen. Dat probeerde ik wel... Maar he, ik ben nog lang niet bij stap 12 aight?

Maar waarom ik dat vind.... Uit stap 1: We staan machteloos tegenover onze verslaving... Vorige week schrijf je dat je een weekend weg gaat en het daar heeeel moeilijk word om niet te drinken maar je gaat toch. En.. je schrijft dat het je niet lukt om te mediteren en dat je dat wel zou moeten kunnen om droog te blijven.. Eigenlijk ben je dan al bezig het drinken te vergoelijken toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rickert, ik ben de laatste die mijn drinken zal vergoelijken. Als je me zou kennen zou je dat niet denken.

En ja, ik moest vorige week wel naar mijn zeer oude moeder. Kan toch niet zo zijn dat ik vanwege mijn drankprobleem daar niet meer naar toe zou gaan?????

Wat betreft dat mediteren, wat voor mij meer gebed is: wel dat doe ik juist omdat ik "zwak" ben. Maar ik denk dat jij van gebed en meditatie niet veel begrijpt dus daar heb ik het verder niet over.(Dat is niet lelijk bedoelt)

Jopie met "we" bedoel ik: Het wordt vaak in AA zo gemakkelijk gezegd dat je de 1e Stap nog niet hebt gedaan als je weer drinkt. Ik heb dat zelf nog niet eerder meegemaakt. Maar ik heb het tegen anderen horen zeggen. Dat zijn die " we". En je merkt altijd dat die ander er niets mee kan. Ik denk dat ik de 1e Stap wel gezet heb maar dat het bij mij juist gaat om ook die 2e en 3e Stap. Die 3 horen naar mijn menig bij elkaar. Ja ik weet je kunt geen enkele stap weglaten. Maar die 3 Stappen horen echt bij elkaar. En daar doe ik iets niet goed. Ik verwaarloos teveel mijn geestelijk leven. Ik heb geen zelfdiscipline voldoende. Daar moet ik aan werken. En ben ik ook alweer mee begonnen. Maar ik moet het volhouden dat is het probleem.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...