Spring naar bijdragen

Even inchecken!


Christopher

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Het is inmiddels al weer 6 maanden geleden dat ik hier actief ben geweest dus leek het mij hoogtijd om weer eens in te checken.

Ik merk de laatste periode dat ik meer ben gaan drinken, voornamelijk vanwege verveling en omdat ik mij gewoon even euforisch wil voelen. Zoals sommige weten zit ik al een jaar thuis met een burnout. Gelukkig gaat het mentaal steeds beter, heb ik toekomst perspectief en kan ik eindelijk werk afsluiten bij mijn huidige werkgever. Maar het gebrek aan ritme is een verleiding op zich om te drinken. Wat erg fijn is, is dat ik steeds meer inzicht krijg in WAAROM ik drink. Voor mij geldt inderdaad het principe van HALT (Hungry Angry Lonely Tired) maar ook het feit dat mijn jeugd geen pretje is geweest. Er heerste veel negativiteit, depressie, stress, ruzie, financiële tekorten (terwijl mijn ouders vrij rijk zijn...) en meer van dat soort dingen. Ook zei iemand je de grootste angst altijd neerkomt op 1 van de volgende 2 dingen; angst om niet geliefd te zijn, en angst om niet goed genoeg te zijn. Bij mij is die 2e een essentieel onderdeel van wat er in mij omgaat: ik ben bang om het leven niet te kunnen, om niet rond te kunnen komen, om mentaal niet  in orde te zijn, om mijn werk niet goed te kunnen doen en dus ontslagen te worden. Nu ik dit inzie kan ik ook terugkijken naar de periode dat ik begon met drinken (15 jaar) en zie ik ook hoeveel behoefte ik  eraan had om vrijdag aangeschoten te zijn. De stress en druk van de week moest eruit!  Dat heb ik nu nog  steeds! Het is gewoon vluchten van negatieve gevoelens zoals druk, verantwoordelijkheid en een onzekere toekomst. Maar nu ik dit alles weet denk ik ook direct; in hoeverre heeft jullie zulke inzichten geholpen om te stoppen met drinken? 

Fijn dat ik het weet, maar kan het mij ook echt helpen? Ik wil gewoon vrij leven, want werkelijke vrijheid is niet alles kunnen doen, maar alles kunnen laten. En ik kan alcohol gewoon niet laten. Ik ga niet helemaal naar de ... elke avond, maar ik baal er wel van dat ik telkens weer drink als ik dat niet wil doen.

Bedankt voor het lezen!

Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij zijn de inzichten gekomen na het stoppen. Weet niet eens meer waarom ik precies gestopt ben. Het voelde niet goed meer en intuitief had ik denk ik in de gaten dat alcohol een probleem was geworden. Maar echt begrijpen kwam pas maanden later.

Als je de alcohol nog niet kan laten, dan is er nog geen inzicht. Dan kan je beter (enfin dat moet je zelf willen) echt langere tijd stoppen en dan zakt het kwartje. Vallen is een groot woord maar het zakt langzaam. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij bleek het mes aan twee kanten te snijden. Ik stopte omdat ik me realiseerde dat ik mijn lichamelijke gezondheid onomkeerbaar dreigde te verprutsen, maar ik merkte daarna al gauw dat ik aan achterliggende zaken kon gaan werken en dat dat veel beter gaat als je nuchter bent dan als je nog regelmatig of zelfs maar af en toe drinkt. Vanwege dat inzicht werd het steeds gemakkelijker om de drankgewoonte achter me te laten en heb ik me nieuwe gewoonten aangewend, maar ook een blijmoedigheid ontdekt die ik al tijden niet meer gekend had en nu echt niet meer kwijt wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...