Spring naar bijdragen

Omzetten om af te bouwen of niet?


lutske

Aanbevolen berichten

Beste, 

Sinds 6 weken neem ik, nadat ik door een coronabesmetting zware adrenaline-aanvallen kreeg wat leek op angstaanvallen of paniekaanvallen, 1mg Lorazepam s avonds en 0,5mg Alprazolam in de ochtend. Ik heb de Lorazepam 2x onderbroken met 6 dagen, maar de voorbije 14 dagen nam ik 10 dagen 1 mg s avonds en nu ondertussen 6 dagen 0,5mg s avonds. Ik wil van alle benzo's af en wil afbouwen, alleen weet ik niet goed hoe. Mijn huisarts zegt om eerst de Lorazepam af te bouwen. Dus ik ben al van 1mg naar 0,5mg gegaan. Wat ik merk is vooral dat ik heel geïrriteerd ben wanneer ik wakker word en doorheen de dag ook. Mijn Alprazolam heb ik ipv 1x 0,5mg gesplitst in 2x 0,25mg. Ik merk dat ik enkel de irritatie krijg wanneer de Alprazolam uitgewekt is. Dus nu is mijn vraag: bouw ik de Lorazepam nu af naar 0 en dan aan de afbouw van de Alprazolam beginnen? Of zou ik beter overschakelen naar een equivalent van Diazepam voor beiden? En welke dosering Diazepam staat dan tegenover 0,5mg Lorazepam plus 0,5 mg Alprazolam? 

Dankjewel voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-4-2023 om 21:06 zei lutske:

Beste, 

Sinds 6 weken neem ik, nadat ik door een coronabesmetting zware adrenaline-aanvallen kreeg wat leek op angstaanvallen of paniekaanvallen, 1mg Lorazepam s avonds en 0,5mg Alprazolam in de ochtend. Ik heb de Lorazepam 2x onderbroken met 6 dagen, maar de voorbije 14 dagen nam ik 10 dagen 1 mg s avonds en nu ondertussen 6 dagen 0,5mg s avonds. Ik wil van alle benzo's af en wil afbouwen, alleen weet ik niet goed hoe. Mijn huisarts zegt om eerst de Lorazepam af te bouwen. Dus ik ben al van 1mg naar 0,5mg gegaan. Wat ik merk is vooral dat ik heel geïrriteerd ben wanneer ik wakker word en doorheen de dag ook. Mijn Alprazolam heb ik ipv 1x 0,5mg gesplitst in 2x 0,25mg. Ik merk dat ik enkel de irritatie krijg wanneer de Alprazolam uitgewekt is. Dus nu is mijn vraag: bouw ik de Lorazepam nu af naar 0 en dan aan de afbouw van de Alprazolam beginnen? Of zou ik beter overschakelen naar een equivalent van Diazepam voor beiden? En welke dosering Diazepam staat dan tegenover 0,5mg Lorazepam plus 0,5 mg Alprazolam? 

Dankjewel voor het meedenken!

Hallo lutske,

In afwachting van een reactie van de hulpverlener kan ik je alvast zeggen dat volgens de Ashton Manual 1mg lorazepam overeenkomt met 10 mg diazepam en 1 mg alprazolam met 20 mg diazepam.

Zie deze tabel: https://www.benzo.org.uk/manual/bzcha01.htm#24

In de laatste kolom staan de equivalente milligrammen.

 

Huisartsen houden over het algemeen een andere omzettingsfactor aan, waarbij 1 mg lorazepam overeenkomt met 5 mg diazepam en 1 mg alprazolam met 10 mg diazepam.

Zie deze tabel: https://www.drbeeker.nl/benzoconversie.pdf

De waarheid zal wel ergens in het midden zitten maar als je zou willen overstappen, en je gebruikt het voor angstklachten, denk ik dat het veiliger is dichter bij de waardes van Ashton te gaan zitten.

Ik raad je ook aan de Ashton Manual te lezen, voor informatie over benzo's, hoe ze inwerken op het zenuwstelsel, de klachten die ze geven en hoe deze af te bouwen.

Je kunt deze in Nederlandse vertaling vinden via Google.

Veel succes gewenst!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Lutske,

Wat ben je aan het worstelen met de medicatie en de afbouw ervan. Er is niet voor iedereen 1 methode hoe het aan te pakken. Vaak gaat dit in overleg met degene zelf en is het ook afhankelijk van je verdere lichamelijke gesteldheid. Het zou mooi zijn als er een verslavingsarts van een instelling bij jou in de buurt hierover kan meedenken en je daarin kan begeleiden. Heb je met je huisarts gesproken over het omzetten naar diazepam?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...