Spring naar bijdragen

Rivotril / Clonazepam afbouwen (Hoge dosis)


Pierre

Aanbevolen berichten

Beste allen,

Ik ben de afgelopen jaren stapsgewijze op 11,50 mg Clonazepam gekomen. Dit is te vergelijken met 240 mg diazepam. 

Wat jaren terug was bij mij een antidepressiva uitgewerkt wat goede invloed had op derealisatie en angsten.  

Vroeg aan de psychiater of hij mij Rivotril voor wilde schrijven. 

Volgens mij door gewenning nu een probleem. 

Vanmiddag hier veel gelezen over GABA en wat het met het lichaam doet.

Wat is de beste manier om te ontwennen van clonazepam ? Zijn er medicijnen die afkickverschijnselen de kop in kunnen drukken ?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Pierre,

Allereerst goed dat je wilt afbouwen, wat een hoge dosis, en wat een zwaar middel Clonazepam. Medicijnen die de ontwenningsklachten kunnen verminderen, sommigen hebben baat bij een AD erbij, maar deze werkte al niet meer bij jou. Ik weet niet hoe lang dat geleden is?

Meestal wordt er geadviseerd om het om te zetten naar Diazepam vanwege de lange werking, maar dat heb je waarschijnlijk allemaal al gelezen. Je moet dat wel kunnen, want Diazepam werkt heel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Pierre,

Mijn advies is de Ashton Manual te downloaden. Die legt alles goed voor je uit. Daarna voorzichtig stap voor stap afbouwen. Toevallig is jouw middel minst fijn om mee over te stappen naar Diazepam. Maar als je eenmaal de Ashton Manual hebt gelezen heb je een idee wat je kan verwachten.

als je engels spreekt is benzobuddies.org een fijne website en benzo.org.uk ook.

Heel veel sterkte. En voel  je vrij om aan te haken in actieve gesprekken op deze website als je er behoefte aan hebt!

Gr. Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Pierre,

Ik sluit me graag bij de vorige spreeksters aan.
Vraag me wel in alle ernst af welke arts het in zijn/haar hoofd haalt om iemand tot 11,5 mg Clonazepam voor te schrijven. Ik schrik daar echt van. Ik heb onlangs een verhaal gelezen van iemand die 16 mg Clonazepam heeft. Onbegrijpelijke hoeveelheden. Heb zelf ooit 2*0,5 mg Clonazepam gehad voor 3 weken en dat beviel me allerminst. 

In de Ashton Manuals vind je ook wel wat medicijnen die je eventueel kunt inzetten bij het afkicken, maar eerlijk gezegd is dat minimaal. 
Omzetting in Diazepam verdient veruit de voorkeur. Clonazepam wordt algemeen (zeker in de USA, onder de naam Klonopin) als de lastigste benzo om af te bouwen gezien. Als omzetting in Diazepam lukt heb je al een belangrijke stap gezet.

Alle sterkte gewenst en haak aan als je wilt in de overige benzothreads . Je vindt ervaringsverhalen en wij kunnen elkaar steunen en van tips voorzien. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allen, door psychiater ggz bavo europoort clonazepam gekregen. Bij terugval telkens iets erbij. Zit nu op 11,50 mg / dag. Na het lezen van het verslag van BERT2 geschrokken. 

Zit dus enorm in de problemen. Van 2006 tot 2014 slikte ik ssri seroxat / paroxetine met succes. Helaas werking verloren gegaan in 2014. Toen clon. gekregen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10/14/2017 om 21:26 zei Kannietmeer:

Beste Pierre,

Mijn advies is de Ashton Manual te downloaden. Die legt alles goed voor je uit. Daarna voorzichtig stap voor stap afbouwen. Toevallig is jouw middel minst fijn om mee over te stappen naar Diazepam. Maar als je eenmaal de Ashton Manual hebt gelezen heb je een idee wat je kan verwachten.

als je engels spreekt is benzobuddies.org een fijne website en benzo.org.uk ook.

Heel veel sterkte. En voel  je vrij om aan te haken in actieve gesprekken op deze website als je er behoefte aan hebt!

Gr. Liz

Bedankt voor je reactie. Helaas spreek ik enkel Duits buiten onze taal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10/14/2017 om 21:02 zei Anoniem48:

Beste Pierre,

Allereerst goed dat je wilt afbouwen, wat een hoge dosis, en wat een zwaar middel Clonazepam. Medicijnen die de ontwenningsklachten kunnen verminderen, sommigen hebben baat bij een AD erbij, maar deze werkte al niet meer bij jou. Ik weet niet hoe lang dat geleden is?

Meestal wordt er geadviseerd om het om te zetten naar Diazepam vanwege de lange werking, maar dat heb je waarschijnlijk allemaal al gelezen. Je moet dat wel kunnen, want Diazepam werkt heel anders.

In 2014 ben ik immuun geworden voor SSRI Seroxat / paroxetine. Toen kreeg ik oude klachten (angsten, derealisatie) terug die vanaf 2006 werden weggenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Pierre,

wat een lastige zeg! 

Eerlijk gezegd: ook al ging de werking van de ssri verloren, een arts mag nooit op deze manier ..... nou ja... weet je ... het is gebeurd en we hebben nu gewoon jou ( helaas maar WELKOM!) met een hoog verbruik van clonazepam . En dat is gewoon een (zorgelijk) feit. En we willen je graag tot steun zijn. Als je iedere keer omhoog bent gegaan, bewijst dat maar weer eens wat een rot middel het is en hoe 'verslavend' het is. Het verloor gewoon zijn kracht. Je hebt een hoop tolerantie opgebouwd voor een enorme berg vergif.

Het verhaal van Bert2, of wiens verhaal dan ook, moet je nooit zien als iets wat over jou gaat. Jouw verhaal zal ook weer uniek zijn, je klachten, je afbouw en je reactie daarop. Niemand lijk gelijk, maar het is voor niemand makkelijk om te stoppen met het slikken van de benzo. Dus als je er voor kiest de weg te gaan, dan spring je in het diepe waarbij je weet dat je je best zal moeten doen om te zwemmen.

Heb je op dit moment al ontwenningsklachten? ooit erover gedacht SNRI te proberen ( Venlafaxine)? En hoe weet je dat je immuun werd? Of verloor het gewoon zijn werking op dat moment? Er zijn natuurlijk echt veel AD's en het feit dat je eerst Seroxat wel kon gebruiken, betekend dat je depressie/angsten dus reageren op AD ( dit is positief belangrijk omdat dit je hoop bied voor de toekomst! )  Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was overwegen om ondanks je situatie nu, eerst op zoek te gaan naar een AD die je wel helpt. Als je daarop ingeregeld bent zou ik pas gaan afbouwen. De kans dat je dan succesvol kunt afbouwen van de clonazepam is in mijn ogen vele malen groter. 

Sta je nog onder zorg van arts of psychiater die kennis heeft van Benzo's afbouwen? ( als je die kunt vinden in je buurt is dat een aanrader)

Nog een tip: slik niks meer of erbij voordat je op internet kijkt of er een afbouw syndroom bestaat voor dit middel. Niet zomaar serquel of gabapintin of wat sommige artsen ook  aan je gaan aanbieden.

Maar er is ook hoop: het is te doen en je leven kan er echt op vooruit gaan als je van de medicatie af bent.

Als je nu geen klachten hebt kan je met jou hoge dosis ook overwegen om LUMC te bellen. Die hebben een speciale benzo-afbouw afdeling en doen dat alleen met mensen die op een hoge dosis zitten. Ik heb geen idee van de kwaliteit van zorg en of ze echt snappen wat ze doen, maar dat zal aan jouzelf zijn dan om uit te vinden. Je kan mij of hier of ons altijd schrijven en delen en vragen.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je blijft schrijven zodat we kunnen zien hoe je voort gaat.

Dikke knuffel. Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Kannietmeer:

Beste Pierre,

wat een lastige zeg! 

Eerlijk gezegd: ook al ging de werking van de ssri verloren, een arts mag nooit op deze manier ..... nou ja... weet je ... het is gebeurd en we hebben nu gewoon jou ( helaas maar WELKOM!) met een hoog verbruik van clonazepam . En dat is gewoon een (zorgelijk) feit. En we willen je graag tot steun zijn. Als je iedere keer omhoog bent gegaan, bewijst dat maar weer eens wat een rot middel het is en hoe 'verslavend' het is. Het verloor gewoon zijn kracht. Je hebt een hoop tolerantie opgebouwd voor een enorme berg vergif.

Het verhaal van Bert2, of wiens verhaal dan ook, moet je nooit zien als iets wat over jou gaat. Jouw verhaal zal ook weer uniek zijn, je klachten, je afbouw en je reactie daarop. Niemand lijk gelijk, maar het is voor niemand makkelijk om te stoppen met het slikken van de benzo. Dus als je er voor kiest de weg te gaan, dan spring je in het diepe waarbij je weet dat je je best zal moeten doen om te zwemmen.

Heb je op dit moment al ontwenningsklachten? ooit erover gedacht SNRI te proberen ( Venlafaxine)? En hoe weet je dat je immuun werd? Of verloor het gewoon zijn werking op dat moment? Er zijn natuurlijk echt veel AD's en het feit dat je eerst Seroxat wel kon gebruiken, betekend dat je depressie/angsten dus reageren op AD ( dit is positief belangrijk omdat dit je hoop bied voor de toekomst! )  Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was overwegen om ondanks je situatie nu, eerst op zoek te gaan naar een AD die je wel helpt. Als je daarop ingeregeld bent zou ik pas gaan afbouwen. De kans dat je dan succesvol kunt afbouwen van de clonazepam is in mijn ogen vele malen groter. 

Sta je nog onder zorg van arts of psychiater die kennis heeft van Benzo's afbouwen? ( als je die kunt vinden in je buurt is dat een aanrader)

Nog een tip: slik niks meer of erbij voordat je op internet kijkt of er een afbouw syndroom bestaat voor dit middel. Niet zomaar serquel of gabapintin of wat sommige artsen ook  aan je gaan aanbieden.

Maar er is ook hoop: het is te doen en je leven kan er echt op vooruit gaan als je van de medicatie af bent.

Als je nu geen klachten hebt kan je met jou hoge dosis ook overwegen om LUMC te bellen. Die hebben een speciale benzo-afbouw afdeling en doen dat alleen met mensen die op een hoge dosis zitten. Ik heb geen idee van de kwaliteit van zorg en of ze echt snappen wat ze doen, maar dat zal aan jouzelf zijn dan om uit te vinden. Je kan mij of hier of ons altijd schrijven en delen en vragen.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je blijft schrijven zodat we kunnen zien hoe je voort gaat.

Dikke knuffel. Liz

Beste Liz,

Bedankt voor je reactie en info. Bedoelde niet Bert2, maar ervaringen van Gaba. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Pierre,

Ja GABA heeft een pittig verhaal. Het goede nieuws is dat hij er vanaf is gekomen! Het is dus te doen. Het is niet makkelijk geweest voor hem, dat is zeker. Maar we kunnen wel leren van zijn verhaal. Hij heeft zelf wat fouten gemaakt in zijn afbouw en heeft daar mogelijk een flinke prijs voor betaald in meer ontwenningsverschijnselen. Maar ook daar is hij doorgekomen. Ik hoop dat je je er niet door laat afschrikken, want jou verhaal kan totaal anders worden. Wat zijn op dit moment jouw klachten als je die hebt? Wat heeft je doen besluiten om af te bouwen?

Heb je intussen de Ashton Manual gezien/gelezen? De eerste handvatten voor afbouw zitten daarin. Als je wilt dat ik persoonlijk met je mee denk, stuur me dan maar een bericht.

Je hebt in ieder geval een lange afbouwperiode voor de boeg, dat is het enige dat zeker is. En hier op de website heb je de beste steun van lieve mensen die weten wat je doormaakt. Dus blijf vooral komen en delen. Dat is voor mij een grote steun en voor vele anderen ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...