gwen Geplaatst 8 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 november 2012 Optimisme drijvende houden. De andere Stappen houden de meesten onder ons nuchter, maar de 11de Stap kan ons laten groeien..... Een nuchter alcoholist vindt het veel gemakkelijker om optimistisch over het leven te zijn. Wanneer ik langzamerhand in staat ben het beste in plaats van het slechtste uit een situatie te halen, stemt me dat vanzelfsprekend optimistisch. Wanneer mijn lichamelijke nuchterheid blijft duren kom ik uit de mist, verheldert mijn blik en ben ik beter in staat te bepalen wat ik moet doen. Hoe belangrijk lichamelijke nuchterheid ook mag zijn, ik kan véél meer voor mezelf bereiken als ik me laat leiden door mijn Hogere Macht. Dit kan ik bereiken door de principes van het AA- programma te leren en in praktijk te brengen. De samensmelting van lichamelijke en geestelijke nuchterheid vormt de basis voor een positiever leven. Uit de Daily Reflections, blz 315 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 9 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 november 2012 Uit de duisternis. ......Maar eerst en vooral willen we zonlicht, in duisternis groeit niet veel. Mediteren is onze stap naar de zon. uit de Visie van Bill, nr 10 Soms vind ik dat ik geen tijd heb om te bidden of te mediteren, terwijl ik toch altijd tijd vond om te drinken. DR, blz 322 Door af en toe de stilte in mezelf op te zoeken, een kwartiertje of zo, maakt dat ik voel dat ik me aan het opladen ben, en terug ga naar de kalmte, die ik zo hard nodig heb. Ik kom er tot inzichten en helderheid. Soms kom ik tot helemaal niets en rust ik heerlijk uit.... Het viel me in India op dat heel veel mensen gewoon "zitten te zijn" . Ik heb het geprobeerd, op een bankje, zonder telefoon, krant of iemand. Moeilijk hoor. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel1 Geplaatst 9 november 2012 Rapport Share Geplaatst 9 november 2012 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nancy Geplaatst 9 november 2012 Rapport Share Geplaatst 9 november 2012 Mmmmmmmmm, mooi........ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 10 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 november 2012 Uit de Dagelijkse Weerspiegeling van 10 november. "Het gevoel erbij te horen". De grootste beloning van meditatie en gebed is misschien wel het gevoel erbij te horen. 12/12, 11de Stap Dàt is het: erbij horen! Na meditatie wist ik dat het gevoel dat ik had, het gevoel was erbij te horen omdat ik zo ontspannen was. Ik voelde me innerlijk rustiger en ik was bereid me niet meer aan kleinigheden te storen. Ik vond mijn gevoel voor humor terug. Ik ervoer ook het pure plezier deel uit te maken van Gods creatieve wereld. Wat komt het goed uit dat gebed en meditatie passen in onze manier van leven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 11 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 november 2012 Uit de Bezinningen van 11 november, eeen klein stukje; Als enkeling ben ik niet zo belangrijk. AA heeft mij geleerd mijzelf te vergeten, zij heeft mij geleerd vriendschap te zoeken, het oprechte verlangen te bezitten anderen te helpen. Nu heb ik meer zelfrespect, omdat ik minder gevoelig ben. Ik heb ontdekt dat de enige manier om met mijzelf in vrede te leven erin bestaat mij werkelijk voor anderen te interesseren. Door mijn "ego"los te laten, kan ik gaan exploreren. "Its not all about mè", gelukkig maar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 12 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 november 2012 Ochtendgedachten Vraag Hem in je ochtendmeditatie hoe je die dag een zieke hulp kunt bieden. uit BB; hfd :een blik in de toekomst. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 13 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 november 2012 Uit de Visie van Bill, blz 228 Gelukkig, wanneer we vrij zijn Voor de meeste normale mensen betekent drinken: bevrijd zijn van zorg, verveling en kwelling. Het betekent vreugdevolle, innige verbondenheid met vrienden en een gevoel dat het leven goed is. Maar zo verging het ons niet in die laatste dagen van zwaar drinken. De vroegere geneugten waren verdwenen. Er was een aanhoudende hunkering om, zoals vroeger, van het leven te genieten en er was het hartverscheurende waanidee dat een nieuw wondermiddel ons in staat zou stellen dit te doen. Telkens weer was er een nieuwe poging, en telkens een nieuwe mislukking. "Dat herken ik als de waanzin in het hoofd van de verslaafde". Na duizend keer op je plaat te zijn gegaan, tôch elke keer weer denken dat het vandaag anders zal gaan. De mentale dreun, ieder keer weer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nova Geplaatst 13 november 2012 Rapport Share Geplaatst 13 november 2012 Mooi Gwen:heart: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 14 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 november 2012 In plaats van een mens te beoordelen, kun je beter al het goede zoeken dat in hem te vinden is. Als je lang genoeg zoekt zal je in ieder mens het goede vinden. Iedere alcoholist is het gewoon geoordeeld en bekritiseerd te worden. Dat heeft hem nooit geholpen om nuchter te worden. In AA zeggen wij hem dat hij kan veranderen. Wij proberen het goede in hem te onderlijnen. Kritiek brengt niemand tot inkeer. Uit "de bezinningen", blz 324 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 15 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 november 2012 Elk AA beginsel stamt uit oude bronnen. AA's Twaalf Stappen worden omarmd door alle religies. Het is een spiritueel programma, met een God,zoals jîj hem begrijpt. Ik hoop deze winter meer te leren over boeddhisme en AA. Er zijn zoveel overlappingen. Vooral de 11de Stap: "Wij hebben ernaar gestreefd door gebed en bezinning ons bewust contact met God, zoals wij persoonlijk Hem opvatten, te verbeteren."praying for His will and the power to carry that out". Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 16 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 november 2012 DR, blz 329 "Nu adem ik vrij en vind ik vreugde, blijdschap en wijsheid. Ik heb de kracht om lief te hebben en te reageren op de gebeurtenissen rondom mij met de ogen van het geloof in dingen die niet zo vanzelfsprekend zijn". Ik kan altijd terugvallen op de kracht van het programma om bevrijd te blijven van mijn listige, niets ontziende en overmachtige ziekte. "Het werkt als je eraan werkt". Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 17 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 november 2012 Uit de Dagelijkse Weerspiegeling van 17 november. Bijna zonder uitzondering worden alcoholisten door eenzaamheid gekweld. Zelfs vòôr dat ons drinken erger werd en de mensen ons begonnen uit te sluiten, hadden we bijna allemaal het gevoel er niet bij te horen. De Visie v Bill, 50 De kwellingen en de leegte die ik dikwijls van binnen voelde, komen tegenwoordig hoe langer hoe minder voor. Ik heb geleerd hoe ik met "alleen zijn" om moet gaan. Wanneer ik alleen en kalm ben, kan ik met mijn HM communiceren. Het is goed te allen tijde contact met mijn HM te onderhouden, maar wanneer het lijkt alsof alles verkeerd loopt, is het absoluut noodzakelijk dat ik contact onderhoud door gebed en bezinning. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 17 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 november 2012 In mijn postings pas ik regelmatig woorden aan. Zodanig dat de strekking hetzelfde blijft. Gij wordt jij, en God kan ook Hogere Macht zijn. De literatuur van AA kan gedateerd overkomen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel1 Geplaatst 18 november 2012 Rapport Share Geplaatst 18 november 2012 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 18 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 november 2012 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 18 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 november 2012 Uit de Bezinningen van 18 november. Ik ben er mee opgehouden alles uit te stellen. Ik stelde de dingen uit tot morgen en als resultaat werd er niets gedaan. Onder invloed van alcohol had ik de grootste plannen. Als ik nuchter was, had ik het te druk om te herstellen van mijn kater om ook maar gelijk wat te beginnen. In AA heb ik geleerd dat het beter is van tijd tot tijd iets verkeerd te doen dan in het geheel niets te doen. Nu handelen. Zelfrealisatie en eigen verantwoording. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 19 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 november 2012 Spanning op zijn tijd is leuk, maar wat we eigenlijk altijd zoeken is zekerheid, regelmaat, vertrouwdheid en orde. Socioloog Paul Schnabel Toen ik nog dronk, was ik heimelijk jaloers op mensen om me heen die hun leven op orde hadden. "Groots en meeslepend" moest mijn leven zijn. Dankbaar ben ik dat dat totaal veranderd is. Rustiger en tevreden hou ik mijn leven "simpel en klein". Dat voelt goed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 20 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 november 2012 Uit de Bezinningen van 20 november. Ik probeer het leven niet meer te ontvluchten in de alcohol. De drank heeft voor mij een onwezenlijke wereld opgebouwd en ik heb getracht daarin te leven. Maar s'morgens was het ware leven daar terug en was het mij nog moeilijker dan ooit, om er het hoofd aan te bieden, omdat ik minder en minder een uitweg zag. Iedere ontvluchtingspoging vezwakte mijn persoonlijkheid. Dankbaar ben ik dat ik via AA de kans heb gekregen uit deze hel te stappen. Door meditatie en gebed mijn Hogere Macht heb mogen ontmoeten en nu elke dag als ik de 11de Stap toepas Zijn wil mag volgen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 21 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 21 november 2012 http://www.miraculum-est.org/i...ebed-van-st-franciscus Het 11de Stap St Fransiscusgebed. Wanneer ik zo goed mogelijk regelmatig aan de Elfde Stap werk, mijn bewuste contact steeds beter zal worden. Ik zijn wil leer kennen en dat ik de kracht zal hebben die uit te voeren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 23 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 november 2012 "Keer je gezicht naar het licht". Geloof intenser. Draai je hoofd omhoog naar het Licht, zelfs als je op het ogenblik niets kan zien. Visie van Bill, no 3 Op een zondag in october keek ik tijdens mijn ochtendmeditatie door het raam naar de es in onze voortuin. Ogenblikkelijk was ik sprakeloos van bewondering voor zijn prachtige, gouden kleur. Dank voor de veranderende seizoenen en voor de voortdurende veranderingen in mijn leven. Uit de dagelijkse weerspiegeling, 23 november, een gedeelte. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 24 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 november 2012 Uit de Visie van Bill, blz 244. 233. Het dagelijks leven. AA benadrukt sterk de persoonlijke inventaris omdat zeer velen onder ons nooit echt de gewoonte van nauwkeurige zelfanalyse verworven hebben. Wanneer deze gezonde praktijk eenmaal gewoonte is geworden, zal het bewijzen interessant en voordelig te zijn, zodat de tijd die ervoor uitgetrokken wordt geen verloren tijd is. Want deze aan zelfonderzoek bestede minuten en dikwijls uren, zullen automatisch alle andere uren van onze dag beter en gelukkiger maken. Op de duur worden onze inventarissen een noodzaak in het dagelijks leven. 12/12, blz 89-90 Sinds ik meetings bezoek van AA en nuchter ben, houd ik een dagboek bij waarin ik dagelijks een persoonlijke intentaris opmaak. Eenvoudige dankbaarheidslijstjes, valkuilen die regelmatig terugkeren in mijn dag. Overpeinzingen waarbij ik mijn inspiratie haal uit de Bezinningen, De Visie van Bill en de Dagelijkse Weerspiegelingen. En "the Big Book ", natuurlijk. Mijn dag begint met het 11de Stapgebed, het St Francisprayer. Ik sta er een uurtje eerder voor op en het maakt mijn dag! Toen ik nog maar net in het programma was ging ik zuchten van deze zelfopgelegde opdracht. Fellows die al lang nuchter in het programma staan deden het allemaal! En ik wil wat zij hebben; nuchterheid en zodanig een leven kunnen bouwen waar ik gelukkig en tevreden kan functioneren. Het werkt als je eraan werkt! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 24 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 november 2012 http://www.aahistory.com/francis.html Het St Francisprayer zoals wij het in de meetings gebruiken. Het is mijn eerste bladwijzer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 25 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 november 2012 Uit de Bezinningen van 25 november, een gedeelte. Ik ben ook niet meer zo afgunstig op anderen, enik ben ook niet meer zo jaloers om wat zij bezitten of om de talenten waarover zij beschikken. Toen ik dronk was ik heimelijk jaloers op de anderen die "gewoon" konden drinken,die bemind werden door hun families, die normaal leefden en geaccepteerd werden als gelijken door hun evenmens. Nu ik wat verder in herstel ben, voel ik de drang te vergelijken met anderen niet meer. Wat ik wel doe is vergelijken hoe ik was in actieve verslaving en hoe ik nu in het leven sta. Dan kan ik alleen maar intens dankbaar zijn dat door de wil van mijn Hogere Macht te volgen mijn leven zo radicaal verbeterd is. Heel regelmatig krijg ik een glimp en flashes uit mijn drankdagen. Dan gaat er echt een koude rilling over mijn rug. Waar was ik door mijn verslaving in terecht gekomen? Gelukkig heb ik nu de Stappen die suggesties geven voor dit mooie, nieuwe leven. Elke dag is een avontuur! Een avontuur dat ik met vol vertrouwen in mijn HM aanga. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 26 november 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 november 2012 http://www.aahistory.com/francis.html Uit de Visie van Bill, 12/12 blz 40 De waarde van de menselijke wil. Veel nieuwelingen die kleine maar vele nederlagen hebben gekend, hebben het besef voelen groeien dat de menselijke wil van geen waarde is. Ze zijn tot de overtuiging gekomen, soms terecht, dat vele problemen buiten de alcohol, ondanks voortdurende pogingen, niet opgelost kunnen worden door de wil van het individu alleen. De bereidheid ontwikkelen om zich te richten naar spirituele waarden. Dit proberen te doen is eigenlijk een daad van eigen wil. Alle 12 Stappen van AA vereisen inderdaad een aanhoudende en persoonlijke inspanning om ons te schikken naar Gods wil. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden