Spring naar bijdragen

Terug van weggeweest


meedoen

Aanbevolen berichten

Hallo mede forummers, ik wil mij graag even voorstellen.

Ik ben een man van 58 jaar en zeven jaar geleden ook al regelmatig actief geweest op dit forum, nadat ik de onlinebehandeling had gevolgd. Die behandeling ging mij (dacht ik) gemakkelijk af en was ervan overtuigd dat ik mijn doel (matig en sociaal drinken) met gemak aankon. Alcohol speelt eigenlijk al sinds mijn 20e jaar een rol in mijn leven. Perioden met (teveel) drinken wisselde ik altijd af met perioden van geheelonthouding, soms weken, soms maanden en een paar uitzonderingen van een jaar. Elke keer als ik weer begon dacht ik mijn alcoholgebruik de baas te kunnen zijn, toch resulteerde elke “herstart” in meer drinken dan de vorige periode. Toen ik 7 jaar geleden op het forum veel schrijnende gevallen las, kwam ik zogenaamd tot de conclusie dat het met mij eigenlijk wel meeviel. Hoe zeer kun je jezelf voor de gek houden!

Een paar jaar later ben ik door prive omstandigheden (ik ben nog wel > 30 jaar gelukkig getrouwd) in de psychiatrische hulp terecht gekomen waarbij ik ook medicatie (antidepressiva)  kreeg voorgeschreven. Omdat ik nogal hinder ondervond van de bijwerkingen van de medicatie, stelde de psychiater een ander middel voor. Voorwaarde voor dit medicijn was wel dat mijn lever goed functioneerde, anders mocht ik het niet gebruiken. Ik heb het toen uitgesteld en na drie maanden geen alcohol te hebben geconsumeerd met angst en beven een leverfunctietest laten uitvoeren via de huisarts. Tot mijn grote verbazing bleken mijn leverwaarden uitstekend in orde te zijn, de arts zei “als bij een 18-jarige” (wat tegenwoordig ook al niet zoveel meer zegt trouwens). De psychiater vertelde mij dat ik in de toekomst nooit meer een levertest hoefde te laten doen. Na deze test ben ik weer begonnen met wijn drinken. De medicatie heb ik (gelukkig) niet hoeven te gebruiken. Inmiddels zit ik als ik drink op gemiddeld 1 liter wijn per dag ( 1 ½ fles) en ik vind dat veel te veel. Dat is 10 glazen per dag dus 70 per week. Af en toe drink ik een paar dagen niet. Mijn echtgenote (een niet-drinker) vind dat ik geen alcoholprobleem heb. Ik heb het er regelmatig over en ben er open in. Samen met de leverfunctietest en de uitspraken van de arts maakt dat het er niet makkelijker op om in te zien dat ik teveel drink.

Mijn wens om de rest van mijn leven een sociale drinker te worden heb ik nu eigenlijk wel laten varen, ik heb nu kans genoeg gehad en bewezen dat mij dit niet lukt. Daarom zoek ik opnieuw mijn steun bij dit forum en hoop die te kunnen vinden maar ook om mijn ervaringen te delen, wie weet heeft iemand er nog iets aan. Sta nu 4 dagen droog, en het gaat prima. Lekker slapen en een fit gevoel ’s morgens. Geen ontwenningsverschijnselen. Wel heb ik nog onlangs mijn wijnvoorraad aangevuld met 30 flessen kwaliteitswijn. Ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen,eerst maar eens gewoon laten liggen. Groeten van mij (meedoen) en iedereen veel succes!

bewerkt door meedoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie warme welkom en mooie woorden tot zover. Lady Jane heeft het wel bij het juiste eind, het voorraadje is nog wel belangrijk voor mij. Niet met de intentie om het alsnog op te dinken, maar meer om problemen (woorden) thuis te voorkomen. Beetje ingewikkeld, maar ik leg het nog wel eens uit. Nog een vraagje: wat is dagpact? wat ik er zelf uit analyseer is het een afspraak tussen een aantal forummers om die dag niet te drinken. De lijst zie ik ook groeien in de dagdraad, dus steeds meer forummers sluiten zich bij die dag aan. Heb ik dat juist?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil nog iets kwijt over een voorraadje wijn die ik heb aangeschaft, kort voordat ik besloot om de 1e dag niet te drinken. (Inmiddels zijn het er 7).

Die voorraad heb ik gekocht om de twee wijnrekken te vullen, die zg decoratief staan in de kamer. (mijn ega vind de lege rekken geen gezicht.) Ik heb al eens geopperd om ze te vullen met leggen wijnflessen en die te vullen met water.

Ik heb de voorraad aangeschaft als zg wijnkenner (jaja, na 2 glazen interessant te hebben gedaan, gaat de rest er in als limonade).

Mijn verstand zegt dat ik die 30 flessen zo snel mogelijk de deur uit moet zien te werken, maar dat is mij nu (na 7 dagen) nog te definitief. Het is voor mij ongeveer hetzelfde als zeggen " ik ga nooit meer drinken". Ik bekijk zoals de meesten per dag de stand van zaken en spreek met mijzelf af vandaag niet te drinken, dat is lekker overzichtelijk en goed vol te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meedoen,

 

Gelezen op de Dagdraad van vandaag; ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dat even naar je eigen draad haal.

 

"Ook voor mij zit vandaag de 1e week, 7 dagen er al weer op. Het ging eigenlijk best wel makkelijk, ik heb dit al zo vaak gedaan en weet precies dat de eerste weken me goed afgaan.

Toch ben ik bang, want ik weet dat al die andere keren uiteindelijk hebben geleid in het verliezen van de strijd. Het is net of dat kleine monstertje zegt: "Ga jij maar even lekker je gang, ik krijg je straks toch wel weer te pakken. Gisterenavond heb ik in bed nog twee uur lang verhalen en berichten op het forum gelezen, en dat geeft wel steun maar maakt me tegelijkertijd ook bang.Waarom zou ik het dit keer wel volhouden? Wat is er nu anders dan de andere keren? Voorlopig hou ik me maar vast aan het per dag te bekijken, vandaag drink ik niet. Dat is nu dus een week geworden en ik zie wel waar het op uitkomt. Fijne zondag allemaal.  "

 

Ik begrijp je angst. Het kleine monstertje bestaat natuurlijk niet echt, we gebruiken dat hier wel vaak om wat duidelijk te maken. Maar we zijn het echt zelf.

Ik heb gemerkt dat dergelijke gedachten in het begin best vaak voorkwamen bij me. Langzaamaan werd dat minder, maar ook verkapter, doortrapter. "Dat was een hele vervelende situatie en wat goed dat je niet eens aan drank hebt gedacht..." m.a.w. "Je hebt het nu wel erg goed in de hand, dus ...".

 

Wat er voor jou nu anders is dan andere keren, weet ik niet. Dat je het van dag tot dag doet was een prima methode voor mij.

Ik ben hier iedere dag te vinden en bezoek eenmaal per week een zelfhulpgroep (alternatief voor de AA). Ik ben er van overtuigd, dat als ik niet dagelijks aandacht aan mijn verslaving besteed, ik op de terugval kan wachten. En die zou gigantisch zijn.

Heb je enig idee, wat de aanleidingen of oorzaken of situaties zijn geweest, waardoor je in het verleden steeds weer bent teruggevallen in je oude gedrag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeg of laat ga je voor de bijl............

Of jij staat hééééél sterk in je schoenen.....

 

Lastig he?!

 

Het is een keuze, die jij maakt...als je echt ADB wilt worden,

doe je ze weg...in ieder geval uit het zicht, geeft ze kado, zet ze op marktplaats whatever.

Zo niet....dan hou je nog een deurtje open....is dat wat je wilt?

Is ook een keuze.....

 

Succes! En wijsheid gewenst.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien in bewaring bij iemand die er wel af kan blijven?
En dan heb je 30 mooie kado's voor net zulke mensen.

Bij mij heeft één zo'n fles bijna 7 maanden in de kamer gestaan meedoen.

Ik dacht er net als jij over. En die ene fles heeft me jaren op achterstand gezet

toen ik eenmaal voor gaas ging. Wat moest ik mezelf toch bewijzen?

Deze keer haal ik niets meer in huis, tenzij er een gelegenheid is en dan alleen

voor anderen. Ik geef de flessen na afloop mee, de volle en die nog gedeeltelijk vol zijn.

Ook dit kun je dag per dag bekijken joh, en gevoelsmens als ik ben; ik raad je toch aan

nu naar je verstand te luisteren. dat gevoel klopt waarschijnlijk beter als het al een poos

geen geweld meer is aangedaan. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor alle reacties en welgemeende tips. Het is erg fijn om zo'n feedback te krijgen. Natuurlijk zeggen jullie precies wat ik al lang weet en wat ik eigenlijk ook niet wil horen, maar inderdaad, die flessen moeten gewoon het huis huis, met de rekken erbij. Vooral de tip van MijnGerrit (de andere ook hoor!) vind ik een goeie: die rommel de deur eruit en iets leuks voor mijn ega kopen. win-win. Vanmiddag had ik, vlak voor het eten, zo maar ineens een moeilijk moment, maar na het lezen van jullie berichtjes was ik daar gauw overheen, bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meedoen,

 

Je bent ook een loper, las ik in je laatste bericht. Ik hoop dat je niet een verkeerde afslag hebt genomen, want het is alweer wat dagen geleden dat je hier voor het laatst was.

Even een update doen? Flessen plus rek al verkocht?

Ga goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi MijnGerrit,

Gelukkig loop ik nog steeds op koers, en inmiddels al weer ietsje meer dan een maand droog.

Ben even niet actief (eigenlijk zonder reden) op het forum geweest, en goed dat je dan " in de gaten gehouden " wordt door medeforummers. Zeer fijn, die betrokkenheid. Ik heb sinds 6 october nog geen moment behoefte gehad aan alcohol. Dat lijkt fijn en dat is het ook wel, maar daar schuilt bij mij direct ook het grootste gevaar in. Ik heb dat al veel vaker zo gehad, en je gaat jezelf op die manier ook gemakkelijker voor de gek houden door te denken: " Zie je wel dat ik geen alccoholist ben, ik kan zonder problemen stoppen". Ja, amehoela, stoppen is geen probleem, maar maat houden des te meer. Vaak genoeg ben ik dan weer begonnen met het vaste voornemen om het bij max twee glazen per dag te houden. Van tevoren een karafje van 375ml inschenken en het daar mee moeten doen. Dat gaat een tijdje goed, en dan komen de excuses: in het weekend, mag je een glaasje meer, op feestdagen en verjaardagen en vakanties natuurlijk ook, want je mag jezelf toch wel een keer verwennen? enz, enz.

Binnen no time zit ik na weer op 1 fles wijn per dag en niet veel later op 1 1/2 fles . Mijn record, waar ik niet trots op ben, is twee flessen op 1 avond, gelukkig was dat slechts eenmalig.

De rekken + inhoud staan nog steeds in de gang, zei het als decoratie. Wegdoen zou een goede optie zijn, maar het zou voor mij net zo makkelijk zijn om even naar de AH op de hoek te lopen dan naar de gang. Als ik na sluitingstijd nog last van craving zou krijgen, dan red ik dat wel want dan duurt de avond niet zo lang meer. Laat ik het er maar op houden dat ik daar nog niet klaar voor ben. Vandaag drink ik niet, ook niet bij het etentje en de personeeslborrel van vanavond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed toch dat je nu die eventuele valkuil al ziet.

 

Ik ken iemand die gestopt is met roken, een jaar geleden al, en die altijd een pakje sigaretten bij zich wil hebben. Puur zoiets van: ik kan makkelijk roken, maar ik wil het niet. Misschien is jouw wijnvoorraad ook zoiets?

 

Ikzelf kan en wil echt geen wijn in huis hebben. Wel staat hier al een paar maanden een aangebroken fles whisky. Met een handdoekje erover. Daar denk ik niet aan en blijf ik vanaf. Gek hoe dat werkt eigenlijk.

 

Succes met maand 2. Ik doe met je mee. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste meedoen,

 

Het is alsof je mij beschrijft! Ook ik was hier jaren geleden actief (wist mijn inloggegevens niet meer en deze site is veranderd zie ik) dus ik ben nu "november" omdat ik 3 november j.l. ADB ben en wil blijven elke dag weer.

 

Het houden van die flessen kan je een vals gevoel geven van "ik ben sterk genoeg om ze te laten staan".... maar helaas.... uiteindelijk gaan we weer drinken.

Ik wens ons inzicht en eerlijkheid om te durven kijken wanneer die hele kleine gedachtes op wat voor manier ook de kop op steken die ons verleiden te gaan drinken.... dat zegt ons zoveel over onszelf.

Ik zie het nu zo;

de alcohol was eens mijn geneesmiddel omdat ik er nog niet aan toe was mijn werkelijk diep emotionele probleem te zien, te erkennen dat het er is, met de pijn ervan om te leren gaan enzovoorts. Nu, als ik weer de trek ga ervaren heb ik met mijzelf afgesproken om alles op papier (pc) te schrijven rondom die situatie. Waar kwam mijn gedachte aan drinken vandaan, in welke situatie zat ik .... ach ja, jij als ervarings deskundige weet dit natuurlijk ook al lang... maar toch, ik wil * nu zodra de gedachte aan de fles oppopt echt naar mijzelf kijken. Ik wil dan tegen me zeggen dat het Leven Zelf mij zo lief heeft dat het me trek laat ervaren om wakker te worden in een nog onverwerkte pijnplek die ik nu eindelijk mag genezen. Ik ga ervan uit dat als die plek genezen is de trek in dat stukje ook nooit meer hoeft terug te komen. Zodra er weer trek komt wil ik het volgende stukje aanpakken. Net zolang tot de trek uiteindelijk wegebt. Ik wil de alcohol niet meer als vijand zien. Dat heb ik lang wel gedaan en ik heb gemerkt dat dat veel te veel spanning gaf en me weer aanzette tot drinken. Ik wil de alcohol nu omarmen omdat het me kansen biedt ziellepijnen te genezen zodra ik trek ervaar .... *

Ik ben een vrouw van 51 jaar.

Tot mails meedoen,

sneeuwklokje

bewerkt door november
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mijn gevoel ben ik zo'n beetje de enige persoon die vind dat ik een alcoholprobleem heb. (en waarschijnlijk ook iedereen op het forum die om dezelfde reden als ik hier rondhangen). In mijn directe omgeving is er niemand die vind dat ik teveel drink. Ik ben dan ook geen onaangename drinker, eigenlijk alleen maar moe en zin om naar bed te gaan als ik teveel op heb, ook nog nooit aan het verkeer deelgenomen met alcohol op (bewust 0%). Eigenlijk drink ik ook nooit buitenshuis, op feestjes, verjaardagen en bedrijfsuitjes drink ik altijd liever een colaatje. Mijn echtgenote, psychiater en huisarts vinden ook niet dat ik een alcoholprobleem heb. Een noodzakelijke leverfunctietest vorig jaar (noodzakelijk om te bepalen of ik bepaalde medicatie mocht gebruiken maar nooit heb gebruikt ) toonde aan dat mijn lever in perfecte conditie was.

Waarom vind ik zelf dan dat ik een probleem heb? Omdat ik, als ik alcohol drink, zo snel mogelijk in een roes wil komen (binge drinken) en dat begint pas vaak om 22.00 uur. Voor 24.00 zit er dan een fles wijn in, en meestal nog wel meer. Als ik " in vorm" ben lukt het me een liter wijn te consumeren in goed 2 1/2 uur. Dat mag dan misschien nu nog wel geen zichtbare schade aan hebben gericht, maar kan in dit tempo natuurlijk nooit goed blijven gaan. Ik drink dus niet omdat ik het lekker vind, maar alleen vanwege het effect van de alcohol. Natuurlijk liggen er onderliggende oorzaken aan ten grondslag waarom ik die behoefte heb, maar ik wil niet afhankelijk zijn. Een jaar geleden ben ik ook gestopt met antidepressiva omdat ik daar ook niet afhankelijk van wilde zijn.

Sta nu 37 dagen droog en het gaat tot nu toe prima. Krijg de komende tijd nog allerlei onderzoeken ivm slaapapneu dus dat is ook een mooie stok achter de deur. Ik wil sowieso niet drinken tot alle onderzoeken zijn afgerond, en dan zijn we zo 4 maanden verder. Hoe het daarna gaat zie ik dan wel weer.

bewerkt door meedoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hè lastig meedoen, heb je eindelijk voor jezelf geaccepteerd dat je een drankprobleem hebt, moet je ook nog eens gaan 'bewijzen' voor de buitenwereld dat het zo is. Zelfs aan je psych en je huisarts? Het lijkt wel een beetje de omgekeerde wereld zo.

Niemand in je omgeving vindt dat je te veel drinkt. Zou dat ook iets over hen kunnen zeggen, over hun eigen normen en standaarden? Als Meedoen al een probleem heeft, ja dan is het met mij wel heel erg gesteld... Zoiets wellicht?

Wat ik heb geleerd in therapie: iets is een probleem zodra iemand het als zodanig ervaart. Punt. Geen discussie. We praten mensen geen problemen aan, maar we praten ze ook geen problemen 'af'. Dat zou bagatelliseren zijn.

Jij bent degene die precies weet hoe het echt zit. Je kent en doorziet het probleem en gelukkig weet je nu ook uit ervaring hoe het voelt om niet te drinken. Op die positieve aspecten daarvan zou je je kunnen focussen.

En misschien zou het fijn zijn om je problemen te kunnen delen met iemand, een 'gelijkgestemde', iemand die ze / jou niet ontkent. Iemand die met jou meedoet. Misschien kun je een ' maatje' zoeken op dit forum? Dan hoef je het niet alleen te doen, Meedoen.

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Jane en Yogajuf, dank voor jullie reacties.

 

Het is toch wat, kom je eindelijk op de proppen met je probleem, krijg je het gevoel dat je niet serieus wordt genomen.

Het kan natuurlijk ook nog  zo zijn dat het alleen maar mijn perceptie is dat men niet in wil zien dat ik een probleem heb (Alcoholisten zijn immers een expert in het verzinnen van allerlei excuses. Als de buitenwereld al niet vind dat ik een probleem heb, hoe moet ik dat dan ooit zelf inzien?).

Daarom is het forum ook zo goed, Als je daar alles leest dan weet je van binnen wel beter.

 

Een weekje geleden heb ik inderdaad een fijn maatje gevonden, ontmoet hier op het forum. Er is niets mis mee om de dagdraad en de overige onderwerpen te lezen en te schrijven, maar soms heb ik het gevoel dat ik  in alle informatie verzuip. Ook ben ik geneigd om mij het lot van iedereen persoonlijk aan te trekken, en hoe medelevend dat ook mag klinken, de focus moet toch op je eigen probleem liggen.

Daarom ben ik zo blij mijn (digitale) maatje te hebben ontmoet. Je kunt dan net wat dieper en persoonlijker  ingaan op elkaars problematiek en achtergronden.

 

Neemt niet weg dat ik het forum regelmatig lees en af en toe ook nog eens wat er op gooi :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank MijnGerrit. Bij jou heb ik het gevoel dat je voor iedereen een reactie hebt, en niet zomaar, je gaat echt dieper in op de onderwerpen en je merkt dat je erover nadenkt. Ik heb er waardering voor, voor mij zou dat te intensief (en tijdrovend) gaan worden. Toen ik even niet op het forum was kreeg ik vrij spoedig een berichtje van je of alles wel in orde met mij was, ik vond dat echt super. Als ik dus weer even een tijdje niet op het forum ben, dan gaat het waarschijnlijk wel gewoon goed met mij. In woon gedurende het zomerseizoen in Frankrijk en heb dan sowieso beperkt internet en zal dan niet dagelijks op het forumte vinden  zijn, eerder wekelijks of maandelijks. Maar dat duurt nog wel even voordat het weer zover is :-)

 

Yogajuf, een maatje is heel fijn. Eigenlijk vonden we elkaar zonder te hebben gezocht naar een maatje. Maar dat gebeurt soms gewoon, dan is er een klik. Daar moet je ook wel een beetje geluk mee hebben. Dat neemt niet weg dat op zoek gaan naar een maatje wel kan helpen. Als ik niet op het forum was gekomen had ik mijn maatje nooit ontmoet, tenzij je denkt dat alles voorbestemd is om te gebeuren. Maar dat wordt mij iets te zweverig. Trouwens, ik moest nooit iets hebben van zweverigheid en spiritualiteit. Yoga bijvoorbeeld was in mijn ogen iets voor vrouwen met wollen sokken op een matje. Toch wil ik pas oordelen nadat ik iets zelf ervaren heb en ben een paar jaar geleden naar meditatieve yoga gegaan, 1 x per week. Het was een openbaring voor mij en ja, er waren ook mannen. Ik heb dat twee jaar gedaan en al mijn vooroordelen bijgesteld. Nu heb ik het Yogagedeelte losgelaten, maar het mediteren doe ik nog steeds en intensief.Yoga is top, ook voor mannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...