Spring naar bijdragen

Zondag 7 augustus


Claartje

Aanbevolen berichten

In het jaarpact lees ik de stelling dat vroeger dit forum harder zou zijn en nu alles zacht is met de volgens mij gevaarlijke uitdrukking dat zachtheid stinkende wonden geeft. Als ik naar de zorg voor verslaafde kijk dan heb ik soms het idee dat dat er vanuit die tegeltjeswijsheid over heelmeesters HARD zo overheerst.

Loopt een blinde over straat en je geeft hem een klap op zijn hoofd en zegt die zag je niet aankomen. Hard zeker maar helpend? Ik vind mededogen een bruikbaar woord in relatie tot de ander en mededogen is helemaal niet altijd zacht en lief maar het is ook niet hard. Hardheid in verslavingszorg is wat ik zie aan oordelen als een verslaafde is zwak en heeft geen eigen wil en verantwoordelijkheidsgevoel......dus zie je de verslaafde niet als zieke medemens maar als ongeleid projectiel die je in bedwang moet houden. Mededogen doet een beroep op eigen verantwoordelijkheid nemen. En daarnaast is het zo dat we hier lotgenoten zijn. Ik heb de ziekte alcoholisme en wij allen. Ik ben niet graag hard tegen mijn medeverslaafde. Diegene is immers ziek en steun nodig. Ik vind de buitenwereld vaak zo vol onbegrip en vol vooroordelen over verslaafde. Dat vind ik hard. Maar dat is niet zoals wij hier doen, toen niet nu niet. Het forum van vroeger is helemaal niet hard in mijn ogen. Bij het forum van nu denk ik eerder aan moedeloos als het gaat om het aanzien van zoveel jaren aanmodderen en geen resultaat. Hoe kan ik diegene steunen in meer eigen verantwoordelijkheid nemen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond het forum vroeguh ook niet harder. 

Knietjes afvegen, opstaan en weer verder. Laarzen aan en doorbaggeren. Bek op het stuur en doorfietsen. Zulke uitdrukkingen waren er ook.

Ooit was er een tante Til die iedereen 's avonds gezellig instopte als ik me goed herinner. 

 

Het is gewoon een van de thema's die om de zoveel tijd voorbij komen. Wat werkt, wat werkt niet. De harde of de zachte manier. Wat werkt voor mij, vind ik dan wat genuanceerder dan wat meen ik wat voor iedereen werkt. 

 

Slaap lekker allemaal  :lips:  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Annaaaaaaaaa, tien jaar niet gedronken!!!!

 

Wat een prestatie, wat een weelde en ik feliciteer je van harte :heart:  :lips:  :rose:  :musicnote:  :rose:  :sun:  :sun:

Geweldig. Per dag, en zoals je al schreef, soms per tien minuten.

Respect heb ik voor je. Een druk leven, met gezin en baan en je huishouden en alle dingen die op je pad zijn gekomen.

Ook mooie zaken, gelukkig maar.

 

Enjoy!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...