Spring naar bijdragen

Even voorstellen: Lydia


Nadia

Aanbevolen berichten

Ik lees al een tijdje met jullie mee, maar vandaag heb ik de stap genomen om me aan te melden.

Ik loop al 1,5 jaar in mijn eentje rond te klooien met mijn pogingen te stoppen/minderen met drinken. Het lukt me een dag, het lukt me 2 dagen en dan bezwijk ik weer. Schaamte, schuldgevoel en een lijf dat rot voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi lydia,

Welkom op de site van ADB.

Goed dat je je hebt aangemeld!

Je hoeft het niet meer alleen te doen want hier wordt je ondersteund van alle kanten.

Je kunt ook op het topic: ditjes, datjes dagdraad wat schrijven.

Succes en sterkte in de strijd:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lydia,

Als je wat meer over jezelf wilt vertellen, schroom je niet hoor!

We zitten hier allemaal in hetzelfde schuitje en zijn allen anoniem.

En schaamte en schuldgevoel is ook bij iedereen heel bekend.

Dat wordt langzaam minder als je stopt met drinken.

Dan krijg je iedere dag een beetje meer een gevoel van trots.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lydia,

Ook van mij welkom hier. Wat zijn je plannen: wil je helemaal stoppen of minderen?

Ik ben eerst een jaar geminderd, maar ontdekte toen dat het me veel meer energie kostte om me steeds aan de voorgenomen hoeveelheid te houden en als ik veel pijn had (mijn valkuil) dan lukte het niet altijd. Uiteindelijk heb ik toen besloten om helemaal te stoppen.

Dat is nu al 8 maanden geleden en ik moet je zeggen dat het langzamerhand steeds gemakkelijker wordt.

Ik heb de internettraining van Tactive gevolgd en daardoor geleerd wat mijn valkuilen zijn en hoe die het beste te omzeilen. Bovendien leer je nadenken over alternatieven voor de moeilijke momenten. Probeer eens een alcoholschrift bij te houden, met horecamaten. Wat drink ik, wanneer en met wie, of juist alleen! Het was voor mij een openbaring, want het was toch wel veel wat ik naar binnen goot, ook stiekem slokjes uit de fles in de keuken e.d.

Ik ben zo blij dat die tijd achter me ligt. Het kostte me ook bijna mijn relatie.

Blijf hier rustig schrijven, ook als je het moeilijk hebt off iets wil vragen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Mocht je een keer struikelen, geef dan niet op, maar veeg je knietjes af en ga er weer voor.

Veel succes en hou vol.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat lief van jullie!

Iets meer over mezelf: ik heb gek genoeg eigenlijk het grootste deel van mijn leven nauwelijks iets met alcohol gehad. Ik dronk wel eens op feestjes en dan ook wel eens teveel, maar 99% van de tijd dacht ik er niet eens aan.

Dat veranderde 2,5 jaar geleden. Mijn vader stierf, terwijl mijn moeder op dat moment ook al ziek was. Mijn toenmalige vriend en ik gingen op een vervelende manier uit elkaar. Mijn moeder stierf. Ik pakte steeds vaker de wijn om me een beetje lekker te voelen. Had wel door dat dat niet klopte, probeerde er ook wat aan te doen, maar elke keer pakte ik toch weer die fles. Nu ben ik al een tijd bezig met in ieder geval te minderen, maar ook dat gaat op en neer. Frustrerend inderdaad, zoals Ietjefietje zegt.

Ik denk dat ik helemaal moet stoppen, omdat ik het niet bij 1 of 2 glazen kan houden. Die fles moet steeds helemaal leeg.

Ik heb me opgegeven voor de training, omdat ik uit wat ik hier las het idee kreeg dat er daar ook over je emoties geschreven kan worden. Bij een eerdere behandeling kon dat niet, daar werd echt heel strak alleen naar het middelengebruik gekeken. Terwijl het voor mijn gevoel zo met elkaar samenhangt.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lydia, welkom hier.

Hier nog zo'n jojo-er met drank,

wel 10 jaar, dan weer op mijn wilskracht,

dan weer op schuldgevoel, dan weer om gezondheidsredenen

en emotiononele stabiliteit. maar het hield nooit stand tot

de dag dat ik dit forum ontdekte en idd die training deed.

De emoties en gevoelens van verlies, relaties ouders, vrienden

het kan niet blijvend worden weggedronken. het verdient een

tijd van verwerken en doorvoeld te worden.

Dat ben je ook aan je ouders verplicht lijkt me zo.

En dan bedoel ik niet een moeten met verplicht, maar meer als eerbetoon

snap je. Ook aan jezelf trouwens. Wat er ook loskomt als je stopt, laat het

gebeuren. Liefst met hulp, want je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

Dat is ook de kracht van hier. we doen het zelf maar wel samen.

succes meis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mensen, wat leuk om jullie te lezen. Jullie hebben gelijk: het middel is op dit moment belangrijker dan het doel. Het middel is een doel op zichzelf geworden en dat zint mij voor geen meter. De scherpste kantjes van het verdriet zijn er ook ondertussen wel af, dus dat mag geen smoes meer zijn. Ik ontkom er toch niet aan het allemaal onder ogen te zien.

Fijn dat jullie gereageerd hebben. Door hier en daar te lezen ben ik ook alweer wat wijzer geworden, hoop ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hi Lydia,

ik heb mij vandaag ook voor het eerst aangemeld, op de site en op het forum

Dank zij jouw voorstel rondje ga ik dat nu ook doen.

direct maar als antwoord op jouw mail

(overigens bedankt voor de waarschuwing dat ik zichtbaar stond, het is nu opgelost.

ik drink op dit moment al 2 weken helemaal niets,

nou niets,..... ik heb een wijn gevonden zonder alcohol, 0.05%, smaakt naar wijn, maar dan zonder alcohol.

dit helpt mij geweldig maar de gewoonten nemen dan niet af natuurlijk,

ik ga nu langzamerhand naar tonic toe, maar ik drink zomaar 2 flessen tonic of namaak wijn, en dat is dan ook weer niet goed.

maar hoe dan ook, ik ben een jaar geleden begonnen om consequent maandag niet te drinken. op die dag ga ik ook trainen.

het heeft mij geholpen om nee te leren zeggen tegen wijn (werkte ook met roken overigens)

ik wil eigenlijk niet helemaal stoppen, want ik ervaar de leuke dingen ook als prettig, ik voel dan meer, geniet van kleine dingen en durf meer. maar het is dan iedere dag weer een gevecht en ik moet afwachten of ik dat aankan.

ik hoop dat ik na een lange tijd zonder alcohol met minder ook geniet.

zo niet, zal ik er ook aan moeten geloven en helemaal stoppen, maar eerst ga ik het gevecht gewoon nog even aan.

voor jou, sterkte, ik zoek nog een maatje, lijkt het je wat? je weet al wie ik ben, hehehehe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een update:

ik lees nog steeds met jullie mee, dus wel zo eerlijk om ook iets van mezelf te laten horen, ook al is dat niet op de dagdraad.

sinds ik me hier aangemeld heb, heb ik het aantal dagen dat ik niet drink behoorlijk opgeschroefd. van de 16 dagen 13 niet, maar 3 dus wel. moet nog beter!

het beste werkt voor mij: een duidelijk plan hebben voor de dag. voor 16.00 uur de boodschappen in huis hebben, andere bezigheden plannen en voor 's avonds bedenken wat ik na het journaal wil zien op tv. tussen 17.00 en 19.00 uur is het het moeilijkst. rond die tijd boodschappen doen is een heel duidelijk risico-moment!

@Earde: gaat het goed? en heb je ondertussen een maatje? ik ben hier eigenlijk te weinig ingelogd om echt een goed maatje te zijn, zoals je hebt gemerkt :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lydia,

idd, lang niet van je gehoord.

ik heb zelf het weekeinde ook niets avn me laten horen, gister ook niet.

maar ik drink nog steeds niet vanaf 4 feb.

het plan is om 1 maart te gaan drinken, maar dan volgens mijn regles.

ben er aan een kant wel bang voor, bang dat er eigenlijk niets veranderd is in 1 maand droog. maar ik hoop natuurlijk dat ik weer kan genieten van een paar glazen ipv maar door drinken.

plan is dus om met het eten 2 glazen te drinken, dan over op de namaak en dan voor het slapen nog 1 glas, kijken wat er gebeurt.

ik heb normaal geen behoefte (campral helpt), maar vrijdag was even zwaar, zaterdag ging goed, ik had iemand geholpen schilderen en miste wel de beloning nadien, dus maar namaak champagne gedronken thuis. zondag was plots vreselijk moeilijk, de hele dag craving, maar niet gedronken!!, ik ben trots op mij.

en ja, ik heb ook die 17:00 tot 19:00 drang, tja, dat is de gewoonte, ik pak dan de namaak maar weer, het helpt mij echt omdat ik die echt lekker vind.

en ja, net als Lytse, een lekker gebonden 'çup a soup' doet wonderen en maakt een nieuw ritueel.

je kunt je ook aanwennen om precies op dat moment koffie te drinken, of te wandelen, trainen, buiten zijn (ik kloof dan maar wat houtblokken)

ik heb nog geen maatje, ook minder behoefte aan, een boel mensen zijn al zo ''ervaren'', daar schrik ik wat van terug, het is ook moeilijk om te bepalen wie iemand is, zal je maatje je de verkeerde kant ophelpen als deze zelf een ''slecht'' advies zoekt om een reden te vinden? ik ben niet meer zo zeker.

heb jij al een maatje??

ik zag dat jij toch al wat langer dan 2 weken op het forum zit, of was er nog een lydia

en hoe is het als je een dag wel gedronken hebt, drink je dan veel of 2 glaasjes, en hoe voel je je dan daarna, is het de volgende dag makkelijker om niet te drinken of juist niet??

sterkte in de strijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lytse: dat is een goede tip! ik zoek het meer in thee en dan verschillende smaakjes, dan heb ik wat te kiezen.

Earde: ik geloof dat ik een bijzonder ongelukkige nickname heb gekozen. maar ja, nu niks meer aan te doen. ik zit hier nog maar sinds 9-2, maar ben al langer bezig met mijn alcoholgebruik.

het gaat opeens wel een stuk beter, makkelijker. het kwartje begint langzaam te vallen....het gaat er misschien niet om dat ik minder drink (al is dat wel het doel!) maar dat ik mijn gewoonten zodanig verander dat ik minder drink. ik lees me hier suf ter inspiratie, ik heb een batterij aan kleine veranderingen doorgevoerd en probeer me te herinneren hoe ik dat vroeger deed.

eerst dacht ik steeds maar: ik mag/moet niet drinken, maar daarmee stelde ik alleen de behoefte uit en was ik nog steeds de hele tijd bezig met "drinken' (want het woordje "niet" bestaat niet in het brein, heb ik mij laten vertellen. vergelijk het maar met "kijk niet achter je!" dan is het eerste wat je waarschijnlijk doet...achterom kijken!)

nu probeer ik te denken: ik ga...een kopje thee zetten, die film bekijken, elke dag de krant lezen en het nieuws volgen, om 3 uur boodschappen doen, verder lezen in dat boek enz. enz.

het is nog wat warrig allemaal, maar ik geloof dat ik een lijn te pakken heb!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lydia,

je bedoelt met jouw nickname dat er hiervoor ook iemand met die naam is geweest, daar lijkt het idd op.

Maar goed, mijn poging vandaag is goed bevallen, zien onder mijn prive collum

wat ook erg helpt, als je zin hebt in alcohol, ff wandelen, gewoon heel kort naar buiten, een glas water of soep is ook goed.

en dan maar doorploeteren

en jouw manier doe ik ook, plannen maken, een rooster die je verzet van de oude gewoonten, en verder je realiseren dat je redenen zoekt om te drinken, die redenen zijn nooit goed!!!

sterkte, ik ga slapen, morgen weer een complexe dag....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Na een maand hier, de balans opmaken:

Ik ben niet gestopt, wel enorm geminderd. Van elke dag een fles wijn (en soms 2), naar 2 keer per week.

Niet drinken wordt "gewoner".

Ik stel mijn doelen laag. Per dag, per 3 of 4 dagen. Als ik denk dat ik het moeilijk ga krijgen, meld ik me aan voor het dagpact.

Boodschappen doe ik nu liefst voor 4 uur en ook voor een paar dagen.

Wijn neem ik dan namelijk niet mee.

Ik stel mijn doelen expres laag, want ik wil graag succes :-)

Dat vreselijke gevoel, dat ik me WEER NIET aan mijn eigen afspraken hou, dat ik slap ben enz. daar wil ik vanaf.

Vanaf 9 februari ben ik niet meer brak op mijn werk verschenen. Ik kan gewoon in de lift gaan staan, zonder me zorgen te maken over een kegel. Ik heb mezelf niet meer uitgescholden,

En dat is me toch allemaal veel waard.

Dus ik blijf nog even.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wow, fijn lydia. Dat zou natuurlijk perfect zijn als net als "gewone" mensen af en toe eens met vrienden een wijntje kunt drinken en de rest van de week gewoon lekker jezelf kunt zijn. Ik zie inderdaad in jouw draadje een heleboel goede tips waar ik ook al aan ben begonnen. Zorgen dat je geen honger hebt, als je wat slapjes bent een bouillon, een goede dagvulling met het liefst veel beweging maar vooral zorgen dat de negatieve en steeds weer terugkerende gevoelens over zaken uit verleden of heden die je niet lekker zitten te verhelpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks Chrisjelief en Jane4! Leuk om zo'n slinger te krijgen, dat ondersteunt het positieve gevoel wat ik terug wil enorm!

Ik heb nog een ideetje Chris: ik heb zo'n mini jaarkalendertje in mijn agenda en elke dag dat ik niks drink zet ik een rondje. Het geeft me ontzettend veel voldoening om het aantal rondjes steeds groter te zien worden. Beetje suf misschien, maar het is weer zoiets kleins wat ook weer motiveert. En alle kleine beetjes helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Weer eens een update:

@ Earde, thanks! mijn eigen kleine agendaatje heb ik altijd bij me, zo kan ik er op elk moment in kijken. dat helpt als die twijfel toeslaat.

Ondertussen een paar weken stabiel op 5 dagen per week droog.

Voel me stukken beter over mezelf, ik hou me aan mijn eigen afspraken, zo ken ik mij weer!

Ik voel me echt sterker, stabieler.

Ik heb er gelukkig geen moeite mee om in gezelschap op droge dagen nee te zeggen en iets anders te bestellen/vragen.

De gewoonte om alleen te drinken is wel hardnekkiger. Daar moet nog iets aan gebeuren.

Ik wil nog meer stappen zetten.

Van 6 dagen droog in december, naar 15 in januari, naar 18 in februari en 21 in maart.

April is al mooi begonnen met 2 dagen droog.

Ik lees veel op het forum, vooral de verhalen bij wie is wie. De meeste zie ik eigenlijk geen updates plaatsen of schrijven op het forum....dan vraag ik me af: hebben ze het opgegeven of gaat het juist zo goed, dat ze de aandacht op iets anders richten?

Ik hoop het laatste!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

het is nu 10 mei

na de laatste update ben ik gaan wankelen, er ontstond een ware strijd. ik wilde nieuwe stappen nemen, 2 dagen mogen drinken en 5 dagen droog per week voldeden niet meer. ik werd ongeduldig met mezelf, sloeg aan het twijfelen.

dat resulteerde in drinken, teveel drinken, halen, weer weggooien, opnieuw schuldgevoel enz.

toch weer ergens @#! gedacht en de draad opgepakt.

sinds 29 april niks meer in huis gehaald. geen wijn meer gedronken.

wel 1 keer wat pilsjes, maar meteen weer op de rem gaan staan.

it's a bumpy road.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...