Spring naar bijdragen

Klaar ermee!

Diana73

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik wil mij graag voorstellen. Ik ben Diana, midden 40, leuk gezin met man en 2 pubers.

Echter, ik heb een drankprobleem. Mede veroorzaakt door psychische problemen maar na een wijntje of 3 vallen deze ineens reuze mee. Not.......de fles moet hierna leeg en vaak sta ik daarna rustig bij de supermarkt een nieuwe te halen. De schaamte om de volgende dag de lege flessen in de bak te moeten gooien is verschrikkelijk. Het is nu al zover dat ik stiekem wijn koop en deze verstop........

Mijn kinderen hebben mij al een paar keer betrapt op drinken op de vroege ochtend, omdat ik dit nodig had........ik zit dus in een nederwaarts spiraal. Drinken, 's avonds op tijd slapen, 's morgens om 3 uur al wakker worden en dan gaan piekeren, en hop: wijntje erin en weer door. Ik besef me dat dit zo niet door kan gaan maar kan het even niet zelf doorbreken. Ben al naar de huisarts geweest en deze heeft mij doorverwezen naar een instantie waar ze psychische problemen maar ook verslavingsproblemen behandelen. Er is natuurlijk een wachtrij..........

Heeft er iemand (bijv. MijnGerrit) tips om hier mee te stoppen? Mijn dank is zeeeeeer groot.

bewerkt door Diana73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Diana, welkom! Wat goed dat je de stap maakt. Mijn belangrijkste tips: neem een besluit om niet te drinken, hier lezen en meedoen en schrijven, breng verandering aan in je gewoonten. 

Hoe lang is de wachttijd? Wat goed dat je naar de huisarts bent geweest! Succes en sterkte, lief voor jezelf zijn... je gaat jezelf nu iets geven en niet ontnemen. Maar het duurt even voordat je dat zelf kunt zien en voelen waarschijnlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Diana73,

Welkom hier.

Allereerst hartstikke knap dat je al hulp hebt gezocht, inziet dat je een probleem hebt met drank.

Ik ben niet MijnGerrit, maar loop ook al een tijdje mee.  Kan ik ieder geval mijn ervaring met je delen.

Wat je beschrijft is herkenbaar. Drinken om onderliggende problemen te dempen, verleggen van grenzen, schaamte, het stiekeme, nog meer schaamte en de vicieuze cirkel. Het belangrijkste om de negatieve spiraal te doorbreken is stoppen met drinken. Dat is ook moeilijk...je bent lichamelijk en geestelijk afhankelijk geworden van alcohol, dus je krijgt last van trek wanneer je het niet meer neemt.  Lichamelijke afkick is meestal na een week wel te overzien...geestelijk is lastiger.

Toch is stoppen met drinken de eerste noodzakelijke stap. Wat heeft je huisarts geadviseerd mbt het drinken? Heb je telefonisch contact gehad met de instelling? Hoe lang is de wachttijd? Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld met praktijkondersteuner of huisarts of...gesprekken te hebben, ter begeleiding tot je de intake bij de instelling hebt?

Wat Lika al schrijft, jij neemt het besluit om hier mee te stoppen, dat is de eerste stap. Dat doe je zelf, maar je hoeft het niet alleen te doen.

Afhankelijk van hoeveel je dronk/drinkt kun je beslissen of je ineens stopt, of dat nu afbouwt. Daarover zou je contact kunnen opnemen met deskundigen...of zijn er misschien mensen hier die je daarin kunnen adviseren.

Je zou ook nog contact kunnen opnemen met AA. Ook daar is veel ervaringsdeskundigheid te vinden.

Nogmaals, dapper van je dat je deze stap zet.  Je staat er niet alleen voor.

Succes en sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O wat fijn, meteen al 2 reacties! Super.

Lika en Kruidenthee: Ik heb van de huisarts Oxazepam gekregen dat als ik het moeilijk kreeg ik deze kon nemen. Ik mag er 3 per dag maar vind het eng om hiermee te starten, straks word ik hier nog paniekerig van denk ik dan.........pfff

Huisarts heeft me aangemeld bij de instelling, de wachttijd is volgens de website ongeveer 6 tot 8 weken, sja, vakanties he?

Ik kan idd bij de praktijkondersteuner terecht, dat is mij ook aangeboden door de huisarts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Diana, welkom hier. Wat enorm knap dat je naar de huisarts bent gegaan en dat je je hier aanmeldt. Dat is al zo een grote stap. Petje af! :rose: De volgende is stoppen met drinken. Dat is niet gemakkelijk. 

Ik zou eens rustig rondkijken hier en lezen: veel ervaringsverhalen. Sommige mensen bouwen af, sommigen stoppen en nemen dat per uur, soms per minuut, sommige per dag etc.

De AA is ook een warm bad. Daar kun je altijd terecht als je alleen maar de wens hebt om te stoppen. 

Voor mij werkt om heel bewust er iedere dag, meerdere malen op de dag serieus mee bezig te zijn door bijvoorbeeld hier te komen, een dagboek bij te houden, te bidden, afijn het niet voor lief te nemen.

Als ik je ergens mee kan helpen, zeg het maar.

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Diana73:

Ik mag er 3 per dag maar vind het eng om hiermee te starten, straks word ik hier nog paniekerig van denk ik dan.........pfff

KNIP

Ik kan idd bij de praktijkondersteuner terecht, dat is mij ook aangeboden door de huisarts.

Wat is erger vind je? Doordrinken of af en toe een pil? Misschien kun je met een halve beginnen? 

Wat fijn; heb je al een afspraak gemaakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje Sita2 voor je reactie.

Als ik het idd zo lees van jou, dan zou een halve tablet om mee te beginnen veeeeeeel minder erg zijn dan door te blijven drinken.

Kijk, aan deze reacties heb ik veel, dank jullie. Ik ga er nu meteen in de tuin serieus over nadenken of ik morgen met een half tabletje ga starten. Ik denk nl. van wel......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft je instelling een website? Dan zou je kunnen kijken of je met iemand kunt bellen of chatten. De instelling die mij bekend is heeft die mogelijkheid. En in plaats van af te wachten kan een telefoontje geen kwaad om te vragen hoe of wat. Ook over vragen mbt stoppen. Zij hebben meestal meer ervaring met verslavingen dan bv huisarts...:blush:

Met 'pammetjes' heb ik zelf geen ervaring. Ik weet niet in hoeverre je daar mee moet gaan experimenteren. En wat bedoelt de huisarts met als je het moeilijk krijgt? Wanneer je stopt met drinken zul je inderdaad afkickverschijnselen krijgen...maar wellicht zijn die ook te overzien als je weet wat het kan zijn. Hierover is ook veel te vinden op dit forum, maar ook op de sites van verslavingsinstanties.

Succes!

bewerkt door kruidenthee67
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bor, dank voor je reactie. (Jullie allemaal trouwens, heel fijn!)

Maarre, Bor, had je baat bij de Oxazepam? Wat voelde je toen je er 1 had genomen? Rust?

En Lika: ik weet niet wie de praktijkondersteuner is bij ons, maar ik ga morgenochtend meteen bellen. Thx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Bor:

Dat kan nu, op elk moment van de dag.
Pammetje pakken, veel water drinken, douchen, goed eten en slapen.

Als je wilt.

Pammetje lijkt me geen strak plan, aangezien ik er al wat op heb qua wijn......

Morgen maar opstarten daarmee. Met een half tabletje. Afspraak bij praktijkondersteuner zojuist gemaakt. Rest van de wijn door de gootsteen gegooid net.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei kruidenthee67:

O, ik lees net het advies: 'voor als het moeilijk wordt en je mag er drie per dag.'

Dus niet perse al vantevoren...misschien dan maar wachten tot en of het moeilijk wordt?

Ik zal het morgenochtend moeilijk hebben, dus probeer dan maar een halfje. (tablet)

En volgende week afspraak bij de praktijkondersteuner.

Dank voor jullie lieve reacties! Geeft me moed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Lika:

Gewoon alle hulp aanpakken die je kunt krijgen. Dus ook hier, ook bij praktijkondersteuner, ook van je man? Hoe is die betrokken?

Ik pak alle hulp alhoewel ik betwijfel of de praktijkondersteuner hier iets mee kan. Man is druk met werk en steunt me waar hij kan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij hielp (en helpt) mijn man te appen als ik het moeilijk had (heb). Zonder de verwachting direct iets terug te horen. Is hetzelfde als hier vaak of continu te zijn om de eerste te voorkomen. Alles mag, is bij ons het motto, om droog te blijven. Dus zeker ook een rustgever als het écht niet meer gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sta mezelf zelfs chocolade toe op de meest vreemde momenten. Oh ja, nog een tip: thee met honing; honing breekt alcohol sneller af (goed tegen de afkickverschijnselen). Ik heb er dan kaakjes aan toe gevoegd om in te dopen. Schandalig lekker ;-) en slecht voor de lijn, maar ALLES mag. Voor nu dan.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Diana73:

Kruidenthee67:

Wat doe jij met de momenten dat je behoefte aan alcohol had? Heb even tips nodig.....

Zoek afleiding... zoals hier. Bel iemand. Zet een eierwekker..... drang komt en gaat ook weer. Ga een wandeling maken. Ga iets doen wat je afleidt.... En vooral, ga geen boodschappen doen en zorg dat je niets in huis hebt... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat anders gaan doen.... De trek gaat vanzelf weer weg, dus door het zetten van een eierwekker ben je even afgeleidt en weet je dat het maar tijdelijk is.... Het lijkt nu alsof je het echt nodig hebt, denk ik zo.... maar over een tijdje zakt dat gevoel weer. Deze tip heb ik van iemand op deze site en ik vond het wel een goeie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Bor:

De eierwekkermethode, is een uitstel methode.

Je zet de wekker opbijv. 10 minuten die 10 minuten drink je niet, als dat gelukt is zet je de 
wekker op 15 minuten, die 15 minuten drink je niet. Als 15 minuten kan, dan kunnen 20 minuten ook,etc. etc.
Zo stel je het moment van drinken uit en op een gegeven kun je het misschien uur per uur toepassen en 
is de dag voorbij, iedere dag heeft maar 24 uur. Morgen denk je; Wat ik gister kon kan ik vandaag misschien ook en zo rijg je de droge dagen aan elkaar.

Wat Sheila ook zegt; wel afleiding zoeken intussen de wekker tikt. Wat eten, water drinken, douchen, wandelen, of gewoon iets totaal
anders gaan doen. Beter niet gaan zitten wachten tot die wekker gaat.

Dank je, duidelijk, ik ga het proberen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...