Spring naar bijdragen

Ik kom er niet meer uit/kan er niet meer onderuit...


Sebastiaan

Aanbevolen berichten

Hallo allen!

 

Ik ben Sebastiaan en 41 jaar oud/jong.

 

Ik kom er niet meer uit/kan er niet meer onderuit... In tien jaar is er zoveel kapot gegaan: relaties, werk, een vriendschap, zelfvertrouwen, ambitie...

Ik ben een chronische alcoholist, dat besef ik mij sinds 2 jaar. Van mijn 19e-30e "gezellig veel gedronken". Iedereen om mij heen deed dat ook en ik had daar geen problemen mee, leverde ook geen gestoorde situaties op. Op mijn 30e ging het uit met mijn vriendin en tegelijkertijd grote problemen op mijn werk. Ik kan me nog herinneren dat ik toen het uitging dat ik een viervoudige whiskey heb geschonken aan mij en mijn ex om te verdoven. Sindsdien zo goed als elke dag gedronken. Fles wijn per dag en dat bouwde zich uit tot 3 flessen wijn per dag. Uiteindelijk ook 's ochtends al beginnen als ik een dag vrij had. Of zelfs 's ochtends beginnen, en zo goed mogelijk berekenen wanneer het niet meer te ruiken zou zijn als ik 's avonds/'s middags moest werken. Ik ben dus volledig in de macht van alcohol, kloten!!! Ik heb tot nu toe de ballen aardig in de lucht weten te houden. Maar ik merk sinds 2 jaar dat ik een stuk minder betrouwbaar ben...: qua werk (dingen afzeggen, me ziek melden), sociaal (ook zaken afzeggen met smoezen; levert aardig wat frustraties op bij vrienden. Toch weet ik het telkens weer goed te maken door daarna een tijd super attent en betrouwbaar te zijn. Maar hoelang houden mijn vrienden dat vol? Ze weten/voelen allen dat ik een alcoholprobleem heb. Enorme schaamte :(. Maken daar ook af en toe een opmerking/grap over. Godzijdank zijn zij zo enorm trouw. Ze weten ook waar mijn alcoholisme vandaan komt (extreme klotenjeugd en nog steeds tov mijn ouders die echt verschrikkelijk zijn).

 

Ik besef me donders goed dat mijn leven in puin verandert als ik zo door ga... En dat is reëel.

 

Ik weet dus dat ik alcoholist ben en weet ook stoppen de enige weg is. Ik gebruik alcohol als verdovend middel/als troost/feestje om veel te drinken als ik een overwinning voor mijzelf op werk/sociaal-gebied heb behaald.

 

Ik ben wel vaker tijdelijk gestopt, een week, één maal een maand, en nu ook op de kop af een week droog. Eerste dagen trillen/onrust/koppijn etc. Dat is nu na een week een stuk beter gelukkig. Dus het kán wél.

 

Elke keer gaat het tóch weer mis. Dat gebeurt telkens als "kleine beloning" en daarnaast nota bene wanneer ik trots ben dat ik een aantal weken gestopt was. 1x een beloning en ik schiet weer in het zuipen :(. ik drink als ik uitga, als ik mij eenzaam voel, als ik gedonder heb door alcohol (eerst verdoven, dan aanpakken dacht ik altijd). Ik ben bang voor mijzelf, ik heb geen controle over mezelf en mijn leven.

 

Hoe verder te gaan, hoe te voorkomen dat ik telkens weer in de valkuil loop? Ik kom er niet meer uit, ben bang.

 

Ik hoop hier steun te vinden en soort gelijke berichten te lezen en hoe anderen daar mee omgaan. Tijdelijk stoppen of definitief (ik ben bang voor dat laatste).

 

Zo, de eerste stap is gezet. Groet, Sebastiaan

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sebastiaan, welkom op dit forum :rose:

 

Het is een duidelijk verhaal, dat je hier neerzet met voor mij heel veel herkenning. Ook is het duidelijk dat er wat moet gebeuren. Je hebt al genoeg kapot gemaakt.

 

Ik ben het met één ding niet met je eens en dat is best fundamenteel. Je schrijft dat je alcoholisme door je slechte jeugd en je verschrikkelijke ouders is veroorzaakt. In mijn ogen kan dat (steeds) een aanleiding zijn om die vervelende herinneringen onder de alcohol te zetten, maar is het niet de oorzaak van je alcoholisme. Alcoholisme zie ik als een verschijningsvorm van een ziekte, van een verslavingsgevoeligheid. Een aantal mensen die aan die ziekte lijden raken in de ban van alcohol, cannabis, hard drugs, gokken, noem maar op. Een slechte jeugd of andere problemen helpen dan niet mee.

Toen ik door had dat dat voor mij het probleem was en ik het dus zelf niet ging redden, heb ik maatregelen getroffen en heb me hier op het forum aangemeld én ben met de internettraining van Tactus begonnen. Ik ben nu bijna acht maanden droog, blij en tevreden en ben me weer aan het ontwikkelen. De probleempjes die ik had, kan ik nuchter nu wel aanpakken.

 

In het begin ben ik ook niet bezig geweest met de vraag of ik tijdelijk zou stoppen of voor onbepaalde tijd. Bij het idee werd ik al nerveus. In ging van dag naar dag met "vandaag neem ik de eerste niet" en zo kwam ik in rustiger vaarwater.

 

Ga lekker lezen hier, schrijven als je er zin in hebt. Kijk ook eens op de dagdraad, die iedere dag nieuw wordt aangemaakt onder "Ditjes en datjes & dagdraad". Dat is de meest actieve draad hier, een soort virtuele huiskamer, waar je ook het Dagpact vindt.

 

Heel veel succes hier!

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je berichtje MijnGerrit!

 

Ik ben het met je eens, hoor. Het is ook een ziekte, alcoholisme. En jazeker ben ik verslavingsgevoelig. Ook een roker bijvoorbeeld. Mijn vader is ook alcoholist. Ik heb me altijd voorgenomen niet op mijn vader te willen lijken, de dingen onder ogen zien en daarnaar te handelen. DIT zou dus een enorme overwinning voor mij zijn...

 

Ik ga hier maar eens stevig rondneuzen en lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je berichtje, heb je gelijk in hoor, dat is ook niet dé oorzaak van mijn alcoholisme. Maar wel regelmatig een trigger. Dat wil ik dus niet meer laten gebeuren :). Erg gevoelig voor alcohol is het eerder, dat al systematisch sinds mijn 19e in mij zit. Eerder sociale angsten, dat lijkt mij een stuk reëeler als oorzaak.

Hoe zie jij dat dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sebastiaan,

 

Ik denk niet dat er in het algemeen een duidelijke oorzaak voor alcoholisme aan te wijzen is.

Het is een wisselwerking tussen persoon - middel - omgeving.

 

Zelf denk ik: eerst stoppen, dan kijken wat er naar boven komt.

Ik ben ook als puber gaan drinken, deels vanuit sociale angsten.

Al jaren ben ik niet meer zo verlegen, toch drink ik nog steeds.

Mijn ervaring nu is dat alcohol mijn angsten eerder toe dan af doet nemen.

 

Jij bent bang om te stoppen, ik ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Roberto,

 

Daar zat ik ook over te denken: ging ik meer drinken omdat ik angstig was/ben, of werd ik angstig omdat ik te veel dronk/drink? Kip en het ei dus. Maar dat doet er nu niet toe voor mij. Ik moet stoppen, en dan idd maar kijken hoe en wat er op mij afkomt. Ook daar ben ik angstig voor...

Vanavond in 't café heb ik maar even afgezegd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beter zo, het café afzeggen. Ik kwam er al niet zo vaak en de laatste keer had ik het na 2 uur wel gezien. Toen had ik al ruim een half jaar niet gedronken overigens.

Ik heb veel gesnoept in het begin, beter dat dan drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja: heb 1 kg drop in huis gehaald, beetje sabbelen. Binnenkort probeer ik zoethout te scoren :). Bestaat dat nog? Alles beter dan dat idd. Ik rook nog steeds wel door. Dat pak ik later wel aan.

 

Ik vraag me af of ik alcohol eigen ooit écht lekker heb gevonden (de smaak). Herkennen jullie dat? Ik heb het gewoon altijd misbruikt. Heel soms een witbiertje in de zon of een klein glaasje super lekkere port of whiskey.

 

Blij dat ik vanavond niet naar het café ga, vrienden tanken ook aardig door, en daar wil ik nu even niet bij zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sebastiaan,

Helder verhaal, en een week ' onderweg ' , dat is alvast een goed begin. Ik hoop dat je veel aan het forum gaat hebben, ik heb in het begin vooral veel gelezen en geschreven op mijn eigen draadje. Soort van dagboek is het geworden, van bijna 50 pagina's ..;-))

Nu ben ik wat actiever op de dagdraad maar dat gaat soms zo snel dat ik me daar zeker in het begin niet zo thuis voelde.

Het is allemaal heftig, zeker niet makkelijk maar zo de moeite waard. Ben nu na poging.....?? ....2 mnd en een week droog!

Die vervelende knop waar 'men' het vaak over heeft bleek voor mij heel belangrijk te zijn, het snappen, echt weten wat alcohol precies doet dus echt het kip en het ei verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Sebastiaan

en gelukkig ben je erachter dat

je aanleiding en oorzaak door elkaar haalde.

Als we dat doen leggen we nl de verantwoording

buiten ons.En dat is jammer want dan vergeet je

dat jij zelf de kracht hebt om die eerste niet te nemen,

ongeacht aanleidingen die ongetwijfeld weer op je pad komen.

Het kan, als jij bereid bent in jezelf te investeren en niet meer

in buitenkantjes (meedoen, troosten, verdrinken van emoties enz).

Je eerste week heb je binnen, dus geen enkele reden om die nogmaals

te willen, toch?
Mij hielp het hier elke dag even te zijn, me aan en af melden, lezen hoe

anderen het doen en soms om te lezen hoe  anderen uitgleden, en dus

hoe ik het niet meer wil. succes Sebastiaan!

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig Sebastiaan. Drop is erg zout; let op dat je bloeddruk geen problemen gaat geven.

Sommige wijnen, port, whisky en likeur vond ik echt lekker. Nu vraag ik me af of het niet een combinatie was van een lekker smaakje plus de bijbehorende alcohol. Ik denk het eigenlijk wel. Een rijpe mango, een warm gerookte zalm, een goede bonbon ... dat is wel heel erg lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoihoi Borderliner,

 

Goed dat jij ook al een week droog staat! Wees daar trots op inderdaad. Ikzelf ben best een beetje trots :). Heb jij het weekend ook droog weten te houden? Vandaag weer zero-tollerance :), doe je mee?

 

Misschien is het een idee om elkaar wat extra te steunen door "maatjes" te zijn?

 

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ik ben ook net een paar weken droog en helaas veel ouder dan jij. Heeft lang geduurd voor ik door had dat alles in werkelijkheid precies andersom is. Belonen met drank = jezelf straffen. Ik heb mezelf lang genoeg op sterk water gezet - ik wil leven. En vergeven. En vreemd genoeg ken ik geen grotere opluchting dan toen ik daarmee begon. 

'Geen wraak zoeter dan vergeving' las ik ergens. Dat hielp - richting mijn jeugd.

Ga lekker door Sebastiaan - niks is leuker dan gezond worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Walrus,

 

xxxxxxxxxxxxx

'Geen wraak zoeter dan vergeving' las ik ergens. Dat hielp - richting mijn jeugd.

Ga lekker door Sebastiaan - niks is leuker dan gezond worden

XXXXXXXXXXX

 

Wat goed bewoord! Ik fietste vroeger altijd langs een gekraakte boerderij waar ze een vlag hadden opgehangen met de leus: "Laten we lief zijn voor elkander". Toen was ik 6 en dit maakte grote indruk op mij als kind (wellicht door mijn slechte jeugd, ik weet niet). Is nogsteeds mijn motto, maar ik ben geen kleffert hoor ;).

Maar nog beter: "en daarnaast lief zijn voor onszelf". :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sebastiaan en andere frummers

Tuurlijk kunnen we maatjes zijn, maar ik voel me eigenlijk met iedereen die hier interesse toont in anderen maatjes. Maar ik begrijp wat je bedoelt Ik heb idd sinds vorige week zondag geen druppel gedronken. Ik wil mezelf niet voor de gek houden en wil trouw zijn aan mijn belofte aan mezelf dat ik een gezonder leven moet gaan leven.

Iedereen ervaart het stoppen op z'n eigen manier maar eerlijk gezegd gaat het me tot nu toe goed af. Ben bij een eerdere poging ook wel eens een maand of 10 van de alcohol geweest. Maar telkens dacht ik dan sociaal te kunnen gaan drinken totdat het weer mis ging.

Ik herken de angst gedachte om nooit meer te drinken, nooit meer is zo definitief. Klinkt zo dramatisch. Althans zo klinkt het nu. Terwijl ik juist blij zou moeten zijn dat ik verlost wordt van een verslaving die veel destrasteuze gevolgen heeft gehad in mijn leven. Ik help mezelf met de gedachten dat ik daar nu niet mee bezig moet zijn. Dat zie ik later wel. Nu is mijn doel om niet meer te drinken en eigenlijk weet ik wel dat niet meer nooit meer wordt.

Zo en nu ga ik een cappuccino maken

bewerkt door Borderliner
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nooit meer kan ook rust geven

Een valkuil waar je niet meer in hoeft te vallen

Ik vond zelf de sprong stoppen heel eng...een spong in het diepe niet wetende wat er was

Toch het sociale drinken werd ik bang van....inwendig wist ik dat ik het niet kon

Daardoor gaf "nooit" mij zekerheid zodat angst om te moeten drinken en alles wat het met me gedaan had..niet weer hoefde mee te maken

Dat gaf weer rust/zekerheid

Bij een ieder is dit anders..of kijkt er anders tegen aan

Het sociale moeten drinken..leverd bij sociale drinkers al veel problemen op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...