Spring naar bijdragen

Weer drinken na jaren stoppen


Jaap

Aanbevolen berichten

Hoi Tactive,

Ik (39j) ben nu 12 weken gestopt met drinken. Ik dronk best veel. Bijna 100 flessen 30cl bier per week, een jaar of 20 lang. Ik heb dat proberen te minderen maar dat was geen succes. Het lukte me wel eens aan een afspraak te houden om 5 flesjes te drinken, maar meestal niet. En dan had ik zo weer 14 biertjes op. Wat wel lukte was een paar dagen niet drinken en dan in het weekend wel weer heel veel. Misschien wel wat meer om de schade in te halen. Nu ik dit te pakken heb, niet drinken, ben ik wel van plan dit even vol te gaan houden. Ik denk aan jaren. Hoewel het niet altijd even makkelijk is, dus beloven kan ik niets. Ik heb voor mezelf geaccepteerd dat drinken niet gaat zoals ik in theorie wil. Alcohol gaat met mij aan de haal. Ik ken (nog) niet een echte oorzaak van mijn drinken. OK, onzekerheid, verlegenheid. Maar dat zijn veel meer mensen op deze wereld.

Nu lees ik vaak op het forum eens een alcoholist altijd een alcoholist. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Is het mogelijk dat iemand die zo lang zo veel drinkt ooit weer normaal kan drinken? Normaal drinken is voor mij zeg maar 3x in de week 3, 4 drankjes, en 2 x per jaar doorzakken.

Kennen jullie voorbeelden van mensen wie dat gelukt is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jaap,

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Je bent nu 12 weken alcoholvrij, echt een mooi resultaat!
Je beschrijft dat je altijd al beter was in niet-drinken dan in matig drinken. Bij pogingen tot matig drinken ervaren mensen controleverlies. Na 2 of 3 biertjes lijkt je voornemen om niet teveel te drinken ineens helemaal niet meer belangrijk, herken je dat? Bij elk volgend biertje wordt het moeilijker om de rem te vinden, en zo zit je al gauw weer op de 14 die jij beschreef. Matig drinken kan echt moeilijk zijn als je gewend was veel te drinken. het is net of je hele lijf ook om meer roept.
Een goed advies uit de praktijk is: stop eerst eens een jaar met drinken en maak dan voor jezelf opnieuw de balans op. Een jaar is een goede termijn om los te komen van je oude gewoontes. Gaat het dan goed met je en mis je eigenlijk niets meer in je nieuwe manier van leven, waarom zou je dat dan nog in de waagschaal leggen door weer te beginnen met drinken?
Voor sommige mensen is het idee dat ze nooit meer mogen drinken bijna onverdraaglijk en roept dit een tegenreactie van veel trek op. Dan is het goed om meer naar de korte termijn te kijken, maak eerst eens een plan voor de komende week, weken, maanden. Hoeveel speelruimte heb je nodig? Waar trek je je grens?
Een andere manier om er naar te kijken is om de functie van het drinken nader te onderzoeken. Waarom drink je, waar helpt het je bij? zo lang alcohol nog die functie voor je kan vervullen, zal de trek ook blijven. Jij hebt het over onzekerheid en verlegenheid. Als jij een andere, goede manier hebt gevonden om om te gaan met je onzekerheid of verlegenheid (en dat kun je leren) dan zal de trek naar alcohol ook verminderen. En daarmee neemt het risico op terugval in overmatig alcoholgebruik ook af.
Op de website staat ook nog een en ander aan informatie over dit thema, bij Stoppen, minderen, Wat ga ik doen?
Daar staat onder andere dit:
Uit verschillende studies is gebleken dat de kans op succesvol matig drinken groter is wanneer:

u jonger bent dan 40 jaar
in uw familie geen 'alcoholisme' voorkomt
u geen last van ontwenningsverschijnselen heeft en dit vroeger ook nooit heeft gehad
u een vrouw bent
u minder dan 10 jaar een probleem met drinken heeft
u op andere gebieden géén grote problemen heeft, zoals bijvoorbeeld in uw werk, op financieel gebied, in uw gezinsleven, uw liefdesleven, met huisvesting
u vroeger matig gedronken heeft
Hoe meer van de bovengenoemde punten op u van toepassing zijn, des te groter is de kans van slagen.



Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey ik heb een grotere kans :D
Zo goed als alle punten zijn bij mij van toepassing.
Dat jaar is geen slecht idee...alhoewel ik de laatste tijd een enorme trek voel. Onderzoeken doe ik ook maar soms worden de redenen zo vaag en denk ik dat mijn hoofd een loopje met me maakt.
Ach ja...zucht..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

verrandering,

Ik weet de hoeveelheden niet die je dronk, maar als je sterk twijfelt is het zeer aan te raden om contact op te nemen met je huisarts!
Mocht je daar tegenop zien, is het sowieso aan te raden om niet in één keer te stoppen. Afbouwen is een betere keuze om je lichaam te laten ontwennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik schrik eigenlijks een beetje van de antwoorden. Je bent een alcoholist voor de rest van je leven. Het afbouwen is pure onzin, baclofen ook. Als je echt wilt stoppen, zou ik maar eens naar een detox kliniek gaan. Meld je aan bij maliebaan, en ga de detox in. Goede begeleiding, en pillen om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je hebt gedronken, want met 3 glazen per dag ben je al een alco. Zelf dronk ik ruim 24 blikjes bier per dag, halve liters.

Er zijn genoeg mogelijkheden om je verslaving tegen te gaan, naltrexon, of campral, en voor de ontwenning librium. Daarbij ook therapie die je kunt krijgen, en alles word vergoed door je zorg verzekeraar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ ronald41.

wat bedoel je nou met afbouwen en Baclofen.......onzin ?
Natrexon/campral heb ik geprobeerd, heeft mij niet geholpen.
Detox, div.keren gehad, leuk om een beetje te bekomen/af te kicken maar owee als je weer in de boze wereld komt, waar blijft de nazorg/begeleiding dan ?
Hoe heb jij je probleem aangepakt/opgelost ? De mijne heb ik al, voorlopig al 11 maanden droog, zonder maar een spoortje van trek/craving.
Sta je zelf droog en/of heb je nog steeds "trek" ?
Aan je ondertekst te lezen van "pfff weer een dag zonder drank" heb je het nog steeds moeilijk....toch
Ben benieuwd naar een "eerlijk antwoord"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...

Dank je Jaap voor je vraag aan Tactive

Voor mij een echte eye-opener.

Oeps, om matig alcohol te kunnen drinken voldoe ik alleen aan het punt ; als u een vrouw bent.....

Zegt genoeg he?

Hoe hard ik ook aan mezelf werk, en dat doe ik ook door al jarenlang allerlei cursussen te volgen, ik zal mezelf niet voor de gek mogen houden..

Zoals iemand anders al eens hier op het forum gezegd heeft en zoals ik al van andere alcoholisten gehoord heb ; ik ben een VERSLAAFDE.

Het blijft dus steeds maar jezelf monitoren of je alles in de hand hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel moeilijk om dit alleen te doen. Leer hulplijnen inschakelen. Regel vertrouwelingen om je heen die je mag bellen als je aan jezelf twijfelt. Ga op de dagdraad als je trek voelt komen. Leer jezelf om iemand jou te laten helpen. Alleen is zó alleen, dat ga je niet redden. En hier spreekt geen zwakkeling. Altijd kon ik alles alleen, maar van alcohol verlies ik in mijn eentje. Hulp vragen werd een kunst apart. Een goede les in nederigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

NEE - u jonger bent dan 40 jaar Ik ben veel ouder

WEETNIET - in uw familie geen 'alcoholisme' voorkomt Geen idee

JA - u geen last van ontwenningsverschijnselen heeft en dit vroeger ook nooit heeft gehad Nog steeds niet - nou wel diaree

NEE - u een vrouw bent Wat is daar het voordeel dan van?

JA - u minder dan 10 jaar een probleem met drinken heeft Nog nooit een probleem mee gehad, nou ja, ik drink veel

JA - u op andere gebieden géén grote problemen heeft, zoals bijvoorbeeld in uw werk, op financieel gebied, in uw gezinsleven, uw liefdesleven, met huisvesting

overspannen, huis niet te verkopen, hoge hypotheek

JA - u vroeger matig gedronken heeft

hmm, een aardige kans dus

Do i have a drinking problem?

No, I wake up, drink, get drunk, fall down, sleep - no problem!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...