Spring naar bijdragen

De valkuil


Jozefje

Aanbevolen berichten

In de begin jaren 80 van de vorige eeuw heb ik een paar maanden een ernstig probleem met alcohol gehad. Ben hier met behulp van mijn huisarts en librium goed uitgekomen. Vele jaren niet gedronken, echter in 2000 en 2003 een kleine terugval gehad van een paar dagen. Half jaren 2000 kreeg ik een zware burn-out. Deze burn-out lokte de familiekwaal diabetes uit en sinds die tijd moet ik insuline spuiten. Het probleem is dat ze op mijn werk niet kunnen omgaan met diabetes. Dit geeft spanning, veel spanning en is niet goed voor je diabetes. Gelukkig zijn tot op heden alle uitslagen bij de controles perfect. 

Mijn huisarts adviseerde mij om zo nu en dan bij het avondeten een glaasje wijn te nemen, dit zou een veel betere waarden van de suiker geven. Wat bleek die man had gelijk. Dus de vrouw en ik nemen nu bij het eten 's avonds een klein glaasje wijn.

Om aan mijn werk te onsnappen kan ik gebruik maken van een regeling om te stoppen met werken en ik moet nu nog maar een paar dagen en heb er inmiddels al meer dan 40 jaar opzitten. Afgelopen zaterdag en zondag ging het helemaal fout, alle spanning kwam eruit en heb me helemaal klem gezopen aan de wijn. Ivm paniekaanvallen heb ik oxazepam in huis en ben gisteren begonnen met dit middel en ben nu alweer 28 uur verder. Mijn diabetes is goed, zit alleen nog een beetje na te zweten en * te voelen en te schelden op mijzelf maar ik moet mijn hoofd buigen, deze valkuil zag ik effe niet aankomen.

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben heel erg gechrokken dat het mij zo overviel en zoveel in 1 keer. Wat ik er ook mee wil zeggen is, wanneer je zolang zonder alcohol kunt, het duiveltje toch zit te kijken.

Angst voor een terugval heb ik niet. Het werk is 10 jaar een spanningsveld geweest en die spanning ben ik nuchter de baas gebleven en dat kwam er nu uit.

Na zoiets heb ik het altijd een paar dagen moeilijk, angsten, spanning, onzekerheden en niet lekker voelen laten me weer herinneren aan de vorige keren herinneren.

Ik heb dit even nodig om mijzelf weer op de rit te zetten.

En ik geef dit ook als waarschuwing. Je kan nog zoveel jaren zonder drank leven maar blijf alert, het kan maar zo weer gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha jozefje,

welkom hier ook van mij.

Wat een moeilijke keus lijkt me,

een wijntje goed voor je diabetes?
daar moet toch ook iets anders

voor gebruikt kunnen worden?
Het houdt toch ergens de behoefte wakker

en als het om de omgezette suikers gaat,

die zouden misschien ook in iets heel anders kunnen zitten.

De alcohol kan het zelf niet zijn lijkt mij (als leek).

En ja alert blijven, ook al is er al jaren geen trek meer, dat

realiseer ik me ook hoor. je bent helaas niet de enige hier op het

forum, die onderuit gaat na jaren lang op de )-lijn zitten.

Zou je nooit een drankprobleem hebben gehad, dan noemde je het

incidenteel doorzakken of een keer helemaal de fout in gaan.

maar voor jou zou de overdaad misschien ook juist gevaarlijk kunnen zijn.

Of heeft je arts je daar niet voor gewaarschuwd?

in elk geval bedankt voor je bericht en ik hoop je hier vaker te lezen. ga goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diabetes is voor iedere diabeet persoonlijk. Het belangrijkste is om gedurende de hele dag je waarden onder de 10 te houden Daarbij mag je niet te laag komen, lager dan 4, dan heb je een hypo. Door alle stress zat ik veelvuldig boven de 10 en moest ik bijspuiten. Na advies van 1 of 2 kleine glaasjes wijn bij het eten 's avonds en verder niet zou het beter moeten gaan. En inderdaad ben bijna niet meer boven de 10 geweest. Nuchter had ik altijd waarden tussen de 7 en de 9 en nu tussen de 4 en de 6. Ook waren er wat kleine lekkages in de ogen en die waren ook verdwenen. Al met al een tevreden situatie. De bloedwaarden waren bij de laatste controle perfect. Ik baal dus enorm van deze uitglijer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee.

Ik spuit een bepaald aantal eenheden aan insuline met de maaltijd en daar zit het glaasje wijn ook bij. Zou ik later drinken, dus vlak voor het slapen gaan dan loop ik het risico op een nachtelijke hypo en dat is niet prettig. We doen met z'n 2en 3 dagen met een fles wijn. Maar ik ga me toch nog maar een keer bedenken hoe ik dit ga oplossen. Voel me nog *, zweten, bang en angstig enzo. Kan ook komen door bijwerkingen van de oxazepam. Het is nu alweer 35 uur geleden. Mogelijk ook de herkenning van de vorige keren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jo, welkom en dank voor het delen. Jouw schrik is invoelbaar en het gevaar komt eng dichtbij. Kan stress ook behandeld worden met Body Stress Release of Yoga of voor mij part een bad? Misschien zeg ik nu héél domme dingen maar de angst voor een terugval geeft toch op zich óók stress?

 

Dank voor de waarschuwing. Ik verbeeld me niets, alcohol heeft een stem die zoveel lijkt op mijn eigen stem dat ik wakker moet blijven. Jij bent één van de wekkers...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jozefje welkom

Goed dat je je meldt!

En wat monster ook zegt.... Ook voor ons goed dat je ons wakker schudt

Zet m op en ook met de diabetes ... Niet de meest eenvoudige taak om daar mee om te gaan. Al lijkt dat voor de buitenwacht een simpele opdracht.

Ga er maar aan staan ....

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Jozefje,

 

Welkom en dank voor je verhaal.

 

Al;s ik jou was zou ik eens in de alternatieve hoek mijn licht opsteken. Er moet echt iets anders zijn dan wijn om je diabetes in de hand te houden. Daar ben ik van overtuigd. 

 

Heel veel succes. En niet teveel paniek. Is ook niet goed voor je. Kalm aan.

 

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Vanacht is het weer fout gegaan. Ben vorige week na 40 jaar gestopt met werken. Dacht eindelijk rust. Had de afgelopen dagen heel veel spanning en niet kunnen slapen. 10 slechte jaren achter de rug met het werk. Heb vanacht 3 flessen wijn leeg gedronken en vanmiddag letterlijk alles maar dan ook alles uit gekotst. Heb nu oxazepam op. Voel me nu slecht en zit mezelf uit te schelden voor klootzak, Ik ben het zo zat. Kan geen alcohol meer zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Alles gaat zijn gangetje. Lekker in de tuin werken en alle klussen aanpakken die de afgelopen jaren zijn blijven liggen. Wat opvalt is dat de drank uit mijn hoofd is. Ik denk er niet meer aan. De triggers zijn weg en zijn bekend bij mij. Ook op een feestje, bv verjaardag heb ik er geen moeite mee om het te laten staan. Alleen de gedachte dat ik de andere dag geen kater heb geef mij de kracht en de rust om het te laten staan. Geniet wel van een bak koffie of een glaasje fris en geniet ervan hoe stom mensen kunnen doen als ze drank op hebben en ik denk dan met een binnenpetje en een glimlach, goh, zo gek heb ik nu ook gedaan. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor alle reacties.

 

Ik gebruik geen alcohol meer. Doordat ik nu rust en meer regelmaat heb gekregen is mijn diabetes ook stabieler. Was ook duidelijk te zien bij de laatste controle. Moet nu opletten dat ik niet te laag komt.

Wat bij mij goed helpt tegen depressieve gevoelens, angsten en spanning is Gaba. Gebruik dit nu 14 dagen. 1 zuigtablet overdag en 1 voor het slapen gaan. Heb de hele dag schik en slaap als een roos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor Gaba zie link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gamma-aminoboterzuur

 

Zie ook onderstaande: (let vooral op punt 5)

Het werkt goed bij een zenuwachtig gevoel en werkt rustgevend zonder versuft te raken. GABA brengt het denken meer tot rust. Mensen met drukke gedachten kunnen hier veel baat bij hebben doordat GABA de externe prikkels afremt. Ook voor een betere nachtrust en dieper doorslapen.

GABA kenmerken:

  • Geeft rust
  • Bij drukke gedachtes
  • Bevordert ontspanning
  • Helpt bij een zenuwachtig gevoel
  • Innerlijke onrust
  • Om lekker te slapen

GABA is de afkorting voor Gamma-aminoboterzuur en is een niet-essentieel aminozuur dat helpt bij het bevorderen van een normale hersenfunctie. Het doet dit door te helpen om de zenuwachtige gevoels die binnen komen in de hersenen te blokkeren, om zodoende te verhinderen dat ze de receptoren in het centrale zenuwstelsel bereiken. GABA wordt door het lichaam aangemaakt uit glutamaat. Bij het ouder worden neemt de hoeveelheid af. GABA wordt door de hersenen gebruikt om rust te creëren, doordat het de prikkelende effecten van glutamaat neutraliseert .GABA is voor de hersenen een belangrijke ondersteuning bij symptomen van een zenuwachtig gevoel. GABA helpt bij gevoelens van innerlijke onrust.

Hoe werken de GABA pillen en capsules dan ?
GABA wordt geproduceerd in het lichaam via een ander aminozuur, het glutamine zuur. GABA werkt voornamelijk als een verdovingspijltje in het lichaam. Omdat GABA helpt in het beheersen van het alsmaar afvuren van zenuwcellen in de hersenen wordt er tegenwoordig steeds meer onderzoek naar gedaan. Het onderzoek wordt vooral gedaan bij aandoeningen die worden gekoppeld aan over stimulatie van de hersenen, zoals epilepsie en ADHD. Onderzoek wijst uit dat het ook kan helpen bij de behandeling van bepaalde verslavingen doordat GABA de zucht naar de verslaving helpt verminderen. Het aminozuur Glutamine heeft ook bij deze onderzoeken bemoedigende resultaten laten zien.

Top 5 Voordelen van GABA
GABA, zo'n simpel aminozuur dat je gemoedstoestand kan helpen herstellen in een kwestie van minuten, heeft vele voordelen dat het moeilijk is om er slechts vijf te noemen. We hebben het beperkt tot de top 5 voordelen van GABA.

1. Kan snel het gevoel van innerlijke onrust helpen verminderen. Zelfs als je je al een lange tijd gespannen hebt gevoeld kan GABA een onmiddellijke invloed op je humeur en gemoedstoestand geven

2. GABA is een natuurlijk voorkomend aminozuur dat je lichaam produceert onder normale omstandigheden. Als u zich al een tijd gespannen voelt dan is het supplement GABA een aanrader.

3. Niet verslavend GABA helpt ook om een rustgevend en ontspannend gevoel te geven zonder nadelige en verslavende bijwerkingen.

4. Om lekker te slapen. Een van de grote voordelen van GABA is het vermogen om de spieren soepel te doen aanvoelen. In combinatie met het tot rust brengen van de drukke gedachtes van alledag vinden veel mensen dat GABA als aanvulling nuttig kan zijn bij het inslapen en een goede nachtrust kan bevorderen

5. Helpt mee de zucht te verminderen naar bepaalde middelen. Veel mensen wenden zich tot alcohol, eten, roken of drugs om zich "beter te voelen" of te ontspannen. Het nemen van GABA capsules kan helpen het vermogen om de bepaalde stemmingen te sturen die leiden naar het grijpen van bepaalde middelen die niet goed zijn voor geest en of lichaam. Dit is natuurlijk een indirect voordeel van het innemen van GABA pillen, bij verslavingen raden wij dan ook aan een deskundige op dat vlak te raadplegen.

Sommige studies geven aan dat GABA de eigenlijke niveaus van het menselijk groeihormoon (HGH) in het lichaam verhoogd, dit kan weer kan leiden tot een toename in de spiermassa en een daling van het totale percentage aan lichaamsvet. Hierdoor kopen sporters en mensen die aan Fitness doen ook geregeld GABA als aanvullend supplement. GABA kan je kopen in capsules en poedervorm.

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jozefje, zou GABA ook iets zijn voor HSP (high sensitive person)'s? Daar zijn er hier op het forum een aantal van. Of voor mensen met een burn-out? Die schrijven hier ook........

Ik had nog nooit van GABA gehoord.

Dat van extra spiermassa sprak mijzelf wel aan. Vet wil ik niet kwijt zo vlak voor de winter..............

 

Niet cynisch bedoeld overigens, eigenlijk ook niet grappig bedoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Monster, zie onderstaande tekst.

 

Gamma-amino boterzuur, afgekort tot GABA, is een aminozuur. GABA komt van nature voor in ons lichaam als neurotransmitter. GABA is een lichaamseigen stof en belangrijk voor het menselijk brein. Het wordt gevormd uit glutaminezuur door decarboxylering onder invloed van het enzym glutamaatdecarboxylase (GAD). GABA ligt opgeslagen in blaasjes aan het uiteinde van een axon (uitloper van een neuron = zenuwcel). GABA is de belangrijkste inhiberende neurotransmitter in de hersenen. Inhiberend wil zeggen dat het de werking van andere neuronen remt. Het wordt ook wel “mother nature’s own valum” genoemd. Inhiberende neurotransmitters regelen het verkeer tussen zenuwcellen in de hersenen en zorgen dat deze niet overactief worden en door externe stimulatoren als stress en spanning op hol slaan. Daartegenover staan de neurotransmitters die actief worden bij moeilijke opgaven, stress, opwinding en gevaar.
We maken GABA zelf aan in de hersenen maar naarmate we ouder worden produceert het lichaam steeds kleinere hoeveelheden. Mensen die aan burn-out of depressie lijden hebben meestal een tekort aan GABA.

 

Voedingsbronnen die GABA leveren zijn onder andere broccoli, spinazie, zaden, verse ` noten, aardappelen, bananen, uien en scharreleieren.

 

Neurotransmitters zijn moleculen die gebruikt worden voor de signaaloverdracht tussen neuronen. GABA is de belangrijkste neurotransmitter die andere neuronen remt in hun activiteit, ook wel inhibitor genoemd. Het wordt gebruikt als natuurlijke tranquillizer en het brengt het denken meer tot rust. Mensen met drukke gedachten kunnen veel baat hebben met GABA omdat het de externe prikkels afremt. Het bevordert zo een betere nachtrust en dieper doorslapen. Het werkt goed bij stressen werkt kalmerend zonder versuft te raken.
De belangrijkste stimulerende neurotransmitter (exhitatoir) is glutamaat. In een normale situatie heerst een bepaalde balans tussen deze inhibitoire en excitatoire neurotransmitters en is het resultaat stimulerend of remmend. Door allerlei factoren kan de balans verstoord raken en daalt het niveau GABA of neemt de effectiviteit van GABA af, waardoor glutamaat de overhand krijgt. Als voedingssupplement werkt GABA ontspannend en kalmerend en bevordert tegelijkertijd de geestelijke alertheid en helderheid. Daarnaast heeft GABA een rustgevend effect op overmatige bewegingsdrang en malende gedachten. Ook zijn er aanwijzingen dat GABA kan helpen bij neuropatische pijn (zenuwpijn)

 

GABA wordt van nature in de hersenen geproduceerd en houdt de hersenactiviteit in balans als je opgewonden raakt of in een stressvolle situatie terecht komt. Het helpt ook bij het opheffen van mentale blokkades. Een verlaagd GABA niveau wordt geassocieerd met klachten zoals angst, geïrriteerdheid, slapeloosheid, gejaagdheid, verhoogde stressgevoeligfheid, ADHD, hoge bloeddruk, alcholisme, paniekaanvallen, epilepsie, hyperactiviteit, etc.

Iedereen die last heeft van één of meerdere van deze klachten, kan baat hebben bij het gebruik van GABA.

 

Interacties:

Medicijnen tegen epilepsie (anti-epileptica) behoren vaak tot GABA agonisten die de werking van GABA versterken. Enkele voorbeelden zijn gabapentine (NeurontinR) en pregabaline (LyricaR). Andere anti-epileptica remmen de vrijzetting van glutamaat. Ook barbituraten (zoals fenobarbital) en benzodiazepines (diazepam, lorazepam, oxazepam, temazepam, lormetazepam) versterken de werking van GABA.

 

Om GABA als voedingssupplement te gebruiken is het beter om tabletten te kopen die direct via het mondslijmvlies worden opgenomen, de zogenaamde sublinguaal tabletten. Het eerste slijmvlies dat de tablet ontmoet is het mondslijmvlies. Het slijmvlies in de mond is zeer geschikt om stoffen zoals GABA snel te absorberen. Voor inname is het het handigst om de tablet onder de tong te houden en daar te laten smelten. Wanneer de GABA hiervoor gemaakt is kan het direct door het mond- en wangslijmvlies worden opgenomen. Het grote voordeel van deze inname is dat het een snelle en directe werking heeft en de maag en de lever wordt omzeilt. De opname via het mondslijmvlies is vele malen groter waardoor men minder nodig heeft en waardoor de GABA direct actief is.

 

Een paar weken geleden gebruikte ik nog oxazepam en de antidepressiva lag klaar. Ben Gaba gaan gebruiken. Heb geen slapeloze nachten meer, de zucht naar drank is volledig verdwenen en heb de hele dag schik. Heb nooit lopen zingen thuis maar nu doe ik het.

Voel me ontspannen en kan weer genieten van een goede film of een mooi boek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je moeite Jozefje. Ik wist niet beter of ik heb een probleem met mijn dopamine huishouding die ong. 2 jaar nodig heeft om mijn ontsporing weer te boven te komen. Maar nu lees ik dit; ik begrijp niet dat dit niet meer bekend is. 

Er zijn zoveel depressieve mensen met een alcoholprobleem en alcoholisten met een zekere vorm van depressie.

Dan nog alle mensen die hoe dan ook te veel prikkels binnen krijgen zoals ik al beschreef in voorgaande posting.

Dan nog iedere verslaafde die stopt met gebruiken; regelrecht stoven we op slaapproblemen af. En NIEMAND die vertelt dat er een eenvoudig middel is om dit alles op te lossen. Dat is toch vaag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dribbeltje, ik heb heel veel zitten zoeken op het internet en er is genoeg te vinden over gaba. In de medische wereld hebben ze nu zelfd medicijnen die de productieviteit van gaba verhogen.

 

De schadelijke effecten van alcohol op het zenuwstelsel:
-vloeibaar maken van het cel membraan van zenuwcellen, waardoor de eiwitten in het memnraan niet goed meer werken
-down-regulatie van de GABA activiteit. Uiteindelijk heeft de zenuwcel alcohol nodig om GABA te laten werken. Indien er dan geen alcohol meer is, dan activeert de zenuwcel te makkelijk (leidend tot nerveusiteit, slapeloosheid, hoge bloeddruk, snelle pols, hallucinaties en epileptische aanvallen).

 

zie ook:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/130406-wat-is-gamma-aminoboterzuur.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/13357-effecten-van-alcohol.html

 

Vraag:
Wat is het verschil tussen brak zijn en ontwenningsverschijnselen van alcohol. En hoe kan het zo erg oplopen dat je last van detoxificatie hebt?

Antwoord:
Het verschil is dat bij brak zijn, je lichaam fysiek hersteld van alcohol en alle activiteiten die bij het avondje doorzakken horen. Vooral het tussenafbraakproduct van alcohol; acetaldehyde, geeft een katerig onprettig gevoel. Je voelt je vaak misselijk omdat het gedeelte van de hersenen die het evenwicht regelt, zwaar overprikkeld isn geweest. En omdat je ingewanden reageren op de alcohol die de avond tevoren gedronken is. Dus; brak zijn: misselijk, duizelig en eventueel spierpijn (fysieke reactie op lichamelijke activiteit onder invloed van alcohol; je beweegt anders en minder gecontroleerd) en soms diarree.

Een alcoholontwenning heeft ook al deze verschijnselen, maar dan komt daar vaak angst, koude rillingen, paniek, koud zweet, en in ernstige gevallen een epileptische aanval. De ontwenning ontstaat doordat door langdurig overmatig alcoholgebruik het evenwicht in de hersenen tussen activiteit (glutamaat receptoren) en passiviteit (GABA receptoren) is verstoord. Je hersenen zijn als het ware overgeactiveerd. De gelukzaligmakende stoffen en impulsen worden niet of nauwelijks meer door de hersenen afgegeven (alleen als je weer alcohol gebruikt) voor een periode van een tot enkele weken. Die overactiviteit kan dus zelfs resulteren in een epileptische aanval. Vandaar dat bij een stevige ontwenning medicijnen als librium (op de GABA-receptor werkende stof) worden gegeven. Je vangt de verstoring daar de eerste week mee op en bouwt geleidelijk af.

Het grootste verschil is dus de lichamelijke reactie in de vorm van angsten, epileptische aanval, langdurig slecht kunnen slapen en koude rillingen. Brak zijn is in een dag meestal over, ontwenning kan een tot 2 weken duren.
Wel moet vermeld worden dat ieder persoon zijn "eigen” verschijnselen kan hebben bij brak zijn of ontwenning. Bovenstaand verhaal is een algemeen verhaal wat voor de meeste mensen geldt.

Brak zijn kan niet zo hevig zijn dat het ineens een detoxificatie wordt in de zin van een échte alcohol afkick. Het zijn twee andere dingen. Als je teveel hebt gedronken ben je bijna altijd brak. Op een gegeven moment merk je na periodes van lang achter elkaar drinken, dat je een grens bent over gegaan. Als je niet meer drinkt, krijg je zonder dat je een kater hebt ontwenningsverschijnselen. Die verdwijnen abrupt na enkele glazen drank. Dat is eigenlijk het begin van een lichamelijke verslaving. De hersenen zijn gewoon ingesteld op aanwezigheid van alcohol. Dat evenwicht herstelt zich wel weer, maar over het algemeen blijf je de rest van je leven gevoelig voor een alcoholverslaving. Je bent dan een drinkende of niet-drinkende alcoholist. Het is dan heel moeilijk om nog een enkele keer te drinken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...