Jim Geplaatst 18 november 2010 Rapport Share Geplaatst 18 november 2010 Hallo allemaal,Een paar dagen lees ik vol gedeelde interesse en herkenning al mee met de berichten op dit forum, tijd om uit de schaduw te treden en mezelf kort te introduceren.Mijn forumnaam is Jim, 38 jaar oud. Een baan. Een leuk gezin. Een leuk huis. Zelfs nog een leuke opleiding.....en een drankprobleem, hoewel ik zo nu en dan nog steeds aan het weifelen ben of het wel echt een probleem is. Punt is dat ik goed functioneer in maatschappelijk en redelijk functioneer in sociaal opzicht en dat maakt het dan ook wel lastig om te erkennen of het nu al dan niet een probleem is, of het etiket van alcoholist ook op mij plakt.Maar toch. In het kort.Van huis uit al vertrouwd geraakt met alcohol. Een borreltje of drankje voor het eten, een wijntje bij het eten en 's avond na de thee nog wat drankjes was een patroon wat ik al vanaf jongsaf aan gezien heb. Vanaf de tijd dat ik het huis uit ben, twintig jaar geleden, is er eigenlijk geen dag voorbij gegaan zonder alcohol.De laatste jaren, ik denk de laatste 12 jaar heeft mijn alcohol gebruik een wat dwingender karakter gekregen in de zin dat de innerlijke drang naar alcohol steeds sterker is geworden. (steeds vroeger op de dag beginnen, na de eerste gewoonweg door blijven gaan, sociale activiteiten afstemmen op het voorhanden zijn van alcohol, door kunnen blijven drinken zonder echt dronken te worden, zelfs niet voor de omgeving, geen kater meer etc. Soms wel midden in de nacht wakker worden op de bank en dergelijke.) Gelukkig heb ik nooit een rijbewijs gehaald en ben ik nooit een gevaar geweest voor anderen en heb ik altijd vitamine B1 gebruikt.Als ik de info omtrend alcoholgebruik bekijk ben ik een zware drinker. Ik drink uitsluitend halve liters bier, vast merk, en de temperatuur moet ook precies goed zijn. Door de weekse dagen, als ik moet werken en alleen in de avonduren kan drinken dan drink ik ongeveer 8 halve liters, op vrije dagen en in het weekend is het aantal in principe onbeperkt, maar ligt denk ik rond de 12, 13. Tussendoor drink ik wel port, whisky en wijn, maar voor mijn gevoel is het vooral de halve liter waar mijn verslaving om draait. Besloten om te stopen. Het kan niet anders of mijn lichaam loopt schade op. Minderen lukt niet, dat heb ik geprobeerd om dan op 6 halve liters te blijven hangen, de afgelopen 10 jaar 1 keer een maand of drie gestopt en daarna nog veel meer te gaan drinken.Zaterdag de 13e november 2010 heb ik de knoop doorgehakt en ben ik gestopt.De zesde dag dus.Best wel heftig zoals jullie allemaal wel ervaren hebben! Geen delirium gelukkig. Wel slapeloosheid, prikkelbaar, beestjes als ik in bed lig, en een onrustig gevoel van honger en dorst. Ook heel sterke gevoelens van een soort zwaarte in mijn lijf, een gedeprimeerdheid die lijfelijk is.Overigens functioneer ik nog wel gewoon, ook op mijn werk.Het is misschien wel een lang voorstelbericht geworden, als het niet de bedoeling is om meteen alle ervaringen te delen bij wie is wie dan ga ik er van uit de moderator wel zal knippen. Ik hoop hier gelijkgestemden aan te treffen en ervaringen te delen. Ik hoop dat ik ooit zover kom dat alcohol helemaal uit mijn systeem is. Ooit was ik een roker, toen jarenlang een niet roker, en nu heb ik dat hele stuk losgelaten, neutraal.Tot zover. Hartelijke groet,Jim. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 18 november 2010 Rapport Share Geplaatst 18 november 2010 Hallo Jim,een duidelijk stuk wat je schrijft, en daar hoeft helemaal niks uit.Hoe meer je vertelt, hoe meer je opruimt. het is heerlijk hier eenplek te vinden waar je juist helemaal eerlijk durft zijn zonder veroordeling.Je schrijft dat je weifelt wel echt een probleem te hebben.Dat is een gevaarl;ijke gedachte, want die biedt een uitweg om terug te vallen,met zoals je hebt ervaren, daarna meer drinken dan ooit.Het goed maatschappelijk funktioneren en redelijk sociaal, zal velen bekend voorkoemenhier. Mij wel dus, ruim 30 jaar gedronken, 35 als je de matige beginjaren meetelt en ik ben altijdblijven funktioneren. Slechte één keer ziek gemeld door een kater. dat zegt weinig. waarschijnlijk ruikenmensen al lang dat je drinkt, zeker als je ook overdag drinkt. Ze zijn vaak te beleefd om er wat van te zeggen of drinken zelf ook te veel. Of mogen je graag, ondanks...Maar als je de ADB test doet zie je dat je erg ver boven geaccepteerd drinken zit en niet min. 2 dagen per week droogstond.Maar je weet het zo ook wel, je komt hier niet voor niets, zelfs na 6 dagen niet drinken, of juist na moet ik eigenlijk zeggen.Ik denk dat juist na het stoppen, het probleem steeds duidelijker wordt. De impact die drank op je lijf en geest heeft, het gebrek aan energie (en slaap?), slecht humeur enz enz, je lichaam heeft tijd nodig om te resetten, zoals je geest tijd nodig heeft om weer trots op jezelf te worden. Er kleven ook nadelen aan stoppen, zoals je ongetwijfeld al hebt gelezen. problemen moeten onder ogen worden gezien, stresswordt niet meer verdoofd, soms worden verbanden van problemen met vroegere ervaringen duidelijk.kortom nog best veel werk aan de winkel. En het is te doen, nuchter.Ik hoop je op de dagdraad bij ditjes en datjes terug te lezen als je daar aan toe bent en wens je veel succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst 18 november 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 november 2010 Dank je wel Jane4 voor je wijze, hoopvolle woorden! Ik denk dat het echte gevecht nog moet komen, zes dagen zonder is uiteraard nog erg kort:-) Toch vind ik een forum zoals dit heel waardevol omdat hier heel veel kennis en wijsheid aanwezig is. Kennis en wijsheid verkregen door levenswijsheid en ervaring, verkregen met vallen en opstaan. Dit kunnen delen is heel waardevol. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst 18 november 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 november 2010 Hi Jetset. You're right. Ik weet zelf natuurlijk dondersgoed hoe het er voorstaat. Schijnt dat ontkenning ook een bijwerking is van alcoholmisbruik:-) Wilde mijn gedachtegang verduidelijken in mijn voorstelberichtje. Verder heb ik geen andere steun bij de keuze te stoppen. Mijn vrouw staat uiteraard helemaal achter mij en drinkt zelf ook niet meer. Mijn motivatie om niet meer te drinken is wel sterk. Ik weet wat ik er voor terugkrijg, ook al zie en voel ik dat nu nog niet zo gelet op de ontwenningsperiode.En inderdaad, zou wel aardig zijn om een en ander te behouden:-) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
will Geplaatst 18 november 2010 Rapport Share Geplaatst 18 november 2010 Ook van mij welkom hier Jim.Bovenstaande dames hebben het allemaal al gezegd hé Je bent hier niet voor niks, bent info beginnen zoeken op het net en hier beland. In de warme huiskamer van adb. Ik herken heel veel van mezelf en heb er jammer genoeg jaren over gedaan om te erkennen dat ik een probleem heb. Ben ondertussen heel veel kwijtgeraakt, mede door mijn probleem. De term "sociaal drinken" is uitgevonden door een alcoholist, want voor de meesten hier telt die term gewoonweg niet. Zo ook voor mij. Ik dronk ook niet alle dagen, of van 's morgens/'s middags, maar na de eerste is het hek van de dam, zo simpel als dat.Dag per dag bekijken, niet te veel voorruit blikken en die eerste laten staan. Je zal je een pak geruster voelen na een tijdje, gewoon, omdat je die eerste nu eens niet "hoeft" te nemen sé. Zie je op het dagdraadje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 19 november 2010 Rapport Share Geplaatst 19 november 2010 Goeie morgen Jim.Dat ik een dag later reageer heeft te maken met dat ik gisteren in slaap gedonderd ben.Maar nu reageer ik wel en wil je een hele fijne tijd hier op het forum wensen.Ja als je je afvraagt of je wel echt een alcoholist bent, en je kijkt naar wat je allemaal drinkt is het antwoord gauw gegeven.Als je het gevoel hebt bij een of andere gelegenheid de alcohol nodig hebt is het antwoord niet zo moeilijk.Maar dat je het probleem serieus aan pakt is al een heel groot complinemt waard.We gaan er voor hé? Je staat niet alleen want samen staan we sterk.Nogmaal welkom. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst 19 november 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 november 2010 Thanks Will & Bolletje. Ook een mooi bemoedigend liedje Will en wat een leuk Bulletje Bolletje:-) We hebben hier ook zo'n prachtbeest in de keuken zitten, maar ben blij dat het geen wit exemplaar is want dan zou ik hem dagelijks moeten badderen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 19 november 2010 Rapport Share Geplaatst 19 november 2010 Hoi Jim,Ook een warm welkom hier van mij. Heel erg moedig van je. Je zult straks bemerken dat jeheel veel tijd over hebt om leuke (creatieve) dingen te gaan doen. Niet meer de dagelijkse'zorg' om alcohol in huis te halen of je dagindeling zo te organiseren dat je maar kunt drinken.Ook ervaar je nu die pijntjes die je al die tijd kon verdoven met alcohol. Luister naar je lichaam.Voor mij, en velen anderen hier, heeft het ook geholpen om te gaan hardlopen of joggen.Je krijgt er dan een gezonde 'verslaving' voor terug, namelijk endorfine!Zoals Will al zei, laat die eerste staan. Of zeg gewoon vandaag: "Vandaag drink ik niet". Endit kun je elke dag zeggen, want morgen is ook weer vandaag.Fijne middag,Joris Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst 19 november 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 november 2010 Dank je wel Joris voor je warm welkom en ook voor je wijze woorden Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst 13 december 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 december 2010 Vandaag een maand en twee dagen droog. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zoermuis Geplaatst 13 december 2010 Rapport Share Geplaatst 13 december 2010 Klasse Jim. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden