Spring naar bijdragen

Minderen wordt stoppen


Kyon

Aanbevolen berichten

Ben hier nieuw. Ben een vrouw van 45 en hebt reeds jaren een alcoholprobleem. Dronk regelmatig 1 fles wijn per dag en heb reeds allerlei stop- en minderpogingen gedaan. Het minderen lukt in het begin nog wel maar het dagelijks (moeten) drinken sluipt er toch telkens weer in. Wordt dan erg onrustig als ik bewust niet wil drinken of na 2 glaasjes stoppen.

Om hiervan bevrijdt te zijn heb ik besloten om helemaal te stoppen. Ik vind dit uiteindelijk toch minder moeilijk dan het minderen. Hoewel ik mij ook bewust ben dat de beginfase altijd makkelijk is en de doorzetperiode een grote valkuil is. Dan komt er weer een stemmetje in mijn hoofd die zegt: och een glaasje af en toe is niet erg. Zo erg was het nou ook weer niet. etc.

Door middel van hier te schrijven en het te delen hoop ik deze perioden door te komen en zo uiteindelijk een nuchter persoon te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk welkom Kyon,
en hoe herkenbaar je introduktieverhaal.
Ik herken mezelf er tenminste behoorlijk in.
En ik kan je zeggen dat je een goed keus hebt gemaakt.
Bij minderen ben je voortdurend (onbewust soms) bezig
in je achterhoofd met de planning: wanneer mag en
als ik nu iets extra's,... dan morgen wat mindeer, of over-
morgen want morgen heb ik..... enz enz enz.
Toen ik hier kwam was ik ook zo bezig, maar mede door het forum
dacht ik, weet je wat, ik ga eens stoppen en sociaal drinken
zit er later wel weer in. Maar het stoppen ging bijna vanzelf.
Er kwam rust m.b.t. sluitingstijden van supers, ik fiets fluitend langs de
nachtwinkels en ik houd veel geld over ook nog.
En heel langzaam komt mijn slaapritme van vroeger weer terug,
krijg ik meer energie en werkt het darmstelsel weet beter.
Concentratie heeft meer tijd nodig bij mij, maar dat schijnt verschillend te zijn.
Wat wel belangrijk voor je is is wat tips op te zoeken m.b.t. detoxen,
vit. B complex time released (B-50 complex Trkplstr is prima) en lekker drankjes opzoeken.
Ikzelf zweer bij pittige gemberthee: grote pot kokend water, stuk gemberwortel
in stukjes gesneden en zakjes zoethout, sterrenmix of avondthee, hoe langer die staat, hoe lekkerder die wordt.
Ook yerba matee is erg goed, nog onbekend in Ned. maar als je het googlet en het spreekt je aan;
ik gebruik het al jaren. Helaas heeft die hety alcohol mee in stand gehouden omdat ik er zo goed mee herstelde van katers, maar nu werkt ie weer in mijn voordeel.
Voor vragen, meekletsen of zomaar voor steun,
kun je het beste op ditjes en datjes met de dagdraad meelezen/-schrijven.
Ik hoop je er tegen te komen,
succes Jane!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenmorgen kyon welkom,

Heb je verhaal gelezen, en minderen heb ik al zo vaak geprobeerd,maar lukte mij ook niet,

Vind het knap van je dat je zelf heel goed weet dat minderen niet helpt,

maar nu heb je en besluit genomen door helemaal te stoppen ,
en geloof me het is echt vele malen makkelijker,je hebt voor jezelf de grens nu getrokken , en je weet zelf nu waar je aan toe bent en er is geen twijfel meer ,
en dat brengt rust voor jezelf.

Al is dat geen gemakkelijke weg ,maar het geeft je zoveel energie, en fijne dingen ervoor terug , het is echt de moeite waard

Heb je hulp hierbij bv een goede vriend of vriendin????

Ikzelf heb een internetbehandeling gehad van de AdB en dat geeft heel veel inzicht in je drankgedrag , mij heeft het goed geholpen

Kom naar de dagdraad daar kun je heel veel delen en de steun krijg je er zo wie zo, en je kunt er over schrijven en vragen van hoe een ander het doet.

IK wens je hierbij veel sterkte toe.

knuffel voor je moed om hier te schrijven, ik vind het dapper van je

Meiske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan gaan wij gelijk op Hilde. Ik heb gisteren ook mijn 3e voltooid. Op naar nummer 4. Vanavond gaan mijn man en ik uit eten, normaal altijd een wijntje erbij, maar vanavond wordt het fris. Misschien dat het eten nu wel lekkerder smaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

Heb mijn eigen voorsteldraadje gevonden.....5 jaar geleden. En in die 5 jaar steeds gestopt voor een aantal weken en dan toch weer perioden geminderd. En zo ben ik dus weken, jaren bezig geweest. :blush:

 

Tot afgelopen 17 juni. Die avond in een kort tijdsbestek 1 liter wijn gedronken. En toen werd het mij toch slecht, wist niet hoe snel ik het toilet moest halen want ik ging compleet over mijn nek. Heb mijn man nog niet eens vermeld dat ik naar bed ging. Maar ik kon niet anders, was doodziek ervan. De dag erna naar het werk, ik kan mij niet herinneren dat ik mij ooit zo beroerd hebt gevoeld. Het was gewoon verschrikkelijk. Oh wat was die wijn slecht gevallen! En wat een zegen tegelijk! Want ik wilde maar 1 ding vanaf toen...mij nooit meer zo vreselijk voelen als die 2 dagen.

 

Ondertussen zijn we 2 maanden verder en het gaat echt goed en makkelijk. ik ben zo ziek geweest en heb mij zo geschaamd voor mijn man die mij er de dag erna op aansprak dat ik nog iedere dag blij ben  dat ik nuchter ben en mij goed voel. :D

 

Ben wel regelmatig hier de berichten aan het volgen om alert te blijven en soms wil ik reageren, daarom stel ik mij eerst maar weer eens voor, voordat ik op andere topics ga reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ MijnGerrit, het stoppen ging eigenlijk altijd wel makkelijk als het besluit er eenmaal was. Tenminste de eerste week of 2., daarna was er vaak weer het beruchte stemmetje dat zei dat het allemaal wel mee viel of dat ik alleen vandaag wel mocht drinken en dan kon ik toch weer stoppen. Had ik al zovaak gedaan. En je raad het al, als je eenmaal weer een dag drinkt dan heb je de volgende dag weer trek en zo volgt de ene dag na de andere. Doodmoe werd ik ervan. En zo blijf ik maar in herhaling vallen. Weet dondersgoed dat het eigenlijk helemaal niks toevoegt. Maar op de een of andere manier krijg ik na een bepaalde tijd weer zo'n ontzettende trek dat ik daar dan altijd weer voor zwicht.

Maar nu voelt het anders. Het is net alsof ik nu echt weer, het is genoeg geweest. Je hebt jezelf lang genoeg voor de gek gehouden en geprobeerd om matig te drinken. Lukt altijd voor een korte periode en dan is het weer iedere dag drinken. En ik werd er onrustig van, want 1 is teveel en 2 te weinig.

 

@ Huttela, het voelt nu inderdaad alsof ik de knop gevonden hebt. Het gaat mij eigenlijk wonderbaarlijk goed af. Net alsof ik nu besef dat er geen ruimte is voor enige twijfel om toch weer te drinken, dat dit ook nu de rust brengt.

 

@ Lady Jane, het is inderdaad heel lang geleden maar ik ben weer blij met deze kans. En eigenlijk is het heel simpel. Gewoon de eerste niet pakken. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben inderdaad niet actief qua schrijven geweest, maar lees wel heel veel en regelmatig.

 

Soms denk ik dat ik niet veel toe te voegen heb. Aangezien ik de invloed van alcohol heel vaak onderschat heb. Zo vaak weer begonnen omdat ik er weer overtuigd van was dat ik het wel onder controle kon houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben inderdaad niet actief qua schrijven geweest, maar lees wel heel veel en regelmatig.

 

Soms denk ik dat ik niet veel toe te voegen heb. Aangezien ik de invloed van alcohol heel vaak onderschat heb. Zo vaak weer begonnen omdat ik er weer overtuigd van was dat ik het wel onder controle kon houden.

En dat noem je niet veel toe te voegen heb...

Iedereen die wat schrijft heeft wat toe te voegen

Is het niet voor jezelf dan kan de ander er vaak weer wat mee

Veel wat hier geschreven word zet mensen aan het denken...wat het ook is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een controle vraag.

Zien jullie mijn naam en woonplaats onder mijn avatar staan? Ik zie het namelijk sinds gisteren wel.

 

Volgens de moderator is dit alleen voor mij zichtbaar. Maar ik zag het eerst nooit en nu ineens wel.

bewerkt door Kyon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...