Spring naar bijdragen

Voorstellen: Lisette

poedersuiker

Aanbevolen berichten

Ik ben een net studerend meisje van 18 jaar. Ik zie mijzelf niet als een alcoholist, maar als ik ga stappen drink ik veel te veel. Er zit bij mij geen grens als ik drink. Ik ga net zo lang door totdat ik gewoon ontzettend dronken ben. Ik wil dit niet meer. Als ik dronken ben doe ik namelijk vaak dingen waar ik ontzettend spijt van heb (met mannen), ik heb geen controle over mijn drinkgedrag en daardoor raak ik dus de controle over mezelf ook kwijt.

Ik studeer in Groningen, maar in de weekends kom ik naar mijn ouderlijk huis in Enschede. Mijn ouders zijn redelijk strikt, en ik moet me aan hun regels houden in het weekend. Ik ga hier vaak ook stappen in het weekend, en ook dan heb ik mijn drinkgedrag (en mijzelf) niet onder controle. Mijn ouders zijn al een paar keer heel erg boos geworden omdat ik ieder weekend zo dronken thuis kom, en de hele zondag in bed lig, moet overgeven, en er niet bij zit met het avondeten. Ik voel mij heel erg schuldig tegenover mijn ouders. Als ik in Groningen te veel drink, heeft verder niemand er last van.

Het aller ergst vind ik het nog wel voor mijn broertje. Hij is veertien, en ziet ieder weekend hoe zijn 'grote zus' zichzelf van de wereld helpt. Mijn moeder vertelde dat hij vanavond had gezegd tijdens het avondeten: "waarom is Lisette er niet?"

Waarop mijn moeder zei: "die ligt ziek in bed"

Toen zei mijn broertje: "maar dit is toch haar lievelingseten?"

Mijn hart brak toen ik dat hoorde. En daarom wil ik nu echt iets aan dit probleem gaan doen. Dit is de eerste keer dat ik echt een poging tot minderen doe. Ik ben dus helemaal nieuw met hoe alles werkt etc. Hopelijk kunnen jullie me enigzins helpen (uiteindelijk moet ik het toch zelf gaan doen: het minderen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lisette,

welkom hier op ons forum.

Weet dat minderen heel erg moeilijk is;

het kost meer discipline dan niet drinken.

Misschien kun je eerst eens proberen een

poos niets te drinken, en vandaar misschien

weer wel? Er zijn er echter hier maar weinig die het

kunnen, dus een waarschuwing is wel nodig denk ik.

Ik ben zelf jarenlang ermee bezig geweest, soms ging het weken

en zelfs maanden goed, en dan ging mijn grens toch weer wat omhoog

en mijn smoezenboek vaker open.

Dat boek heb ik nu uit en dit bevalt me zoveel beter.

Als je 18 bent is dat natuurlijk niet iets wat je wilt lezen.

Je zou kunnen kijken of de de online training hier van tactive kunt doen.

Dan krijg je individueel begeleiding van een prof. en leer je de tricky

momenten herkennen en andere manieren om daarmee om te gaan.

Maar hoe je het ook gaat aanpakken; het is mogelijk adb(alcoholdebaas)

te worden!:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi lisette

Ik wou dat ik zo verstandig was geweest,

en herken wat jij zegt met stappen..zo begon het ook bij mij

Alleen ik ben pas gestopt met 46 jaar terwijl jij nu al het probleem ziet

Heel goed om er nu al aan te werken met ADB voordat het uit de hand loopt

Welkom hier en succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties,

Jane wat jij zegt over het helemaal stoppen met drinken is denk ik redelijk onmogelijk als je volop in het studentenleven zit. Sinds ik begon met drinken (15/16 jaar), vind ik het al heel lastig om een grens te vinden. Ik ben ook een aantal keren bij een arts geweest hiervoor, en heb op aanraden van die arts eerst wee maanden niets gedronken, en een half jaar later ofzo mocht ik zelfs drie maanden niet drinken, maar dat heb ik toen niet vol gehouden. Mijn lever is volgens mij al redelijk verkloot wat dat betreft. Bijna altijd na het stappen lig ik de hele dag in bed met hoofdpijn (paracetamol helpt niet), en tegen een uurtje of 4/5 moet ik vaak overgeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Lisette,

Welkom!

Zelf ben ik ook pas 20 jaar, en weet hoe moeilijk het is om tijdens het stappen nee te zeggen tegen een drankje.

Ben ook nieuw op het forum, maar verslaafd aan alcohol. Knap van je dat je nu al aan de bel trekt voor het helemaal

uit de hand loopt. Het is namelijk zo gebeurd weet ik uit eigen ervaring.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je een manier vindt om hier vanaf te komen en normaal op stap kunt gaan

en van het weekend met je ouders en broertje kunt genieten.

Groetjes, Jenny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lisette,

Minder stappen lijkt een optie. Maar als je toch gaat: van tevoren zorgen dat je maag gevuld is, dan heb je wat meer weerstand. Neem eens een frisdrankje als eerste drankje. En bij thuiskomst een flink glas water drinken. Dat scheelt wat in de hoofdpijn.

Succes, meidje, knap dat je deze stap neemt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als studente is het nog al lastig om niet te gaan stappen, helemaal in een stad als Groningen is er elke dag wel iets te doen! Dinsdag ga ik de stad in en ik heb voor mezelf nu een maximum van 5 glazen ingesteld. (normaal drink ik toch wel drie keer zo veel, als je shotjes meetelt als 'glazen') Ik ben heel benieuwd of het zal lukken dinsdag. En als het lukt, ben ik bang dat ik het wel één of twee maandjes vol zal houden met mate te drinken, maar dat ik na verloop van tijd toch weer langzaam aan meer zal gaan drinken...

Af en toe een frisdrankje tussendoor is geen slecht idee, ik heb alleen altijd het idee dat ik mijn geld in de stad beter aan een biertje kan uitgeven dan aan een colaatje (frisdrank is even duur, en op het moment dat je in de kroeg staat is een biertje lekkerder & leuker...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt wat je zegt Lisette

en minderen kost dezelfde, zo niet grotere

discipline. Ergens ben je ook gewoon een kind van deze tijd

die denkt dat ze aan alles mee moet doen wat anderen ook

lijken te doen. Klinkt hard misschien maar is wel zo in mijn ogen.

Ik heb een dochter van 17 en houd mijn hart vast, die gaat nl

ook studeren volgend jaar. En als er via genen verslavingsgevoeligheid

meegtaa, zit ook zij straks met een dik probleem.

Ik probeer haar nu af en toe duidelijk te maken dat examens vóórgaan

(nu 6 VWO) en dat het stappen later wel komt of nu tussendoor met mate.

Tot nu toe lukt dat, maar gaat ze naat Groningen dan moet ik haar echt

los laten. Maar ook zij denkt dat wat anderen doen en kunnen, zij daar ook

recht op heeft. En legt "schuld" aan het gevolg nog buiten zich. Maar elk glas

heb je zelf gedronken en elke dag niet gestudeerd, moet je zelf overdoen.

Uiteindelijk betaal je zelf de prijs. Maar ook oogst je zelf, dus aan jou de keus.

Nu kun je drinken makkelijker afleren dan als je ouder bent, geloof me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lisette,

Wat een bekend verhaal: zo ben ik ook begonnen. Zoals je in mijn onderschrift kunt lezen heb ik ook eerst geminderd, ook voordat ik op het forum kwam. Mijn ervaring is dezelfde als van velen hier: een tijd gaat het goed en dan verschijnen langzamerhand de smoezen waarom het vandaag zo zwaar is geweest, ik heb het wel verdiend, ik moet wat vieren enz. enz. Mijn minderen bestond uit ma t/m do. helemaal niets te drinken en vr. t/m zo. één glas voor het eten en twee 's avonds. Bij mij was het bij de derde moeilijker om de rem erop te houden. Mijn grootste valkuil is chronische pijn en ik merkte dat ik op de dagen dat ik "mocht" drinken en veel pijn had, dat ik moeilijker maat kon houden. Had ik die dag nog niets gedronken, dan kon ik mij beter aan mijn voornemen houden. Af en toe ging ik toch over de schreef en het kostte me bijna mijn relatie, omdat mijn man me niet meer kon vertrouwen. Stiekem gedrag (slok uit de fles e.d.) waar ik juist zo'n hekel aan heb.

Ik heb ook de internetbehandeling van Tactive gedaan en heb daar veel aan gehad. Je kunt dat doen als stopper en als minderaar. Toen ik weer eens de fout in was gegaan, heb ik gezegd dat ik helemaal zou stoppen met drinken als het nog eens gebeurde en dat heb ik ook gedaan. Ik ben het zo zat om mijn leven te verpesten door die drank. Langzamerhand krijgt mijn man er gelukkig weer vertrouwen in en ik kan mijn pijn beter hanteren. Ik begin er dus niet meer aan.

Wat je voor jezelf al zou kunnen doen, is een alcoholschrift bijhouden. Je schrijft dan per dag op wat je drinkt (horeca maten), waar, met wie en hoe je je voelt. Dat doe je ook bij die internetcursus. Voor mij was het een eye-opener.

Dat bier en fris even duur zijn is waar, maar als het leidt tot een resultaat dat je niet wilt, waarom je dan bekocht voelen als je je geld aan een frisje uitgeeft. Ik begon te minderen door na elk glas wijn of bier een heel glas water te drinken. In ieder geval ligt je tempo van innemen dan al lager.

Dat je ouders boos zijn is heel begrijpelijk. Ze maken zich natuurlijk grote zorgen en een voorbeeld voor je broertje ben je niet. Goed dat je het ziet.

Ik vind het heel goed dat je er iets aan wilt doen. Het zal doorzettingsvermogen vragen van jezelf en vooral je houden aan de keuzes die je gemaakt hebt. De ervaring leert dat de goede voornemens verdampen naarmate de dag vordert!!

Wat dacht je van bijv. de dinsdag thuisblijven? Als je voor jezelf een alcoholtest zou doen, kan hier ook met allerlei links, dan zal je zien dat 5 eenheden op een dag teveel zijn voor een vrouw. Elke keer dat je echt dronken bent sterven er hersencellen af en in het algemeen doet het je geheugen en je organen geen goed, maar dat weet je al.

Kies voor jezelf!

Misschien kan je maatjes worden met Jenny, die ook jong is en net begonnen?

We hebben hier een virtuele huiskamer onder ditjes en datjes, de dagdraad. Daar is bijna altijd wel iemand om mee te kletsen. Als je steun nodig hebt of iets wilt vragen, dan schakelen we direct om en proberen je te helpen. Mocht je per ongeluk niet gehoord worden, ROEP dan nog een keer.

Ook op de diverse draadjes staan allerlei tips e.d.

Ik wens je veel succes.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou even laten weten hoe het gister is gegaan tijdens stappen,

en ik wist niet goed waar in het forum ik het anders kwijt kon dan bij mijn eigen voorsteldingetje. Eerst samen met twee meisjes wat gegeten, en als toetje had het meisje bedacht een borrel liquor 43 te doen. Dit vind ik heel lekker, en drink het zelden omdat het zo duur is. Dit was wel iets bijzonders, en het was ook al 21 uur, dus dan vond ik een borreltje wel kunnen. Toen zijn we naar een ander meisje gegaan, in totaal waren we daar met zijn vijven. Zij had een fles (nep) malibu, en een fles apfelkorn, beide 15% alcohol. Ik heb in totaal 4 glazen malibu gemengd met cola gedronken. Om 11 uur was alle drank al op, en we hebben nog tot half 1 bij dat meisje gezeten. Dus van 11 tot half één heb ik non-alcohol gedronken. Toen we naar de stad gingen om te gaan stappen, voelde ik eigenlijk al niets meer van de alcohol. Ik was echt zo goed als nuchter weer. Ik had voor mijzelf een limiet gesteld van vijf glazen, en als ik de borrel liquor 43 meetel, zat ik al op mijn vijf glazen. Echter in de stad aangekomen, moest ik eerst nog even mijn haren stijlen bij een vriendinnetje thuis. We waren allemaal al best wel moe, en toen we echt daadwerkelijk de kroeg in gingen, leek het ons een verstandig idee om toch maar wat shotjes te nemen. (de shotjes die in groningen geschonken worden, zijn relatief klein, je betaalt er tenslotte maar een euro voor), ik denk dat ik dus nog een stuk of vijf shotjes gehad heb. Toen begon ik ook wel een beetje te merken dat de alcohol aansloeg. Maar nog steeds was ik lang niet zo dronken als normaal. We zijn naar een andere kroeg gegaan waar de drank een stuk duurder is, dus hier heb ik nog twee biertjes gedronken, en toen was mijn geld op. Uiteindelijk waren we allemaal nog steeds vrij moe, en zijn we om 3 uur naar huis gegaan. Het was ook redelijk rustig in de stad.

Ik ben nu al 1,5 uur wakker (normaal wordt ik na het stappen echt pas rond 4/5 uur wakker), en ik heb helemaal geen last van een kater. Ik ben wel nog een beetje moeiig, maar dat is ook omdat ik nog niet gedoucht heb en mijn mascara van vannacht er nog op heb zitten (daar krijg ik altijd van die lome ogen van).

Ik heb vannacht dus wel redelijk veel weer gedronken, maar alsnog een stuk minder dan wat ik normaal drink. Het feit alleen al dat ik me de hele nacht kan herinneren, zegt al heel wat. Ik denk dat het beter is om geleidelijk te minderen. Of gewoon pauzes tussen het drinken te nemen, zoals ik vannacht een pauze van twee uur gehad heb. Ik ben er eigenlijk een beetje verbaasd over dat ik nog best redelijk veel gedronken heb, maar dat ik nu nog wel de hele nacht kan herinneren, en geen kater heb. Ik ga vannacht waarschijnlijk weer stappen. En ik ben wel echt gemotiveerd nu om niet meer zo dronken als normaal te worden, vannacht was ik op een gegeven moment wel licht aangeschoten, maar omdat mijn geld ook op was, kon ik geen nieuw drinken meer kopen. Misschien dus ook een goed idee om maximaal tien euro de stad mee in te nemen.

Er was een meisje in de kroeg vannacht, die ontzettend dronken was. Ze gedroeg zich ordinair, en je kon telkens haar bilspleet boven haar broek zien uitkomen. Verder was het gewoon een heel normaal meisje, echt een studente. Net zoals ik een beetje. Op een geven moment viel ze tijdens het dansen op de grond, en ze stond snel weer op. Ze was zo ontzettend dronken, en toen bedacht ik mij dat ik in het verleden misschien ook wel zo heb gedaan toen ik dronken was. Toen ik dat meisje zo dronken zag, dacht ik echt bij mezelf: dit wil ik nooit. Zij was een beetje een eye-opener voor mij, en ze heeft me extra motivatie gegeven om mijn drankgebruik in de hand te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lisette,

Ik kan je beloven dat minderen moeilijk is.

een continu gevecht die in jouw omstandiheden, dus situaties die je niet naar je hand kunt zetten, nog moeilijker is,

ik help mezelf met namaakwijn, maar hoor dat alcoholvrij bier gewoon niet lekker is.

daar had ik vroeger met namaakwijn ook last van, maar nu is deze veel beter.

wat je ook doet, hoe je het ook probeert, ieder glas minder is een glas minder en beter voor jou (en je omgeving)

het alcohol schrift helpt ook en de andere adviezen zoals een glas water voor ieder glas drank werkt ook, maar dat ga je snel overslaan hoor...

ik ben verder een slecht voorbeeld voor je, ik ben van 55 glazen per week naar 20 gegaan, maar dat is nog steeds teveel

daarbij ebn ik al oud, en jij nog veel te jong om al iedere avond dronken te zijn

je energie is verdwenen waardoor het leren ook slechter zal gaan.

zet hem op, blijf proberen en tegenvallers zijn geen reden om het op te geven

je moet leren weigeren, tegen alles, ook koekjes, snoepjes, gewoon oefenen in NEE dank je, zeggen

sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...