Spring naar bijdragen

Niet nieuw, weer terug


Jessy

Aanbevolen berichten

Ik ben Jessy, al eerder een klein beetje actief geweest op het forum, wel met tussenpozen heel veel gelezen. Nu wil ik toch proberen de draad weer op te pakken en echt actief mee te doen.

Na ongeveer 1,5 jaar met behulp van baclofen minder gedronken te hebben, d.w.z. geen hele fles wijn meer per dag maar een halve met uitschieters tot driekwart, heb ik op 4 december mijn laatste wijn gedronken en gestopt met baclofen. Ik wil af van dat onrustige gevoel, ondanks baclofen om alcohol te minderen/stoppen toch de volgende dag zodra ik wakker werd in mijn geheugen zoeken of ik me alles nog kon herinneren van de vorige avond (dit dankzij erg beschamende acties in het verleden). Door hier te lezen, jullie verhalen, ervaringen,  heb ik de keus gemaakt. Ik stop met alcohol. Niet meer na hoeven denken hoeveel heb ik op, heb ik genoeg in huis, liever geen mensen over de vloer 's avonds, 's avonds zelf niet op bezoek gaan. Ik ben nu ruim drie weken alcoholloos en het gaat op en af. De eerste twee weken sliep ik enorm goed maar afgelopen week heb ik moeite met inslapen. 's Avonds voelt het onrustig, trekmomenten komen en gaan en ik vind het lastig een vervangend drankje te vinden.'s Morgens ben ik superblij, het kost me geen moeite om wakker te worden, mijn gezicht is veel minder getekend en ik heb veel meer energie.

De knop is echter nog niet om, ik ben nog te veel bezig met wijn. De afgelopen dagen zonder een glas wijn voelden toch minder gezellig. En dat knagend onrustige gevoel, ga ik het volhouden? Ben ik sterk genoeg om nee te blijven zeggen? Wanneer is het uit mijn systeem? Vragen die in mijn hoofd rondzwermen en die me ook een beetje bang maken. 

Ik ben zo blij met de afgelopen drie weken, ik wil geen alcohol meer, het voelt zoveel beter. En toch ben ik bang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha Jessy,

logisch dat je bang bent

je wist wat je had

en je weet nog niet

wat je krijgt.

En ups en downs in het

ontgiften

kost veel energie

zowel fysiek als ik je hoofd.

Om te oogsten zul je dóór moeten/mogen.

Als er meer rust komt, en dat komt er!,

zul je op een gegeven moment voelen wanneer de knop om is.

dat hoeft nu nog niet, zou ook te mooi zijn he,

jarenlang drank misbruiken en dan

om naar een halleluja gestopt zijn.

Daarom is per dag het beste, per uur zelfs als

het moeilijk is nog. Klein is te overzien.

En naarmate jij sterker wordt, wordt klein groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessy,

 

Welkom terug in dat geval. Het eerste stuk van je bericht over het matig drinken en er dan toch zo erg mee bezig zijn, herken ik erg goed. Net zoals jij was ik er op een gegeven moment helemaal klaar mee. De enige oplossing die ik zag, was niet meer drinken. Ik heb me aangemeld voor de internetcursus bij Tactus en bij het forum. Ik was zover dat ik me wilde laten opnemen, als het me nu niet lukte.

De eerste weken vond ik niet leuk, om het maar wat onderkoeld te omschrijven. Langzaamaan werd het beter, makkelijker.

 

Ik heb heel bewust niet gezegd "ik drink nooit meer" of "ik drink een jaar niet meer". Dat vond ik een heel naar idee. Voor mij was het meer iedere dag tegen mezelf zeggen "vandaag drink ik niet". Dat scheelde al enorm.

Ik heb, mede met behulp van de internetcursus, heel gestructureerd in beeld gebracht in welke situaties en bij welke emoties ik steeds trek kreeg. Voor de situaties heb ik alternatieven bedacht (niet langs de supermarkt naar huis fietsen, geen geld meenemen, vroeg boodschappen doen en dat eerst doornemen alvorens weg te gaan). Voor de emoties (bij mijn geirriteerd zijn, boos zijn, me niet serieus genomen voelen, mijn zin niet krijgen) heb ik een verklaring gezocht, waarom ik daar zo'n last van had. Ik ben er veel mee bezig geweest en dat heeft het langzaamaan makkelijker gemaakt. Meer begrip voor mezelf en meer aangrijpingspunten.

Ik heb hier heel veel gelezen en geschreven en ook dat hielp.

 

Sterkte Jessy en veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jesse...knap hoor ondanks dat je bang bent,3 weken al droog

Bang zijn voor het onbekende..niet meer kunnen/willen vluchten in alcohol.

Niet wetende wat voor invulling het nuchtere leventje krijgt.

Je kan ook zeggen dat het allemaal heel spannend is.

Want ja niet drinken is spannend.

Spannend kan ook een uitdaging zijn...om door te gaan.

Door er een andere draai eraan tegeven kan dit ook een minder onrust geven

Succes en welkom hier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn jullie reacties. Dank jullie wel! Dat laat me weer relativeren. Ik ga door Lady Jane, ik wil door, maar die onrust, het knaagt. Het zijn nu ook dagen waarbij heel vaak

en veel alcohol komt kijken en dat is confronterend denk ik. Het gevoel van daar kan ik nooit meer aan mee doen. Maar eigenlijk is het schijngezelligheid. Het geeft wel een

stukje rust hier te lezen en ook te schrijven. Je gevoel delen.

 

Raar he Mijn Gerrit, de afgelopen 1,5 jaar ben ik niet meer dronken geweest maar toch zit er de angst, de angst dat ik mezelf in de alcohol verlies. Iedere ochtend

controleer ik standaard mijn geheugen op gaten. Wat geeft dat een vrijheid dat dat niet meer hoeft.

 

Ik moet anders denken, de uitdaging zien zoals Huttula zegt. Dat klinkt gelijk minder zwaar. En niet in alles of niets denken, alles onder controle willen hebben dus ook

mijn alcoholprobleem. Ik ben wel blij dat ik morgen kan werken, dat geeft afleiding en zet de gedachten in mijn hoofd overdag stil.

 

Voor vandaag: ik drink niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

idd voor vandaag

en niet

nooit meer

dat heeft geen enkele zin

en geeft hooguit onrust.

Als ik af wil vallen, zeg ik ook niet

ik snoep nooit meer

hooguit ik ga weer een poosje versoberen.

dat kan ik overzien

en dat volstaat.

meestal dan, nu snoep ik

ook weer wat meer, maar dat

is minder erg voor mij

dan drinken.

ik hoef geen heilige te worden he.

dus ik kies uit 2 kwaaien de minst erge.

kleine stapjes zijn te doen, en bieden uiteindelijk

een nieuwe stevige basis.

belangrijker dus dan grote stappen,

je kunt niets overslaan in dit proces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja kleine stappen, maar wat is het lastig. De blijheid van de eerste 2 weken is even weg. Het voelt mat en een soort van alleen. Misschien heeft het te maken met slecht slapen, ik zie iedere nacht de klok van 3 voorbij komen. En ik ben gewoon niet moe, klaarwakker. Ik weet ook niet goed hoe ik mijn nieuwe vrije tijd moet invullen. Met alcohol was de avond gevuld, nu voelt het onrustig. Ik ga niet drinken, dat niet maar het is op dit moment best zwaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tussen 2 en 3 's nachts

is een bekend spook/maaluur Jessy

en op ons forum zijn er dan ook geen of weinig mensen.

ikzelf heb veel baat bij een fakirmatje, ook wel flowmat

genoemd, mocht het je bij het googlen aanspreken.

Voor rond de €30,= kun je best een gokje wagen en

mijn ervaring is dat mijn kwaliteit van slapen ook zo is verbeterd.

Je lijf is aan het het detoxen en er komt dan veel los, niet

alleen afvalstoffen, maar ook de bijbehorende emoties/psyche,

waardoor je ooit teveel bent gaan drinken. En er zijn vast ook

onaffe zaken, dingen die zijn blijven liggen, mensen met wie je

nog iets rond wilt maken, uitgestelde klussen. Zo was het bij mij

en ik lees hier vaker dat jouw proces er gewoon bij hoort nu.

Komt goed hoor. Het voelt wel alleen, maar je bent het niet hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Lady Jane, ik laat het ook over me heen komen, maar ik moet wat met die onrust (ergens ook angst?).. Ja ook accepteren eigenlijk. Het echte voelen of zoiets. Wat ik eerder met een glas wijn onder- en toedekte is nu samen met mij klaarwakker.. Ik hoop dat ik een pad vind wat me rust brengt. Ik ga in ieder geval eerst op zoek naar jouw matje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik word wel veel helderder wakker Mijn Gerrit, de uren die ik nu slaap rusten echt uit. Dat was met alcohol inderdaad echt anders. Voordat ik 's morgens uit de vouw en plooi en echt actief was duurde een poosje.

Alleen dat wakker liggen geeft ook weer aanleiding tot denken en piekeren. Dingen die overdag wel meevallen, wegen dan veel zwaarder. Maar goed, ik ga door. Je zegt het goed dat matte gevoel is ook een leeg gevoel. En niet eens omdat ik echt wil drinken. Het is er gewoon.

Vanavond liep ik met mijn dochter in de supermarkt en ik kwam langs de wijn en ik keek even naar mijn "oude vertrouwde vriend" en ik zei zonder na te denken: daaaaaag, echt niet. Alsof ik het hardop moest bevestigen dat het klaar is. Dochter liep achter mij en vroeg verbaasd: wat zeg je nou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja jessy, de drankbehoefte staat voor een andere echte

diepere behoefte. Ik noem het een gat vullen, soms doen mensen

dat met drugs, roken, eten, snoepen of alles door elkaar.

Het kan zijn dat je er mee aan de slag moet/mag/kan.

Het kan ook zijn dat de drank even helemaal voorop lijkt te staan.

Je moet hier doorheen en de volgorde en wijze kan voor

iedereen anders zijn, dus lees hier veel en behoud wat voor jou

waarde heeft. En vertrouw er op dat je dat tegen komt op het moment

dat je er wat mee kunt. komt goed, maar niet vanzelf.

Het werkt als jij er aan werkt was een gevleugelde uitdrukking van een

gewaardeerd forumlid hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessy,

 

Balen dat slechte slapen...we kennen het allemaal.

En dat piekeren. Je zou willen dat er een uit-knopje opzat.

Als ik lang wakker lig begin ik meestal met een ontspanningsoefening...

Of ik sta op en maak een kop warme melk, lees een bladzijde.

En als ik echt een heel vol hoofd had (het is minder geworden) stond ik op

om het allemaal op te schrijven...letterlijk mijn hoofd leeg.

 

Je hebt veel goede tips gekregen en je beschrijft zelf ook al waar 

het in zit...de leegte...acceptatie...een pad vinden.

 

Dat kost tijd....vraagt geduld en inzet...

Maar het levert je veel op.

 

veel succes Jessy!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst voor iedereen de beste wensen en dat dit een jaar mag worden waarin vooral die ene wens uitkomt: alcohol de baas worden en blijven. Wat zou dat een cadeau zijn, voor onszelf en onze naasten. 

 

Ik denk dat je gelijk hebt Lady Jane, er zijn dingen die ik op moet pakken. Waar ik iets mee moet, maar wat ook weer een soort angst geeft. Er moeten dingen veranderen, alleen ik weet nog niet hoe ik moet beginnen en waar ik moet beginnen. Maar ik merk dat ik zin krijg om iets op te pakken. Een opleiding gaan volgen die ik al heel lang wil. Maar nooit gedurfd om aan te melden omdat ik niets afmaak. Ik heb nu tot september om moed te verzamelen en een plan te maken. Het scheelt in ieder geval dat ik 's avonds weer tijd heb en helder ben. Daarnaast spelen er in de prive sfeer ook best moeilijke dingen. 

 

Kruidenthee, ik ben wel blij dat veel forummers het herkennen dat niet slapen! Ik ga ook mijn bed maar uit want op een gegeven moment word ik er zelfs kriegel van en dan ben ik helemaal klaarwakker. Dat schrijven wat je zegt, daar ben ik mee begonnen. Gewoon mijn gedachten op papier zetten als ik dan toch wakker ben. En weet je, ik las het vanmorgen terug en toen dacht ik bij mezelf, man man wat maak ik me toch druk om kleine dingen.

 

Maar goed, ik ben ondertussen de vierde week zonder alcohol voorbij en het is echt heel lang geleden dat ik zo lang alcoholloos ben geweest. En dat voelt echt goed. Het geeft me zoveel motivatie om door te gaan. Ondanks de ups en downs, de zuigende trek op sommige momenten. Ik drink morgen niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessy,

 

De vierde week alweer...compliment voor jou!

 

Nog opmerking over het schrijven: super dat je het doet en dat je je realiseert

dat je kleine dingen onnodig groot maakt. Maar probeer er geen oordeel over 

te hebben. Het zijn je gedachtes die met je aan de haal gaan. De truc is om een

manier te vinden om daar mee om te gaan.

 

Fijn hè dat je weer ruimte en energie gaat voelen om iets te ondernemen.

Letterlijk tijd overhouden door nuchter te zijn...dat herken ik wel...ook de angst die daar bij hoort:

'wat moet ik nou doen?' Hou het klein...kleine veranderingen zorgen ook al voor beweging.

 

Goed bezig Jesse!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jesse,

 

Ik kan me alleen maar aansluiten bij al die dingen die gezegd zijn. Het slechte slapen, de angst, ook ooit verveling, onrust....het klinkt mij bekend in de oren. Maar het gaat goed komen. Ik ben ook net bezig en het valt niet altijd mee. Het is soms niet alleen vechten tegen jezelf, maar ook je omgeving.

Iedere dag dat je nuchter opstaat, kun je heel trots op jezelf zijn. Dus Jesse, mijn gemeende complimenten naar jou. Je hebt het tot op heden al goed volgehouden.

En nu doorgaan.

Heel veel succes en sterkte.

 

Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank lieve mensen, ik zit op dit moment ook met een dikke glimlach te schrijven. Wat ben ik blij met die 4 weken. En wat heb er tegenop gezien toen ik begon.. En ik ben er nog lang niet hoor maar ik zie het waardevolle ervan in en dat wil ik niet kwijt. En ik wil zo niet overnieuw beginnen. En op momenten dat ik trek heb, houd ik mezelf dat voor. Dat rotgevoel van falen de volgende dag, de kater en weer overnieuw beginnen. Is die fles wijn (nee geen glas, want dat gaat niet lukken) dat waard? Nee, echt niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gevoel dat je kan en mag delen, als het goed gaat maar ook als het minder goed gaat. Belangrijk is dat he Monster. Hier herkennen mensen je strijd, in je dagelijkse omgeving veel minder of niet. Mijn man vindt helemaal niet dat ik een probleem heb. Je bent toch nooit meer dronken? Wat maakt die paar glaasjes wijn nu uit. Hij drinkt helemaal niet (gelukkig niet) en heeft ook nooit gedronken maar ziet er het gevaar van alcohol ook niet in. Hij kan het zich simpelweg niet voorstellen. Laat staan dat ik het met hem kan delen. Mijn dochter geniet van haar alcoholloze moeder, maar krijgt niets van mijn strijd mee, omdat ik dat niet wil. Ik wil niet dat ze zich hierover zorgen maakt.

 

Bedankt allemaal voor de lieve woorden en steun!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...