Spring naar bijdragen

Voorstel rondje

Joskue85

Aanbevolen berichten

Hallo ff voorstellen ik ben Jos,  36 jaar en 18 maanden vrij van de coke en drank. Ik vroeg me af of er mensen zijn die wat langer nuchter zijn en of ze een of andere hobby / passie gevonden hebben.  Ik merk nou ik m'n oude hobby's opzij heb gezet ( zuipen en snuiven).  Ik wel van alles doe,   vooral veel sporten, mediteren,  persoonlijke groei boeken lezen.  Ik toch vooral die thrill, kick en spanning mis.  Het leven lijkt me een stuk minder leuk.  Ik had ff gehoopt dat dat wel zou veranderen.  Wie is wel helemaal blij en happy? en heeft iets gevonden in het leven wat een of andere zin geving geeft. Ik ben benieuwd.  Gr iedereen Jos 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je bericht en compliment.   Je bent morgen 3 1/2 jaar nuchter, gefeliciteerd.

Mijn leven is nou ook meer stabiel. Rustig, gewoontjes.. niet meer van die extreme geluks pieken.  Dat is wel waar m'n mind nog af entoe naar neigt.  Het aanvaarden idd wat je zegt hoe het nu is,  is een goeie tip. Daar kan ik wel iets mee. Thanks 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Jos,

grappig dat je wel schrijft; niet meer van die gelukspieken, de thrill en spanning die je mist
maar niet schrijft over je katers, de dip na het snuiven, de achterliggende
redenen waardoor je zo verslaafd bent geraakt, de mensen die je er mee gekwetst/ benadeeld hebt waarschijnlijk?
Nog een hoop zelfonderzoek te doen misschien en dan gaan leven, meer in evenwicht?

en ja ik ben al jaren erg gelukkig en tevreden
mis echt helemaal niets meer aan mijn drinkend leven van toen
heb ook wel meer de leeftijd die daarbij past
maar dat thrill-zoeken, kicken en spannende dingen doen
was uit mijn tijd vóór de drank
dus die waren bij mij ook al puurder dan wat ik meemaakte tijdens......
net als nu weer trouwens, puur en echt.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey lady Jane,  ik heb nooit meer een kater inderdaad.  Ik heb weer een woning sinds juni vorig jaar.  Begin 2020 m'n huis uit gezet door m'n verslaving.  Familie banden idd verscheurd.  Ik wil ook niet meer terug naar zo'n leven. En daarom hou ik het ook goed vol. Maar je hebt gelijk,  ik heb nog een hoop zelf onderzoek te doen. En ik ben al ver gekomen, maar ik ben er nog niet heb ik het gevoel.  Ik mis nog iets, en ik weet niet precies wat dat is. Dat wil niet zeggen dat ik weer terug grijp naar de drugs en alcohol.  Maar heb wel de vraag of mensen zich hier in herkennen en of ze iets gevonden hebben waar ze plezier uit halen in het leven.  
Of is het idee gestopt te zijn en niet meer de negatieve kant van gebruik te ervaren al genoeg?   Gr 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Joskue85,

Het kan zijn dat je verwachting  'helemaal blij en happy' te hoog is, maar ik neem aan dat je wel weet dat het niet normaal is om je altijd zo te voelen.  Als wel, dan is simpel accepteren dat je niet de enige op de wereld hoeft te worden die altijd blij is je oplossing.  Maar als je echt een gemis ervaart, dan is tegen heug en meug accepteren in mijn ervaring de opmaat naar een terugval.  Dan is actie nodig.  En heel fijn dat je het ziet dan, en er ruimte voor vraagt. 

Er zit veel leuke spanning in een leven zonder drank en drugs.  Dingen doen die je eng vindt bijv.  Als ik me afvraag wat ik graag zou willen maar niet durf, en ik ga alle levensgebieden af,  (werk, studie, hobby, kinderen, partner, vrienden, reizen enz), dan kom ik tot een waslijst van enge dingen.   Die dan in kleine stapjes gaan doen levert me veel op:  het houdt me bezig, geeft spanning, en eenmaal gedaan een flinke dosis geluksgevoelens, kracht.   

Leren kennen wat je nodig hebt.  En ervoor zorgen dat je het krijgt.  Dat geeft mij plezier.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Etty, dank je wel voor je bericht. Dat is wel motiverend,  ook dat je je eigen ervaring deelt. Dus thx! :)
Ik ervaar wel van die '' happy '' momenten als ik bezig ben met een doel of project. Ik ben vorige maand geslaagd voor een opleiding.  Daar mee bezig zijn en het behalen ervan geeft veel voldoening.  De nieuwe woning die ik nu heb was een tijd heel spannend.  Maar als ik het dan heb dan wil ik snel weer naar het volgende.  
Ik zit nu ff in een rustige periode waar niet al te veel gebeurt momenteel.  Dan begint een beetje de onvrede op te borrelen.  
En kan ik moeilijk genieten van de dingen die ik al heb.  Ik denk dat daar de oefening in zit voor mij.  

De leefgebieden afgaan is een interessante ja,  daar kan ik wel iets mee.  Thx!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je stelt mooie vragen vind ik.

Mijn ervaring is dat ik geen blijvende vreugde haal uit steeds nieuwe dingen hebben of bereiken. Een nog mooier huis, een nog betere baan... het is allemaal leuk en prima maar dan blijft toch altijd wat jij zegt: "ik mis nog iets, en ik weet niet precies wat dat is".

Ik ben gestopt met streven naar geluk en begonnen met ieder moment zo totaal mogelijk te omarmen en te ervaren. Ik observeer bij mezelf dat er steeds de neiging is om het anders te willen dan het is. Ik verveel me dus ik ga tv kijken, ik voel leegte dus ik ga drinken, er zit iets tegen dus ik baal. Steeds dat verzet tegen wat zich van moment tot moment aandient. 

Hoe het precies werkt weet ik niet maar alles (wat er toch al is) eenvoudigweg aanvaarden en me eraan overgeven, brengt me bij een diep gevoel van geluk die onafhankelijk is van omstandigheden. Het is een soort verticaal leven, niet horizontaal alsmaar op jacht naar bevrediging in het vólgende moment maar opgaan in dít moment.

Dus... dit moment is mijn hobby en mijn passie en ik ben gelukkig (ook als ik verdrietig, blij, geërgerd of boos ben).

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi inspirerend verhaal Yana. 

Je beschrijft zo'n beetje hoe ik nou leef in de eerste 4 zinnen. En dat moet wel veranderen ja.  Wat je schrijft vind ik wel interessant :  het verzet tegen wat zich van moment tot moment aan dient.  Ik lees dat vaker in boeddhistische boeken.  Ik weet niet of jij het ook daar vandaan hebt. 
Die oosterse wijsheid spreekt mij wel aan.
En wil me daar wat meer in gaan verdiepen.
Dank je  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mysterious

Ja thx voor de input,  jou verhaal is vergelijkbaar met die van mij.  Sporten is nu ook mijn ding, ik kan mijn energie daar ook in kwijt. 

'' Het zit hem in de kleine momenten waar je veel geluk uit krijgt. En vooral dankbaar voor mag zijn''    dat is een mooie en helpende zin.  Thx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...