Spring naar bijdragen

Kleine stapjes en al zo,n last van ontwenningsverschijnselen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik gebruik sinds een jaar 20 mg diazepam per dag i.v.m. hersenletsel, wat me erge duizeligheid geeft en me van een actief mens tot bijna een kasplantje heeft gemaakt. Hewenning van de diazepam trad snel op en ikkreeg allerlei vreemde verschijnselen, waaronder brandende pijnen. Al eerder met 1,25 mg per dag proberen af te bouwen, maar dat was een hel. 
nu heb ik een weegschaaltje gekocht en bouw iedere keer 0,25 mg per dag af. Deed dit eerst iedere twee weken met weinig last, tot ik bij de 18,5 mg per dag kwam. 
niet gedacht dat zo’n kleine dosisreductie zoveel impact kan hebben. Het vorige stapje heeft me vier weken gekost en toen voelde ik me juist beter. Daarna weer 0,25 mg van de tabletten afgevijld en oh wat valt dit zwaar. Zo verschrikkelijk duizelig, niet lekker, pijn en ik word trillend wakker. Voel me een wrak, terwijl ik net wat vooruitgang boekte in mijn herstel van het hersenletsel. Kon eindelijk kleine wandelingetjes maken, maar nu niet meer.  Mijn hersenen zijn waarschijnlijk erg gevoelig. 
Ik zit nu op 18,25 mg diazepam per dag. Hoe ga ik dit ooit redden? Wat wil ik graag van die troep af. Maar op deze manier gaat het nog jaren duren. 
hoe doen jullie dit? Hoe houden jullie het vol? Ieder stapje, hoe klein ook, maar uitzieken?wat is jullie ervaring met de afbouw van diazepam, is de tweede week het ergst en gaat het dan langzaam beter? 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, @Benzowanhopig

ik heb heel snel afgebouwd, lorazepam( zelfde als diazepam eigenlijk) Ik dacht ik moet er doorheen, dan maar snel en heftig dan lang en heftig. Voor iedereen is dat anders hoor, wat je zelf kan dragen. Ik slikte ongeveer 10 mg lorazepam per dag( voorgeschreven door arts)wat gelijk staat aan 50 diazepam. In zo ongeveer 4 weken afgebouwd. Daarna 8 weken lang nog hel en toen ging het wat afnemen. Ik trok die langzame afbouw niet. Heb wel veel steun gehad van mijn man en ouders. Heel veel ontwenning, denk alles gehad wat je kon krijgen. Wat ik miste was begeleiding die mij eerlijk vertelde dat het zo heftig was en dat die angsten en alle bijwerkingen niet van mij waren. Heb je hulp bij je afbouw? 

bewerkt door Annezomer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie inderdaad ook op tegen een ellenlange afbouw, met alle verschrikkelijke verschijnselen. Na dit stapje neem ik even rust, kan het gewoon niet nog een keer. Eerst weer moed verzamelen en me wat beter voelem.
Nee, ik heb geen hulp bij de afbouw. Huisarts denkt er veel te makkelijk over en ik woon alleen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, Ron1. Het is erg zwaar met hersenletsel, omdat de afbouw de hersenen in de fight-flight-modus brengt en dit alle symptomen van het hersenletsel verergert. De bedoeling van de diazepam was nou juist om mijn hersenen rust te geven om te kunnen herstellen. Daarom ook de piepkleine stapjes die ik maak in de afbouw en dat is al zwaar genoeg. Ik heb een jaar getraind om weer te kunnen lopen en door die afbouw valt dat weg. Bij het vorige stapje kon ik niet meer op mijn benen staan en toen ik daar doorheen was (3 à 4 weken) kon ik juist verder lopen.  Daar genoot ik van. En daarom wacht ik nu wat langer met het volgende stapje. Eerst me maar eens wat beter voelen. Dank je wel voor je antwoord. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benzowanhopig

Ik denk ook dat je extra voorzichtig moet zijn. Misschien zit er niets anders op dan dat je eerst nog wat meer herstelt van je hersenletsel en misschien zou je dat herstel ook kunnen bevorderen en/of je beter kunnen voelen met een geschikte Bach bloesem remedie of een combinatie van remedies.

Er zijn meer mensen die problemen krijgen met  lopen tijdens het afbouwen, ook zonder hersenletsel.

Je neemt nu stapjes van 0,25 mg diazepam maar als je tabletjes van 2 mg gebruikt, die ongeveer 200 mg wegen, moet het mogelijk zijn kleinere stapjes te nemen.
Als je de kleinst mogelijke stapjes neemt is dat een zogenaamd microtaper en dit is het minst belastend voor je zenuwstelsel. Er zijn er veel die dat doen.

En ja, als de klachten te erg worden zit er niets anders op dan te pauzeren tot je weer voldoende hersteld bent en je tempo desnoods te verlagen.

 

bewerkt door karel12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je antwoord, Karel. Ik heb inderdaad besloten om het nog ristiger aan te gaan doen met afbouwen. Maar eerst door dit stapje heen te komen. Het is geestelijkomtzettend zwaar om iets waar je een jaar voor getraind hebt weer te verliezen. Mijn dagelijkse wandelingetjes waren verschrikkelijk belangrijk voor me. 
Eerst door dit stapje heen zien te komen, dan meer hersel in het hersenletsel en dan in ieniemienie-stapjes afbouwen. Ik vijl het nu van tabletten van 5 mg af. Één tablet van 5 mg diazepam weegt 170 mg en daar vijl ik nu 10 mg per keer vanaf, desnoods kan ik 1 mg per doen.  Een lange weg, maar een snelle weg is voor mij niet weggelegd. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...