Spring naar bijdragen

Even voorstellen, ik ben nieuw


Anika

Aanbevolen berichten

Deze stap nemen vind ik heel, heel moeilijk. Maar omdat ik hier steun van ervaringsdeskundigen hoop te vinden, heb ik me aangemeld voor dit forum. Ik ben een vrouw van 60 jaar, getrouwd en oma van 3 kleinkinderen. Door de jaren heen heb ik aardig wat gedronken. Tot voor kort was het een fles wijn per dag, zeer regelmatig was het 1 ½ fles. Hoe ik al die jaren nog zo goed heb kunnen functioneren, is me soms een raadsel. Wel heb ik me nogal eens moeten ziekmelden voor mijn werk omdat het de vorige avond teveel was. Sinds vorig najaar ben ik gaan minderen omdat ik me zo ellendig begon te voelen, vooral het slapen was en is, een ramp. Tot die tijd kon ik de alcohol altijd redelijk "wegslapen", maar dat ging niet meer. Dus veel drinken én slecht / weinig slapen. Het resultaat was: zenuwen als een soort spinrag (ik ben van nature een beetje een stresskip), een afschuwelijk gevoel van druk op de borst, bergen angst en schuldgevoel als ik 's nachts wakker werd of niet kon slapen. Ik heb me wel duizend keer afgevraagd, waarom ik doorga met het drinken terwijl ik er daardoor zo aan toe ben. Iets doen, terwijl je weet dat het heel slecht voor je is. Tien jaar geleden ben ik gestopt met roken, dat was een koud kunstje in vergelijking met het stoppen of matigen van alcohol. Ik ben een aantal keren gestopt, maar dan kwam elke keer het moment: het gaat goed, zie je wel, ik kan zonder drank. En dus nam ik bij eerste de beste gelegenheid een glas wijn. In een mum van tijd zat ik dan op mijn oude niveau. In februari escaleerde het, ik had drie nachten zo goed als niet geslapen, stond op het punt om in te storten. Met lood in mijn schoenen ben ik naar mijn huisarts gegaan en heb Tranxene gekregen. Dat heb ik maar 4 dagen gebruikt, ik voelde me net een zombie. Ik had erg last van ontwenningsverschijnselen, vooral m.b.t. het slapen en de zenuwen. Had een vermogen uitgegeven aan allerlei homeopathische en alternatieve middeltjes uitgegeven om rustiger te worden en beter te slapen. Nadat ik 5 weken niets had gedronken en me eindelijk iets beter begon te voelen, vond ik dat ik na een dag hard werken een glas had "verdiend". Het ging immers toch beter? We zijn nu 7 weken verder en ik ben terug naar af. Na een beroerde nacht vandaag dus weer de eerste dag zonder wijn. Het kost me geen moeite omdat ik me zo beroerd voel. De druk op de borst is weer in volle hevigheid terug en ik ben heel bang voor de komende nacht.

Ik hoop tips van iemand te krijgen om rustiger te worden en dus beter te slapen. En daarnaast vooral wat te doen om niet na een tijdje niets te hebben gedronken, weer in de valkuil te vallen van: het gaat weer beter, dus ik kan met mate weer wat drinken.

Hopelijk is mijn verhaal niet al te warrig, voor mij was het in elk geval fijn om hier mijn hart uit te storten. Van mijn omgeving weet alleen mijn man hoe het echt is met mijn drankgebruik.

Ik hoop van jullie te horen, alvast bedankt.

Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Anika en welkom....
Stoppen met drinken brengt meestal ontwenningsverschijnselen met zich mee...
Dat is een periode waar je door moet...het is nu niet dan toch later....
Slecht slapen is een logisch gevolg...maar dat komt wel weer....eerst maar stoppen met drinken, das veel belangrijker....
slapen doe je op den duur vanzelf wel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en om verder te gaan....dat verderfelijk 1e glas....
Even gestopt met drinken...komt het gevoel weer de kop opsteken dat eentje geen kwaad kan...
en dan is het weer van de dam....dat is net het verraderlijke aan de drank...
Zelf weet ik dat ik niet meer normaal kan drinken, dus pak ik die 1e ook niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Anika, welkom hier
en ja wij zijn de ervaringsdeskundigen
die weten hoe moeilijk het is om te erkennen
dat je dus niet sociaal kunt drinken na zoveel pogingen te hebben zien mislukken.
Op deze site kun je de ADB-behandeling volgen, die heb ik ook gedaan en met
goed resultaat. velen hier trouwens. De meesten zijn gestopt, een paar kunnen
volgens plan drinken onder de norm en sommigen worstelen nog.
Ons motto is meestal: vandaag drink ik de eerste niet.
En na verloop van tijd kan dat worden; gelukkig hoef ik vandaag niet te drinken,
dan wordt het meer een keus, want dan is je slaap verbeterd, de druk op de borst vermindert,
(ik heb na 9 maanden nog héél af en toe last) en de voordelen zijn dan zo veel groter.
Wat belangrijk kan zijn is een plan maken en alvast je beloning te bedenken voor na een week,
maand enz. Ik doe dat elke 2 weken met een saunadagje. Gezond, helpt me te ontstressen en het
ontgift. Anderen kopen een sieraad, bloemetje, lekker luchtje, net wat bij je pas. maar geen beloning in drank, dat ontaardt toch in een straf en faalgevoel en dat verdien je niet.
En als je het moeilijk hebt, naar de ditjes&datjes dagdraad van de datum komen en laten weten
dat je even steun nodig hebt. De trek gaat meestal sneller voorbij dan je denkt, als je je serieus genomen voelt. Bij tips en thema's staan ook allerlei dingen, ga maar eens neuzen. Er zijn er je zovelen voorgegaan, die kunnen je alsnog tot steun zijn.
Ik hoop dat je je snel thuisvoelt hier en wens je veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika,

wat een bekend verhaal is dit. Zelf ben ik 57 bijna. Je lijf trekt het op den duur niet meer hè... maar ook het koppie gaat vreemde dingen doen... geheugenproblemen etc.
Ik ben een minderaar op het forum. Eentje die ook wel eens denkt: stoppen zou beter zijn, maar het gaat nu al een tijdje prima. Voor de meesten geldt echter (en miss op termijn voor mij ook) dat stoppen het meeste rust geeft.
Door heel veel te lezen hier heb ik erg veel geleerd en dat doe ik nog steeds.
Ik wil je daarom welkom heten en veel sterkte met de 1e periode, want die is het lastigste.
Enne... ik heb de adb behandeling ook gedaan: heel goed!!

suc6!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja, ik had ook een behoorlijk slaapprobleem.
Juist minder of niet drinken maakte na enkele dagen dat ik beter ging slapen.
Nu is dat niet voor ieder hetzelfde..... maar je weet maar nooit.
Bij mij zat het ook tussen de oren hoor. Ik was gewoon bang dat ik niet slapen zou zonder
alcohol. Daar is niets van waar gebleken!
En weet je: die nare pijn op je borst... dat rotgevoel/schuldgevoel van weer teveel gedronken te hebben .... als dat weg is, geloof me... dat slaapt veel rustiger!
Ik gun dat jou en elk ander ook!!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika,

Ik herken veel in je verhaal, bij mij is het ook het eerste glas, en dan niet meer kunnen stoppen.
Vorig jaar al een poging gedaan om te minderen dat werkt dus niet bij mij.
Dus nu ga ik STOPPEN.
Het lijkt me heerlijk om zonder katers en schuldgevoel door het leven te gaan.
of bv dat als er savonds om 21.00 opgebeld word, dat ik hem dan niet over laat gaan, maar gewoon gezellig kan kletsen.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anika, sterke meid, het welbekende verhaal is ook bij jouw van toepassing. Dit forum heeft voor mij al heel veel gedaan, ondanks ook ik (nog) niet ben gestopt. Heel zwaar gemindert met een klein achterpoortje in de hoop op gecontroleerd kunnen drinken. Lees de verhalen van iedereen hier, sta versteld van de gelijkenissen en trek je op aan hetgeen hier wordt gepresteerd. Lees op uw gemak in thema's en adviezen vooral het gedeelte van "TIQ's" en "de ringen van Van Dijk". Ik heb er heel veel van opgestoken, want om je probleem te kunnen bestrijden, moet je eerst je probleem kunnen begrijpen.
Welkom op dit forum Anika, en laat je maar eens zien op het dagdraadje bij ditjes en datjes :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika!

Allereerst mijn complimenten met je genomen besluit. Je schrijft een goed en eerlijk verhaal, dit is het begin van een flinke verandering.

Ik dronk net als jij, dezelfde hoeveelheid. Zelf ben ik 45 jaar en ik heb echt heeeel erg veel gedronken. En ook al vanaf mijn 16e jaar. Naarmate ik ouder werd ging ik ook meer en meer drinken.

Eind vorig jaar ben ik de ADB behandeling begonnen (misschien ook iets voor jou?) en met goed gevolg. Zelf ben ik een minderaar en drink nu al bijna 5 maanden uiterlijk 9 glazen per week. Het slapen in het begin was een hel! :clock: Soms duurde het wel 3 uur voor ik de slaap vatte. Dit liet ik echter maar gewoon toe en na drie weken begon ik sneller in slaap te komen.

Uiteindelijk ging het beter en beter. Bovendien is de slaap die ik nu krijg, 10 keer beter dan de slaap die ik kreeg toen ik nog zo veel dronk.

Ik wens je heel veel succes Anika en ik heb nog een leuk meevallertje voor je: Door het weinige drinken viel ik ook nog eens 10 kilo af en ga er steeds beter uitzien. Ik heb ook geen last van duizelingen meer. Probeer veel te gaan wandelen en je zal zien dat je steeds beter gaat slapen! :present:


Succes Meis!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika,

Ook van mij een warm welkom hier. Ik sluit me aan bij alle goede adviezen hierboven en aardige
aanmoedigingen. Ik zou zeggen, geef jezelf al een cadeau deze week vanwege dit besluit om er iets
aan te gaan doen! Je kleinkinderen zullen straks een gezonde en stralende oma zien.

Warme lentegroet,
Joris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niwi, Jane4, Cathy56, Syl, Wilrijk, Bakkom, Ekstertje, Joris en Dar: Allemaal bedankt voor jullie bemoedigende woorden, het heeft me goed gedaan. Vandaag dag 2 zonder alcohol, maandag en dinsdag was een ramp, vandaag ging iets beter. Ook het slapen gaat redelijk, weliswaar met behulp van Tranxene, maar goed, dat moet maar even. Ik moet nog even de weg zien te vinden op dit forum, wel heb ik al gezien dat er interessante dingen staan, zoals de cirkels van Dijk. Maar wat ik eigenlijk belangrijker vind, is dat ik mijn verhaal heb opgeschreven en dat jullie begrijpen waar ik het over heb.

Wijn staat voor mij nog steeds voor o.a. voor beloning. Jane4, ik moet inderdaad naar andere vormen gaan zoeken. Toen ik een poos geleden 5 weken niets had gedronken, had ik me na 2 weken op een lekker geurtje getrakteerd. Maar soms heb ik behoefte aan beloning nu en niet over een week of zoiets. Dan lijk ik wel een klein, verwend kind.

En Cathy, je slaat de spijker op de kop: mijn lijf trekt het inderdaad blijkbaar op een gegeven moment niet meer en fluit me dan op een keiharde manier terug.

Syl, de twijfel: ben ik wel of niet nuchter genoeg om de telefoon op te nemen, dat klinkt me zooo bekend in de oren!

Wilrijk, je schrijft dat het goed is om de problemen eerst te begrijpen om ze vervolgens goed te kunnen bestrijden. Ik vraag me af of ik ooit zal begrijpen dat ik met mijn drankgebruik bewust en uit eigen beweging, niemand dwingt me, zo destructief bezig ben met mijn lichaam. Maar waarschijnlijk moet ik meer leren om dat te kunnen begrijpen.

Bakkom, het geeft me moed, dat voor jou het slapen ook een hel was en dat het toch goed gekomen is.

Joris, je hebt het over een cadeau. Ik ben inderdaad van plan om iets leuks te kopen voor onze vakantie over 10 dagen. Alleen, als ik daaraan denk, krijg ik het benauwd. Ik heb in de vakantie altijd aardig wat wijn weggewerkt en heb geen idee hoe het nu zal gaan. Mijn plan is om niets te drinken, hopelijk lukt het.

Ik wil ook met ditjes & datjes meedoen, maar hoe werkt dat precies? Zit daar een bepaald systeem in of kan ik gewoon "inspringen"? Ik zag dat er soms lange discussies gaande zijn. Maar eerst maar kijken of het me lukt om dit bericht geplaatst te krijgen. Ik ben niet zo PC wonder...

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en voor straks: slaap lekker.

Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika,
het was een drukte vandaag en das best lastig voor een nieuw forumlid (frummer),
maar gewoon proberen en als niemand reageert en het is dringend, met hoofdletters typen,
dat werkt altijd. maar het lijkt op schreeuwen, dus doen we dat niet vaak.
Ik heb net mijn eerste vakantie zonder alco gehad, erg spannend want was aal-inclusive gewend al
10 jaar en dat durfde ik nu dus echt niet aan.
2 keer even trek gehad, toen ik wat aangeboden kreeg, en dat was aan het begin. Toen was ik erdoor en
ik ben zo blij dat ik het gedurfd heb, want viel reuze mee.
Ik heb wel hier op het forum een maatje gevraagd en sluit dan een soort van pact af, ik moet pb-en
(persoonlijk bericht) sturen vóór ik zelfs maar denk te gaan drinken. Ik heb een extra stok achter de deur nodig soms, maar het werkt wel. Soms kan ik gemakkelijker voor een ander iets laten dan voor mezelf. niet helemaal zoals het moet misschien, maar ach wat is moeten, ik neem in elk geval verantwoordelijkheid, want ik wil uiteindelijk niet meer drinken.
Misschien ook een idee voor jou?
Gewoon een vraag of er een nieuweling is voor je, of een die al wat langer er is, kan ook natuurlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane4,

Ja, daar heb ik ook zelf aan zitten denken. Ik heb gewoon een stok achter de deur nodig. Gisteren om een uur of 5 was het behoorlijk zweten, maar ik heb niets genomen. Vannacht weer beroerd geslapen en dan word ik weer met de neus op de feiten gedrukt. Vrijdag word er regelmatig als afsluiting op m'n werk een borrel gedronken. Om het vandaag te ontlopen, heb ik een smoes verzonnen en ben ik eerder naar huis gegaan. Hoe dan ook, het is vandaag dag 5 zonder alcohol. Maar vanzelf gaat het niet, vandaar die stok achter de deur. Maar hoe vind zo iemand? Kan ik ergens een oproep plaatsen, gaat dat via ditjes en datjes?

Groetjes,
Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emmaroos,

Ook jij bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik even naar ditjes en datjes gekeken, maar vond het moeilijk om er midden in te vallen. Het maakte op mij een beetje de indruk dat er een groep mensen, die elkaar goed kennen aan het praten waren en op elkaar reageerden. Ik vond het moeilijk om daar zomaar tussen te komen, ik had het even moeilijk maar zo erg was mijn nood ook weer niet. Misschien moet ik eerst maar zo'n dagdraadje één keer helemaal volgen om te snappen hoe het precies werkt.
Groetjes,

Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anika, er zitten ook nieuwe mensen tussen hoor,
maar het went zo snel en je hoeft echt niet ieders
belevenissen te onthouden. het is meer elkaar serieus nemen en ondersteunen
en als er eens geen zware dingen zijn dan meebabbelen voor de gezelligheid of voor de afleiding van de trek, want dat is eigenlijk altijd wel gaande.
Goed dat je de vrijdag overleefd hebt, en in het begin de bekende verleidingen uit de weg gaan is heel verstandig. Later ga je vanzelf prioriteiten stellen wie je, wanneer, in vertrouwen neemt of iets meer verteld en meestal krijg je dan alleen positieve reacties want er zijn er zo veel die te veel drinken, juist op die na werk borrels op een lege maag, ik kan me die nog goed herinneren.
Een pactmaatje, ja je kunt idd een oproepje doen, dan deden er meer, en je kan ook kijken wie je aanspreekt als je de draad eens helemaal leest en die per pb benaderen. of beiden.
We hebben wel eens een vakantie-pact, of met de feestdagen, toen waren er zoveel die die extra stok wilden, toen heeft Woman er een arreslee van gemaakt, geweldig was dat. Sommigen wilden daar niet meer uit, en die rijden nog rond, maar nu op wielen en in de zomerslee.
Gaat lukken meis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anika, wat een ferme stap heb je daar gezet. Ik ben zelf nog maar een kleine maand hier, maar de hulp en warmte die je hier krijgt is bovenaards. Lees ook even thema's en adviezen, en we zullen je hopelijk snel zien in onze dagdraad. Proficiat en een zeer warm welkom ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika,

Heel erg welkom bij ons. En heel veel succes gewenst. Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande verhalen. Ikzelf ben ongeveer een maand op het forum en heel aktief bezig met de internetbehandeling en het lezen van boeken over alcohol en de werking daarvan. Net het boek uitgelezen van Allen Car. Supergoed boek. Ik heb eerst geminderd met drank maar dat werkt niet voor mij en heb nu mijn eerste alcoholvrije week erop zitten. Ik voel me goed alleen nu last van duizelingen. Hoort erbij denk ik. Verder vind ik mijn dagen nu best lang duren. 's-Avonds ben ik nu vaak ook nog met dingen bezig. Toen ik nog vol dronk lag ik tegen die tijd (en vooral in het weekend) meestal al te slapen op de bank of in bed.
Nu ben ik bijvoorbeeld donderdagavond lekker met mijn dochter van 16 gaan shoppen. Lekker een smoothy gedronken daar. Dit is iets wat ik voor deze tijd nooit had gedaan. Dan was ik thuis omdat ik moest drinken.
Ik begrijp nu ook wat ze bedoelen met je VRIJ voelen.

Liefs Sien:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Wilrijk,

Bedankt voor je bericht, het was voor mij inderdaad een hele stap. Erkenning van je eigen onmacht. En dat terwijl ik doorgaans mijn zaakjes goed in de hand heb. Maar ik ben blij dat ik me hier heb aangemeld, tot nu toe voelt het goed. Je schrijft dat je nu een maand op het forum bent, ben je helemaal gestopt of drink je nog? En doe je het op eigen kracht of volg je ook de behandeling bij AdB?

Hartelijke groet,

Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sienna,

Bedankt voor je welkom. Ik ben nu de 6e dag zonder alcohol, voel me ook nog niet bepaald fit. Je schrijft over duizelingen, dat zal ongetwijfeld ook met de ontwenning te maken, het is immers een hele verandering voor je lijf. Het is frapant wat je schrijft over Allen Car. Ik ben dankzij zijn boek zelfs twee keer gestopt met roken (laatste keer was 10 jaar geleden), maar zijn boek over alcohol sprak me niet zo aan. Maar misschien dat ik daar toen nog niet voor open stond. En leuk wat je donderdag gedaan hebt gedaan met je dochter. Ik was tussen 5 en 6 ook altijd thuis, dan was het tijd voor een glas wijn, het eerste van de vele die volgden. Fijn dat je nu om deze tijd een gevoel van vrijheid hebt, zover ben ik nog niet, het gaat nog niet vanzelf.

Hartelijke groet,

Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anika:

Vandaag hopelijk je 8ste dag alcoholvrij:) Ik had het zelf vooral de eerste paar weken (ongeveer 3) moeilijk. Daarna werd het steeds gemakkelijker. Heb nu steeds minder trekmomenten en slaap weer prima. Hou me voor ogen dat de trekmomenten wel zullen blijven, maar hoop ermee om te kunnen blijven gaan zoals nu. Hoop dat je snel door die eerste moelijke periode heen bent. Het is echt even doorbijten, maar het levert je veel rust en helderheid op!

Ga zo door! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...