Spring naar bijdragen

Het leven is tekort voor teveel goedkope wijn

Kore2

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben Marjet, een niet meer zo jonge vrouw die een jaar of tien geleden met dit inzicht stopte met drinken. Ik had er meer dan genoeg van gehad en verlangde ernaar de laatste jaren van mijn  leven zonder deze verslaving te leven  Terug te keren bij wie ik ECHT ben.

Het eerste, het stoppen, lukte wonderwel. Het tweede ging met vallen en opstaan, weer vallen, opnieuw opstaan, etc.

Op dit moment heb ik veel vrede met mijzelf en met het leven zoals dat tot mij komt en ja hoor :) : ouderdom komt echt met gebreken... Ik neem ze en kan ze accepteren: het is goed zo het is.  Dat gaat ook gemakkelijker bij het ouder worden !

Om dat te vieren neem ik de  laatste tijd mijn ' stop-inzicht '  misschien wat al te letterlijk  en koop af en toe een fles niet- goedkope, goede wijn. En hoewel ik er echt van kan genieten en het niet zo voelt als vroeger ( afhankelijk, problematisch, beschamend ) , toch steekt ook de twijfel de kop op: is dit wat ik echt wil? Blijft dit zo?

Vandaar dat ik hier ben, er eerlijk naar wil kijken en, als ik dat kan, met jullie delen.

Lieve groet van Marjet%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bjim, aan de hamvraag ben ik nog niet toe, de ham hangt bovenin de mast en ik begin net  met klimmen. Mijn " kaasantwoord " :  hij gaat noch direct leeg in mijn eigen keelgat, evenmin ben ik vaak in de gelegenheid om netjes samen met anderen te tafelen.

Etty en Lika, ja, ook voor mij is het spannend hoe dit verder gaat. Wat ik wel weet is dat ik niet terug wil naar de afhankelijkheid. En ik wil graag duidelijk  krijgen hoe het komt dat ik dit gebruik als " vrij " ervaar terwijl ik er nooit aan heb getwijfeld alcoholist te zijn. Eigenlijk heb ik hetzelfde met roken: ik vind het nog steeds lekker als ik anderen zie en ruik roken en af en toe vraag ik om een sjekkie te mogen draaien en mee te roken. Lekker vind ik dat, maar geen haar op mijn hoofd denkt zelf een pakje te kopen. Ik weet dat ik dan terug bij af zal zijn. Met wijn koop ik dus wel zelf, maar voel dezelfde vastberadenheid. Maar wil wel graag waakzaam blijven.

Alledrie dank voor het reageren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenning Marjet.  Het nuchtere leven bevalt me uitermate goed en ik ben een veel betere versie van mezelf geworden. Geen haar op mijn hoofd, die terug wil naar die tijd van 3x per week een kater, blackouts , die rampzalige afhankelijkheid.  

Maar toch meen ik nu het lot soms te mogen tarten en neem zo heel af en toe een pilsje . Kan nou niet echt zeggen dat ik er zo van geniet , want zeg nu zelf , 1 pilsje geeft niet het gewenste verdovingseffect . Het wakkert wel het gevoel aan van in die roes komen .... en dan stop ik ook weer . Want ik ben veel te bang dat het weer fout gaat . Maar waarom doe ik het dan ?? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja das een belangrijke vraag: waarom. 

Om te vieren dat je accepteert dat ouderdom met gebreken komt, lees ik.

Om te verzuipen dat je ouder wordt, zou iemand anders misschien zeggen.

Wat is het verschil tussen beide?

Hoe vaak, hoe veel, waarom...

Ik zeg niet dat het verkeerd is om af en toe met mate te drinken. Dat doe ik zelf ook. Maar wat wil je ermee? Wat voor functie vervult het en is dat gezond of niet zo gezond. 

“Blijft dit zo” wat bedoel je daar precies mee? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor deze vragen, het zijn eigenlijk ook mijn eigen vragen en de reden dat ik hier ben.

Op sommige heb ik een antwoord:

* Af en toe begon met 1 keer per 2 a 3 maanden en is nu 1keer per 2 a 3 weken . Met " blijft dit zo " bedoel  ik dus : blijft de frequentie toenemen ?

* Ik vier mijn gebreken niet, maar hoe ik ermee heb leren omgaan

Of wijn een onvervulde behoefte vervult - - -Ik ben er mij niet van bewust, maar ik wil er wel mee bezig gaan. Niet dat ik geen onvervulde verlangens heb, die heb ik wel,  maar of ik daarom drink? Ja  dat is misschien wel de hamvraag waar ik nu toch maar aan moet.

Om te beginnen voorlopig maar eens even niet meer drinken, hier blijven lezen en zo nodig delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

“Blijft dat zo” vroeg je en ik vroeg wat je daarmee bedoelt. “Blijft die frequentie toenemen” zeg je dan en nu klinkt het verontrustend vind ik want het is net alsof het gebeurt zonder dat jij daarbij betrokken bent/ het wilt. 

Als dat zo is dan zou ik er gauw mee stoppen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Marjet,

Ik heb geen ervaring met lange tijd stoppen (jaren) en dan weer proberen om af en toe te drinken. 

Wat ik nu weet, en ook wel ervaar is het alles of niets principe, als er sprake is van verslaving.  Ik kan niet 1 glaasje drinken en de fles wegzetten. Ook niet 1 bakje chips en de zak terug de kast in.  

Je ziet bij jezelf de frequentie ook toenemen, van 1 keer per 2 a 3 maanden naar 1 keer per 2 a 3 weken..naar....? Ik wil niet negatief zijn...maar bij een aantal langgestopten ging het vaak zo...weer terug naar af. De vraag is of je dat wilt, dat risico wilt nemen. En de vraag wat alcohol toevoegt aan jouw leven...

Voorlopig niet drinken lijkt me best een goeie, logische stap. 

En welkom om hier te lezen, en te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...