Spring naar bijdragen

De druppel


1234

Aanbevolen berichten

Een (goeie) tip van Bob was om hier een eigen bericht te starten voor het delen van ervaringen en om zo tips en adviezen te kunnen vragen. Bij deze. 

Sinds 2009 ben ik hier lid. Eens in de zoveel jaren hier geweest: elke keer toen ik op hetzelfde dieptepunt zat. Destijds was ik net over de twintig, nu ben ik bijna dertig. Waaruit ik concludeer dat ik nog altijd in hetzelfde patroon zit: een patroon van terugvallen. Vanmiddag schreef ik een lijst met mijn negatieve ervaringen met drank in het algemeen en met de spreekwoordelijke druppel van vannacht, met de hoop dit over een lange tijd terug te lezen met een glimlach van trots.

 

Ik ga er weer voor. Een alcoholvrije cheers vanuit hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei 1234:

(..) met de hoop dit over een lange tijd terug te lezen met een glimlach van trots

Goed uitgangspunt. Het is ook een kernpunt in de methode van Alan Carr om te stoppen met roken, herinner ik me. Je drukt je laatste sigaret uit, dan ga je lekker comfortabel en ontspannen zitten en sluit je je ogen. Je stelt je voor dat je op vakantie bent ergens waar het heerlijk weer is en je helemaal bevrijd bent van alle dagelijkse beslommeringen en zorgen. Vanuit dat gevoel kijk je terug naar de tijd dat je nog rookte, die dan inmiddels verleden tijd is, en weet je dat je echt blij bent dat je toen dat besluit hebt genomen en er definitief mee bent gestopt.

Niet roken is natuurlijk anders dan geen alcohol, al was het maar vanwege het verschil in maatschappelijke acceptatie, maar in beide gevallen heeft het wel iets om je blij te voelen dat je er vanaf bent, in plaats van wrokkig omdat je iets zou moeten missen. En misschien niet eens pas over lange tijd maar vrij snel al. Waarom niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Bob:

Goed uitgangspunt. Het is ook een kernpunt in de methode van Alan Carr om te stoppen met roken, herinner ik me. Je drukt je laatste sigaret uit, dan ga je lekker comfortabel en ontspannen zitten en sluit je je ogen. Je stelt je voor dat je op vakantie bent ergens waar het heerlijk weer is en je helemaal bevrijd bent van alle dagelijkse beslommeringen en zorgen. Vanuit dat gevoel kijk je terug naar de tijd dat je nog rookte, die dan inmiddels verleden tijd is, en weet je dat je echt blij bent dat je toen dat besluit hebt genomen en er definitief mee bent gestopt.

Niet roken is natuurlijk anders dan geen alcohol, al was het maar vanwege het verschil in maatschappelijke acceptatie, maar in beide gevallen heeft het wel iets om je blij te voelen dat je er vanaf bent, in plaats van wrokkig omdat je iets zou moeten missen. En misschien niet eens pas over lange tijd maar vrij snel al. Waarom niet?

Dank je voor je antwoord. Alen Carr heb ik ook gelezen. Een goed boek dat je opnieuw hersenspoelt (in de positieve manier). Helaas werkte het voor mij een keer goed (drie jaar gestopt geweest). Maar zodra je eentje rookt is dat nicotinemonster weer terug.

De maatschappelijke acceptatie is een ding inderdaad. Stop je met roken dan ben je goed bezig: "Knap joh!", maar drink je niet dan ben je een saaie: "Ah joh kom op, eentje. Wat is dit nou? Ben je ziek?". Vreemd eigenlijk.

Gisteren las ik een mooie tekst die ging over overwegingsmoeheid. De schrijver vertelde over een man die uit principe geen nagerecht neemt in een restaurant. Hij kreeg veel opmerkingen en mensen vonden het maar vreemd dat hij dat standaard niet doet. Want je kunt toch beter bepalen of je wel/niet een nagerecht neemt aan de hand van je gewicht, hongergevoel, etc? Na verloop van tijd kreeg hij geen opmerkingen meer, want mensen wisten dat hij dat nu eenmaal niet doet. Doordat hij zo standvastig was, werd hij ook gezien als een sterk persoon die weet wat hij wil. De schrijver legde uit dat mensen op den duur overwegingsmoe zijn van het continu moeten bedenken: neem ik wel of neem ik niet? En door die moeheid kiezen ze uiteindelijk de makkelijkste weg. Prima te vertalen naar alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alan, Alen? dus zocht ik het nog eens op. Welverdraaid: Allen Carr. Die hoop ik niet meer te vergeten.

Ja, het stoppen met roken was bij mij ook meermalen nodig. Die Carr doctrine heeft me daarbij wel weer opnieuw geholpen. Toch ligt het fysiek bij alcohol anders dan bij nicotine, denk ik. Ken je de lezing van Dr. Els Noorlander over verslavingsmechanismen? Die legt het erg goed uit, vind ik net als veel anderen hier. Je kunt hem op Youtube vinden of onderstaande link gebruiken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Bob:

Alan, Alen? dus zocht ik het nog eens op. Welverdraaid: Allen Carr. Die hoop ik niet meer te vergeten.

Ja, het stoppen met roken was bij mij ook meermalen nodig. Die Carr doctrine heeft me daarbij wel weer opnieuw geholpen. Toch ligt het fysiek bij alcohol anders dan bij nicotine, denk ik. Ken je de lezing van Dr. Els Noorlander over verslavingsmechanismen? Die legt het erg goed uit, vind ik net als veel anderen hier. Je kunt hem op Youtube vinden of onderstaande link gebruiken.

 

Ik was echt gefascineerd door die man. Hoe kon iemand die al jaren 100 sigaretten per dag roken (als dat waar is, want ik vond 30 al veel) ‘zomaar’ stoppen door een aangepaste gedachtengang? En hoe zat het dan met dat slechte slapen, die eet uitbuien en depressieve ellende? Nou ik ondervond het: het kon. Bizar.

Bedankt voor je tip, ik ga de video kijken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Francoise:

Welkom @druppel. Ik heb net je topic gelezen bij negatieve ervaringen van drank . Wilde op vind ik leuk drukken , maar dat is het natuurlijk alles behalve . Het is de herkenning die het m doet en wat me door het te lezen eens en te meer duidelijk maakt : " ik wil nooit meer naar die hel terug " . Een hel die je zelf in stand houd . 

Het leven is zoveel mooier nuchter.  Dat gun ik jou ook . Je bent het waard . Blijf hier komen en schrijven en lezen . Het helpt enorm om onder gelijkgestemden te zijn . 

Hoe oud ben je als ik vragen mag ?

Succes Druppel 

Hoi Francoise,

Dank je wel Francoise, voor je bericht. Hoe gaat het bij jou?

Gisteravond was het hier feest in de flat waar ik gisteren ben komen wonen. Daar heb ik erg veel moeite mee, feestjes. Erg veel moeite met niet drinken gisteren dus ook. Vanmorgen werd ik wakker zonder kater, geen drank dus, terwijl ik de buurman hoorde overgeven vanmorgen. Lekker onsmakelijk, naar wel een opluchting dat ik het dit keer niet ben.

Ik ben zowat dertig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Bob:

Ken je de lezing van Dr. Els Noorlander over verslavingsmechanismen? Die legt het erg goed uit, vind ik net als veel anderen hier.

 

Super bedankt voor het delen. Erg inzichtelijk, duidelijk en vooral nieuw en herkenbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom 1234l :rose:

Mij heeft het geholpen om hier dagelijks te komen en te lezen. Ook melde ik me aan in het dagpact dat je vindt bij de ditjes en datjes. Je kent het misschien nog wel. Het iedere dag hier zijn hield me allert. Ook heb ik de app "easy quit drinking" op mijn telefoon gezet en een dagenteller. Nu 5 maanden droog en ik tel er nog maar een dag bij ;)

Jij ook veel succes op je pad!

bewerkt door Amethist
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Amethist:

Welkom 1234l :rose:

Mij heeft het geholpen om hier dagelijks te komen en te lezen. Ook melde ik me aan in het dagpact dat je vindt bij de ditjes en datjes. Je kent het misschien nog wel. Het iedere dag hier zijn hield me allert. Ook heb ik de app "easy quit drinking" op mijn telefoon gezet en een dagenteller. Nu 5 maanden droog en ik tel er nog maar een dag bij ;)

Jij ook veel succes op je pad!

Vijf maanden. Netjes! 

Dank je voor je tips. Een goeie, de dagpact ga ik naar kijken. Een tel app vind ik leuk voor langere termijn, maar ik heb die al zo vaak moeten resetten dat ik nu alleen nog ergens een datum noteer. Heb zo vaak complimenten over niet drinken gehad van m’n app’s terwijl ik toch weer aan de boemel was. Voor mij werkte dat op den duur tegen en werd er onverschillig van. Maar dat is natuurlijk per persoon verschillend en goed dat het voor jou werkt.

Bedankt voor je tips en reactie. En succes met vijf maanden en een dag + nog een dag (en nog veeeeel meer natuurlijk hoor!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...