huttula Geplaatst 8 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 8 februari 2016 Gecondoleerd met het verlies. Verslavings gevoeligheid zit in de genen..herkenbaar Maar dat maakt niet dat jij het niet anders kan doen. Goed bezig jij En is het wel trek of is het even de pijn ontvluchten. Pijn mag er zijn na verlies..stilstaan bij...verwerken Sterkte Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Skip Geplaatst 9 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 9 februari 2016 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 10 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2016 Hoe istie nu, trek je het allemaal? Wanneer is de uitvaart eigenlijk? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 10 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2016 Heel veel sterkte dan vandaag (en fijn dat je schrijft en blijft )! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 10 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2016 sterkte Klavertje en een beter voorbelld hoe jij niet wilt eindigen heb je voortduren voorhanden maar dat maakt het verdriet niet minder♥ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 10 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2016 Hallo Klavertjevier, Allereerst gecondoleerd met het verlies van een goede vriend. Vervolgens gefeliciteerd met je niet drinken sinds 4 oktober jl. Dat je niet drinkt is een grote voorsprong als gebeurtenissen als die van de laatste tijd je overkomen. Nu je niet drinkt heb je namelijk de keuze om wel of niet te drinken. Die keuze heb je niet als je nog in aktieve verslaving zit.. dan dicteert je verslaving wat je doen moet: drinken. Genetisch bepaald of niet: je hebt altijd jezelf als uniek individu. Met je eigen emoties, je eigen indrukken, je eigen ervaringen, je eigen willetje, je eigen beperkingen, maar ook je eigen mogelijkheden. Die eigen mogelijkheden bieden perspectief. Alleen jij kunt beslissen of je wel of niet akkoord gaat met je omstandigheden. Ga je niet akkoord, dan heb je er een hele frustrerende en veelomvattende kluif aan om je omstandigheden te veranderen.. Ga je wel akkoord, dan kun je je op jezelf richten en proberen je plaats in het geheel te bepalen. Als je zover kunt komen dat je inziet dat je niet veel meer kunt doen dan de dingen die nodig zijn om een volgend stapje te nemen, eventueel met hulp en tips van anderen, dan slaag je er misschien in om vertrouwen te krijgen dat het allemaal precies zo op je af komt als je kunt verhapstukken. Want dat doet het in de regel: we krijgen nooit méér dan we aankunnen. We denken wel eens anders, maar in de regel kunnen we meer aan dan we (van te voren) denken. Wat niet wegneemt dat ik je sterkte wens, vandaag en de komende tijd. En wat je ook kiest, er dient zich altijd weer een mogelijkheid aan om je vorige keuze met een volgende keuze bij te sturen. Behalve als je besluit om te gaan drinken, dan zal die volgende corrigerende keuze wel eens heel lang op zich kunnen laten wachten, áls die zich al aandient. Want verslaving is een progressieve, dodelijke ziekte. smart reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 10 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2016 houd die verwondering maar vast dan het zelfhelend vermogen zowel fysiek als psychisch is groot! maar het blijft hard werken soms en alertheid voeden ook Maar prima te doen meis. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 10 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2016 Sterkte!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 11 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 11 februari 2016 Als je zin hebt om van je af te schrijven... doen. Vlak nadat ik stopte met drinken koos een dierbare voor euthanasie. Het was voor mij heel goed om te ervaren hoe ik dat beleefde zonder drank. Echt wel een schok dat ik dat soort gevoelens voorheen routinematig weggedronken heb. Wat ik bedoel te zeggen is: ik leef met je mee, hou het droog, geef ruimte aan wat je voelt, dat mag er zijn. huttula reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Skip Geplaatst 12 februari 2016 Rapport Share Geplaatst 12 februari 2016 Het gekke is dat als je deze emotionele zaken droog doorstaat je er sterker uit komt Met drank komt het verdriet als een boomerang 2 keer zo hard terug Ik had dezelfde ervaring Maand na stoppen deed schoonvader suïcide poging Door die poging met alle turbulentie daarbij horend ontdekte ik dat ik het verdriet ongefilterd aankon En dat bleek een lichtpunt te zijn in die donkerte Sterkte klavertje lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Klavervier Geplaatst 5 oktober 2016 Rapport Share Geplaatst 5 oktober 2016 Ik was helemaal vergeten dat dit draadje nog bestaat Sinds 4 oktober 2015 heb ik geen druppel meer gedronken. Eerst met Refusal en nu op eigen kracht. Het kost ontzettend veel kracht, discipline en doorzettingsvermogen, maar wat ben ik blij en trots! Hier zijn er nog veel bekenden, en sommige nieuw. Ik moest op een gegeven moment weg hier, ik voelde me er niet goed meer bij en was er teveel mee bezig. Ik kreeg er trek van, zoiets raars. Dat is alweer een tijdje geleden, nu kan ik het wel aan Klaver(tje)vier, 'Klaver' vind ik nu mooier want ik ben geen 'tje' meer! huttula reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 5 oktober 2016 Rapport Share Geplaatst 5 oktober 2016 Wat mooi, van klavertje naar klaver. Dat is groeien. Ik vroeg me wel af, je schrijft het kost ontzettend veel kracht, discipline en doorzettingsvermogen. Bedoel je dat het dat nog steeds kost? Ik mag hopen dat je bedoelt 'in het verleden' Maar top dat het je een heel jaar gelukt is! En fijn dat je hier weer bent, doseren en op tijd afstand nemen. Ervaringsdeskundigen zijn belangrijk hier! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Klavervier Geplaatst 5 oktober 2016 Rapport Share Geplaatst 5 oktober 2016 Het vergt veel kracht, doorzettingsvermogen en discipline, dat is beter omschreven denk ik.. maar dat is nog steeds zo. Oppassen bij triggers, nare situaties en eigenlijk ook blije en fijne situaties; het monster ligt altijd op de loer. Wat ik heb geleerd toepassen, zoals het signaleringsplan. Sommige dingen daaruit kun je na een tijdje wel dromen, maar alert blijven is mijn advies. Wat denk ik, als ervaringsdeskundige , het vermelden waard is, is dat ik na een tijdje weer echt helder van geest werd, en dat dat langer duurde dan ik kon vermoeden. Dat is best wel een eng idee. Ik weet natuurlijk niet of dat voor een ander ook geldt. Je blijft nog lang alcoholvrij 'beneveld'. Het belangrijkste is wel: patronen doorbreken. Ik heb letterlijk mijn interieur veranderd, niet meer op hetzelfde plekje zitten en in de avond een ander ritme, anders drinken, anders denken. Het is zoveel meer werk dan alleen een fles of glas laten staan.. en nog steeds dag voor dag; ik neem (de eerste) niet! Skyer en smart reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Skyer Geplaatst 5 oktober 2016 Rapport Share Geplaatst 5 oktober 2016 Het vergt veel kracht, doorzettingsvermogen en discipline, dat is beter omschreven denk ik.. maar dat is nog steeds zo. Oppassen bij triggers, nare situaties en eigenlijk ook blije en fijne situaties; het monster ligt altijd op de loer. Wat ik heb geleerd toepassen, zoals het signaleringsplan. Sommige dingen daaruit kun je na een tijdje wel dromen, maar alert blijven is mijn advies. Wat denk ik, als ervaringsdeskundige , het vermelden waard is, is dat ik na een tijdje weer echt helder van geest werd, en dat dat langer duurde dan ik kon vermoeden. Dat is best wel een eng idee. Ik weet natuurlijk niet of dat voor een ander ook geldt. Je blijft nog lang alcoholvrij 'beneveld'. Het belangrijkste is wel: patronen doorbreken. Ik heb letterlijk mijn interieur veranderd, niet meer op hetzelfde plekje zitten en in de avond een ander ritme, anders drinken, anders denken. Het is zoveel meer werk dan alleen een fles of glas laten staan.. en nog steeds dag voor dag; ik neem (de eerste) niet! Bedankt voor je zeer waardevolle post ! Altijd interessant om stukken van 'ervaringsdeskundigen' te lezen, daar kunnen we weer veel van leren. Klavervier reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 5 oktober 2016 Rapport Share Geplaatst 5 oktober 2016 Ja, ik als minderaar toch, weet vrijwel zeker dat de mist veel tijd nodig heeft om te verdwijnen. En dat dat tevens te maken heeft met patronen doorbreken en met discipline.... nou ja: echt wel!! Fijn om dit te lezen. Stille wateren he... zomaar een JAAR! Klavervier reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden