jowan Geplaatst 29 oktober 2015 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2015 Bedoel je Refusal bijvoorbeeld jowan? Ik ben benieuwd welke methode jij bedoelt, die jij hebt gekozen. Ondanks dat het niet leuk klinkt voor mij zoals je het schrijft, ik voel me er een beetje zwak door alsof je zegt: ik kan wél stoppen zonder chemische troep en jullie niet, ben ik heel blij voor je dat het zo goed met je gaat! Klavertje. Hallo Klavertje. Het is niet mijn bedoeling om "niet leuk" te klinken. Dat je jezelf een bepaald gevoel geeft bij jouw methode vergeleken bij wat ik doe, dat kan ik niet helpen. MG heeft het, zoals hij al zegt, voor me ingevuld voor een deel. Ik bezoek onder andere zelfhulpgroepen van NA en AA. De methodiek daar gaat er vanuit dat alles wat je nodig hebt al in je zit, hetzij in je geloof in een hogere macht. Ik ben er ook van overtuigd dat verslaving voor mij een ziekte is. Een ziekte in mijn hoofd waarvoor ik niet verantwoordelijk ben dat ik hem heb. Maar het is wel mijn verantwoording om er goed mee om te gaan. (Zoals anderen bijvoorbeeld een ziekte als diabetes oid hebben). Mijn verslaving heeft dus niets uit te staan met het middel dat ik gebruikte. Ik ben verslaafd, niet alcoholverslaafd. Als ik dat niet meer gebruik, probeert de ziekte zich op andere manieren te manifesteren: overmatig roken, onmatig frisdrank, zinloze spullen kopen terwijl ze niet nodig zijn, in verkeerde relaties stappen en daarin blijven hangen, onmatig eten, onmatig met seks om er maar een paar te noemen. Sommige van deze verschijningsvormen openbaren zich ook bij mij. Als ik stop met mijn middel, op welke manier dan ook, wordt ik een "droogdrinker" zoals dat hier wel eens is genoemd, als ik verder niets aan mijn ziekte verslaving doe. Mijn gedrag en reacties op en naar zaken en mensen blijft dan ongeveer alsof ik nog steeds zou drinken. Daar neem ik geen genoegen mee. Ik wil die strijd in mijn hoofd niet meer. Geen discussies meer met mezelf en geen verweer meer tegen die aap op mijn schouder. Ik heb me overgegeven dat alcohol niets voor mij is, absoluut niets aan mijn leven toevoegt. Niet in kleine beheersbare en niet in grote hoeveelheden. Gewoon niet meer. Zoals ik ooit ook stopte met roken bijvoorbeeld. Van beide acties, stoppen met drinken en stoppen met roken is mijn leven 80.000 keer beter geworden. Ongeveer..... Nog voordat ik werkelijk stopte had ik me al geïnformeerd over de mogelijkheden daartoe. Mijn eerste contact met iemand AA was dan ook: Je moet Refusal gaan nemen! (Is NIET een AA standpunt!) Terwijl voor mij toen al duidelijk was dat totale abstinentie voor mij een logische oplossing leek en nu dus ook geworden is. Mooi geen plaatsvervangend middel voor mij dus. In de Detox werd ik verplicht om -pammetjes te nemen, maar dat heb ik tot drie dagen weten te beperken. Genoeg gezopen voor de rest van mijn leven. Uiteraard is het een uitdaging om mijn leven daarna opnieuw vorm te geven, zeker wist ik van tevoren niet waaraan ik begon. Maar ik heb me overgegeven. Alles wat ik tot dan toe probeerde hielp me geen stik verder, sterker nog: de zooi die ik maakte werd steeds erger. Waarschijnlijk was de "ergheid" van de zooi waar ik uit kom genoeg fundament om een dergelijk besluit te kunnen nemen: mijn leven totaal omgooien. Dit alles heeft minder te maken met dat ik me als groot, stoer, sterk en verschrikkelijk wil neerzetten, maar het heeft alles te maken met mijn geloof. Geloof in de dingen die ik doe, geloof in de methode die ik om hulp gevraagd heb en geloof in alle andere hulp die ik inschakelde: de fellowship, vrienden om me heen en natuurlijk die macht buiten mezelf, groter dan mezelf die dingen voor me kan doen die ik zelf niet kan doen. Sinds ik dat doe gaat het weer goed met me. ;-) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden