Spring naar bijdragen

Vrijdag, 12 januari 2018

jowan

Aanbevolen berichten

Ik kan er hier vandaag de drankdenkers zo uithalen: ze redeneren alles op hun eigen hoop, willen steeds het grootste gelijk hebben en als het in de buurt van alcohol komt wordt het gebagatelliseerd. Ze blijven ook aanhouden tot het laatste woord.
Het zou wat: iemand die een ander hinder of letsel toebrengt, lichamelijk of hoe dan ook en dat wil wegredeneren ten faveure van de drank dan heb je wat mij betreft een VET alcoholprobleem. Al of niet volgens welke "normen" dan ook. (AA en ook NA hebben die vermeende normen niet eens....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf de post van Johan ben ik het kwijt hoor. Wat zijn drankdenkers ? Wie zijn dat? Koh uit eigen nest? en bol die het wel snapt nu ?

@spirit snap jou post wel . Fijn je ff te horen en dat je droog bent .veel plezier met je zoon en familie morgen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook van mij welterusten. 

Heerlijke avond gehad bij hele oude vrienden (ik heb alleen maar hele oude vrienden: de nieuwe rennen gillend weg of ik stuur ze de deur uit). 

Nog een kop thee, niet in de deur en dan t warme bed in. Morgen maar eens kijken wat ik dan ga doen. Niet hardlopen in ieder geval, dat wordt teveel voor botten en pezen, banden en gewrichten. 

Staat wel een bloedmooi fietsje naast me. En ik sta naast een bloedmooi zwembad. Van alles mogelijk...

Alles beter dan de halve van Egmond nu. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Suikertje:

Hoi, meld me even dat ik nog leef. Zit enorm met mezelf in de knoop of eigenlijk ook niet. Probeer beetje te reageren op lieve mensen die op me hebben gereageerd, maar lukt niet echt. Ik heb ook laatste tijd niks gelezen hier. 

Neem je tijd Suikertje.  Fijn dat je even wat laat horen , maar doe niets wat niet kan . Denk dat een ieder daar begrip voor heeft .

Welterusten en droog . Ik denk aan Renate 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Francoise:

Vanaf de post van Johan ben ik het kwijt hoor. Wat zijn drankdenkers ? Wie zijn dat? Koh uit eigen nest? en bol die het wel snapt nu ?

@spirit snap jou post wel . Fijn je ff te horen en dat je droog bent .veel plezier met je zoon en familie morgen 

Ik probeer je een antwoord te geven vanuit mijn visie @Francoise
Er is een breed gedragen stroming in verslaafdenland, waaronder ook alcoholisten behoren, die een oplossing hebben gevonden die werkt. Die oplossing gaat er vanuit dat verslaving een geestelijke ziekte is. Het is niet het middel wat de grootste problemen veroorzaakt, maar wel hoe je brein verandert. Bij veel verslaafden is het middel inwisselbaar voor elk ander verslavend middel. Drinkers die stoppen ontwikkelen niet zelden een eetprobleem, een koopprobleem, liefde- en relatieproblemen of gaan overmatig sporten, om maar wat te noemen. Mensen die bruine of witte poeders gebruiken, willen daar wel van afkikken, maar een biertje moet blijven kunnen. 
Bij verslavingsproblematiek, waarvan ik dus ook geloof dat die grotendeels in het brein plaatsvindt, leidt dat tot 'minder sociaal aanvaarde' gedragingen: liegen, bedriegen, manipuleren om er maar een paar te noemen. Ook omdat een sterk afgenomen gevoel voor eigenwaarde een grote gemene deler is onder verslaafden, ontwikkelen die niet zelden, zeg maar meestal, een enorm sterk ego om op die manier hun zwakheden te verdoezelen. Met ego wordt hier die negatieve soort bedoeld. Sommige bijdehandjes wijzen er maar al te graag op dat 'ego' doodnormaal latijn is voor 'ik'. De ego die hier bedoeld wordt, wordt ingezet om de ruimte om de persoon heen onevenredig te vergroten, ze nemen teveel plaats in, in verbaal opzicht goed te herkennen. Verder zijn de gedachtengangen van verslaafden erop gericht het middel te bemachtigen, te misbruiken en de hele situatie zó in te richten dat er een vergoeilijking voor het middelengebruik lijkt te ontstaan. (Iedereen doet het, ik heb een zware week achter de rug, ik ben gescheiden, een wijntje per dag is gezond, drinken is gezellig!, drinken hoort er gewoon bij, en ga zo maar door. Dit wordt ook vaak het Grote Smoezenboek genoemd.) Het gaat er niet om of de aangevoerde motieven wel of niet juist zijn, maar dat ze juist in die situaties aangevoerd worden. Het enige belang lijkt te zijn ongestoord te kunnen drinken. Dat gevoel daar recht op te hebben is zo ontzettend sterk, dat alcoholisten die zeggen sociaal te kunnen drinken die geconfronteerd worden met mensen die abstinent zijn (in het geheel niets meer drinken en daar absoluut vrede in hebben gevonden) of met methodieken of programma's die abstinentie en het wegnemen van de zucht naar het middel geheel wegnemen beloven vaak meteen op hun achterste poten gaan staan. Hun ego schreeuwt dan: Wie ben jij? Dat maak ik zelf wel uit!
Het trieste is dat ze niet zien dat alcohol de dienst uitmaakt en niet zijzelf. Ze willen koste wat het kost (en ik denk te weten wat het mij heeft gekost...) die achterdeur naar alcohol open houden. Ik heb al eerder eens opgemerkt dat discussies tussen drinkers en gestopten Grieks tegen Turks is. Men verstaat elkaar niet en wil dat ook niet. Want stel dat je je open zou stellen voor een methode waarmee je duurzaam van de drank af zou komen, dan kan ik er nooit, NOOIT meer een nemen! Vreselijk!

Mijn eigen ervaring, en uit een andere bron put ik niet als ik hier op dit forum schrijf, is dat een leven zonder drank absoluut bestaat, dat ik drank absoluut niet meer nodig heb, en dat niet drinkende mensen veel gezelliger en onderhoudender zijn dan ik ooit had willen geloven. En drinkende mensen op een feestje of receptie ontzettend vervelende zeurders kunnen zijn. Absoluut geen aardig volk na een aantal drankjes. De mensen  die er twee kunnen nemen en dan stoppen bedoel ik daar niet mee, maar die komen hier ook niet op dit forum, die hebben geen problemen met drank.

Rest mij nog te melden dat drankdenkers ook wel eens droogdrinkers genoemd worden. Alleen stoppen met innemen is in veruit de meeste gevallen niet voldoende om een aanvaardbaar goed leven terug te krijgen. Als je je drankdenken niet om-ontwikkeld tot nuchter en sober denker is de kans vet dat je bij de eerste beste tegenslag of saaiheid je toevlucht weer meent te moeten zoeken tot de drank. Om er dan weer heel snel weer achter te komen dat drank absoluut geen vriend is van alcoholisten en de verslaving absoluut niet vriendelijk met een verslaafde omgaat. En niet alleen met de verslaafde maar ook met de wereld en de mensen om hem heen. Het worden ongenuanceerde schreeuwers die de lachers op hun hand proberen te krijgen en zo een sociale positie menen te verkrijgen. Op fora als dit of in de echte wereld.

Als je hier nog vragen over hebt ben ik ook per PB te bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen probleem met elke geheelonthouder Johan. Integendeel..Ik heb enkel een probleem met geheelonthouders zoals jij. Mensen die zo extreem zijn in hun geloof dat er geen respect, noch ruimte is voor anderen. Mensen die zonder boe of bah mensen zoals ik en vele anderen hier, die hard aan zichzelf hebben gewerkt neerzetten als minderwaardig, dom en naief.

Over ego gesproken.

Elk geloof kent zijn extremisten. Daar is niets heiligs aan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog iemand hier om ruzie mee te maken? 

Hoop dat t laatste stuiptrekking van mijn vrouw zijn is en niet mijn verslaafde ego..... mán wat heb ik zin in ruzie. Of toch in ieder geval bijten.  

Wie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...