Spring naar bijdragen

mijn probleem

smid

Aanbevolen berichten

Eigenlijk ontken ik mezelf al jaren verslaafd te zijn aan alcohol. Reden van mijn dwaze denken:
Ik kan dagen zonder alcohol, maar dan... Een borrel drinken en het hek is van de dam.
Stoppen kan ik niet, dat eentje worden er 10...15, enfin, tot ik er moe van word.
Ergste is, en dat schud me nu beetje wakker, is dat ik nergens last van heb na een zuippartij.
Ik ga werken (al is het moeilijker om na te denken hoe ik eraan begin), geen hoofdpijn, geen last van de maag, kan eten. Enige is dat ik nadorst krijg, maar troost dan weer mezelf dat de lever nog goed werkt. Hoe dwaas kan een zuipschuit eigenlijk redeneren? Of ja, of toch een nadeel...black-outs zijn me niet vreemd. Misschien dat ik nog wel meer nadelen zal ontdekken wanneer ik zal gestopt zijn met zuipen. Ik zeg zuipen, want het is niet normaal dat je van cognac naar bier, wijn, wiskey, jenever enz...overstapt?Ik ben een thuisdrinker, niemand heeft weet van mijn teveel drinken, behalve mijn vrouw die er mij af en toe (verloren gezegd) op wijst dat ik teveel drink.
Ik schakel ook van een naar ander over, denkende: Vanalles een beetje dat het niet opvalt.
Ook erg is het dat als ik maar 7-8 consumpatie gedronken heb de omgeving het niet ziet of hoort.
Ik maak me nooit boos, en nooit in discussie als ik gedronken heb. Als ik teveel gedronken heb zwijg ik meestal wijselijk.
Enfin, ik heb dus besloten toch maar hulp in te roepen om er volledig komaf mee te maken. Zo kan het niet verder. Karakter heb ik genoeg, stoppen met roken bleek makkelijker. Dat is jaren geleden en dat kon ik zonder hulp. Alcohol blijkt toch iets speciaals.
Moeilijkste is nu natuurlijk dat de vrienden weten dat ik graag een borreltje lust en ze nu zal moeten zeggen: Dank je, geen zin vandaag. Of misschien beter er maar eerlijk voor uit te komen dat ik gestopt ben met drinken, dat het teveel was, zou misschien nog het beste zijn?
Hopelijk via deze weg, want naar een AA groep gaan zie ik niet zitten. Heb er trouwens niet zoveel de tijd voor over om de vergaderingen bij te wonen.
Toch een vraag. Is er onderscheid tussen iemand die niet zonder kan en iemand die niet kan stoppen?
Ik stel verslaafd zijn altijd voor als je nevenwerkingen hebt zolang je niet opnieuw gedronen hebt.
Dat als je dagen zonder drank kunt, en weinig of geen nevenwerkingen krijgt je minder of niet echt verslaafd zijt.
In elk geval, mijn eerste 10 uren zonder zitten erop, na deze namiddag eerst mijn roes te hebben moeten uitslapen.
Groetjes en ik zal dagelijks (laat) wel eens langs komen hier.

De smid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen en dank je Dar voor je snelle reactie.
Ik vertrek straks naar mijn smederij gewapend met een fles spuitwater.
Groot probleem om te stoppen heb ik niet, maar meestal na een paar dagen probeer ik dan toch een pintje te drinken met het idee: Eentje!
Met in het achterhoofd wetendende dat dit een ilussie is.
Maar bon, ik heb gezegd en ik zal het doen.
Ik zal wel regelmatig hier op forum verschijnen. Het is allemaal nog beetje zoeken hoe het hier in zijn werk gaat, maar we vinden het wel.

Groetjes en tot wederhoren.

De smid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Smid!

Goed dat je inziet dat je niet gezond met je alcoholgebruik omgaat en je bent niet de enige zoals je hier op het forum wel kunt zien...Maar door elkaar te helpen en te steunen waar kan lukt het vele toch om te minderen of te stoppen. Hopelijk helpt het jou ook! :)

Veel succes en werk ze nog vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smid en welkom hier,

Na vele jaren denken dat ik een 'sociale drinker' kon zijn heb ik voor mezelf besloten te stoppen.
Om dit te kunnen doen moet je echt in het Hier en Nu willen leven. Als je elke dag kunt zeggen:
"Vandaag drink ik niet", dan is dat te overzien en immers morgen en overmorgen worden ook weer 'vandaag'.

Lees en praat mee op de verschillende draadjes. Kijk ook eens bij de meer wetenschappelijke items.
Daar kun je ook veel van leren. Maar blijf voor jezelf ook kritisch en durf hier ook vragen over te stellen.

Tip: de volgende artikelen vind ik inspirerend en zijn zeker een eye-opener:

- TIQ's op herhaling; en
- De vijf cirkels van Van Dijk.

Ik zal ze voor je naar boven halen bij de thema's en tips en adviezen.
Kijk ook hoe je de sterke trek kunt overwinnen, want de trek gaat na zo'n 15 minuten weer weg.
Dan heb je niet toegegeven aan de trek en je voelt je daarna sterk, je blijft nuchter en kunt 's nachts weer lekker slapen
(zonder nadorst...).

Een groet vanuit een (nu weer) schone Amsterdam,
Joris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Smid, je zou een kopietje kunnen zijn van mezelf. Je klinkt ook "Belgisch", of heb ik dat fout ? Afin, speelt geen rol. Ik wel en met mij vele anderen hier, samen met onze prachtige noorderburen. Ben nog niet zo heel lang op dit forum beland door hetzelfde te doen als jij en ik kan je verzekeren dat dit de beste move was van de laatste 10 jaar. Ik heb heel van opgestoken uit het thema en adviezen gedeelte. Alles afgedrukt en op mijn gemakses gelezen, het loont de moeite. ook warmte, vriendschap en begrip zullen je ten deel vallen, zonder veroordelingen. Ik ben (nog) niet echt gestopt, maar heb hier een ongelooflijke rem gevonden. Laat je af en toe eens horen op het dagdraadje, zeker als je eens de behoefte hebt of plannen hebt om te gaan drinken. Je zult verschieten.
Welkom hier Smid, je hebt de juiste weg gevonden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank allemaal voor de steun.
Mijn eerste dag zonder alcohol is slecht begonnen. Ik ben meer ziek dan gezond. Wat anders meteen een reden zou zijn om een goeie borrel te drinken houd ik het nu om een Daflaganneke.
Inderdaad Wilrijk, ik ben een Vlaming, een West-Vlaming. Dat je het kunt horen wist ik, maar niet dat je het kunt aflezen, dat is ook nieuw voor mij ;o)
Intussen heb ik zo al een beetje rondgelezen hier, ik schrik er wel beetje van dat er zoveel vrouwen tussen zitten.

Groetjes allemaal en nogmaals dank voor de reacties.

De Smid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smid,
schrik je van vrouwen?... of van het feit dat er onder vrouwen zoveel gedronken werd/wordt?

Op de 1e plaats denk ik dat vrouwen (behalve dat er onder vrouwen al jaaaaren teveel gedronken wordt en dit ook een welvaartsprobleem is m.i.) gemakkelijker de pen ter hand nemen en zich graag en makkelijk uiten. Hoewel, daar zijn ook wel uitzonderingen.

Welkom hier in elk geval.

Ziek worden na het stoppen.... ja. Het valt mij ook tegen.... het lonende komt echt op de wat langere termijn. Maar ook dan zijn er weer andere zaken die je onder ogen moet komen.

Ik hoop voor je dat je doorzet!
Ga voor je gezondheid! Weet niet hoe oud je bent, maar het drinken wordt zwaarder met het ouder worden...

Suc6!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Cathy 56,

Nee hoor ik heb geen schrik van vrouwen, heb trouwens heel veel vriendinnen.
Maar ik kijk er van op dat zoveel vrouwen drankproblemen hebben zo te zien.
Mijn leeftijd...Zelfde als van jou als die 56 jou leeftijd is. Kan natuurlijk ook je geboortejaar
zijn, maar dan nog is het er niet ver naast.
Mijn eerste 30u zitten er bijna op zie.
Maar op maandag dronk ik niet. We gaan namelijk (mijn vrouw en ik) op maandagavond naar Engelse les.
Zo wijs was ik nog om niet de klas te laten dampen naar alcoholstank. Want dat is echt wel stinken als je zelf niet gedronken hebt. Maar bij het thuiskomen na de lessen liep het ook al eens uit de hand.
Wachten tot vrouwtje gaan slapen is, zogezegd nog tv kijken, en dan rap naar de barkast... Erg hé?

groetjes,
De Smid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu vanavond dus niet he Smid,
naar die kast bedoel ik.
En misschien is iedereen te beleefd,
maar dat stinken naar de alcohol gebeurt
ook op niet alco-dagen hoor, dat komt je porien nog dagenlang uit.
Ik heb hier de ADB training online gedaan en ben daar nog elke dag
dankbaar voor. Je vraagt of er onderscheid is tussen niet zonder kunnen
of niet kunnen stoppen. vast wel, maar beiden zijn alcoholist dus dat is de overeenkomst.
Ik ken iemand die maanden droog kon staan, maar steeds weer 14 dagen laveloos was.
En ook periodes had van 14 dagen op en 14 af. Het kostte hem zijn baan/vrouw en gezondheid,
en zelf vond hij dat er geen probleem was, behalve dan met de anderen die dat niet aan konden zien.
Hoe we ons voor de gek kunnen houden om maar het moment uit te stellen om die knop definitief om te zetten. Of als ik het milder zeg: hoeveel tijd we toch nodig hebben om voor leven te kiezen i.p.v.
overleven. Want met dat extreme drinken, zijn we echt ergens voor op de vlucht. En dat gaan we tegenkomen als we stoppen. Zeker de thuisdrinkers. Met party-drinkers is het misschien iets anders dat weet ik niet, want ik was ook een thuisdrinker.
Dus wees reeel, dat het niet alleen bergopwaarts gaat, het blijft ook moeilijk soms, maar nuchter kunnen we moeilijkheden beter aan dan met een kater/roes/ halve day aftergevoel.
succes ermee en ik heb je al op de draad gezien, dus zal je daar vaker zien hoop ik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jane4,
Dank voor je reactie.
We zijn net thuis van de Engelse les, nu pas besef ik dat ik veel meer verslaafd ben dan gedacht.
De zin om de barkast open te trekken kriebelde al van voor we thuis waren.
Anders stond ik er niet bij stil. We komen thuis en gewoon: Ik ga mij een cognacje uitgieten...Cognac bedoel ik, want wat zijn wij met een cognacje?
Maar ik weet niet wat deze site met een mens doet, ik ben nooit zo zeker geweest om te stoppen als nu.
Precies of dat ik anders een belofte zou breken. Deze belofte heb ik zo al 100-den keer gedaan tegen mijn vrouw en ze toch gebroken. Nu is dat precies anders.
Ze bracht deze voormiddag een fles cognac mee en zei: Kijk ik heb nog maar eens een fles meegebracht. Ik heb gezegd: Ze zal lang meegaan. Ze geloofd er geen bal meer van natuurlijk.
Ze denkt waarschijnlijk dat ik minder zal drinken, ze weet niet eens hoe erg het gesteld is mijn engel.
Soms stopte ik aan de winkel en kocht mij dan zo een verpakking blikjes bier. Dat ziet een medemens niet. Zelfs al een paar keer gebeurd met cognac ook...voor af en toe... Ach iedereen kent die verhaaltjes hier wel denk ik.
Ik zie dat jij gestopt bent op 4 augustus 2009. Proficiat daarvoor!
Straks komen de feestje eraan, ik ben vast van plan fruitsap te drinken ipv schuimwijn of zo.
Straks is het 48u (morgenmiddag) Ik kan de tijd niet meer herrinneren dat ik 48u niks had gedronken.
Maar er is beterschap in zicht. We houden ze hier allemaal op de hoogte.
Goed idee om het te onthouden zo die datum erbij. Ga dat ook doen zie.

Groetjes en tot wederhoren.

De Smid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Smid

Ook ik wens je welkom hier. :present:

Heel herkenbaar:

quote:

De zin om de barkast open te trekken kriebelde al van voor we thuis waren.

Dat is een van de dingen die me opvielen toen ik stopte: dat ik zoveel bezig was met: ik heb zin in....., heb ik nog genoeg bier/wijn in huis........, wanneer kan ik weer..... etc.

Ik ben nu bijna 2 maanden zonder alcohol. Ik had het niet gedacht toen ik begon, maar ik blijk het ook te kunnen (tot nu toe in ieder geval).

Wat mij erg hielp was de uitspraak: "ik laat de eerste staan"
Want bij mij was het ook: goede voornemens, die na de eerste als sneeuw voor de zon verdwenen.
Maar als ik die eerste niet neem......... :)

Ik wens je succes, we spreken elkaar vast nog wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grapje Smid
dat je dat voorbeeld van cognacje noemt
ik heb het al eerder geschreven dat we als we
iets doen dat niet goed voor ons is dan het verkleinwoord gebruiken.
pintje pakken, wijntje, biertje, sigaretje, taartje, koekje, snoepje enz enz.
ooit melkje gezien? schokolademelkje?
sapje en watertje weer wel, eerlijk blijven, maar je snapt wat ik bedoel he, met een verkleinwoordje
geef je jezelf toestemming maar meteen in meervoud te denken en zo blijf je bezig.

Ja die stopdatum helpt mij ook,
van uren, dagen, weken, maanden naar een jaar
en dan hoop ik hem weg te kunnen halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cathy,

Ja ik ben ook heel zelfzeker.
Ooit ben ik gestopt met roken, nu zo'n 20-jaar geleden. Aanvankelijk ook met vallen en opstaan
Een paar jaar terug had ik hier gezworen een marthon te lopen binnen het jaar terwijl ik nog nooit een stap gelopen had, het lukte mij.
Nu moet dat drinken ook maar uit mijn leven gebannen worden. Enfin, van alcohol bedoel ik ;o)
Weet je, het doet goed er te kunnen over praten. Dat is al de helft van de verlossing.

Groetjes,

De Smid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi,

wat herkenbaar!
ik mankeerde ook niets als ik had gedronken
werd maar lastig dronken, meestal had ik ook wel een jointje nodig om uberhaupt enig effect te creeeren
kon ook dagen zonder, totaly no problem.
dus, ach het viel allemaal wel mee
ik realiseerde me niet dat mijn lichaam jarenlang op alcohol geleefd heeft, 24 uur lang dronken, zo hoog alcoholpercentrage dat het een paar dagen duurde voordat mijn lichaam weer iets nodig had

tot een bepaald punt
dan houdt alles op
je knippert twee keer met je ogen en alles is verandert
niets meer makkelijk en vanzelfssprekend

dat is een typisch gevalletje van late leerling
gaat pas leren zwemmen, als ze bijna verdronken zijn

gelukkig is het bij jou nog niet zover
het is wel ernstig genoeg om jezelf er mee bezig te houden
en dat is de eerste stap
bewustwoording

sterkte de komende tijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad ging het zo. Ben al blij dat mijn jarenlang zo drankgebruik me niet echt helemaal beet genomen heeft!
Ik weet dat er veel ergere gevallen zijn. Ik ben zeker 30 jaar zo bezig geweest.
Ooit op een boom ons eerste autootje om zeep geholpen.
Och kan zo toeren vertellen. En er zijn ook dingen die ik nooit zal durven vertellen.
En toch blijven drinken, een maand niet, maanden wel...
Nu ben ik zeker, ik ga er niet meer aan toegeven. Ik weet na één....en er volgen er nog 10-15.
Ben halverwege de 50 en ik vind het meer dan tijd.
Ook ben ik mijn vrouwtje heel dankbaar dat ze al die jaren doorstaan heeft.
Vandaag hebben we mensen gehad die kwamen eten. Dus eerst een aperitiefje (zelf dronk ik een fruitsapje) een ander vroeg een porto. Mijn vrouw naar de barkast om porto, komt terug...
Heb jij die porto allemaal opgedronken? Neen dus. Wel verleden week zaterdag. Het kon niet op:
3 blikjes bier, 2 wiskeys, 1,5 fles porto dus, en nog een en ander. Allemaal in 2u
2u geslapen en ik was weer fit. Niet normaal.
Gans week ziek geweest, nu voel ik me al veel beter. Denk dat de alcohol al heel diep in mijn lijf zat en daardoor reactie kreeg.
Nee, nooit meer is stoer gezegd, maar ik ben zo zeker van mijn stuk. Komt waarschijnlijk door het ontdekken van deze site. Ik was dus wel bewust aan het zoeken naar hulp.
Groetjes, en dank voor je reactie.
Norbert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...