Aliblabla1 Geplaatst 17 september 2010 Rapport Share Geplaatst 17 september 2010 Hallo allemaal,Ik ben Aliblabla, vrouw bijna 50 jaar. Heb een paar lastige jaren achter de rug en halverwege 2007 is een burnout geconstateerd. Daarna volgden helaas nog een paar hele nare dingen, waaronder het overlijden van mijn vader na een jaar ernstige ziekte en zo bleef ik maar naar beneden zakken. Heb begeleiding van een psycholoog van de GGZ, maar ondanks alle winst die ik de afgelopen jaren heb weten te boeken heb ik toch nog steeds een depressief gevoel. Jaren heb ik anti-depressiva tegengehouden omdat ik weet dat ik veel te veel drink (2 flessen wijn per dag zeker). Maar het gaat niet goed, ik kom er niet uit. Ik denk dat de drank daarvan de oorzaak is. Komende maandagochtend begin ik met Citalopram. (Anti-depressivum, 10 mg voor week 1.) Ik zie er erg tegenop. Heb al een tijdje gekeken naar de site van ADB, maar nog niet aangemeld ofzo.Ik wil er graag uitkomen, maar ben ervan overtuigd dat ik dat niet in mijn uppie kan. Dit forum lijkt me dan ook een goede plaats om mijzelf te melden. Ik kan niet op elk moment van de dag bij de computer zijn, maar heb gezien dat jullie elkaar goed steunen, dat ziet er goed uit! Ik zal mijn best doen om ook mijn steentje bij te dragen. Groetjes,Aliblabla Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 17 september 2010 Rapport Share Geplaatst 17 september 2010 Welkom Ali,Ja je drinkt idd veel en depressie worden door alcoholversterkt, dus je doet er goed aan hier te komen.Begeleidt je psycholoog je ook m.b.t. je drankprobleem?Zo niet dan kun je de online behandeling van Tactus overwegen.Ik heb daar goede ervaringen mee, en met mij velen hier.De AD daar kan ik niet over oordelen, ik snap je angst daarvoor,die moet je vrij lang slikken eer je resultaat ziet is mij verteld toen menmij ze ook wilden voorschrijven voor een depressie. ik heb het zonder gered door Mindfulness te gaan doen, gecombineerd met therapie en stoppen met drinken.Maar dat heeft me veel overedingskracht gekost. Misschien dat je eens op de dagdraad bij ditjes en datjes daar een vraag kunt stellendan reageren er vast mensen die er wel ervaring mee hebben.Om je stappen wat kleiner te maken is het handig om per dag je keuze te makenen je daar aan te houden. Veel succes en ik hoop je hier vaker te lezen, ook jij staater niet alleen voor! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aliblabla1 Geplaatst 17 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 september 2010 Dank je Jane,Mijn psycholoog heeft me niet specifiek begeleid betreft mijn drankprobleem. Van Tactus had ik nog niet gehoord, ik zla gaan kijken wat dat inhoudt. Dank je voor de tip!Het antidepressivum Citalopram zou weinig bijwerkingen geven. Zeker als je het opbouwend gebruikt als je begint. Zegt de dokter althans. Maar bij de apotheek krijg je een briefje mee waarin staat dat je de eerste week niet geacht wordt auto te rijden. Hoezo weinig bijwerkingen?Mindfulness heb ik over gelezen, lijkt me erg zinvol!Ik zie dat jij morgen of liever vandaag 2 hele weken gestopt bent? Dat vind ik wel zo KNAP! Groetjes,Ali Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 17 september 2010 Rapport Share Geplaatst 17 september 2010 Mag t ietsje meer zijn? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aliblabla1 Geplaatst 17 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 september 2010 Hoepsssssss......NOG VEEL KNAPPER DUS. Excuus... ben slecht in getallen. Maar wat knap van je zeg. Nou ik nog. Weet niet of ik helemaal wil stoppen, ik ben volgens arts en psych gewoontedrinker, en hoewel ik meerdere malen heb gemeld dat ikzelf wel vond dat ik teveel dronk werd er makkelijk overheen gepraat.Nu ik aan die pillen ga moet ik wel minderen. Maar hoe of wat? Geen flauw idee.Mjin petje af voor jou alvast. Aliblabla Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherry63 Geplaatst 18 september 2010 Rapport Share Geplaatst 18 september 2010 Hoi Ali,Ik ben ook maar net bezig met stoppen. Vandaag de tweede dag. Ik slik al jaren Citalopram en heb daar geen bijwerkingen van. En..wat nog beter is, ik heb geen last meer van depressies. Ik vind het een goed middel.Zul je zeggen: "maar je dronk terwijl je dat slikte?" Ja, klopt. Mag niet, weet ik. Maar de zucht naar alcohol was te groot. Ben wel blijven slikken. Ben niet voor niks met 4 biertjes op (1/2 liters) op een vluchtheuvel gereden. Citalopram versterkt het effect van de alcohol. Uitkijken geblazen dus. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dymph Geplaatst 18 september 2010 Rapport Share Geplaatst 18 september 2010 Hoi Ali en Cherry,Cherry, gaan wij gelijk op? Voor mij ook dag 2, het gewoon maar de eerste niet nemen en elke dag opnieuw dat besluit nemen. Makkelijker gezegd dan gedaan. We moeten het dan ook samen doen, alleen Ali, lukt het mij ook echt niet. Ben ook een depri mens en zit nu aan de trazolan, maar ach of het echt helpt, kan ik niet zeggen. Van Efexor en meer van dit soort word ik helemaal hyper, dan ben ik net een opgedraaide veer. Heb altijd gedacht dat als ik eenmaal mijn depressies kwijt was, de drank vanzelf zou volgen. Niets is echter minder waar. In de twee jaar droogstand, was ik zonder pillen toch echt een stuk positiever. Drank versterkt de depressieve gevoelens, ook al omdat je je door dat drinken alleen nog maar meer een mislukkeling gaat voelen,. Ikke tenminste. De drank zit in mijn hoofd, drinken voor de vergetelheid, vluchten voor de realiteit, die soms erg pijnlijk is. Zullen we elkaar op de hoogte houden en aan de mail trekken op moeilijke momenten? Ik zou dat een hele steun vinden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aliblabla1 Geplaatst 18 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 september 2010 Hoi Cherry,Blij om te zien dat ik niet de enige ben die aan de anti-depressiva gaat terwijl er toch sprake is van alcoholgebruik. Ik snap helemaal dat alcohol en deze medicatie niet samen gebruikt moeten worden, dat is ook de reden dat ik het jarenlang heb tegengehouden. Maar omdat ik me nu al 3 jaar ongelukkig voel, ook al doe ik van alles om een en ander beter te maken, heb ik nu besloten dat het toch maar MOET. Ik heb het programma van ADB (nog) niet gevolgd. Misschien wil ik dat wel gaan doen. Voor mijn gevoel wil ik weer controle krijgen, en dus zelf besluiten of ik wel of niet wat drink. Ik wil in ieder geval minderen. Maar misschien is dat slap en zou ik alles moeten kappen. Geen idee. Ik ben blij dat ik niet op een vluchtheuvel ben gereden (vooralsnog in ieder geval) en ik ben ook blij dat jij het nog kunt navertellen!Hoi Dymph,Ik ben nog niet zo moedig als jij en Cherry, ik ben nog niet gestopt. Maandagochtend ga ik mijn eerste pil nemen. Volgens de dr. geen bijwerkingen, maar volgens de apotheek mag ik een hele week geen autorijden... Tja. Ik zie dat jij het twee hele jaren zonder hebt gedaan, dat vind ik heel knap. Ik hoop dat ik dat ook een keer kan gaan zeggen. Ook bij mij is de reden van drinken het zoeken van een verzachting, vergetelheid misschien maar in ieder geval de gevoelens een beetje dempen. Ik hoop dat de Citalopram dat gedeelte gaat overnemen, zodat ik ook minder behoefte voel om te drinken.Enneh, midden in deze hele depri periode is het me wel gelukt om te stoppen met roken! Dusssss ik kan het! Jullie ook! Elkaar steunen is fijn, daarom ben ik hier ook terecht gekomen!Ali Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mupke Geplaatst 18 september 2010 Rapport Share Geplaatst 18 september 2010 Hallo Aliblabla (leuke naam) Welkom hier. ik hoop dat je iets aan ons hebt.Ik ben zelf aanvankelijk ook begonnen met minder drinken. Maar dat bracht heel veel onrust.Drink ik vandaag? Zo ja, hoeveel? (altijd weer té veel dan) Maar misschien werkt minderen voor jou wel. Kwestie van uitproberen denk ik.Succes!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 19 september 2010 Rapport Share Geplaatst 19 september 2010 Ik ben zelf nog een worstelaar; kan je weinig bieden op dit moment, behalve te zeggen dat je niet de enige bent.Ik weet domweg dat de sombere gevoelens blijven zolang je drinkt... heb daar nu wel genoeg mee geoefend... maar als het hoofd helderder wordt en je komt de werkelijke gevoelens tegen... dát is een keerpunt. Want die gevoelens moet je dan onder ogen gaan zien. Durf je dat?Thats the question. Ik nog niet.Misschien komen we er samen uit?sterkte!xxx Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ekstertje Geplaatst 19 september 2010 Rapport Share Geplaatst 19 september 2010 Hallo Aliblabla,Welkom hier:present:Kan het samen: alcohol en je antidepressiva? Vaak versterken die elkaars eigenschappen! mee oppassen dus!Heel veel succes met stoppen, het is moeilijk maar echt te doen!Drink zelf nu al 2 maanden niet meer:) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blondie6173 Geplaatst 19 september 2010 Rapport Share Geplaatst 19 september 2010 Aliblabla,Sinds dat ik gestopt ben met drinken heb ik mijn anti-depressiva niet eens meer nodig...Ben inmiddels begonnen met de afbouw van mijn AD...Alcohol maakt depressief...althans bij mij !!! Dus stopen met die rommel, dan hoef je ook niet aan de medicatie !!! ;) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dymph Geplaatst 19 september 2010 Rapport Share Geplaatst 19 september 2010 Cathy, ik ben ook als de dood voor die gevoelens, die dan zo rauw op je dak komen. Dat is ook de reden dat ik iedere keer voor de bijl ga. En niet met twee glaasjes hoor. Minderen kan ook ik niet. Ook al jaren mee geoefend met een bedroevend resultaat. Dan blijft die alcohol maar in je kop rondspoken. Helemaal niks is veel duidelijker, maar oh, wat is dat angstig. Geen verdoving meer, geen uitlaatklep... Maar je wordt er echt minder depri van. Het leven wordt niet gemakkelijker of zo, integendeel, maar er is wel 1 groot probleem minder. En dan maar met de billen bloot. Oeff, ik vind het ook een kruistocht. De alcohol doet de werking van de pillen teniet. Weet niet precies hoe dat chemisch zit, maar het schijnt waar te zijn. Zelf ook aan den lijve ondervonden. Dag voor dag, zo heb ik het ooit gedaan en zo doe ik het nu ook maar weer. Dan wordt alles minder eng en definitief. We zijn niet de enigen, en dat besef maakt mij in ieder geval minder alleen in mijn strijd. Succes lieve meiden, ik moet ook en sta er net zo voor. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aliblabla1 Geplaatst 19 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 september 2010 Hoi allemaal,Wat fijn om jullie berichten te lezen! Alcohol en antidepressiva moeten niet samen, dat begrijp ik. Is ook de reden dat ik die pillen lang heb tegengehouden. Volgens mijn peut gebruik ik alcohol als zelfmedicatie, volgens mijn huisarts ben ik een gewoontedrinker. Ik weet niet of dat het voor mij makkelijker zou maken om te minderen. Heb me voor nu voorgenomen om het gebruik van alcohol te gaan beperken tot uitsluitend 's avonds. Of dat gaat lukken weet ik niet.Maar als ik het niet probeer gebeurt er ook niks, toch? En, als ik me beter ga voelen met minder of geen alcohol, nou geweldig. Ik hoop dat ik dan ook over een tijdje kan schrijven dat ik mijn AD ga afbouwen! Ik vind jullie "gestopten" wel heel knap hoor! En fijn dat jullie de tijd nemen om mensen die nog in de prut zitten overeind te helpen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 19 september 2010 Rapport Share Geplaatst 19 september 2010 Ali, houd je jezelf zo niet een beetje voor de gek?Ik heb 35 jaar alleen s avonds gedronken, de hoeveelheidwisselde, maar overdag niet drinken maakt juist dat ik mezelfkon wijs blijven maken dat het wel meeviel. niet dus.Wanneer je drinkt maakt voor de AD en de depressies niet uit hoor.Waarom geef je jezelf niet een maand zonder alcohol en zonder ADen neem dan pas het besluit. Overleg met je arts. Wie weet ben je veel sterkerdan je nu misschien denkt. En de rust die je krijgt van niet met alcohol bezig te zijn(na de 1e dagen) je lijfelijke energie die terugkomt, en je emoties en geweten en zelfwaardering;alles gaat weer leven. Je weet weer wat het is om trots op jezelf te zijn en net wat Blondie meemaakt,waarschijnlijk heb je die AD dan niet eens nodig. Heb je die ooit gebruikt vóór je dronk? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hanneke Geplaatst 19 september 2010 Rapport Share Geplaatst 19 september 2010 Wat is het verschil tussen een "gewoontedrinker" en een "Alcoholist"? Volgens mij verdoezelt het alleen maar de situatie. Het klinkt minder erg. Huisartsen eigen als het om alcoholisme gaat.Ik kan voor niemand uitmaken of hij/zij een alcoholist is. Maar ik kon pas wat aan mijn probleem doen toen ik dat toe kon geven. Tot die tijd haalde ik ook allerlei trucjes uit waardoor het minder ernstig leek. Bv alleen 'savonds drinken, bier ipv borrels, niet meer dan... Maar wat een rust kwam er toen ik gewoon besloot helemaal te stoppen. Niet meer allerlei trucjes verzinnen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aliblabla1 Geplaatst 20 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 september 2010 Hoi Jane en Hanneke,Ik wil mezelf niet voor de gek houden. Heb alleen nog niet veel ervaring met stoppen of minderen, want dit wordt voor mij de eerste keer. Als het makkelijk was Jane, dan had ik niet op dit forum aangemeld, jij waarschijnlijk ook niet. Dus mezelf gewoon even een maandje zonder alcohol geven zag ik mezelf zonder hulp nog niet doen. Hanneke, klopt, ik heb me er ook aan geergerd. Ik heb bij mijn huisarts al zeker 2 jaar terug (met het lood in mijn schoenen) gemeld dat ik teveel dronk. Hij praatte er zo overheen. En bij mijn therapeut heb ik het herhaaldelijk gemeld en die sprak vervolgens van zelfmedicatie. Wat mij weer stiekem het gevoel gaf dat ik het allemaal wel aardig deed... Maar ik weet diep van binnen wel beter en daarom ben ik ook hier.Vandaag mijn eerste tablet genomen, voel me wat wazig ja. Mijn eerste glaasje (een kleintje) 5,5 uur later genomen dan gewoonlijk. Nu zit ik braaf aan het water, en ik heb me voorgenomen om pas om 21.30 weer een glas in te schenken.Ik hoop er te komen, samen met jullie!Aliblabla Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 20 september 2010 Rapport Share Geplaatst 20 september 2010 Hallo Ali,Zal het maar ff afkorten dan is dat voor mij wat makkelijker. Hoop dat je het goed vind anders hoor ik het wel.Vandaag begonnen met a.d? Nou meid ik hoop dat het heel gauw helpt bij je.Weet je trouwens dat alcohol de werking van medicatie verminderd? Wilde dit graag ff schrijven. Ik hoop dat het je lukt om samen met ons de alcohol voorgoed uit je leven te bannen.Heel veel suc6Bol. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aliblabla1 Geplaatst 20 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 september 2010 Hoi Bolletje,Ik vind 't prima als je gewoon Ali schrijft hoor! Dank je voor je aardige woorden. Ik hoop me ook snel beter te voelen, want na 3 jaar in een dip ben ik er echt wel spuugzat van. En hoewel ik de herfst op zich heel fijn vind ben ik altijd al meer depri als het buiten lang donker is. Dat vooruitzicht alleen al was genoeg om er een streep onder te zetten.Ik heb goed gelezen voordat ik naar de huisarts ben gegaan voor antidepressiva. Heb ook overlegd over Baclofen, maar dat zou bij mij geen zin hebben zei hij. Ik ben nu dus aan het minderen en probeer het drinken weer naar de avond te verhuizen. Misschien kan ik dat wel op een goede manier handelen. Zo niet, dan ga ik daarvandaan kijken of ik uiteindelijk helemaal ga stoppen. Ik zag dat een andere deelnemer (weet nu zo snel even niet wie) ook eerst had geminderd en daarna was gestopt. Nou... wie weet! Ali Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mupke Geplaatst 20 september 2010 Rapport Share Geplaatst 20 september 2010 Hoi Ali,Ik heb mezelf ook altijd gewoontedrinker genoemd. Weet niet waarom ik dat deed. Dat was vast omdat het een stuk minder beladen klinkt. Of misschien omdat het ook de lading (meestal) wel dekte.Ik dronk wel vrijwel dagelijks. Beginnend met een paar pilsjes voor het avondeten. Dan daarna weer even aan de koffie/thee en dan voor het slapen gaan nog een paar pilsjes. Wat ik nog wel weet uit die tijd en schiet me nu te binnen omdat jij zegt te willen minderen door alleen nog 's avonds te drinken .. Als ik mijn voor-het-avondeten-biertjes niet gehad had, (omdat ik bijv. bij iemand anders at) dan 'moest' ik nog evengoed wel mijn quotum drinken zodra ik thuis kwam. Dus in die zin werkte minderen voor mij niet.Op ander vlak ook niet overigens. Maar minderen is echt iets wat je gewoon moet proberen. Dat hebben velen hier gedaan.Het zou kunnen dat je na verloop van tijd er anders over gaat denken. Dan is het tijd voor een aanpassing van je huidige plan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aliblabla1 Geplaatst 22 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Hoi Mupke,Om eerlijk te zijn heb ik tot voor kort nooit bedacht hoe ik mezelf zou willen noemen als het om alcohol gaat. Ik zat zo in een dip, en drinken was gewoon gewoon, werd alleen een "beetje" meer dan eerst. Ben me pas sinds kort bewust van het feit dat ik niet meer de controle heb, of althans niet in die mate die ik zou willen.En dat is een lullig moment. Zeker als je nagaat dat ik 15 maanden geleden gestopt ben met roken n ik rookte er 50 per dag. Denk je van je verslaving af te zijn heb je er nog eentje zucht. Ik weet niet of ik mijn quotum zou willen halen, ik ben nu in ieder geval veel minder aan het drinken ivm de medicatie. Daar voel ik me best wel wat wazig van. Duizelig, beetje dubbelzien en de eerste dag ook last van dunne ontlastig, bah. Drink nu al drie dagen de helft van mijn "normale" hoeveelheid. Ben in de ochtend eerder wakker, ben frisser. Ben ook sneller moe. Maar goed, komt dat allemaal van minder alcohol of van de pillen?Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de aanmoediging. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Ali,ik heb van meerderen gehoord dat stoppen met roken maakt dat er meer gedronken gaat worden; was dat bij jou ook zo?En verder herken ik de verschijnselen bij het minderen met de A. Helderder 's morgens maar met later toch een heel moe gevoel erbij. Dat hoort echt bij het afkicken. Het duurt even voor alles uit je systeem weg is zeg maar.Suc6! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igor Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Ali welkom. goed dat je je aangemeld hebt. ik hoop dat je voldoende steun vindt op de DDD. weet het haast wel zeker Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rachel Geplaatst 25 september 2010 Rapport Share Geplaatst 25 september 2010 Hoi Ali,Wat goed dat je bezig bent met 'je lijf en je leven'. Lastig als je neerslachtig geraakt en dan aan de medicijnen moet. Een belangrijke reden van mijn aanpak en strijd tegen de alcohol is dat ik het gevoel kreeg dat ik langzaam depressief aan het worden ben. Neerslachtig, lakoniek en moe, moe, moe.Als ik niet drink ben ik ook vaak moe, vlgs mij komt dat ook omdat ik dan die dag niet in een roes ben/leef. Dan besef je je hoe je je echt voelt... moe dus. En 'afkicken' is natuurlijk ook vermoeiend.Wat Cathy56 zegt vind ik wel interessant. Ben met mijn partner ooit gestopt met roken. Nou, wat een succes. We gingen nóg later naar bed en dronken een derde meer. Bovenop de sloot die er al in ging. Dus die ervaring heb ik zeker van mezelf en gezien bij iemand anders.Goodluck! En sterkte met je missie! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Teveel Geplaatst 4 oktober 2010 Rapport Share Geplaatst 4 oktober 2010 Hallo Aliblabla,Ik regaeer een beetje laat, de dag dat jij je aanmeldde ben ik met vakantie gegaan.Wat dranggebruik betreft zouden we aardig bij elkaaar passen, ik kom ook van > 2 flessen wijn en een paar pilsjes per dag.Verschil is dat ik een man ben, eind 50 en helemaal geen aanleg heb voor depressie, zie overal wel een positieve kant aan of in elk geval de humor ervan.Behalve als ik weer eens teveel gezopen had, daar kon ik de volgende dag echt niets positiefs in ontdekken, tot de middag dan, en ze na die eerste weer best begonnen te smaken.Heb begin van het jaar 2 maanden helemaal niets gedronken en toen vond ik dat ik wel gecontroleerd af en toe wat kon nemen.Ik ben dus heel gecontroleerd zo zachtjes aan weer op mijn oude nieveau beland.Ben nu vanaf 27 september weer droog.En weer ervaar ik die sensatie van me beter voelen, beter slapen, ben helderder, niet die negatieve gevoelens over mezelf, hoef me niet meer te schamen voor mijn vrouw.Ali ik wens je heel veel sterkte, als je het fijne gevoel hebt ervaren dat je sterker bent dan Bachus wil je alleen nog maar volhouden.En het forum helpt daarbij, ik kan niet omschrijven hoe dat concreet in elkaar zit maar het helpt je gewoon.Ik ben een paar keer bij de AA geweest en toen zeiden ze tegen me "Harry, dat terras met een drankje, dat verpesten we voor jou" en dat is waar als ik op een terras ging zitten en een pilsje bestelde had ik het gevoel dat ik mijn AA maatjes veraadde, zo iest heb ik ook met het forumWij hebben nog gewoon drank in huis, van alles en nog wat en in ruime mate, maar als ik al eens in de verleiding kom dan zie ik Bolletje, Jane of een van die andere lieve forumleden bestraffend, of nee, eerder een beetje triest, naar me kijken.Hou vol meisje en blijf bij ons, het gaat je lukken,Harry Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden