Spring naar bijdragen

Hoe gaat het na een aantal jaar zonder?


Paddy

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Ik zie hier op het forum dat er mensen zijn die al 2, 3 of 4 jaar gestopt zijn en sommigen nog langer. Ik vraag me af hoe het gaat na zo'n lange tijd zonder alcohol. Is de behoefte dan helemaal weg?

 

Ik was ooit zwaar verslaafd aan roken maar ben daar mee gestopt. Het eerste jaar was best lastig maar dat werd steeds minder en nu na 8 jaar kan ik oprecht zeggen dat het me helemaal niks meer doet. Ik ben alleen maar blij dat ik dit achter me heb kunnen laten en ik zie mezelf dan ook nooit meer een sigaret opsteken.

 

Mijn vraag aan de lang gestopte hier is of dit voor jullie ook zo werkt met alcohol? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zelf was ik eerder 15 maanden gestopt met drinken en merkte toch een andere verloop van de 'ontslaving' dan bij mijn afkicken van de tabak maar misschien verschilt dit van persoon tot persoon?

 

Ik waardeer elke input, dank alvast.

 

Groet,

Paddy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Paddy,

Ik heb nooit gerookt, dus kan niet vergelijken.

maar ja het is bij mij ook zo dat ik niet meer naar

drank taal en zelfs blij ben dat ik niet meer hoef.

Het 1e jaar was zwaar, mede door mijn privé omstandigheden.

Ook toen miste ik niet de drank, maar had wel momenten waarop

ik had willen ontsnappen aan de stress. Dat was de gewoonte van drinken nl.

Maar vanaf het begin van stoppen merkte ik dat ik de stress zonder drank veel

beter aankon. Mijn lijf ontgiftte snel en mijn psyche deed er een jaar over.

het slapen ging toen, mede door een fakirmat aan te schaffen, veel beter.

Ik sportte steeds beter, werd milder naar mezelf en kreeg ook weer meer respect

van mijn kinderen, mezelf en mijn omgeving. Alles werd eigenlijk beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi Nooitmeer

 

Gestopt nu vanaf 17 januari.

 

Zoals ik hier boven schrijf was ik eerder voor 15 maanden gestopt. Eigenlijk stel ik hier de verkeerde vraag aan de verkeerde persoon en moet ik mezelf afvragen waarom ik na 15 maanden weer ben gaan drinken. Ik heb nu een vermoeden waar ik het moet zoeken.

 

De vorige periode was misschien te veel een gevecht tegen de drank voor mij. Dit was nuttig om de verslaving aan te pakken maar uiteindelijk niet de juiste strategie voor de lange termijn en niet vol te houden. Dat was ook precies wat er gebeurde, ik was uitgeput, te moe om nog weerstand te bieden.

 

Dat moet nu dus anders om te voorkomen dat ik straks weer op hetzelfde punt kom. Ik denk nu dat mijn drankgebruik een reactie is op 'iets' anders. Ik moet dus met de onderliggende oorzaken (problemen) aan de slag. Dat wordt lastig maar ik kan er niet meer omheen....

 

Ciao,

Paddy

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi...het stoppen was voor mij misschien wel het makkelijkste achteraf

Er achter komen wat ik op allerlei manieren wilde onderdrukken dat was/is een moeilijke opgaaf.

Eenmaal die opening na diep graven gevonden te hebben..en de oorzaak hebben gevonden krijg ik zelf mijn dagelijks alcoholvrij biertje niet meer weg :-)

Verslaafd worden doe je niet zomaar...

Ja en ik ben blij dat ik niet meer hoef te roken , drinken en zelfs mijn eet gedrag word nu anders..

En ja wat een troep is het nicotine,alcohol...hoort eigenlijk niet in de supermarkt thuis!

Succes met het zoeken van het antwoord...alcohol is nooit de oplossing

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Aanstaande mei sta ik 5 jaar droog.

Ik had ergens niet gedacht dat me dat zou lukken, want toen ik stopte, leek een jaar droog me al zeer lastig, maar zie daar! Ik heb Refusal jaren gebruikt, puur als statement naar niet-drinken en voor mij was het met het innemen van de Refusal duidelijk dat ik weer koos voor niet-drinken. Nog steeds neem ik het af en toe als er moeilijke momenten zijn, bv vakanties. Dan is het niet eens zo dat ik trek in drank hebt het is de verslaving die opspeelt. Want trek in de drank is al een paar jaar niet aan de orde, ik hoef niet meer, temeer als ik bedenk hoeveel het me aan energie en walging van mezelf heeft gekost. Maar verslaafd blijf je wel, is mijn ervaring, maar voor mij is het besef dat het de verslaving die af en toe even opsteekt, heel goed te dragen en prima mee te dealen.

Ik vind mijn leven rijker, ik kan veel meer genieten, hoef niet steeds met drank bezig te zijn , daardoor word je leven groter en rijker is mijn ervaring. En pas nu is er ruimte om aandacht te schenken aan wat ooit lag onder het starten met de alcohol, ook dat kun je nu pas aanpakken, dat is waardevol.

Steun is onontbeerlijk, delen, bij voorkeur met lotgenoten die echt ten diepste begrijpen waar je over praat en waar je mee worstelt. AA is er zo een. En langzaamaan vind je verdieping, in je verslaving. Voel je je sterker worden.

Het is zo de moeite waard!

Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Het is goed om jullie ervaringen, hoe jullie hier al zo lang goed mee omgaan, te lezen.

 

Alcohol is inderdaad niet de oplossing en een doodlopende (vlucht)weg. Milder zijn gaat me steeds beter af, naar anderen maar ook naar mezelf. (is ook de leeftijd ;-)

Steun ga ik zoeken en dan met name om met de onderliggende redenen aan de slag te gaan. Een eerste bezoek aan de AA heb ik nog even uitgesteld maar dit betekend nu nog geen afstel. Ben ook naar wat alternatieven aan het kijken.

 

Vooralsnog heb ik geen haast en is het simpelweg de dagen nuchter doorkomen voor mij nu het belangrijkste. Dat gaat redelijk, ik voel me vaak goed maar heb wel elke week nog een slechte, moeilijke dag. Het zijn vooral andere zaken die nu (weer) harder binnenkomen en dan moet ik m'n hakken in het zand zetten om niet te bezwijken.

Het is al met al ook een leerproces waarin ik eerdere stop/misstap ervaring mee neem in hoe ik er nu mee bezig ben.

 

Groet,

Paddy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi Paddy,

Ik denk dat bij het verschil met roken is dat de alcohol een veel grotere invloed op mijn functioneren heeft gehad dan de tabak. Daar los van komen was overigens weer wat moeilijker. Maar alcohol heeft zo invloed op je beleving en dat bij mij ruim 20 jaar lang, dat is mijn halve leven, dat poets je niet in een keer weg.

 

Het is gelukkig niet de hunkering naar waar ik mee bezig ben. Het is meer een zoektocht naar wat ik nog meer wil en kan. En dat is best leuk.

 

En natuurlijk, gefeliciteerd met je eerst maand alweer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie Jaap en voor de felicitatie, leuk dat je dat ook hebt opgemerkt.

 

Ik merk bij mezelf nu al veel meer berusting in het niet drinken dan bij de vorige keer. Ik ben gewoon een alcoholist, dat valt niet meer terug te draaien, ook niet meer te ontkennen, en eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo erg meer. Moet alleen niet meer drinken want dan gaat het fout. Er blijft nog genoeg over om van te genieten en te ontdekken. Ik heb afgelopen weekend nog een hele leuke en goede ervaring gehad die ik waarschijnlijk gemist zou hebben als ik nog had gedronken.

 

De hunkering zal nog wel bij tijd en wijle de kop op steken, waarschijnlijk onverwacht en ook soms nog wel heftig. De invloed van langdurig en veel drinken valt inderdaad niet zo maar uit te wissen. Ik kijk nu wel vooruit nu en laat het maar komen zoals het komt.

 

Misschien kan ik over een paar jaar m'n eigen vraag beantwoorden :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...