Spring naar bijdragen

klaar mee!

Pinguin

Aanbevolen berichten

Hallo,

Spannende stap dit. Maar ik moet er aan. Ben hier al eens eerder geweest en me voorgesteld onder een andere naam, enkele jaren terug, maar hierna nooit echt actief gepost. Wel gelezen de afgelopen jaren. En guess wat: om mezelf voor de gek te houden. Want wat is las, was vooral de rubriek ''wie is wie'' en ging mezelf vergelijken met anderen en aanpraten dat het "met mij wel meevalt...". Tja, hoe houd je je probleem in stand... 

En meevallen doet het niet echt. Als ik zo terugdenk heb ik een probleem met alcohol sinds mijn 20e. Ik ben nu 28, man, woon in Limburg al enkele jaren samen met mijn vriend, die overigens niks van mijn probleem af weet en nog altijd het idee heeft dat ik graag een wijntje, (speciaal) biertje, rum-cola of whiskey drink..

Het begon met altijd een biertje na het werk met collega's, bij het stappen natuurlijk ook, regelmatig dronken, of in elk geval aangeschoten. Met carnaval helemaal laveloos natuurlijk. Eenmaal op mezelf ook in m'n eentje drinken op een vrije dag (ik werk nu  onregelmatig in de zorg), overdag al. Voral om lekker dronken te worden, dus het liefst zware bieren, maar ben ook een echte (Belgisch) bierliefhebber en drink graag goede wijnen.

Op het moment toch zeker 2 avonden per week (veel) te veel. soms ook 3 of zo rond de feestdagen nog meer avonden. De zondag is voor mij mijn moeilijkste dag. Ik moet dan mijn portie hebben, anders is mijn weekend niet 'compleet' ofzo. Kan gerust of 2 flessen wijn, of een stuk of 6-7 triples drinken. Ook stiekem drinken, dus in de keuken even snel een flinke slok whiskey of een gewoon flesje bier klokken. Schuldig dat ik me voel, maar helaas: achteraf pas. 

Waarom ik drink? Ik weet het niet precies, daar zal vast iets achter zitten. Het is niet zo zeer om rotgevoelens te dempen, ik weet het ook niet.. Als ik drink ben ik ook helemaal niet gezelliger, maar word vooral stiller.

Het stomme is dat niemand het merkt. Ik functioneer nog redelijk oke, ik ben fanatiek hardloper en loop zelfs marathons en eindig redelijk hoog bij loopwedstrijdjes; eet vrij gezond. Maar die drank, die drank.. Ik kan mezelf voor m'n kop slaan waarom het niet lukt om in elk geval te minderen. De nadelen zijn iedere keer ZO groot en maak me zorgen om mijn gezondheid. Na een dag/avond drinken kom ik de volgende dag tot niks, voel me moe, slap, gefaald. Een week niet drinken lukt wel, en voel me dan fit, rustig en helder in m'n hoofd, slaap goed en kom tot veel meer. Maar ga dan weer de fout in en is het de dag erop weer moeilijker eraf te blijven. En ondertussen mariadistel capsules slikken om mijn lever een beetje te sparen. Lekker krom. 

Nou ja.. mijn doel is in elk geval stoppen. Ik denk niet dat ik sociaal kan drinken. Ik wil het per dag bekijken en vooral de weekends worden zwaar. Ik weet nog niet of ik het alleen wil doen of ook mijn vriend hierbij wil betrekken. Hoewel, alleen is het nu niet helemaal meer. Het was fijn dit even te delen. 

Pinguin.

bewerkt door Pinguin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pinguin

Ik lees hier sinds een week mee en zit steeds te dubben om mijn verhaal hier te doen. Jij hebt die stap net gezet en nu ik hier op reageer is dat toch ook al een stapje die kant op. Hoewel jouw verhaal heel anders is dan de mijne herken ik er ook heel veel in. Het grootste verschil is dat jij lekker dronken wil worden en ik dat juist verschrikkelijk vind. Maar de schaamte en je schuldig voelen zijn denk ik voor de meeste probleemdrinkers (of alcoholist, wat jij wil) hetzelfde. Het ligt er natuurlijk aan hoe jouw relatie met je vriend is, maar hem er buiten te houden lijkt me erg moeilijk, tenminste als je heel serieus bent nu en er echt voor gaat.

Ik wens je heel veel sterkte en succes bij het stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, bedankt voor je reactie en ik nodig je uit ook jouw verhaal te doen. Ik kan zeggen dat het prettig is -na al die jaren- je probleem eens te kunnen delen. Ja, ik wil mijn vriend er ook bij betrekken, maar weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. De schaamte is inderdaad erg groot. 

Jij ook veel succes om die alcohol eindelijk de baas te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jart / Pinquin goede middag welkom hier .

Hoe je het gaat vertellen , wat je gaat vertellen is dat nu wat jullie zo bezig houd ?

Ik herken het wel enigzins hoor toen ik een half jaar geleden stopte met de alcohol .

Wellicht kan mijn visie jullie een klein beetje op weg helpen .

Voor de meeste " alcoholisten "  bestaat de eerste fase uit 12 stappen .

Min of meer hebben jullie een klein eerste stapje gezet door hier te komen , en voorzichtig rond te kijken , af te tasten etc.

En zelfs wat te plaatsen , welnu gefeliciteerd jullie zijn op de goede plek .

We zijn allemaal ervaringsdeskundigen hier , mensen met hetzelfde probleem .

Jullie zitten echter nog voor in het eerste stapje !

Want zouden jullie het je naasten niet zeggen als jullie een rare ziekte onder de lede hadden ?

Ja wel toch ?

Een vriend , een partner , je familie is immers toch altijd met je begaan ?

Verslavingen waar alcoholisme ook onder valt ,  is een namelijk een aangeboren chronische ziekte .

Dit voor je zelf compleet  erkennen is de eerste stap .

Wellicht dat deze pagina u wat verder kan helpen ; *

Dan is de wil , de kracht om er tegen te vechten belangrijk .

Dat ga je echt niet op je eentje redden , daar heb je veel support van je naasten bij nodig .

Eerlijkheid dat komt ook in die 12 stappen voor , eerlijk tegen je zelf , eerlijk tegen je naasten etc.

Mijn advies zorg voor veel back up , en steun .

Overweeg ook eens een gesprek met je locale AA , ook daar kun je veel aan hebben op moeilijke momenten .

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pinguin

en jart ook maar meteen

welkom hier.

De eerste stap is gezet en

waarschijnlijk volgen er wel meer.

Het meelezen was het voorwerk,

schrijven is meteen al heel veel actiever.

Goed dat de erkenning er is.

En ja Pinguin, neem je tijd, maar juist nu jeéerlijk bent naar jezelf,

kan het eerlijk zijn ook belangrijk worden.

Hij kan je steunen en het zeker waarderen dat hij in jullie

relatie serieus wordt genomen. net als jij jezelf serieus neemt nu.

Het niet invertrouwen nemen, kan naast de schaamte, ook zijn

oorsprong hebben in de mogelijkheden open laten.

Sociale controle is er dan niet/minder en de achterdeur naar weer

drinken staat dan op een kier open.

Denk er over na, wacht nog wat reacties hier af en laat alles meewegen.

Jij beslist wanneer jij eraan toe bent, wat anderen daar over over vinden.

Kleine stapjes zijn soms groter/belangrijker dan reuzestappen. succes! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zjiertje, Lady jane, bedankt voor jullie reacties en adviezen. Inderdaad, als ik heel erg eerlijk ga zijn, is het er alleen voor staan eenzaam en zwaar, maar aan de andere kant heeft het ook iets veiligs en omkeerbaars. Ik ga doen wat je zegt Jane, de komende dagen eens goed nadenken en vooral heel eerlijk dingen bekijken en erkennen. Nuchter wel te verstaan ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat omkeerbare is je grootste valkuil. Zorg voor voldoende dikke stokken achter de deur, want zeker in het begin ga je ze nodig hebben. Overmoed en onderschatten van het probleem liggen altijd op de loer namelijk. Je hebt je eerste stap gezet. Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik vond het zelf nogal wat; een forum zoeken, jezelf aanmelden en gewoon recht voor zijn raap zeggen wat er aan de hand is. Ik heb het bericht ook aan mijn vrouw laten zien. Ze was niet verbaasd en ik denk dat iedereen die dicht bij jou staat best wel een goed idee heeft van hoe de vork in de steel zit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Hoi Pinguin, heb je verhaal met verbazende interesse gelezen. Zelf drink ik ook niet om socialer te worden, word net als jou ook stiller en meer op mezelf als ik drink. Ben geen gezellige drinker. Daarnaast heb ik niet echt problemen die ik 'beter zou kunnen handelen' wanneer ik zou drinken. Uit je verhaal kan ik wel opmaken dat je inderdaad wel een alcoholprobleem hebt, en jezelf dus eigenlijk als alcoholist kunt beschouwen. Mij lukt het helaas niet om sociaal te drinken, misschien is dit ook niet aan jou besteedt! Zelf drink ik sinds 5 weken geen druppel meer, mede dankzij de consequente inname van Refusal. Bij mij zijn de  triggers te gaan drinken voornamelijk; routinematigheid op het werk, verveling, het missen  van een uitdaging en de sleur van alledag. Ik vond het altijd ontspannend om wat borreltjes te drinken om de 'scherpe randjes' eraf te halen, maar kon het helaas 9 van de 10 keer niet bij 'n paar laten. 

bewerkt door fietswiel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...