Spring naar bijdragen

Voorstellen

Gast Klavertjevier

Aanbevolen berichten

welkom klavertjevier,

moedig van je om toch hier te schrijven,

en ja helaas hebben we allemaal ooit gedacht

dat we drank echt nodig hadden om het leven

aan te kunnen. Een enkeling slechts dronk vanuit

smaak, plezier en feesten.

Soms vergelijk ik ons hier met mensen in de sauna;

we lopen allemaal kwetsbaar te wezen hier, maar je

hier bloot geven levert een dusdanige beloning op

dat het zeker de moeite loont. Zelf was ik jaren een probleemdrinker.

Met vallen en opstaan op wilskracht minderen, stoppen zelfs af en toe,

leverde me nooit genoeg power op om het echt vol te houden.

Tot ik hier kwam, de online training volgde en elke dag actief deelnam

hier op het forum. Geen haar op mijn hoofd die ooit nog aan weer drinken denkt.

Je ligt 10 jaar voor op mij, dus ik gun jou ook 10 jaren extra van weer fier op jezelf worden,

het leven aankunnen en ondanks genen, familie en omstandigheden, weer worden die je ooit was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook namens mij welkom hier, Klavertjevier :rose:

Heel goed dat je de stap genomen hebt om je hier aan te melden op het forum. Ik heb er veel aan gehad in het begin van mijn stoppen. En nog wel.

Op de momenten dat ik gewoonlijk begon met drinken, kwam ik in plaats daarvan hier naar het forum om te lezen en te schrijven. Nu alles rustiger is voor mij vind ik het nog steeds prettig en stimulerend. Ik hoop dat je er veel aan zult hebben.

Wat mij in het begin goed geholpen heeft, is het vooruitkijken naar de momenten waarop ik het moeilijk zou krijgen. Veel daarvan waren te voorspellen. Dan kon ik vooraf al iets bedenken, een alternatief of zo.

Ik wens je heel veel succes.

Na dit bericht stuur ik je een pb, een persoonlijk bericht, met daarin wat algemene informatie over het forum. Misschien heb je er wat aan. Als je aangemeld bent, zie je het envelopje rechts bovenin je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n bericht.

Oh ja. Als je bang bent voor herkenning (wat volgens mij erg zal meevallen) dan kun je de plaatsnaam uit je eerste bericht er nog even uithalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K4, één van de draadjes bij Thema's heet PTSS en alcohol. Daar kun je wat herkenning vinden.

Vervolgens zijn hier meerderen die cognitieve gedragstherapie hebben gedaan, of die momenteel andere vormen van therapie doorlopen.

Jij vraagt naar gelijkgestemden. Dat zijn we hier allemaal! We zijn hier allemaal óf op de vlucht geweest, óf zoekende naar rust, ontspanning, enz.

welkom trouwens..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom K4  :rose:

Bedenk dat jij die schakel kunt zijn die het patroon en DNA van je familie kan doorbreken.

Je bent nog zo jong. Nu is het nog een moeilijke periode. Ik ben ook net met een blended behandeling

(combinatie van CGT en online + ondersteuning van VA) begonnen, maar mijn hulpvraag is

die van chronische terugvallen (gemiddeld 3x per jaar) sinds mijn bewuste niet-drinken van

2003 tot heden. Daar moet je vooral niet moedeloos van worden, want we zijn allemaal uniek

en hebben ook allemaal een eigen emotionele stijl van hoe we zijn met veerkracht en instelling.

Daarnaast ga ik sinds kort ook één keer per week naar een Buitenveldertpraatgroep (www.zelfhelp.nl)

Het is eigenlijk een kwestie van 'shoppen'; Welke combinatie van hulp en zelfhelp gaat uiteindelijk

voor jou werken.  :clock:

Welkom  :heart:  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom K4

Ook ik heb meerdere soorten therapie en traningen gedaan.

Ben nu bezig met emdr

Moet zeggen dat ik overal van geleerd heb en veel inzicht heb gekregen over mezelf

Zoveel dat ik er weer mag zijn :)

Makkelijk,nee dat was het niet

Wel alle moeite waard.

Verslavings gevoeligheid zit in me

Bagage als klein kind al meegekregen

Toen ik 45 was was ik op..kapot..verslaafd

Het was erop of eronder

Toch niet klein gekregen,

hulp gevraagd aanvaard

En echt...het is voor mij al een happy end ondanks dat ik er nog niet ben.

Ook jij kan het..echt :)

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klavertjevier, ik las dat je laat op de dagdraad van gisteren vroeg naar ervaringen van frummers, die opgenomen zijn geweest.

Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar er zijn er hier wel een aantal. Misschien leest niet iedereen je vraag, omdat dat middenin de nacht was. Misschien moet je die vandaag overdag nog een keertje stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K4

Ik heb in een detox gezeten, voorafgaand aan de kliniek. Omdat ik met een interventieteam verrast ben, heb ik dat zelf niet geregeld.

Mijn ervaring is dat het niet moeilijk is om een detox te ondergaan. Het zou niet moeilijk geweest zijn om aan een middel te komen, maar eenmaal dáár wilde ik er vanaf dag 1 helemaal voor gaan. Persoonlijk vond ik 6 dagen onnodig lang. Er was geen trillen of zweten of wat dan ook. De veelgenoemde hoofdpijn kwam pas weken later. Zo ook de slapeloosheid.

Het personeel was respectvol, de dagbesteding was verzorgd. Niet overvol, maar nét genoeg om verveling tegen te gaan. De avonden waren een beetje saai, want ik deed zelf oppervlakkig. Ik was niet van plan om voor 6 dagen mij volledig open te stellen voor 25 man, mensen die ik daarna nooit meer zou zien.

Het pillenbeleid was kwistig. Het kostte overtuiging om alle pammetjes NIET te krijgen.

Toch ben ik, hoe oppervlakkig het ook was, de mensen waar ik mee was, niet zomaar vergeten. Die 6 dagen hebben wel indruk op mij gemaakt.

De aanwezigen kwamen overal vandaan: sommigen hadden in een paaz gezeten, anderen bij pleegouders, sommigen uit een huwelijk en anderen woonden alleen. De een had al 24 opnames gehad, de ander (ik) kwam er eens maar nooit weer.

De jongste was 17 jaar, de oudste 64. Er waren meer mannen dan vrouwen. Alle verslavingen zaten door elkaar. De helft (dacht ik) had een dubbele of zelfs meervoudige verslaving. Nu zeg ik het anders: de helft van de verslaafden had meerdere middelen van voorkeur.

We hebben erg veel gelachen, maar ook dikke krokodillentranen gezien.

Ik ben heel erg blij dat ik geholpen ben. Ik, die dacht geen tijd te hebben voor behandeling. Ik, die dacht het zelf te handelen. Niet oplossen, ik wist dat er geen uitweg meer was, maar dat waren mijn eigen zaken. Ik, die nog fulltime werkte, dus die geen bemoeienis duldde.

tot zover detox, ervaringen over de kliniek kan ik in een manuscript vangen............ misschien wil je dat niet weten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klavertjevier,

Het loopt nog niet storm met de reacties op je vraag. Je kunt ook nog zelf even zoeken. Rechtsboven in je scherm zie je “Zoek” staan, met rechts daarnaast zo'n radertje. Als je op dat radertje klikt krijg je een zoekscherm. Tik bij “Woorden” bijv. in “opname” en kies bij “Match” voor “Zoek enkel in titels”. Zo kun je redelijk makkelijk infrmatie op een onderwerp zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op eerste Kerstdag kom ik in Kaapstad aan en wordt door hun chauffeur afgehaald en naar de kliniek gebracht. Medisch onderzoek, urinecontrole, koffer wordt grondig doorzocht. Ik deel de kamer met een stille vrouw, een schat maar we worden niet speciaal vrienden. Zij zit voor cocaïne en ik voor alcohol, en ze is 20 jaar jonger...

Het programma in de kliniek is super leerzaam en overvol, van 6.30 uur tot 18.00 uur en 's avonds altijd een meeting.

Ieder programma-onderdeel is verplicht; van yoga en voordrachten tot groepsgesprek en cardio. Er is huiswerk, dat kun je doen in het weekend.

Alleen zaterdagmiddag en zondagmiddag zijn vrij. Dan mochten we zonder toezicht in ons eigen zwembadje.

Er was controle bij het eten, overal een presentielijst. Bij klachten, bv blessure bij het sporten, kiespijn, moest je tot 18.00 uur gewoon meedraaien en dan naar de verslavingsarts om een pijnstiller te krijgen. Of toestemming voor tandartsbezoek te vragen.

Er was een uur tv per dag, na de meeting. Er was geen radio of gsm of internet (deze na aanvraag een kwartier, met controle naast je).

Bellen met de huistelefoon was een uur per dag: delen met de andere groepsleden!

Dit klinkt niet gezellig he?

Toch was het gezellig! Heel leerzaam, ritme en structuur en strenge regels. Het personeel was dienstbaar, vol liefde. En respectvol. Meer dan wijzelf waren: wij waren soms slachtofferig, soms bozig, king baby en drama queen inéén. Soms ondankbaar, soms bang.

We waren vol toneel zoals we dat gewend waren. We wisten geen van allen wie we waren. We hadden bijna geen van allen visie.

De regels waren zó streng, en vaak zo onbegrijpelijk, dat het regime een goede oefening was voor het leven. Ik kon oefenen met weerstand, alles willen begrijpen, alles willen weten, controle willen hebben. Grip willen hebben. En alle andere illusies waar iedereen mee af moet rekenen.

K4, mocht je een kliniek overwegen, schroom niet. Het is Hulp in het kwadraat, en er is geen tijd voor trek. Je leert er om te beginnen om je helemaal over te geven aan psychologen en aan een regime, waar je niets te willen hebt. Je hebt niet in te brengen en dat hoeft ook niet. Heerlijk, even geen zorgen. Geen georganiseer. Geen smoezen. Geen leugens. Geen twijfel.

Alleen maar aan jezelf werken. Inzicht en ritme krijgen.

Is dit een antwoord op je vraag eigenlijk? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klavertjevier, ik heb toch wel een jaar of vijf lopen vechten met mijn drankgebruik (misbruik). Ik begreep niet, dat ik daar nou niet op een andere manier mee om kon gaan. Op een gegeven moment viel het kwartje en kon ik voor mezelf echt toegeven, dat ik verslaafd ben. En dat ik het niet alleen kon, ik had hul nodig.

Ik heb die hulp gezocht door me in te schijven voor de internetbehandeling (van Tactus) met als stok achter de deur dat ik me zou laten opnemen als het niet werkte.

Voor mij is dat de oplossing geweest en ik heb geen druppel meer aangeraakt.

Ook bij mij lagen er zaken die naar boven kwamen, toen ik niet meer dronk. Die heb ik ook aangepakt en daar ben ik nog steeds mee bezig. Zonder drank is dat makkelijker, vind ik.

Sterkte en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee K4, ik heb er wel om gevraagd destijds.

Was totaal opgebrand destijds.

Maar mijn kinderen waren nog klein, ik durfde

niet goed en was bang dat mijn relatie na thuiskomst

over en uit zou zijn. Dat laatste bleek zowiezo terecht.

Maar ik heb nog wat jaren doorgemodderd en ik ben niet

trots op die jaren of mezelf. Mijn huisarts dacht wel mee, maar

was ook iets te soft voor iemand als ik destijds en ik durfde ook

niet vrijuit te vertellen hoe slecht het met me ging.

Ik ben wel toen in een cyclus van gesprekken met een collega van haar

gegaan. Dat was meer pappen en nathouden.

Uiteindelijk ging partner weg en duurde het nog een heel jaar voor ik de

knop om kreeg. Aanleiding waren het slechte voorbeeld voor dochter die toen 13

was, en het vinden van dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K4, je vraagt meerdere keren om ervaringen. Je vraagt misschien bevestiging voor dat wat je in jezelf al weet.

Dus:

Wedervraag: Nu jij beseft dat je er zelf niet uit komt, ook niet met hulp van je man, is het een idee om een verslavingskliniek in te gaan?

Is het een idee om hulp in de arm te nemen?

Wil je wel definitief van actief gebruik af?

Als je weet wat jij wilt, hoef je anderen niets meer te vragen. Dan kun je je plan gaan trekken. Jouw waarheid is voor jou de waarheid en dat is het enige wat telt. Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit doet en is verslaving

Eerst van die rotdrank af.

Daarna kan je bewust bezig met verwerken.

Want iets verwerken heeft meer tijd nodig als moment van behandeling.

Ik ben nu bezig met emdr

Die dag ben ik kapot...flashback is weg komt er een nieuwe voor terug..die ook niet mis is ..En de emotie erbij en gedachten.

Ik ben er van overtuigd wil je verder komen in dit proces mag het niet onderdrukt worden want dat heeft het allang genoeg.

Eigenlijk geld voor alle therapie...totale nuchterheid kom je verder in jou proces.

Makkelijk dat niet..maar ja drinken lost ook niets op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klavertje 4:

Ik heb vele jaren therapie gehad, nodig voor een nogal beschadigd verleden met ook veel flashbacks.

Tijdens het allergrootste deel van de jaren therapie van (mijn 25ste tot mijn 47ste) deed ik dat met drank in mijn lijf.

Dit had geen enkele zin.

Pas toen ik 2,5 haar geleden stopte met alcohol drinken èn een voor mij schat van een therapeut op mijn pad kwam kon ik pas echt beginnen met de verwerking van mijn trauma's.

Absoluut niet gemakkelijk; het was heel hard werken, maar het resultaat mag er zijn bij mij.

Ik sta vrij in het leven: vrij van de ballast uit het verleden met een open blik naar de toekomst.

Dus bij mij is echte verwerken pas begonnen toen ik erkende dat ik verslaafd was en stopte met alcohol drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EMDR zolang je drinkt

lijkt me gevaarlijk zelfs.

Ook bij mij vielen de kwartjes

in therapie pas na het stoppen.

Logisch eigenlijk, op vervuilde grond

wil je liever ook geen groente kweken.

K4 zorg dat je stopt joh, na drank kan

er bijna alleen ruzie komen, de rottigheid

moet er toch uit en je wilt liefst een ander schuld geven.

Stoppen is niet moeilijk, maar het vergt moed en doorzettingsvermogen

om alles wat je onder ogen moet dien, aan te gaan en anders te gaan leven.

Het drinken zien groeien en verslavend zien worden lijkt er vanzelf in te sluipen soms,

de weg terug moet helemaal stap voor stap bewust geleefd worden, maar dan

heb je me toch een mooi pad omhoog en een overvloedige oogst! :rose::present::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 months later...

dertig, pfffft K4

dat is even konfronterend zeg.

Logisch dat je verdriet naar boven komt,

ook om de anderen, en om dat deel van jouw leven.

En jij hebt die rode draad doorgeknipt nu, dus je

mag het ook zien als kans dat jou datzelfde lot bespaard

kan blijven. Zolang jij alert blijft en aan jezelf werkt.

Blijf nog maar even hier dus♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gecondoleerd, wat zou het mooi zijn als jij de ellende van hem kan ombuigen tot iets moois voor jezelf. Je kiest je eigen bestemming, je hoeft het lot van je dierbaren niet te volgen. Naar voor je dat je er wel getuigen van bent. Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...