Spring naar bijdragen

Jan Joris meld zich weer

JanJoris

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Noem mij maar JanJoris.......

35 jaar, midden van het land samenwonend zonder kinderen.

Ik ben me er sinds kort van doordrongen dat ik te veel zuip, een half kratje op een avond is nix. Overdag werk ik en taal ik niet naar drank. In de weekenden begint het zo tegen een uurtje of 2 in de middag te knagen. doordeweeks uit mn werk kom ik thuis heb ik gelijk bier te pakken, ik vond dat zelf allemaal vrij normaal.

maar wat niet normaal is, is dat als ik eenmaal aan bier heb geroken dat ik niet meer stop. 's avonds een kopje koffie is er niet bij, als ik begonnen ben aan bier dan ram ik door. Is er geen bier? Dan zuip ik wijn, echte wijn van druiven of van die vruchten-hüdelsprüdel, het maakt me eigelijk niet uit als het maar alcohol bevat.
Meestal weet ik het zo uit te kienen dat er in iedergeval net genoeg is om dronken te worden, ik hou dat dan ook nauwkeurig bij. Is er nix in huis? of niet genoeg? Stop ik onderweg ff bij een supermarkt en slaff gauw zoon 6pack halve liters in die ik dan in de diepvries leg.

Gisteren heb ik besloten dat ik van dat dwangmatige gezuip af wil, ik leg mezelf dus niet droog, maar ik wil weer "normaal" met alcohol om kunnen gaan. Ik wil me 'smorgens weer kunnen herinneren wat er 's avonds gezegd en besproken is. Ik wil............

mijn aanwezigheid hier zal de ene keer vake als de andere keer zijn en ik ga een dagboek bijhouden, ik hoop hier gewoon wat rond te kunnen lezen en typen zodat ik op afstand toch dicht bij medestanders ben.

Groet JanJoris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan Joris, je wil jezelf kunnen beteugelen in je alcoholgebruik.
Prima streven.
Ergens na hoeveel? biertjes op de stopknop drukken, in feite doe je dat al door, zoals je zelf beschrijft, beperkte hoeveelheden van te voren in huis te halen.
Dus wil je nog minder dan moet je zorgen dat je nog minder in huis hebt, want die knop bedienen na een paar biertjes zal je ws niet lukken.
Of met je partner afspreken voordat je het eerste biertje pakt hoeveel je er wilt nemen.
En dan gewoon de proef op de som nemen: accepteert je lichaam, je hoofd die kleinere hoeveelheid? hoe erg gaat het 'trekken'?

Grotendeels is het de werking van de alcohol zelf, het is een verslavend stofje, je hebt steeds meer nodig, dus krijg je niet genoeg dan gaat het 'roepen' ; dat moet je dus negeren, dat is erg zwaar voor sommigen (velen) met een drankprobleem.

probeer het eens een paar dagen achter elkaar. kijk, voel, luister wat er met je gebeurt.
succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi JJ,

Goed dat je in ziet dat het zo ook niet kan, maar 1 advies begin eerst eens een maand zonder alcohol. Geef je lijf de tijd om te ontgiften en ga goed na wanneer en waarom je je 1e biertje pakt en daarna de rest. Ooit heeft iemand geschreven, en dat hou ik altijd in mijn achterhoofd: 1 glas is teveel en 10 glazen te weinig.

Voor de meesten hier, uitzonderingen daar gelaten, is het eigenlijk nooit meer alcohol. Ik hoop voor jou dat het lukt een sociaal drinker te zijn.

Succes CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JanJoris,

Veel succes met minderen. Ik hoop dat het je lukt. Ik heb ook enkele maanden minder gedronken, hoewel eigenlijk nog steeds meer dan ik wilde. Daarom ben ik toen ook met de internetbehandeling begonnen. Maar voor mij was het gevecht tegen de zin in nóg meer glazen (wijn bij mij) te zwaar. Ik kon van de zenuwen niet eens meer normaal functioneren, de hele dag was ik ermee bezig. Dus heb ik toen maar besloten helemaal te stoppen.

Ik wens je heel veel sterkte.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag JanJoris,

Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken. Ga je het helemaal op eigen houtje proberen? Dat heb ik ook heel vaak gedaan, ik geloof de laatste vijf jaar ongeveer zestig keer. En ongeveer zestig keer is het me ook helemaal op eigen houtje gelukt. Die eerste paar dagen, zo'n twee à drie, na het stoppen waren altijd heel vervelend, de afkickverschijnselen. Daarna ging ik me met de dag beter voelen, zo goed, dat ik na zo'n anderhalve week wel een borreltje verdiend had. Dat kon ook wel weer, één borreltje, of twee. En dat voelde dan echt geweldig. Lekker verantwoord kunnen drinken. Drie, vier om dat gevoel nog even vast te houden. Vijf. Het ging prima. Zes, zeven, acht, negen. En morgen dan maar wat minder.Tien, elf, twaalf. Och, wat kan het me ook allemaal schelen? Wie doe ik er nou kwaad mee? Acht, negen, of was 't elf, of zes, of acht, of zei ik dat al? Wat? Nee hoor, 't gaat goed......
Zo heb ik dat dus helemaal zonder hulp kunnen doen. Toen ben ik, na lang aandringen van mijn vrouw en nadat ik m'n rijbewijs was kwijtgeraakt, toch maar eens met m'n huisarts gaan praten, en heb ik professionele hulp gekregen. Dankzij die hulp ben ik nu bijna vijf maanden van de drank af, en het komt niet bij me op om dat met een borreltje te vieren.
Goed, JanJoris, tot zover mijn ervaring met doe het zelf. Ik wens je heel veel succes en geluk, en hoop nog weer eens wat van je te lezen....

Groetjes, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Kohtje

.....op eigen houtje proberen? Dat heb ik ook heel vaak gedaan, ik geloof de laatste vijf jaar ongeveer zestig keer. .

ik heb het ook op eigen houtje geprobeerd, dat stoppen, na een tijd minderen.
1 keer.
dat was deze keer, 5 maanden en 2 weken alcoholvrij.
het kan wel hoor, echt.
als je mindert en dagen niet drinkt kom je, zoals Anna ook schrijft, op het punt dat het veel te veel moeite kost om die strijd te leveren van dat beperkte aantal.
dan is het veel minder zwaar om echt te stoppen, althans in mijn beleving.
maar ik was geen binge-drinker, wel dagelijks, ook wel dronken, maar niet van die enorme hoeveelheden, 1 fles wijn redde ik al niet, meer dan 3 pilsjes ook niet.
dus mijn verhaal is een ander verhaal, een beetje wijvenverhaal denk ik.

en toch

zet je zelf op een regiem JanJoris
en kijk wat er gebeurt.

voor de meesten van ons is sociaal drinken uitgesloten. blijft het alles of niets. maar daar moet iedereen toch eerst zelf achter komen, van een ander neem je het niet zo makkelijk aan.
mij vervulde het ook met afschuw; de gedachte niets meer te drinken.
nu vervult het me met rust.
en dat geloof je pas als je het zelf doet
:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van het bovenstaande berichtje van Petra:

Ik begrijp dat mijn bericht niet erg aardig is overgekomen. Het was niet mijn bedoeling onaardig te zijn. En ik hoop oprecht, JanJoris, dat je het kunt. Het is bijna ieders grote wens om gecontroleerd beperkt te kunnen drinken, en een enkeling kan dat inderdaad, maar voor het leeuwendeel van de mensen hier op het forum is het een (bijna) onmogelijke opgave. Echter, dat moet iedereen voor zichzelf uitproberen, en dan eventueel met schade en schande wijs worden. Zo is het mij vergaan, en met die (eigen) ervaring in m'n achterhoofd heb ik dat stukje geschreven.

Petra, bedankt dat je me nog even kritisch m'n stukje hebt laten nalezen. Ik laat het wel gewoon staan, maar dit stukje hoort daar dus als aanvulling bij.

JanJoris, ik wens je nogmaals succes en geluk, echt waar!!!

Gr. Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik ff kritisch:
door de week niet
en in het weekend de schade inhalen?

je houdt de (fysieke, puur fysieke) afhankelijkheid in stand.

maar het is geen slecht plan om mee te beginnen, zeker niet
spreek ook dan met jezelf af hoeveel je maximaal wil drinken
als je het zo kunt reguleren is het de moeite waard
en laat weten of het lukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben ook een tijd geleden gestopt geweest en was ervan overtuigd dat ik sociaal drinken kon, het begon met bier in het weekend en doordeweeks niks, daarna elke dag een fles witte martini, daarna twee, en daarna elke dag driekwart liter jenever.

Geef mijn portie maar aan Fikkie ik kap er helemaal mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 years later...

Hier is Janjoris weer,
Immiddels 2 droge periodes achter de rug, maar dan met het jaarlijkse tentfeest is het de afgelopenzomer weer mis gegaan. er is immiddels wat veranderd, ik woon niet meer samen, maar heb wel weer een relatie, ik zie haar op vaste momenten in de week en dan taal ik niet naar de drank, maar als ik alleen thuis ben dan gaat het mis.
Toch ga ik het opnieuw doen, ik zet de fles aan de kant. Het bier was immiddels ingeruild voor wijn, daar wordt je minder dik van, maar er gaan gewoon standaard 2 flessen door op een avond. Het maakt niet uit hoe vroeg of hoe laat ik begin.

Nu is het gewoon weer een kwestie van doorbijten, in het begin uren lang wakker liggen in bed, maar boeken zullen er weer verslonden worden!!

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JanJoris,
Suc6 ik ben vandaag aan m'n 2e dag begonnen en ik herken je verhaal eigenlijk wel.
Hier ook altijd bij thuis komst een biertje of een wijntje voor het eten. Dit zijn er toch al gauw 2.
Rond 20.00 uur wordt er standaard een kopje koffie gedronken en om 21.00 uur vaak weer een biertje.
Mijn man en ik drinken in 2 a 3 dagen een krat bier leeg en daarvoor neem ik het voortouw.
Ook in de dagen dat ik werk taai ik niet naar de alcohol maar op de momenten dat ik niet werk en de weekenden dan is het net of het weer mag.

Ik ben heel benieuwd hoe je het in het veleden hebt aangepakt en of je dezelfde methode weer gaat toepassen of ga je andere wegen bewandelen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
S4nny

Ook in de dagen dat ik werk taai ik niet naar de alcohol maar op de momenten dat ik niet werk en de weekenden dan is het net of het weer mag.

Ik denk dus dat het daar ook misgaat, dan houdt je je dus de hele week in om in het weekend "los" te gaan.
Neem van mij aan: in het begin niet, want dan is er nog de euforie van het stoppen maar, als het bijna gewoon is dat je door de week niet meer drinkt loert het gevaar aan alle kanten!

quote:

Ik ben heel benieuwd hoe je het in het veleden hebt aangepakt en of je dezelfde methode weer gaat toepassen of ga je andere wegen bewandelen ?

Ik ben dus in het verleden op een zeker moment gestopt met doorde weeks bier in huis te halen, in het weekend haald ik dan wel maar zorgde dat het zondag avond allemaal op was, te zielig voor woorden gewoon, maar goed ik heb dat best lang volgehouden tot ik voor mn werk naar een congrs moet waar ik allemaal europese collega's ontmoet en de eerste avond is er een diner en daar werd rijkelijk wijn geschonken en daarna nog even het amsterdamse in voor een biertje,...............
de volgende dag na een intensieve dag luisteren en discussieren is er dan iemand zo vriendelijk om zonder dat je er om vraagt een biertje voor je neus te zetten en........ ach moet ik nog meer vertellen ik denk dat de meesten de afloop wel in kunnen schatten..........

na enkele weken toch weer het week/weekend- ritme op gepakt en zelfs een maand of 3 helemaal nix gedronken (op wat zondagmiddag wijntjes (ff gezellig samen een toastje met wat kaasjes en hapjes) na.
Ik had in die tijd ook mijn huidige vriendinnetje veel om me heen en taalde in haar aanwezigheid niet naar de wijn maar als ze er niet was/is gaat het, zoals ik hierboven beschreven heb, mis.

Maar goed lang verhaal kort...........
STOP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...