Spring naar bijdragen

oxazepam versus librium


henriette

Aanbevolen berichten

Ik heb ongeveer 4 maanden oxazepam gebruikt. Gestart met 1x per dag 10 mg.De laatste 14 dagen zat ik op 4x 10 mg. per dag. Ik wil van de oxa af omdat ik steeds meer behoefte heb en steeds meer piekmomenten.een paar weken geleden op advies van huisarts overgegaan op diazepam met als bedoeling de diazepam langzaam af te bouwen. De eerste dag diazepam liep uit op een drama. Ik zat zowat tegen het plafond van de onrust en kreeg enorme huilbuien. Heb avondarts gebeld, die adviseerde gelijk een oxa in te nemen. Nadat ik dit had gedaan voelde ik de rust gelijk weer in mijn lijf. Mijn huisarts heeft overleg gepleegd met verslavingskliniek en die adviseerden gebruik librium om van oxa af te komen. Ik heb van de huisarts librium gekregen van 10 mg., met als gebruik 4x per dag 1 tablet. Vanmorgen om 7.00.u. 1 tablet ingenomen, merk totaal geen rustgevend effect. Drie uur later nog een tablet ingenomen, dat is nu 1 uur geleden. Voel me wat suffiger in mijn hoofd maar de onrust giert nog steeds door mijn lijf. Ik vraag mij af of ik wel de juiste dosering heb gekregen om de eerste afkickverschijnselen op te vangen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, @henriette!

Librium is ook een benzo en geen lichte jongen vrees ik. Wordt vooral voorgeschreven bij hele ernstige angstklachten en ook bij afkicken van alcohol.

Met alcohol gaat het beslist niet samen. 

Ik weet natuurlijk niet hoe het met jouw angstniveau zit, maar Librium lijkt me in het geheel niet de oplossing. Dat is korte termijn symptoombestrijding en geen oplossing waar jij mee verder kunt.

Wat ik denk (ik ben geen arts, slechts ervaringsdeskundige) is dat de arts jou had moeten uitleggen dat er een groot verschil is tussen de kortwerkende Oxazepam en de sterkere, maar zeer langwerkende Diazepam. Oxazepam zit kort in je bloed en als je dat niet meer neemt komen je angsten terug, totdat je weer een oxazepam neemt. Die nam je niet meer, maar Diazepam. Diazepam werkt veel minder snel, dus die angsten komen dan tijdelijk naar boven. Diazepam heeft een veel langere halfwaardetijd en blijft veel langer in je bloed. Als je de Diazepam had blijven slikken krijg je een stapeleffect, waardoor je angsten weer tot normale proporties worden teruggebracht. Dat had de arts je moeten zeggen, maar nee, meteen grof geschut in stelling brengen met Librium....... Dat helpt je nu wellicht even, maar lost niets op voor de lange termijn en zeker niet als je wilt afbouwen.
Dat gaat het gemakkelijkst met Diazepam, en dan nog heel geleidelijk. 

Ik begrijp heel goed dat je de angsten vreselijk vindt, maar het is voor mij een logisch gevolg van de overstap naar diazepam en het is echt tijdelijk. Als je dat nou geweten had, had je dan kunnen doorzetten?

Strekte joh, en schrijf het hier maar van je af. In de huiskamer vind je onze dagdraden, daar zitten meer ervaringsdeskundigen die ook jou willen en kunnen ondersteunen. 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen bedankt voor de reacties. Ik slikte de oxazepam niet voor angsten, maar voor onrustgevoelens. De diazepam was geen goede keuze voor mij. Ik raakte volkomen in paniek.

Je kan stellen dat librium dikke troep is, maar dat zijn alle benzo's. En bij alle benzo's is alcohol geen goed idee. Voor mij geen probleem omdat ik geen alcohol drink.

Ik wilde echt van de oxa af, ben ook gemotiveerd om de librium af te bouwen.

Ik ben in juni 2016 na 40 jaar stevig roken van de ene op de andere dag gestopt. Ik vond de ontwenningsverschijnselen verschrikkelijk, maar heb toch doorgezet en ben nu nog elke dag dankbaar dat ik de nicotine vaarwel heb gezegd.

Ik prent mezelf in dat als dat me gelukt is ik dit ook moet kunnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

22 uur geleden zei Cyclad58:

@Kannietmeer, jij bent ook overgestapt van een kortwerkende benzo (Lorazepam) naar Diazepam. 
Kun jij nog iets aan mijn relaas toevoegen? 

Hi Henriette,

overstappen naar diazepam moet je gefaseerd doen en in de juiste dosis. Je zat op 40 mg oxazepam per dag, dat is 20 mg diazepam per dag, met een verschil in hoe het medicijn wordt afgebroken.Hoeveel heeft de arts je op gezet? Dit maakt namelijk nogal wat uit. De overgang kan je dus het beste 50/50 doen in één week, daarna pas 100% op diazepam. De diazepam kan je lichaam rustiger verlaten, doordat het langer in je systeem blijft. En je dus minder last krijgt van angst en onrust en andere ontwenningsklachten. Artsen vergissen zich meestal in de verhouding en dat geeft nogal wat extra problemen. In mijn geval heb ik 3 weken bijna niet kunnen lopen en lag ik doodziek voor pampus in bed of op de bank. Het is dat ik bij mijn ouders kon wonen, maar anders had ik het niet in mijn eentje gered. Dus de overgang, en de hoeveel, en de manier waarop is cruciaal voor een goede afbouw.

Librium is in verhouding korter werkend dan de diazepam, en lijkt me onzin om op over te stappen. Het helpt niet bij het afbouwen, daarna moet je nog steeds door dezelfde hel als iedereen die een benzo afbouwt. Het lijkt mij dat je kan kiezen voor een switch naar librium, als je dat een prettiger middel vind dan diazepam, maar de halfwaardetijd is 5-20 uur, waar de halfwaardetijd van de diazepam 20-100 uur is. Afbouwen zal met diazepam daarom aan te bevelen zijn.

2 uur geleden zei henriette:

Ik ben in juni 2016 na 40 jaar stevig roken van de ene op de andere dag gestopt. Ik vond de ontwenningsverschijnselen verschrikkelijk, maar heb toch doorgezet en ben nu nog elke dag dankbaar dat ik de nicotine vaarwel heb gezegd.

Ik prent mezelf in dat als dat me gelukt is ik dit ook moet kunnen.

Ik zou willen dat dat waar was. Stoppen met roken is niet te vergelijken met stoppen met een benzo vrees ik. Maar als je wil stoppen is het een kwestie van doorgaan en niet opgeven, nooit terrein terug geven aan de benzo, niet te snel gaan, maar altijd doorgaan. Totdat je helemaal benzo vrij bent. Daarna kan je lichaam genezen van de schade door de benzo aangericht.

Je kan hier altijd je hart luchten en steun zoeken bij anderen die begrijpen wat je doormaakt. Dat kan ik je zeer aanbevelen. Hoe goed het ook gaat, er zijn altijd momenten dat we toch even wat meer steun nodig hebben.

Veel succes Henriette!

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...