Spring naar bijdragen

Ik ben Cyntia

Cyntia

Aanbevolen berichten

Hallo me even voorstellen

Ik ben een vrouw van 50 jaar jong en drink te vaak te veel. Bijna elke dag dus.
Heb 3 dochters tussen de 21 en 24 die allemaal op het moment uitwonend zijn en 1 kleinzoon.
Ik lees al een poosje op de dagdraad mee maar ben vanaf vandaag echt gestopt met alcohol en heb me aangemeld op het forum.
Ik hoop door de herkenning die het forum mij geeft deze keer langere tijd te kunnen stoppen.
Ben al vaker gestopt maar altijd weer begonnen.
Het vervelende met mijn alcohol gebruik is dat ik geen rem heb en het wel een enorme hoeveelheid is wat ik tot me neem. Ik drink meestal bier maar soms ook wijn.
Ik ben regelmatig de volgende ochtend dingen vergeten van de vorige avond. Heel vervelend voor mijn gezin. Bovendien voel ik me erg moe en kom steeds minder aan sporten etc. toe.
Lastig van stoppen is voor mij dat mijn echtgenoot ook flink drinkt en dat ik denk dat ik minder met hem kan communiceren als ik nuchter ben.
Ik hoop op steun.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cyntia,
welkom op ons forum.
Fijn dat je hier steun kunt vragen;
kun je dat ook aan je man?
Want hoe meer steun hoe beter, zeker
in het begin als je nog veel in je hoofd zit m.b.t. drank.
Je kunt hem niet vragen voor jou te stoppen, maar je klunt hem wel vragen
in de beginfase mee te versoberen, wie weet gaat hij zich dan ook beter voelen?
Zo niet, dan dien jij iets meer discipline te hebben, want als je drank in huis hebt
is het wel iets moeilijker. Maar er zijn er hier meer die het kunnen dus laat het geen
reden zijn de stoppoging te staken. Ik heb zelf veel gehad aan de ADB behandeling.
Dan krijg je individueel een begeleider en houd je bij welke trekmomenten je hebt, wanneer
je je daar zwak in voelt en wat helpende gedachten en handelingen zijn om dan bij de hand te hebben.
Die kun je ook op de draad van Thema's en tips lezen, er is al veel over geschreven, en op de dagdraad
kun je bijna altijd terecht. Veel succes en je zult merken dat je weer met plezier gaat sporten als het
gif van de alcohol uit je lijf is en je weer langzaam de oude Cyntia van vroeger gaat herkennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cyntia,

Zoals vele van ons is bij jou de remvoering ook al tot de draad toe versleten.
Heel herkenbaar dat als je de eerste neemt niet meer kan stoppen.
Bij mij was dat ook het probleem.
Goed van je dat je vandaag gestopt bent
Zo te lezen ben je er ook al, net als ik, achter dat je na een droge periode denkt weer sociaal te kunnen drinken.
Helaas is dat voor mij en vele van ons niet weggelegd.
Ik sta nu maanden droog en merk dat de mensen die om mij heen nog drinken soms oeverloos kunnen swetsen.
Ik denk als je nuchter bent je nog goed met je partner kan communiceren, echter wel op een ander niveau.
Je zal beter de hoofd- en bijzaken kunnen scheiden in het gesprek als je nuchter bent.
Je zal ook net als ik om moeten leren gaan met de "scherpen" kanten van het leven, nuchter komen de negatieve kanten van het leven veel harder aan.
Echter het pluspunt is dat je je lichamelijk en geestelijk beter zal gaan voelen en van de mooie dingen in het leven intenser kan genieten.
Neem iedere morgen het besluit niet te drinken en leef op die manier van dag op dag alcoholvrij.

Romualdus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jane
Bedankt voor je reaktie.
Ik ben vorig jaar een tijdje poliklinisch bij de verslavingszorg geweest.
Daarbij zijn alle onderwerpen als triggers etcetra al besproken. Vandaar dat ik het stoppen nu op eigen houtje wil proberen.
Vraag me wel af of ik naar de huisarts zal gaan voor refusal, zodat ik een behoorlijke stok achter de deur zal hebben.
Hoop veel op het forum te kunnen lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Romualdus
Mijn echtgenoot staat er wel volkomen achter dat ik wil stoppen met drinken omdat hij zich vaak voor mij schaamt.
Hij begrijpt echter niet waarom ik niet gewoon kan minderen. Hijzelf kan namelijk na een aantal comsumpties gewoon stoppen.
Ik denk dat het nog best wel moeilijk wordt omdat we echte drinkmaatjes zijn.
Vooral moe terug komen uit het werk is voor ons altijd aanleiding om te drinken
Maar ik denk dat er voorlopig geen andere mogelijkheid op zit.
Voorlopig neem ik de eerste niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorlopig is nog even een achterdeurtje Cyntia,
misschien heb je dat nodig, want nooit meer, klinkt niet leuk.
Maar zoals Romualdus zegt, dag bij dag, dan is het te overzien.
Vandaag neem ik die eerste niet.
En morgen neem je een nieuw besluit.
Je zult zien dat het dan makkelijker gaat.
En als je het moeilijk hebt, meteen om steun naar de dagdraad,
hulp, afleiding, even je motivatie weer verversen,
we weten precies wat je doormaakt
en gunnen je een opstaan met een fris lijf en hoofd
i.p.v. een faalgevoel en een kater:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cynthia; welkom!:present:

Het klinkt heel herkenbaar, ik had ook dat ik de volgende ochtend heel veel niet meer wist... erg frustrerend... en ook zo moe en niet vooruit te branden.
Wel moeilijk voor je dat je echtgenoot ook flink drinkt...
De mijne was vroeger ook een stevige drinker, dronk ook elke dag, en ik deed 'gezellig' mee.
Tot bleek dat ik helemaal zo gezellig niet was...
Nu drinkt mijn man door de week niet meer om het mij gemakkelijker te maken, dat is natuurlijk wel een voordeel voor mij en heel erg lief van mijn man. Als hij gewoon door zou drinken zou het beslist moeilijker voor me zijn.
In het weekend drinkt hij wel maar niet vreselijk veel. Een pilsje of 6... op zaterdag en op zondag.
En dat wil ik hem ook niet afnemen...

Maar dankzij dit forum heb ik de kracht om het te realiseren. Al bijna 10 dagen alcoholvrij en ik voel me geweldig fit en energiek. Des te meer reden om hier mee door te gaan.

Samen staan we sterk!
Succes!!

Liefs, Tobbertje:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cintia,

Hoe ben je vergaan gisteren? Ik slecht. Het voorraadje 'moest' nog op. Had ik zelf niet in huis gehaald, maar m'n partner. En onze afspraak was dat hij niets meer zou kopen voor mij. Nou ja, ik maak het hem nog duidelijk vanavond.
Ik twijfel nu om Refusal oid te vragen bij de huisarts. Maar de bijwerkingen vind ik eng. Ik heb snel last van medicijnen. En eigenlijk wil ik het gewoon alleen kunnen. Wij hebben bier in huis voor m'n partner, maar ik lust dat niet zo graag, koolzuur vind ik minder. Dus als er geen wijn en wodka ís, dan zal ik het toch eerst moeten kopen. Gelukkig weet ik zeker dat ik dat vandaag iig niet ga doen. Dus eindelijk beginnen met dag 1.
Succes met jouw missie en traject!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cyntia!

Sterkte! Jouw traject is een hele zware, je wil steun bij jouw partner krijgen inplaats van je verzetten tegen zijn 'normale' gedrag namelijk drinken.

Ik hoop dat je met jouw partner kan praten en dat hij begrip kan opbrengen voor jouw keuze om hier samen iets aan te doen door een tijdje mee te versoberen. Even stoppen is zwaarder dan helemaal stoppen. Want dan krijg je een terugslag. Oef, heel lastig om daar weer uit te komen.

Ik wens je veel succes, dat je hier genoeg steun kan vinden voor de eerste periode.

Hoe reageert jouw partner namelijk op jouw keuze?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi tobbertje, Rachel en Leeuw

Ik zit vandaag op dag 3 zonder drank.
Niet erg moeilijk want vandaag erg druk geweest en op het forum lezen steunt me al erg.
Bovendien was mijn grote trigger veroorzaker, mijn man dus, voor zijn werk de laatste dagen weg.

Leeuw ik moest op het forum erg lachen toen jij plotseling uit het niets binnen kwam.
Zaten ze met zijn allen over hondjes en kittens te chatten, stond er ineens een grote leeuw.
Ben trouwens benieuwd waarom je op je 48ste eventueel weer zou willen drinken. Misschien heb je dan nog 48 jaar te gaan en drinken is denk ik toch zonde van de tijd.
Na je 80ste lijkt me een beter idee.

Tobbertje je gaat goed, 9 dagen.
Fijn dat je man je steunt. Ik dronk net als mijn man meenstal bier dus raak ik dan ook in de verleiding.

Rachel ookal de eerste dag te pakken. Toch?
Ik denk er dus inderdaad ook wel aan om naar de HA te gaan voor Refusal.
Ook ik ben bang voor de bijwerkingen. Voel me nu al best wel goed en fit en op het forum heb ik gelezen dat sommigen zich er toch moe van gaan voelen.
Anderzijds lijkt het me handig als je trek voelt aankomen dat je snel een pilletje kunt pakken waardoor het onmogelijk wordt om ook maar een slok te drinken.
Hoe ga je dat trouwens aanpakken met die feestweek op het dorp. Een Tent met een Tap is vaak een reden om helemaal los te gaan.

Morgen komt mijn man weer thuis, dus dan wordt het echt doorbijten.
Ik ga proberen om er uitgebreid met hem over te hebben over wel of geen drank in huis. En hoop dat ik niet te humeurig ga worden omdat ik me onwennig voel zodat hij roept ga toch alsjeblieft weer aan de drank.
Het lastigste is dat hij een rem heeft en ik niet

Morgen neem ik de eerste niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cyntia,

Yes, 1 dag erop! Nog velen te gaan, maar moet ergens beginnen.
Mijn partner is ook een enorme trigger. Hij drink meer als mij. Heeft geen rem en gaat altijd later naar bed. Zijn werk is wissenlend en hij 'rommelt' dus gewoon aan. Ik zorg in het weekend voor de kids.
Wel of geen kater, ben er keurig uit elke ochtend. Maar voel mij natuurlijk belabberd. Ik slaap s'middags met de kleine. Daarom is het vol te houden.
Ik vond het eerst heel moeilijk om mijn partner aan te wijzen als mede-veroorzaker. Heb met maatschappelijk werk het afgelopen half jaar mijn leven op de rit gezet. Toen kwam alcohol ter sprake.
Zij zei dat ík ook een trigger ben voor mijn partner. En dat klopt. Als ik denk dat hij die avond geen bier neemt en ik neem wél een wijntje... dan zit hij binnen een kwartier weer te bieren. Ik ga dan na één fles naar bed, bv 12 uur. Hij blijft tot 3 uur hangen. Vroeger dacht ik dat dat dan mijn schuld was. Nu weet ik dat iedereen het zélf moet doen. Lastig, dat wel. Ik doe het dus nu voor mezelf. En daarna voor mijn kinderen. Succes met als je man weer thuis komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rachel en Cyntia,
Het is bekend dat partners een rol hebben in alcoholisme,
ongeacht of ze zelf drinken of niet.
Zodra je aan je probleem werkt, wordt het evenwicht verstoord,
en de partner die daat (nog) niet voor heeft gekozen komt mee in beweging.
Dat kan een meewerken oplerveren als je geluk hebt, maar ook een (onbewust) tegenwerken.
Ik heb in een adv, van de Jellinek gelezen dat zij altijd de partner/fam.leden meenemen in de
behandeling. Misschien is er ook meer over te lezen als je ggoglet, en anders mischien de Jellinek raadplegen? Ik denk dat de kunst is elk bewust te maken van dit fenomeen zonder verwijten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jane4,
bedankt voor je eye-opener. "Ongeacht of ze zelf drinken of niet". Je bedoelt dus dat er áltijd iets veranderd als één persoon veranderd. Dus is het dan ook zo dat niet drinkende partners hun wel drinkende partner lekker laten doorgaan. Uit angst voor verandering.
Nu drinkt de mijne meer, vaker en langer dan mij. Maar hij is volgens mij bang dat ik stop. Omdat ik dan verander? Of omdat het contrast groot wordt? Daar ben ik nog niet achter. Ik google op Jellinek en partners, thanx.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Allemaal!

Ik zou me nog even voorstellen en doe dat bij deze.
Ik ben een vrouw van 49, getrouwd en een dochter van 10.
Al jaaaaaaaaren last van te veel wijn drinken. Voor de gezelligheid, voor de feestelijkheid, als beloning na het harde werken, als ik de pest in heb...noem maar op. drinken om te zuipen en te vluchten, de roes te voelen.
Blackouts, gesprekken niet meer weten, telefoontjes die ik gepleegd zou hebben, lelijke dingen tegen mijn man gezegd: De ergste vraag die hij me 's ochtends kon stellen: "weet je nog wat van gisteren avond????" ...en het dan niet meer weten...........
Een aantal jaren als Floortje op het forum geweest, ik heb nu een andere naam omdat ik dacht dat Floortje vergeven was.

Net een half jaar Brijder achter de rug, echt waardevol, tips en truucs en het besef echt van de wijn af te moeten blijven.

Sinds een week slik ik nu refusal om mij het wat makkelijker in de kop te krijgen...Wijn is uitgesloten nu...dus ook niet EENTJE....eentje gaat namelijk meestal niet.

Ik ben nu thuis met een kou en heb vannacht ernstige migraine gekregen...na een immigran werd de hoofdpijn bijna onhoudbaar. Gevolg van de refusal? Geen idee, de apotheek zoekt het voor me uit.

Afgelopen weekend was ik naar de camping, langzaam neem ik afscheid van het wijn drinken...thee bij het uiteten gaan is trouwens erg lekker!

Een van de forum makkers zei voor ik weg ging: Er blijft nog zo veel meer over dan dat wijntje op de camping: Nou die speelde een aantal keren door mijn hoofd en heeft me gesterkt hoor!

Ik hoop dat dit voldoende is voor wie is wie, verder typ ik wat mee op de dagdraad...
Liefs van een knokker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Druuna

Fijn dat je je voorstelt.
Je zit echter op mijn voorsteldraadje waardoor je door de anderen niet makkelijk te vinden bent.
Je kunt een eigen draadje openen door bij wie is wie; nieuwe discussie aan te klikken.
Sterkte met je migraine en ik hoop je nog regelmatig tegen te komen op de dagdraad.
Overigens camping of vakantie lijkt me juist een echte trigger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rachel

Hier al mijn 5e dag
Gisteren viel mee. Toen ik thuis kwam van kleinzoon naar huis te brengen had mijn man het eten al zo goed als klaar zodat de eerste trigger, drinken voor het eten uit te schakelen was.
Gisteravond nog wezen hardlopen en daarna meteen naar boven.
Mijn man is op het moment heel positief over mijn stoppen, ben alleen bang dat dat in de loop van de tijd gaat omslaan en dat hij toch weer drank koopt en voor mij dan ook weer meeneemt.
Trouwens bij ons was het in het verleden juist andersom als bij jullie.
Ik heb geen rem dus als ik eenmaal aan het drinken was wou ik net zoals jou man niet naar bed.
Mijn man ging dan soms wel maar stond dan een half uur later weer boven aan de trap te roepen dat ik moest komen.
Daarom denk ik dat jou man een grotere probleem heeft als jij zelf maar hij zal alleen kunnen veranderen als hij dat zelf wilt.
Sterkte voor dit weekend.

Oh ja en vanavond neem ik de eerste niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Carolien mooie geschreven...ik voel me aangesproken, jaren lang heb ik de broeken aan gehad, misschien aangeleerd (vrouwen in mijn familie zijn best sterk) of behoefte aan...maar het is zo vermoeiend...en langzamer laat ik het los, ik laat mijn man er zijn, zelf ontplooien (ik doe het ook) en zo is het hoe in plaats van uit elkaar te groeien, groeien we samen....en ik zie en beleef de transformatie van beide: geef ons rust, scheppen we ook ruimte voor het nieuw...en ja het liefde verandert maar in een positieve manier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cyntia,

Vandaag is dus jouw 7-e dag! Petje af hoor!!! Bij mij ging het vrijdag weer mis. Ik had stress van mijn oudste zoon en ben gaan halen, vlák voordat manlief moest werken. Heel laat gaan slapen en de volgende dag spijt...
Zaterdag 2 feestjes. Dus ik mocht boeten. Wel erg goed verlopen, kids waren lief. Half 10 thuis en toen ze in bed lagen ben ik ook maar gegaan. Ik wilde vandaag niet weer zo'n gevoel. Het begint langzaam door te dringen dat het echt beter is. Mijn hersenen 'voelen' het verschil. Ik conditioneer mezelf ip als ik dus de fout in ga en dan juist nóg meer besef hoe nutteloos die avond was...
Heel knap van je dat je zover bent al, complimenten. En als ik mijn man roep krijg ik geen reactie. Hij wil niet dat iemand iets voor hem bepaald. Ik heb dat gedeelte allang opgegeven. Hij slaapt nog lekker en ik ben fijn met mezelf aan de slag. Voorlopig prima. Ik moet eerst veranderen.

Oh ja, ik heb geen echte intense spijt gevoelens meer. Ik trap mezelf ook niet meer in de grond. Ik denk steeds: Niet zo slim dame van vrijdag en nú stoppen met die rommel! Nou weet je het wel en vandaag beter je best doen. Vooral mijn triggers begrijpen.
Die bestaan uit stress van het gezin (onder het eten, vermoeidheid, grote mond van zoon) en pijn (mijn chronische ziekte veroorzaakt pijn).

Good luck vandaag!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rachel

Inderdaad, dag 7, bijna een week.
Voel me vandaag lekker fit.
Heb mijn rondje hardgelopen en heb weer zin in vanalles.

Jammer dat het vrijdag mis ging bij jou. Ik ken het wel , stress en dan wat gaan drinken en vaak drink je dan teveel.
Trouwens een ex-collega van mij ging als haar man 's avonds moest werken hele pakken koeken eten, ook een soort verslaving.
Nadeel van koeken; je wordt er dik van. Voordeel is geen kater.

Je vertelt dat je chronische ziekte hebt, wil je vertellen welke ziekte.

En vandaag de 1e niet hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Hey Cyntia,

Ik was even weg en waar naartoe dan... De feestweek in de woonplaats was een enorm struikelblok. Al afspraken staan enzo. Ik twijfelde steeds meer of ik het wel droog kon houden. Heb om de stress thuis te beperken mij er maar aan over gegeven. Als allerlaatste feestje. Ik kon het 'niet drinken daar gewoon echt niet verkopen aan manlief'.
Maar nu niets meer op de agenda. En wat er wel staat heb ik al zo verbloemd. Bv een verjaardag tussendoor en dan ga ik met de auto.

Gelukkig heb ik mij in de café's niet misdragen. Heb uiteindelijk heel rustig aan gedaan. Het meeste daarna nog thuis gedronken. Ben nu wel klaar en diep genoeg gezonken hoor. Eerst de WK, zomervakantie en feestweek. Soms kan ik geen wijn meer zien.

Dit wordt mijn derde droge dag. Ik ga ook zo douchen en naar bed.

Hoe gaat het met jou? En met je partner? Ben heel benieuwd!

Groet van Rachel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...