Harry001 Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Hallo mijn naam is Harry001 en ben een 45 jarige man uit Den Haag, Ik ben ZZP'er, vrijgezel en een regelmatige drinker.. Ik wil volledig stoppen met drinken (dit heb ik het afgelopen jaar eerder gedaan maar na een maand ben ik toch weer terug gevallen). Mijn grootste probleem is dan ook dat ik nu wel inzie dat ik moet stoppen en mij daardoor beter zal voelen.. alleen maak ik mij vooral zorgen dat ik over een maandje mijzelf sterk vind en denk dat ik het wel weer bij af en toe een keertje kan houden.. ik drink momenteel een flesje rode wijn per dag en tot voor kort 2 dagen per week niets.. door spanningen de afgelopen tijd lukte die 2 dagen onthouding overigens niet :s nu ben ik moe van het slechte slapen, vervelende tinteling in mijn handen en voeten al meer dan een jaar en hartkloppingen.. ik ben dr klaar mee.. twee maanden niet drinken zou een grote overwinning zijn en daarna verwacht ik dat het makkelijker gaat./. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Hoi Harry, welkom op dit forum! Net zoals jij heb ik een aantal mislukte pogingen tot minderen en stoppen achter de rug. Zo ben ik een aantal jaren aan het rommelen geweest. Na een paar dagen of een paar weken begon ik dan weer met drinken; ik had er altijd wel een hele goede verklaring voor. Mijn smoezenboek zou aardig vol zijn, als ik alles had opgeschreven. Uiteindelijk is bij mij het kwartje gevallen en op 15 februari 2014 heb ik me hier aangemeld op het forum en opgegeven voor de internetbehandeling van Tactus. Die twee bij elkaar hebben het gedaan voor mij en ik heb geen druppel meer aangeraakt. Als je een aantal weken niet drinkt, dan wordt het voor veel mensen inderdaad makkelijker. Wat voor mij heel belangrijk is geweest en waar die internetbehandeling goed bij heeft geholpen, is het in beeld brengen van mijn triggers. Ik had triggers die aan een situatie waren gekoppeld, zoals langs de drankzaak fietsen, thuis komen na een dag te hebben gewerkt, eten koken ... Die patronen heb ik doorbroken en dat hielp. Langs een andere route naar huis, geen geld mee, niet op de bank neervallen maar iets gaan doen. Daarnaast had ik triggers in de hoek van boosheid, irritaties, mijn zin niet krijgen, me niet serieus genomen voelen. Ik heb kunnen achterhalen waar dat vandaan kwam bij mij en dat inzicht heeft ook veel geholpen. Ik heb veel gedronken toen ik stopte: wat koffie, fris, sapjes en heel veel water. Goed eten, desnoods wat snoepen. Wandelen, klussen, sporten, mensen opzoeken; alles om niet in de drankstand te komen. Na een aantal weken en inzichten werd het makkelijker. Het kostte wel veel energie. Je slaapt nu al slecht, je hebt tintelingen en hartkloppingen. Als ik jou was, zou ik langs mijn huisarts gaan. Die kan je met sommige zaken helpen, bijvoorbeeld met slapen of wat zucht en onrust wegnemen. Ook zal hij of zij zicht hebben op eventuele risico's in jouw geval, omdat je al wat klachten hebt die niet drankgerelateerd hoeven te zijn. Huisartsen zijn wel wat gewend hoor, dus dat kun je rustig doen. Ik wens je veel succes hier. Er is veel te lezen en je kunt ook lekker dingen van je af schrijven. Mocht het je niet in één keer lukken, dan moet je hier niet wegblijven. Dat begrijpen we best Na dit bericht stuur ik je een PB, een persoonlijk bericht, met daarin wat algemene informatie over het forum. Misschien helpt het je met wegwijs worden. Als je aangemeld staat, zie je het envelopje rechts bovenin je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n bericht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 11 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Dank je wel voor je bericht! ik vraag mij af er of meer mensen zijn met deze klachten? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Hoi Harry! Welkom op het forum! Ik ken je klachten. Die tintelingen werden bij mij steeds erger omdat ik niet naar de huisarts wilde en ik bleef doordrinken. Die tintelingen werden uiteindelijk hevige spierkrampen in mij hele lichaam. Toen ik werd opgenomen in het ziekenhuis bleken mijn zenuwen beschadigd door de overmatige alcoholmisbruik. Je zenuwen sturen o.a. ook je spieren aan. En je hart is ook een spier. Ik heb vier dagen aan de hartmonitor gelegen en het heeft nog ruim een jaar geduurd voor de hartkloppingen volledig weg waren. Ik heb er uiteindelijk polyneuropathie aan over gehouden. Natuurlijk kan het bij jou iets heel anders zijn maar ik denk dat je er heel goed aan doet om eens langs je huisarts te gaan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 11 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 okey.. pittig :s moet ik ook langs de huisarts denk je als het me lukt om te stoppen met drinken ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
plof Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 (bewerkt) Welkom Harry001 Ik heb ook tintelingen gehad in mijn vingertoppen. Samen met af en toe rare trekbewegingen van de ogen. Dit kwam door overmatig alcoholgebruik en het zijn beschadigingen van de zenuwen. Er zitten ontzettend veel zenuwen in de uiteinden van de vingers, vandaar dat het daar begint. Als je er te lang mee doorloopt (lees: overmatig blijven drinken), dan raken de zenuwen op den duur onherstelbaar beschadigd en herstelt het niet meer. Bij mij is het uiteindelijk genezen. Dus als je tintelingen krijgt in je vingers dan is weghalen van de oorzaak de enige remedie, in dit geval stoppen met drinken. Voor mij gold de eerste twee weken met stoppen is fysiek een ramp. Daarna ietsje beter tot 2 maanden en dan wordt het geleidelijk steeds beter. Dat is dan qua fysiek. Weer leren met problemen omgaan die door het drinken zijn genegeerd dat leerproces duurt langer. Het wel een glaasje kunnen drinken als je sterk voelt is een misleiding. Want als je je sterk moet voelen om het bij 1 glaasje te kunnen houden, betekent dat als je je normaal voelt het niet bij 1 glas kan houden. Het is eerder andersom. Als je je erg zwak voelt én je kunt het bij 1 glaasje houden dan ja, misschien is er een kans dat je in staat bent tot minderen. In mijn optiek, als je rookt of je bent niet in staat tot volledig stoppen, dan hoef je niet eens het minderen te proberen. Dat gaat sowieso dan mis. Daarnaast zorgt alcoholverslaving voor een verhoogd cortisol gehalte. Een cortisol is een stress hormoon die je krijgt bij langdurige stress. Veel drinken met een stressbaan, zorgde bij mij voor een burnout. Hopelijk gaat het stoppen jou lukken. Succes! 11 juni 2015 bewerkt door ploffie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Welkom Harry in je laatste zin, 1e bericht schrijf je dat het beter moet gaan na 2 maanden niet drinken. wat moet dan beter het gestopt blijven of denk je oprecht dat je dan kunt minderen? Ik hoop op het eerste, en velen die je voorgingen ook denk ik. Het is te doen Harry, en het wordt ook makkelijker na verloop van tijd. Maar eerst worden je klachten misschien even erger als ontwenningsverschijnselen. Slapen blijft vaak ook nog ontregeld en concentreren en de klachten die jij beschrijft. Logisch ook als je jaren gif in je lijf gooit is de nodem verontreinigd en om die weer als schone stevige bodem te kunnen gebruiken is er even werk aan de winkel nodig. Je doet het niet alleen want wij weten waar je doorheen gaat en jij weet waar je het voor doet!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 11 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 @lady jane, na twee maanden hoop ik sterk genoeg te zijn om niet terug te vallen.. dat lukte me afgelopen jaar ook voor een maand. maar toen voelde ik me zo goed dat het toch wel weer lekker zou zijn om wat te drinken en dat ik het wel onder controle kon houden.. het leek wel of ik daarna alles wat ik niet had gedronken die maand weer wilde inhalen.. :s ik kon het tot vorig jaar volhouden om twee dagen in de week (chagrijnig) niet te drinken.. nu lukt dat ook al weer niet omdat ik 'redenen' denk te hebben om te moeten drinken... ik heb ook een hoop stress momenteel.. kans op baan verlies, een vervelende rechtszaak met een oude compagnon.. zeg maar allemaal redenen om 's avonds even 'tot rust' te komen.. @ploffie, die burn-out ligt voor mijn gevoel ook op de loer.. vandaar dat ik het gevoel heb nu wel te moeten gaan stoppen.. aan de andere kant lijkt een flesje wijn 's avonds de stress wat te ontlasten :s Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Met alcohol kun je inderdaad 's avonds stress wegnemen. Het probleem voor mij is echter, dat ik dat dan iedere dag deed en steeds meer en meer. De stress werd niet weggenomen natuurlijk, want de volgende dag was die er weer. Ik werkte niet aan een oplossing en door het drinken werden de pronblemen alleen maar groter. Dus meer drinken. Herkenbaar? Wat mij erg geholpen heeft is om niet vooruit te kijken, maar steeds naar de dag van vandaag. Waar zitten vandaag mijn moeilijke momenten en hoe kom ik daar omheen? En steeds besliste ik iedere dag "Vandaag drink ik niet". Ik keek niet verder vooruit en heb dat toch wel een half jaar volgehouden, denk ik. Totdat ik wat rustiger werd. Harry, drank voegt niets toe. Lost niets op en brengt je alleen maar verder in de problemen. Het ontneemt je de kans om zaken echt aan te pakken. Er staat een mooi filmpje op het internet met een sympathieke presentatie over wat alcohol met je hoofd doet. Het duurt een half uur, het is geen gladde presentatie en velen vonden het verhelderend. Laat het even weten als je geïnteresseerd bent, dan zet ik of iemand anders het linkje wel voor je neer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 11 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 ja graag.. ik ben benieuwd.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Indigo Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Hoi Harry, welkom hier! Hoop dat ook jij gaat merken dat niet drinken heel veel goeds oplevert. Niet alleen een gezond lijf maar in t geheel steeds wat sterker in je schoenen staan. Heel veel succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 Harry, dit is het filmpje. Het staat ook op enkele plekken in draden hier. ▶ Presentatie: Dr. drs Els A. Noorlander Psychiater - Verslaving, behandeling en valkuilen. - YouTube Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
plof Geplaatst 11 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2015 (bewerkt) Harry, Het is gemakkelijk om met alcohol te ontspannen. Alleen bij regelmatig gebruik zorgt het er weer voor dat je extra gespannen bent wanneer je nuchter bent. En dan kan je niet eens op een normale manier meer ontspannen. Als je stopt, moet je rekening houden met slecht slapen, niet goed kunnen ontspannen. Totdat de hersenen weer in balans zijn. Dat duurt wel maanden. Met een rechtzaak aan je broek, is ontspannen een lastige zaak, zelfs voor gezonde mensen zonder ooit verslaafd te zijn geweest. Kleine stapjes nemen, stap voor stap, dag voor dag. Boerenverstand oplossingen. Uurtje minder lang werken op een dag, zodat je minder spanning opbouwt door te werken en een uurtje extra hebt in de avond om te ontspannen. Elke dag max een kwartiertje besteden aan de rechtzaak. Meer kan je toch niet doen. En dan gelijk daarna 10 minuten touwtje springen. Of elke dag even uitwaaien op het strand, Zee ruiken, visje eten. Als het al maar een beetje werkt. Het is niet de gemakkelijkste moment voor je om nu te stoppen. Maar wel heel erg nodig om een burnout en onherstelbare zenuwbeschadiging te voorkomen. Leuk zal het niet zijn. Het genieten komt wel weer als alles achter de rug is. 11 juni 2015 bewerkt door ploffie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 12 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 juni 2015 doet me goed om deze berichten allemaal te lezen! ik heb de eerste nacht zonder drank overleeft.. kon pas rond 1.00 uur slapen (normaal bewusteloos rond 11) gister avond voelde ik me depressief en naar (terwijl ik een ras optimist ben) ik werd om 6 uur wakker en moet zegen dat ik ondanks de korte nacht wel wat beter voel.. Vandaag een dagje thuis werken en vanavond een etentje in Eindhoven.. (zonder drank) ik heb zin in de dag en ga nu eerst eens het filmpje bekijken van MijnGerrit. lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 12 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2015 Zo, Harry, de kop is eraf! Over dat slapen: ik heb slecht geslapen, dat schreef ik al geloof ik. Wel was het zo dat de uren die ik nuchter sliep, eigenlijk dubbel telden. Ik had en heb er ook minder van nodig. Dat klopt wel met wat je schrijft. Fijne dag vandaag, hou het droog! Laat je vanavond even weten hoe het is gegaan? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 12 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 juni 2015 Het is een mooi en duidelijk filmpje idd @mijnGerrit en eigenlijk schets het waar ik mij ook het meeste zorgen over maak.. hoe gaat het over een maand? of twee maanden? ik betrap mijzelf er steeds op dat ik die eerst tijd wel doorkom maar zodra mijn lijf is hersteld, slaap weer goed is en mijn energie terug is dan denk ik dat ik sterk genoeg ben om alleen in de weekenden wat te drinken.. ik weet inmiddels dat dit niet zo is hoor! maar ik hoop daar wel wat handvatten voor te vinden hier.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vino Geplaatst 12 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2015 Hoi Harry01, Ik had je nog geen welkom geheten. Bij deze: WELKOM! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 13 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 juni 2015 gister avond uit eten geweest. twee biertjes gedronken.. alcohol vrij voelde me er prima onder maar ik denk ik nog in de euforie van het gestopt zijn zit.. (twee dagen pas..) alleen.. toen ik thuis kwam kreeg ik zwaar koorts en rillingen en kon amper nog op mn benen staan.. ik ben snel mn bed in gedoken en heb een beroerde nacht achter de rug met koorts en rare dromen en hoofdpijn.. ik neem aan dat dit niets met de drank te maken had maar gewoon een griepje is? het gaat nu wel weer beter trouwens.. en hallo Vino Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 13 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2015 Goed dat je niet gedronken hebt! Het kan allebei, griep of ontwenningsverschijnselen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 13 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2015 Hou het in de gaten Harry, ik zou niet durven zeggen waar het aan ligt. Laat je straks nog even horen of je verder bent opgeknapt in de loop van de dag? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 13 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2015 Welkom Harry en succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Indigo Geplaatst 13 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2015 Beterschap Harry! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Harry001 Geplaatst 14 juni 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 juni 2015 goedemorgen.. drie dagen niet gedronken inmiddels en ook het griepje (want dat was het toch wel denk ik) is weer redelijk voorbij.. ik heb jullie verhalen inmiddels gelezen en het sterkt me dat ik niet de enige ben ik ben nu ook het boek aan het lezen van Mariette Wijne (Nou, Nog eentje dan) met daarin ook veel portretten van mensen die het zelfde hebben meegemaakt of eigenlijk nog steeds meemaken.. ik krijg idd steeds meer het idee dat ik bepaalde patronen moet gaan doorbreken die mij met drinken in verband brengen alleen is dat niet makkelijk aangezien ik een thuis drinker ben (was) hardlopen of sportschool werkt voor mij niet helaas aangezien mijn gewrichten dat niet meer trekken en zwemmen vind ik niks.. (kan niet tegen kou en chloor) nou moet ik zeggen dat het tijdens mijn vorige keer stoppen ook niet het probleem was om thuis niet te drinken aangezien ik gewoon niets in huis had en dat werkte prima.. ik ben alleen overstag gegaan toen ik een weekendje Antwerpen kreeg aangeboden met een vriendin waarmee ik daar een super leuke tijd had altijd maar dat ging wel gepaard me drank.. dus waarschijnlijk zal het 'm meer zitten in dat soort gelegenheden of uitjes voorlopig niet doen tot ik strek genoeg ben? heeft iemand daar ervaring mee? is er in het algemeen te zeggen hoelang het duurt dat je sterk genoeg bent? :s (ik denk dat ik het antwoord al weet) fijne dag allemaal! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 14 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2015 Goedemorgen Harry, fijn dat je er weer bent. Toch wat grieperig geweest, da's beter dan ontwenningsverschijnselen. Je hebt nu al drie dagen niet gedronken! Dat zouden best eens drie van de meest lastige dagen kunnen zijn geweest. Ik hoop het voor je! Ik lees een paar dingen, die voor mij heel belangrijk zijn geweest. Je bent "aan het werk" door te lezen en hier op het forum te lezen en te schrijven. Het veranderen van je drankgedrag kost gewoon energie, tijd en aandacht, hoe je het ook wendt of keert. Dat doe je goed. Het doorbreken van patronen was voor mij ook ontzettend belangrijk. Allereerst het herkennen van het patroon en dan daar iets anders voor in de plaats zetten. Zelf ben ik nooit zo'n uitgaanstype of feestbeest geweest. Voor mij zat er een gevaarlijk punt in mijn sportavonden, waar na afloop flink wordt ingenomen. Ook door mij dus voorheen. En een enkele receptie idem. Ik ga nog steeds vroeger weg van dat soort gelegenheden dan vroeger. In eerste instantie om niet in de verleiding te worden gebracht, maar tegenwoordig omdat ik het gewoon niet leuk vind als mensen om mij heen aangeschoten beginnen te raken. De gesprekken, de humor en het taalgebruik worden dan vaak van een bedenkelijk niveau. Een hele nieuwe situatie met drank neem ik als het ware vooraf in gedachten door. Wanneer komt de drank op tafel, wie zijn er aanwezig, hoe stel ik me op, hoe sla ik iets af, wat drink ik zelf ... Dat maakt het voor mij veel makkelijker als het dan zover is. Nu, na ruim een jaar droog, wordt ook dat allemaal veel makkelijker, normaler. Hoe lang dat duurt is volgens mij helemaal afhankelijk van de persoon. Ik ken mensen die na jaren eigenlijk nog steeds wat in gevecht zijn, maar ook mensen die eigenlijk probleemloos omschakelen. Voor mij is droog blijven een kwestie van ook aandacht besteden. Ik ben hier dagelijks op het forum en dat houdt me wakker en scherp. Eenmaal per week bezoek ik een zelfhulpgroep; in mijn geval een alternatief voor de AA of de NA. Na enkele weken wennen wil ik niet anders meer. Het is heerlijk om met "soortgenoten" te praten en niets uit hoeven te leggen. Je hebt een goede start gemaakt, Harry! Veel succes verder! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vino Geplaatst 14 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2015 Harry, je vraagt of je uitjes voorlopig even moet mijden. Tsja lastig. Ik ga binnenkort op vakantie wat normaal gesproken met drank gepaard zou gaan. Ik heb daardoor ook wel mijn bedenkingen gehad. Zo van: hoe ga ik dit doen. Nu ben ik zover dat ik weet dat ik niet ga drinken. Ik heb besloten dat ik dat niet wil. Het is het me niet waard om die weken die ik niet gedronken heb nu te verknallen. Vorige week zag ik daar nog tegenop. Nu heb ik rust wat dat betreft. Ook al was het hard werken in mijn hoofd. Misschien dat ik een andere situatie gewoon uit de weg zou/ zal gaan door niet te gaan. Maar die vakantie wilde ik niet laten schieten :-) Misschien de dingen doen waarvan je weet dat je ze op dit moment aankunt? Andere dingen even uitstellen? Je moet doen wat bij je past en waarvan je weet dat het lukt. Stapje voor stapje. Je hoeft niet ineens weet ik wat te doen of te laten. Denk dat kleine succesmomenten je ook meer zelfvertrouwen geven. Hoe klein dan ook. Je zelfvertouwen groeit daardoor. En over een poos kan je grotere situaties aan. Succes! We volgen je. kruidenthee67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden