Jaap Geplaatst 3 september 2012 Rapport Share Geplaatst 3 september 2012 Ik heb een vraag. Nuchter leven begint met eerlijk zijn. Nu zit ik met een probleem. Als ik een gat in mijn CV wil verklaren is het eerlijkste antwoord dat ik wat te veel aan drinken was. En tot weinig kwam. En nog meer dronk. Maar zo'n verhaal laat natuurlijk geen positieve indruk achter. Dus moeten er smoesjes bedacht worden, of in ieder geval de waarheid moet wat rooskleuriger worden voorgesteld. Maar dat is naar mezelf niet eerlijk. Hoe zou ik hier nu mee om kunnen gaan zonder dat ik mezelf niet meer recht in de ogen kan kijken? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Admin Geplaatst 4 september 2012 Rapport Share Geplaatst 4 september 2012 Beste Jaap, Mooie vraag van je, maar waar geen klinkklaar antwoord op is te geven. Wat ik je wel mee zou willen geven is dat je je bewust moet zijn, dat dat ‘gat’ slechts een onderdeel is van je CV. Leg de kracht op je kwaliteiten, je ervaringen en wat je te bieden hebt. Laat dat gat niet onderwerp van gesprek zijn, immers kom je daar niet voor. Het is bij een sollicitatiegesprek natuurlijk de bedoeling dat je juist je kwaliteiten en sterke kanten voor het voetlicht brengt. Mochten er echter vragen komen over die periode, kun je er voor kiezen om datgene te zeggen waar je jezelf het beste bij voelt. Het is goed om voor jezelf af te wegen wat relevant is voor een eerste sollicitatiegesprek, om te laten weten dat je een alcoholprobleem hebt, of zal het misschien volstaan met bijvoorbeeld ‘een tijdje uit de running geweest door persoonlijke problemen’? Ook dan doe je de waarheid geen geweld aan. Die afweging kun je het beste zelf maken. De kans bestaat dat er over doorgevraagd wordt. Ook dan ben jij degene die de keuze maakt om te vertellen wat je op dat moment wilt vertellen. Het is dus een kwestie van een balans opmaken. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen. Uiteindelijk ben jij de persoon die daarover beslist. Wat zijn de ervaringen van anderen hierin? Ik wens je veel succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc Geplaatst 5 september 2012 Rapport Share Geplaatst 5 september 2012 Ha die Jaap, Op dit vlak heb ik nogal uiteenlopende ervaringen. Het eerlijk zijn over een drankprobleem heeft enkele malen een directe afwijzing tot gevolg gehad; andere keren werd het juist op prijs gesteld. Wel heb ik de indruk gekregen dat er in Nederland veel meer een taboe rust op alcoholmisbruik dan welke andere verslaving dan ook. Onschuldig lijkende zaken als bijvoorbeeld pokerverslaving (via internet), energy-drink-verslaving en 'soft'-drugsverslavingen worden onderhand als normaal beschouwd en dus geaccepteerd. Wat betreft gaten in je CV; zelf heb ik veel verschillende banen gehad en veel gaten in mijn CV. Enkele keren ben ik op eigen initiatief vertrokken, meestal had dit te maken met marktomstandigheden en het feit dat ik toch alleen maar bij de 'flexibele schil' hoorde. Toch is dit mij met name in de jaren negentig op enorm veel kritiek van werkgeverskant komen te staan. De afgelopen jaren echter is er geen enkel probleem meer van gemaakt bij mijn sollicitaties. In dit opzicht is het nu dus veel minder 'strafbaar' dan het geweest is. Bij je sollicitaties zou je aan kunnen geven dat je last hebt gehad van persoonlijke problemen en dat je je daar hebt uitgeknokt. Als er wordt doorgevraagd zou je eventueel overmatig drankgebruik (uit het verleden) kunnen vermelden. Bij het opstellen van een CV is het wel belangrijk om tactvol te zijn. Liegen hoort uiteraard niet, maar een beetje draaien kan het grote verschil uitmaken. Bij een aantal functies vermeld ik begin- en einddatum; veel uitzendbanen heb ik op één hoop geveegd om daarnaast een brede werkervaring en mijn (volgens mezelf) sterke punten te benadrukken. Juist dit laatste heeft volgens mij enkele uitnodigingen opgeleverd. In ieder geval heel veel succes toegewenst! Marc Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 6 september 2012 Rapport Share Geplaatst 6 september 2012 Dag Jaap, ook ik zit met een gat in mijn cv, maar ik heb wel het "voordeel" dat ik tijdens dat gat op ziekteverlof was (ben ik overigens nog steeds). "Nuchter leven begint met eerlijk zijn. " Laten we mekaar geen Jaap noemen. Als je morgen tegen iedereen eerlijk begint te wezen, dan wil ik overmorgen wel eens horen hoe het je vergaat. Ik denk dat je vooral moet afwegen of je liegt om anderen schade toe te brengen (dat mag niet), of gewoon een beetje zwijgt omdat de waarheid nu eenmaal te ingewikkeld is om uit te leggen. Enfin, ik ga je geen raad geven, maar gewoon vertellen hoe ik het ga aanpakken (na overleg met mijn psychiater en een sociaal assistente). In mijn cv heb ik simpelweg een gat gelaten, als ze me daarnaar vragen (dat zullen ze) zal ik vertellen dat ik zwaar ziek ben geweest en een langdurige revalidatie nodig had. In mijn ogen is dat niet gelogen. Ben zeer benieuwd hoe anderen hier over denken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shahire Geplaatst 6 september 2012 Rapport Share Geplaatst 6 september 2012 Een gat in je cv....interessante vraag ik heb zelf nooit een gat in mijn cv gehad maar heb toch eens zitten denken hoe ik dat dan zou doen ik denk dat ik uiteindelijk zou zeggen dat ik even een tijdje niets heb gedaan omdat ik op zoek was naar mezelf wat wil ik in het leven, hoe wil dat mijn toekomst eruit gaat zien wat vind ik leuk, wat vind ik niet leuk wat is belangrijk, wat niet zoiets.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 7 september 2012 Rapport Share Geplaatst 7 september 2012 Jaap je schrijft ook dat je in die tijd tot weinig kwam Ik zou die zin als uitgangspunt nemen en als eventuele toelichting bijv. dat je tegen een burn-out zat, depressief was, therapie had om een onverwerkt verleden, of iets wat meer in jouw ervaring past, maar zeker niet alcohol noemen als het een baan betreft die je graag wil. Dus meer de reden waarom je dronk zoals je dronk en niet het drinken zelf. Het feit dat je nu bent zoals je bent nu wilt werken en .... dat bedrijf daarvoor uitkiest laat zien dat je uiteindelijk van dat gat een brug hebt gemaakt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gaya Geplaatst 16 september 2012 Rapport Share Geplaatst 16 september 2012 Ha Jaap, Ik heb geen "gat" in mijn cv, daar ik nog gewoon in dienst was toen ik met drinken, stoppen en alle bijkomstigheden vandien te maken had. Mijn ervaring met mijn werkgever is dat het als ziekte gezien wordt. En dat je nu eenmaal tijd nodig hebt om die ziekte onder controle te krijgen. Als je kan laten zien dat je na de alcohol-problemen weer wat heb gedaan, lijkt het me geen probleem om te vertellen hoe de vork in de steel zit. succes op de arbeidsmarkt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jaap Geplaatst 17 september 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 september 2012 Dank jullie wel allemaal. Ik weet dat ik (bijna) altijd gewaardeerd om wat ik doe. Ook nu, nu ik via een uitzendbureau werk. Ik bouw wel weer op. En dat is mooi. Toch dat gat is niet gering. Van 2006 tot 2011 zeg maar. En ik had in die tijd wel wat klusjes als zelfstandige, maar daar vulde ik lang geen volle weken mee. Zeker niet de laatste 2 jaar. Hoe heb me zelf voor het lapje gehouden zeg. (En er was ook nog iemand die het allemaal maar pikte) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shahire Geplaatst 17 september 2012 Rapport Share Geplaatst 17 september 2012 Originally posted by: Jaap(En er was ook nog iemand die het allemaal maar pikte)quote> Dan zijn er nu dus 2 blij dat je niet meer drinkt Jaap Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 21 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2012 @Jaap, Je kunt toch ook gewoon die zelfstandige klusjes opvoeren als werk/werkervaring? Heb ik ook gedaan. Je liegt niet en je vult je CV-gat. Noem daarnaast nog een periode van een jaar 'Sabitical' en het ziet er allemaal weer hip, fris en geloofwaardig uit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden