Spring naar bijdragen

Niet nieuw, weer terug


Jessy

Aanbevolen berichten

Hééél belangrijk! 'Delen is helen'.

Mijn kinderen krijgen wel mee dat ik niet drink. Maar inderdaad niet de strijd.

Ze komen in de puberleeftijd en er zijn hier af en toe wel gesprekken over drugs, roken, drank etc.

Wat ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt. 

Ben benieuwd hoe dat strakjes gaat met de meiden...

ik zie in de karakters ook wel soms dat ik denk: oei die zou wel eens gevoelig kunnen zijn...

Spiegeltje, spiegeltje.. :)

 

Hoe gaat het met het slapen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessy,

Je gaat goed! Mooi om te lezen en daar krijg ik ook weer energie van.

Als het feit, dat je man je "strijd" niet goed begrijpt, je in de weg gaat zitten, laat je het dan hier weten?

Ik ben na een aantal maanden niet te hebben gedronken aangesloten bij een zelfhulpgroep, in mijn geval een alternatief voor de AA. Eenmaal per week ben ik daar twee uurtjes. Ik was vooraf van mening, dat het niets voor mij zou zijn, maar wilde het wel proberen. Mede op basis van wat positieve berichten hier op het forum van die en gene. Inmiddels ben ik er niet weg te slaan en verzet vrijwel alles om aanwezig te kunnen zijn. Ook daar alleen maar mensen, die ik niets hoef uit te leggen en precies weten, waarom ik dingen vertel.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heel herkenbaar Jessy

onze kinderen hebben recht op

een ouder die de drank de baas is

maar hoeven de strijd niet bewust

mee te maken, ze mogen weer kind van zijn.

Mijn dochter kocht ooit, na iets van bijna een jaar niets drinken

op haar weekendje weg een drielanden biertje voor me.

Zo blij was ze dat ik weer helemaal mezlef was.

Ze begreep ook echt niet dat ik het niet leegdronk en was pas

tevreden toen ik het aan haar lievelingstante gaf toen die op bezoek kwam.

Ergens vond ik het wel aandoenlijk en een kompliment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oef Kruidenthee, mijn dochter heeft mijn drankgebruik ook meegemaakt. Dat is ook waarvoor ik me heel erg schaam, naar mijn eigen kind. Toen mijn dochter zo verdrietig was over hoe ik mij gedroeg (en dat verhaal heb ik hier toen ik nieuw op het forum kwam ook geschreven) kon ik niet meer ontkennen dat ik een groot probleem had. Vanaf toen is mijn strijd begonnen, ik wilde haar dit nooit meer aandoen. Ik ben haar moeder en moet haar steun en toeverlaat zijn en niet andersom. Vanaf de keer dat zij me op de vloer vond, volledig van de wereld, en me naar bed heeft gesleept en mij de volgende morgen hiermee confronteerde met hele dikke tranen. En ik wist er gewoon niks meer van, helemaal niks. Toen dacht ik, dit kan niet, dit mag ik haar niet aandoen. Ze heeft zorgen genoeg om me gehad. Ze is 18 en geniet, van het leven en van haar moeder die weer haar moeder is. Soms hebben we een gesprek over drugs, alcohol etc. Ik vertel haar hoe het bij mij begon, en hoe het langzaam erin sloop. Dat ik me nooit had kunnen voorstellen dat ik alcoholiste zou kunnen worden. Laatst kreeg ik vanuit het niets een dikke knuffel van haar en zei ze, mam, ik ben zo blij dat jij mijn moeder bent. Ik kan jullie niet vertellen wat voor gevoel dat geeft, een groter cadeau kan ik niet krijgen. Ik heb godzijdank niet alles verknald bij mijn kind. En dat motiveert ook weer in mijn strijd tegen alcohol. Want deze band met mijn dochter is me alles waard. 

 

Gerrit, dat doe ik zeker! Het lijkt soms of mijn partner mijn probleem bagatelliseert, het gezeur vindt, en een gesprek erover is moeilijk omdat hij geen feedback geeft. Hij vindt er eigenlijk niks van of over. Soms heel frusterend. Maar goed het weerhoudt me er niet van om door te gaan hoor. 

 

Jane, dat is echt een compliment van je dochter! Jouw alcoholprobleem is ook voor haar echt verleden tijd, heerlijk!

 

Tsja, slapen gaat nog niet echt fijn. Het lijkt me heerlijk om om half 11 's avonds mijn bed in te kruipen en 's morgens om half 7 pas wakker te worden. Maar ik heb er maar vertrouwen in dat dat gaat komen. Jouw matje Jane is dat met al die rondjes met puntjes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou heb ik ook een beeld bij hoe zo'n matje eruit ziet  :)

 

Je doet het goed Jessy.

Fijn dat  de band met je dochter goed is.

Gelukkig zijn kinderen heel loyaal, maar wat je beschrijft,

dat is heftig ja.....goed dat je op tijd de knop om hebt kunnen zetten,

en het zelfs kunt bespreken met haar.

 

Het is voor een buitenstaander niet gemakkelijk te begrijpen. Ik kan goed praten

met mijn partner, maar zelfs dan is het gewoon moeilijk te bevatten dat de rem het niet doet.

Zolang je maar kunt communiceren, dat blijft belangrijk en geef heb de tijd en ruimte om aan het idee te wennen.

En tja...wij begrijpen het allen goed hier!

De plek om af en toe je hart te luchten. En feedback te vragen.

 

Succes Jessy!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessy,

 

Je man begrijpt niet, dat het voor jou lastig is om met drank om te gaan. Voor hemzelf is dat alleen maar prettig natuurlijk, voor jou soms wat minder omdat je geen begrip krijgt. Iemand die helemaal niets met verslavingsproblematiek en onmatigheid heeft, kan zich slecht inleven. Dat kun je hem eigenlijk ook niet kwalijk nemen.

 

Zolang hij je niet aanvalt of belachelijk maakt of probeert over te halen om toch wat te drinken (wat we hier ook wel eens lezen), is er niet zoveel aan de hand. Tenminste, als jij er niet teveel last van hebt, van het onbegrip en gebrek aan steun.

Als het je in de weg gaat zitten, dan moet je maar aan de bel trekken hier.

 

Je gaat goed Jessy! Succes verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruidenthee ik heb het er met haar over om te laten zien dat wat nu onmogelijk lijkt (ik vond wijn altijd vies en kon me niet voorstellen

dat ik een alcoholprobleem zou kunnen krijgen) je toch kan overkomen. Ze vertelde me een keer en dat ging over uitgaan: geen zorgen mam, ik vind wijn en bier vies. Zij denkt hetzelfde als ik toen!

Gerrit, ik vind het fijn hier te komen. Je hart luchten, soms een spiegel voorgehouden krijgen, vragen kunnen stellen, delen. En het enthousiasme als het goed gaat en de steun als het niet goed gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil jullie graag iets voorleggen. Tot nu heb ik me nog niet aan situaties gewaagd waarin ik het moeilijk ga krijgen, maar a.s. vrijdagavond kom ik er niet onderuit. Feestje inclusief diner. En ik zie er tegenop! Aan de andere kant ik kan ook niet steeds dit soort dingen vermijden en moet ook hierin iets veranderen. Maar hoe? Hoe maak ik een plannetje, wat drink ik, ik kan moeilijk gelijk aan de thee. En hoe zorg ik ervoor dat ik het toch leuk vind. Want eerlijk is eerlijk, met een wijntje was het altijd leuk. En ik ben niet van plan te gaan drinken dat heb ik me goed voorgenomen. Maar ik heb er zo eigenlijk geen zin in..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi jessy,

Ja lastig. Voor jezelf vooral! Want anderen zullen waarschijnlijk niet eens zien wat je drinkt. Tenminste dat is vaak t geval ( alleen binnen de groep waar je altijd dronk )

Dus waarom niet aan de thee als je dat lekker vindt.

Sommige restaurants hebben ook alcoholvrije cocktails of anders is een tonic met citroen ook heerlijk fris of drink iets wat je nooit drinkt. Dan voelt het toch apart

In t begin had ik dat ook hoor wat jij nu hebt. Ik vond er geen bal aan. Ik had niks te vertellen ( was eigenlijk gewoon verlegen zonder drank )

Maar soms heb je inderdaad het gevoel dat je er niet onderuit kunt.

Ik zou een soort gulden middenweg zoeken . Bijvoorbeeld alleen het diner. En daarna klaar. Of misschien valt t wel heel erg mee en ga je het zelfs gezellig vinden.

Wat mij ooit ook erg heeft geholpen is foto's maken van t feest. Dat is leuk voor degene die t feest geeft en voor jou een mooie afleiding.

Tip van de dag vind ik nog steeds: ga met de auto dan drink je niets!

Misschien kun je je zelf belonen dat als je je aan je eigen afspraak houdt door niet te drinken dat je thuis een reep chocola mag eten .

Of koop je een mooi tijdschrift. Dan heb je nog wat leuks als je thuis komt

En hoe verschrikkelijk je er nu tegen op ziet .... Je bent zo trots als je het hebt gedaan :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien eerlijk zeggen dat je niet drinkt?

En idd wat kruidenthee zegt;  bij de eerst nee zeggen, dat is een heerlijk, trots gevoel.

Avond kan evengoed leuk zijn. Zoek mensen op met wie je leuk kan praten. 

Voel je niet schuldig als je op tijd weer naar huis gaat. 

Ik voel me na 2,5 ADB ook nog steeds bang. Bang om toch weer terug te vallen. Zo erg dat ik niet wil drinken, dat het angstig is.

Ik denk dat dat betekend dat je er echt maar dan ook echt klaar mee bent en dat je voor jezelf ook echt een grens over bent gegaan.(dit met je dochter) Zo'n soort situatie had ik namelijk ook, voordat ik de stap nam.

Zet m op hoor! X

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ga tegenwoordig wel gelijk aan de thee Jessy

kruidenthee want de smaken van het eten proef

ik dan veel beter dan met iets anders. water neem ik

eigenlijk nooit.

Maar in het begin van mijn stoppen nam ik vaak een 0% bier

om het idee te hebben iets feestelijks te drinken en geen zoete limo.

Maar nu kies ik echt gewoon waar ik zelf zin in heb. En bedenk me hoeveel jaren

ik wijn of bier bestelde omdat dat zo verwacht werd/leek. Maar eigenlijk drink ik

thuis nooit tijdens het eten, dus waarom wel als ik elders eet? Geen idee.

Vandaag trouwens voor het eerst, "niets" gezegd toen de ober

vroeg wat ik wilde drinken. Voelde heel erg goed, want ik had ook geen zin in drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja lekker kruidenthee  :D

 

Ik ontdekte dat bij Chinees of iets anders oosters een potje jasmijnthee echt erg lekker is.

Dus ik neem ook steeds vaker thee bij de maaltijd.

In een restaurant ook wel prikwater met citroen, maar vooraf en daarna thee. Lekkere verse muntthee.

 

Alcohol vrij bier vind ik niet lekker bij de maaltijd.

En ik heb gemerkt dat ik dat te veel associeer met alcohol..en het is het net niet. Werkt niet voor mij.

 

Je gaat je weg er wel in vinden...bij jezelf blijven, dat mag gewoon!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessy,

 

Wat goed dat je vooruit kijkt en nadenkt over hoe dat aan te pakken!

Mijn eerste etentje na het stoppen met drinken zag ik ook zo tegenop. Achteraf viel het wel mee.

 

Als je begint met iets anders dan alcoholica, dan zal een enkeling misschien even opkijken. De meesten waarschijnlijk niet. Dat valt mij nog steeds op.

Als je kunt, zou je inderdaad met de auto kunnen gaan, als stok achter de deur en verklaring. Er zijn natuurlijk allerlei andere smoezen en semi-smoezen te bedenken. Je kunt zeggen dat je er even geen zin in hebt om te drinken. Dat is eigenlijk nog waar ook.

 

Je zult zien dat het nu veel erger lijkt, dan het straks in werkelijkheid is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jessy....het is gezellig,leuk,vermakelijk of niet.

Drank voegd niks toe het versterkt allen maar.

Zijn de mensen waarbij je je fijn voelt of niet.

Schaam je niet voor wat je drinkt

Het feestje gaat om jiu aanwezigheid en niet wat jij drinkt

Maak er een ervaring van dat feestje

Hoe vond ik het..wat deed het..

Tiz jou feestje maar nu nuchter

Alles wat onwennig is voelt een beetje vreemd

succes :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jullie hebben gelijk, ik moet het niet zo zwaar zien. Zo raar, ik ben alleen maar met die stomme wijn bezig in plaats van het feest. Het lijkt wel of "vriend" alcohol zich even permanent aan me opdringt, een heel vervelend gevoel. Ik wil niet drinken en hij loopt maar te dreinen. Wat jammer dat je hem eigenlijk niet fysiek bij de kraag kan pakken en buiten de deur kunt zetten. Ergens ben ik er bang voor dat ik overstag ga en dat wil ik niet. Maar ergens wil ik ook weer deelnemen aan alle dingen die op mijn pad komen, zonder me zorgen te maken over de aanwezigheid van mijn "oude" vriend.

 

Het gaat op dit moment goed, de momenten waarop ik standaard een glas wijn pakte, heb ik al behoorlijk om kunnen buigen. Het automatisme is minder aan het worden. Ook de momenten van trek worden minder en als ze er zijn kan ik ze makkelijker omzetten in iets positiefs. Daarom voelt vrijdag denk ik als een bedreiging. Wat ik nu heb, wil ik absoluut niet kwijt. Wat zit een mens toch raar in elkaar. Ik ben een soort van bang voor mezelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gerrit, die van jou ken ik en eigenlijk klopt t als een bus. Maar soms worden dingen in je hoofd zo groot en dan blijf je in kringetjes draaien. Jane die van jou kende ik nog niet, maar heel mooi, dezelfde strekking.

Ik ben nog steeds bezig hoe ik het nu aan ga pakken, maar het is voelt niet meer zo zwaar. Ik begin er misschien wel iets vertrouwen in te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...