Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Sommigen noemen het een 'spiritueel ontwaken' maakt dat is me te zwaar. Ik noem het voor mezelf een overgang.
Ik kon natuurlijk nog misschien wel een poosje door met blijven hangen in het kopen van volle flessen, die compulsief, naargeestig en obsessief leeg maken en weer getraumatiseerd terugbrengen voor een lading volle. Maar veel langer zou ik dat niet meer hebben kunnen volhouden, dat voelde ik wel aankomen. Mijn mogelijkheden raakten uitgeput.

Nu heb ik een 12-stappenprogramma gevonden, eigenlijk heeft dat mij gevonden. Dat is mijn manier van leven. Dat is geen werk of extra werk.Dat is een oplossing voor de problemen die ik had. Als ik dat programma toepas en leef, heb ik niets te vrezen. Dan kan ik aan wat er op mijn pad komt, dan kan ik het leven aan zoals zich dat aan mij aandient. Dan hoef ik geen afleiding of omleiding meer op te zoeken.
Ik zou misschien wel kunnen pronken met mijn intelligentie door deze weg zo te bewandelen, maar dat doe ik niet. Ik ben veels te blij dat ik de kan kreeg mijn leven een goede wending te geven.
Ik zou het eerder als een tekort aan intelligentie kunnen noemen in de tijd dat ik dacht absoluut niet zonder alcohol te kunnen, dat er geen ander leven mogelijk was. Maar dat doe ik niet want ook dan zou ik mezelf, maar ook anderen, tekort doen. Want ik geloof niet dat alcoholisme, verslaving een bewuste keuze van iemand is. Ik in elk geval niet. Het is een ziekte waar je nooit om gevraagd hebt. Maar je maar mee zien om te gaan.
Zoals anderen ook een levenslange, dodelijke ziekte hebben, maar daar redelijk goed mee kunnen leven, als men de goede recepten maar toepast en een goede levenshouding aanneemt.
Als ik dus al ergens 'in blijf hangen'  is dat een leven wat 80.000 keer beter is dan het bestaan wat ik had toen ik nog zoop. Ik geloof niet dat dat voor mij zo'n slechte keuze is.
In een nachtopvang ontmoet ik veel scepsis en weerstand als ik daar eens mijn verhaal doe over de mogelijkheden bij verslavingsproblemen. Velen van de toehoorders zijn dan al zwaar onder invloed, door het 'indrinken'  voordat ze toegelaten worden. Ik kan het hun niet kwalijk nemen. Maar ik weet niet wie er dan blijft hangen.
Door gebrek aan 'openheid van geest, eerlijkheid en bereidwilligheid'?

bewerkt door jowan
Geplaatst
3 minuten geleden zei Suikertje:

Pfff, hier schoonmaaktornado over de vloer, 2 schoonmaaksters maar liefst. En ikke maar lekker op de bank zitten, erg he:P

Echt? Hier is het samen doen is ook wel zo gezellig. Zou het ook niet willen dat ik toe ging kijken

Geplaatst
6 minuten geleden zei Suikertje:

Pfff, hier schoonmaaktornado over de vloer, 2 schoonmaaksters maar liefst. En ikke maar lekker op de bank zitten, erg he:P

Hihihi... je bent duidelijk ook niet van de laatste generatie, Suikertje.. "de witte tornado"... ja, wie kent 'm nog??

(durf niet eens "Ajax- de witte tornado" te zeggen omdat Toine meeleest.. wil 'm geen pijn doen.)

Geplaatst

Tja als jij dat best vind dat alles voor je gedaan word. Zou hier niet gebeuren of je moet echt zelf niet kunnen dan word het een ander verhaal

Geplaatst

Bor, ik snap je niet en ik snap je wel.. soms is 't moeilijk of helemaal niet uit te leggen... en soms is 't klip en klaar.
En vaak is 't een mengvorm, dus niet uit te leggen omdat het klip en klaar is of klip en klaar omdat het niet uit te leggen is...  zo iets als: "laat maar"....

Geplaatst
39 minuten geleden zei toine:

Voordeel is wel de Jowan het woordje " ik " niet veel gebruikt....

Kan je hebben toch Jowan.....:D

Och, laat ik eens bij wijze van uitzondering reageren op je @toine. Alhoewel ik vraagtekens heb bij het 'aardigheidsgehalte'  als je op mij reageert, maar daar kan ik over heen stappen.
Het lijkt erop dat ook jij vroeger bij het vak Nederlandsch geleerd hebt dat je het woordje 'ik'  zo weinig mogelijk dient te gebruiken en eigenlijk al helemaal niet aan het begin van een zin.

Nu zit ik dan met het 'probleem' dat ik uitsluitend voor mezelf en niet voor of over anderen wil schrijven. Iets wat voor mij werkt, waar misschien een ander wat aan heeft.

Ik heb nooit een goede vorm geleerd waarin dat te doen zonder het woord 'ik'  te gebruiken. Ik leer graag bij en daag je uit, zoals je mij vaak uitdagend aanspreekt, mij iets aan de hand te doen waar ik van kan leren. Zodat jij en wellicht ook anderen zich niet meer te hoeven storen aan mijn taalgebruik als ik het over alcohol gerelateerde zaken heb.
Ik ben benieuwd! En wens je nog een fijne dag.

Overigens mag jou wel bekend zijn dat mijn schermnaam hier jowan met een kleine j is. Als je me dat genoegen zou willen doen in het vervolg....

Geplaatst

Het ligt er denk ik aan of je net gestopt bent of langer gestopt. In het begin ( praat voor mezelf) ben je alleen maar bezig met die eerste niet nemen. Dan is afleiding zoeken goed. Als je wat langer droog staat ben je er minder mee bezig en ook met afleiding zoeken. Hoewel de weekenden hier een stuk aangenamer zijn is dat voor mij nog lastig. Dan moet ik op zoek naar afleiding en niet blijven hangen in de weekenden niet leuk vinden. Daar ben ik nu wel bewuster mee bezig

Geplaatst
26 minuten geleden zei jopie:

Een mens kan zo "stil en bescheiden" zijn dat ie de hele ruimte vult. 

Veel ervaring mee. Geen moeite meer mee. Laat t gewoon. Laat ze gewoon. 

Niet persoonlijk jowan. Wel naar aanleiding van jouw persoonlijke postings. 

Echte en oprechte bescheidenheid behoeft niet "beleden" te worden. 

My 2 cts. 

Ik ben zeker niet 'stil en bescheiden' maar ik beleid wel nederigheid in mijn dagelijkse doen en laten. Het besef dat ik maar een van de velen ben, een klein radertje tussen al die anderen. Dat is me niet altijd even gemakkelijk. Maar dat los van het feit dat ik me herken als een onmiskenbaar radertje, een radertje wat van belang is, wat er toe doet en wat een verhaal heeft en iets te zeggen heeft.
Ik denk dat er vaak wat begripsverwarring bestaat tussen die begrippen. Begrijpelijk, maar het zet mensen op een verkeerd spoor.
Sinds ik stopte met zuipen is mijn gevoel voor eigenwaarde toegenomen, dat dank ik aan het programma wat ik volg. Zelf heb ik het graag van doen met mensen die zich goed over zichzelf voelen. Daarmee bedoel ik niet de 'over-het-paard-getilden'.
Verder denk ik het hier voor een hoog percentage over verslaving, alcoholisme en zaken die daar direct verband mee houden te praten. Over de fc heb ik het niet zo gauw. Maar goed ook want daar heb ik geen verstand van en wil dat ook niet hebben. Net zomin als over nachtelijke plasproblemen en plastuitjes, over vrouwen die in een openbaar urinoir proberen te plassen.  Voor platte praat en onnozelheden heb ik dit forum niet nodig. Let wel, ieder moet doen waar die zich tot geroepen wordt op wat hij of zei kan, maar ik kan scrollen en hoef er niet aan mee te doen.

Mijn schermnaam is een keuze, bewust genomen. Ik ageer ook niet op jou jopie waarom je geen Josephine heet. Ik denk respect te hebben voor eenieder zoals die zich hier voorstelt. In mijn geval is dat sinds het prille begin 'jowan'  geweest, in precies die verschijningsvorm. Daar mag ik respect voor vragen, toch?

En ik hoef me niet te verdedigen of erover te discussiëren dat ik nederigheid van belang vind voor het nuchter worden, voor het in herstel gaan. Daaraan is die schermnaam wel gelinkt. Maar dat wist vast iedereen al, zeker hen die hele dagen hier rondhangen en alles meekrijgen. Die hebben zich allang ingelezen.

Geplaatst

jOwan, met alle respect voor je jowan-met-een-kleine-j-keuze.. die kleine j is een futiel objectje waar je steeds zó over valt dat het een enorm ego-ding is geworden.
Lang niet iedereen valt het op of weet het.. jouw kleine j is heel anders (zoals jij het brengt) dan de kleine j van jopie. Ik mag jopie schrijven, ik mag Jopie schrijven.
Geen mens die er over valt, jopie al helemaal niet. Als het zo'n groot ding voor je is, moet je onder aan ieder bericht dat je hier neerzet vermelden dat jowan vooral
met een kleine j geschreven moet worden omdat je anders jowan tekort zou doen...

Sorry, jowan. Ik vind het elke keer zo vernederend voor je dat je je nederigheid via een zo omslachtige weg moet aantonen. Laat die kleine j toch los.
't Zit 'm niet in kleine en grote letters. Typefouten en taal- en stijlfouten zijn hier aan de orde van de dag. Lees de boodschap, niet de vorm.

Geplaatst
4 uur geleden zei fleurtje:

Ik kocht Jezus. Nu ja, zijn beeltenis...
Mooi vintage model. Verre van gelovig hier dus gewoon ter decoratie.
Dochter kreeg bijna iets aan haar kriek. Ik liet hem dan ook net zien toen ze op t toilet zat.

4 uur geleden zei fleurtje:

Jezus bleef r koel onder.

Sowieso de vraag n.a..v. de reactie van je dochter:.. heb je geen deur voor 't toilet???

Maar ook de vraag of jij wel zo "koel" bent als je hier wilt doen overkomen?

Want verre van gelovig maar wel een mooi vintage model Jezus kopen.. in hoeverre ben je verre van gelovig?
Zou je ook een mooi vintage model Kohtje hebben gekocht? Of doet Jezus je tóch wel iets?....

Geplaatst

Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet 'koel' bent als je iets met Jezus 'hebt'.
Ik ben verre van gelovig gezien in het licht van de 'grote' godsdiensten.. Dat heeft deels te maken met m'n eigenwijsheid en voor een groot deel
met de tijd waarin we leven. Als ik op de brandstapel zou belanden wegens ketterij zou ik me nog wel eens achter de oren krabben...
Maar in de verhalen omtrent het leven van Jezus die ik gehoord en gelezen heb zie ik veel waardevols. 't Is niet allemaal flauwekul. Zeker niet.
't Is maar net in hoeverre je 'de tijdgeest' weet uit te filteren uit het extract van het verhaal.

Geplaatst
11 minuten geleden zei Sowhat:

Fleur,geef je dochter privacy op de wc!

Om dan maar even 'in stijl' te blijven: Quote van Herman Finkers..

"Ik geloof in Jezus Christus die gestorven is aan het kruis, en een paar dagen later omhooggedaald is naar de hemel."

"Dat klopt niet", zei ik.
"Nee, maar dat geloof ik zo".

"Nee", zei ik, "u zei omhooggedaald, maar hij is neergestegen".

Geplaatst
25 minuten geleden zei Kohtje:

Sowieso de vraag n.a..v. de reactie van je dochter:.. heb je geen deur voor 't toilet???

Maar ook de vraag of jij wel zo "koel" bent als je hier wilt doen overkomen?

Want verre van gelovig maar wel een mooi vintage model Jezus kopen.. in hoeverre ben je verre van gelovig?
Zou je ook een mooi vintage model Kohtje hebben gekocht? Of doet Jezus je tóch wel iets?....

Tuurlijk hebben we een deur.

Jezus was koel. Ik had t niet over mezelf. Waarom insinueer je dat ik anders zou willen overkomen dan ik ben? 

T is een mooi beeld. Kitsch ten top. Denk niet dat Ko daar aan kan tippen. Maak er niet meer van dan t is. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...