Spring naar bijdragen

besluit om de AA te bezoeken


esther2014

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik ben nu een half jaar gestopt met drinken en ik ben ervan overtuigd dat dit inhoudt dat ik mijn leven anders moet inrichten. Ik lees veel over verslaving en luister naar podcasts. Ook ben ik begonnen met yoga omdat dit mij helpt om meer rust te krijgen. Ik heb ook besloten  elke dag  het forum te bezoeken omdat het mij goed doet te weten dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem als ik. Ik overweeg nu om een keer naar een AA bijeenkomst te gaan en ben benieuwd of andere mensen ook naar AA bijeenkomsten gaan en wat de ervaringen zijn? Ik heb het gevoel dat ik meer steun nodig heb om niet meer terug te vallen.

Groetjes Esther2014

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Esther. Als je voor het eerst naar een AA bijeenkomst gaat is het belangrijk dat je van te voren geen verwachtingen hebt van hoe
zo'n bijeenkomst zou moeten zijn volgens jou. (Een beetje waar jopie het vandaag op de dagdraad over had). Als je er iets van verwacht
is de kans groot dat het niet aan je verwachtingen voldoet en dat je nooit weer gaat onder het mom van: niets voor mij. Probeer er een
beetje achter te komen wat anderen er toe brengt om elke keer terug te komen. Wees nieuwsgierig en vraag. Als dat tijdens de meeting
niet gaat is er altijd wel een pauze en anders na afloop mensen vragen. Het is een 'wereldje' op zich met veel verschillende mensen die als
enige overeenkomst hebben dat ze hun alcoholprobleem willen aanpakken. Door je open op te stellen en in je achterhoofd te houden dat
er voor al die verschillende mensen iets is wat ze van de drank houdt, kun je er achter komen wat voor jou helpt. Want het programma van
AA (de twaalf stappen) zijn geen wetten maar suggesties. Die door ieder op een persoonlijke manier geïnterpreteerd kunnen worden.
Zelf ben ik jarenlang naar AA en NA (=Narcotics Anonymous) meetings gegaan, soms wel zes, zeven in de week. Daar kwam ik terecht doordat
ik een behandeling onderging die gebaseerd was op die 12 stappen. Ik heb met het programma -en daarbij horend- het bezoeken van meetings
een manier van denken/leven gevonden die me het onnodige van drankgebruik heeft doen inzien.
Doorslaggevend voor dit 'succes' is geweest dat ik veel verschillende meetings heb bezocht, want de ene meeting is de andere niet. Sommige
bijeenkomsten vond ik voor mij niet erg helpend, andere juist weer wel. Die laatste hield ik in mijn wekelijkse schema, de andere liet ik los.
Mijn standpunt was dat ik er niet was om een meeting te laten voortbestaan maar dat een meeting er was om mij te kunnen laten voortbestaan.
Momenteel bezoek ik geen meetings meer (na ruim acht jaar wel) maar het programma werkt nog altijd door in mijn doen en laten tot op de dag
van vandaag. Ik ben blij dat ik me in de stappen heb verdiept en dankbaar dat me die kans gegeven werd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Esther.

 

Ik ga ook al jaren naar de AA. Ook als het goed met me gaat. Heb echt het gevoel dat ik deze mensen nodig heb. De 12 stappen van AA worden spooradig genoemd maar de verhalen en vragen MET oplossingen van alle kanten wil ik niet missen. Vaak kun jij iemand helpen en vaak helpen ze jou. Daarbij moet ik zeggen dat de basis een vaste groep is waar je veel vrienden of maatjes mee maakt. Er zijn mensen die al 30 of 25 jaar vrij van alcohol zijn waar ik een voorbeeld aan kan nemen. Bijna iedere samenkomst komt wel iemand vreemds binnenlopen en doet zijn verhaal. De herkenning is erg fijn. (Niet natuurlijk wat gebeurd is). en zet je aan t denken. Als je de mogelijkheid hebt zeker doen. Ik vind dit zelf de beste manier. Hier zijn ervaringsdeskundigen. Heb zelf ook de gewone verslavingszorg gevolgd maar hier vond ik het mijne niet.Ervaringsdeskundigen weten waar ze het over hebben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Esther,

Ga er open en nieuwsgierig naar toe.

 

Voor mij is het een belangrijke stap geweest in het adb proces. Ik bezoek nu een maand of 8 een groep en sta nu vier maanden droog. De herkenning is voor mij het belangrijkste. De verhalen van anderen horen, maar ook mijn verhaal kunnen doen. Heel erg ondersteunend. Een bont gezelschap met één gemene deler. Mijn avond is me heilig. Ik hoop dat je een fijne groep treft, vindt. Geef het tijd. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoi Esther,

Zojuist zelf iets geplaatst en lees je berichtje hier, wil ook even reageren.

Ik begon in juni heel optimistisch met stoppen met drinken, iets met wilskracht en zo :). Meteen naar meetings gegaan omdat ik het goed aan wou pakken. Ondertussen nog steeds droog, maar met veel moeite en een paar uitglijders.

Vanuit deze laatste ervaring kan ik het je aanraden, want zonder de groep waar ik wekelijks naartoe ga was ik echt teruggevallen denk ik. 

Het kan wel even duren voordat je een groep gevonden hebt die bij je past. Ga gewoon naar verschillende meetings, blijf proberen, en veel luisteren naar andere herstellenden. Je bent overal welkom, in het begin is het misschien heel eng, maar dat gaat over.

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Eerder ben ik ook bij een AA groep geweest. Er heerste een nogal strenge hiërarchie en als nieuweling werd je toch vooral geacht te luisteren en niet te praten. In vond het nogal ontluisterend. Via een verslavingszorg werd me aangeraden eens te gaan buurten bij een Engelstalige groep, die schijnen meer te zijn als we op tv zien. Toen ik contact had gelegd met een deelnemer die me op sleeptouw wilde nemen en ik op de bewuste avond het gebouw niet kon vinden zonk de moed me in de schoenen... Toch een twijfel-alcoholist.

Nu zou ik er eigenlijk wel echt eens heen willen, maar veel groepen zijn besloten heb ik op de AA site gezien, maar ik merk dat een lichte xenofobie oproept. Ben toch al niet zo'n held sociaal gezien... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O? Ik dacht juist dat AA groepen vrij makkelijk te bezoeken zijn. Bij mijn groep is een contactpersoon, die je kunt bellen als je de eerste keer komt, en die vangt je dan op. Maar eerlijk gezegd heb ik alleen ervaring met mijn groep. Van wat ik begrijp kunnen groepen nogal verschillend zijn in hoe ze het aanpakken. Vandaar hier vaak het advies om eens wat rond te kijken.  Wij volgen wel de stappen, hebben een structuur in de avond.  En verder denk ik..gun het tijd....en de ene avond heb ik er veel aan, de andere avond wat minder...waarna achteraf blijkt dat ik daar dan toch juist weer veel aan had. 

Niet te lang wachten Parsifal, zodat je nu nog lichte xenofobie niet groter wordt? Je kunt er echt veel aan hebben. Succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga sinds kort naar een NA groep

IK ben nuchter best wel verlegen,mijn ervaring is dat ik er heel warm en welkom word ontvangen.

Gisteren was het echt een hele grote groep,maar ben toch blij dat ik geweest ben,zoveel herkenning en (zelf)inzicht.

IK weet voor mezelf nog niet echt wat ik er van moet vinden,Sommige "rituelen" vind ik een beetje ongemakkelijk,maar kom er beter vandaan dan dat ik er binnen kom.

IK bedoel voor mij het is leerzaam,het lucht me op,geeft stof tot nadenken.

En het houd heel veel mensen droog/drugs/gokvrij ...

Dus wellicht ons ook 

Succes met jouw zoektocht !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...