Spring naar bijdragen

Donderdag 19 oktober

Mick

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

gelukkig is het oke!

bambam
ik heb nu al spierpijn ja
en nou moet ik vanavond nog naar pilates
dat is ook spierpijn opwekkend zeg maar!
maar als je terug komt heb je een goed gevoel
over jezelf en daar gaat het om
en de afleiding natuurlijk!

joann
ik ga proberen het langs me heen te laten gaan
want dat is ook eigenlijk mijn boodschap
niet er over zeuren maar
mee bezig gaan waar het om draait
gaat alles nog goed met jou?

marieke
hoop dat je de draad weer op kan pakken!

nou lieve mensen tot later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ziza

ik vind het jammer dat in de 12 stappen van de AA
het altijd over een hogere macht gaat
en ze zeggen dat je daar dan om heen moet lezen
maar dat lukt me dus niet
misschien ook omdat ik er zelf niets mee heb
ik geloof erin dat je het zelf moet doen
en geen hogere macht kan je daar bij helpen
ik vind het wel heel fijn dat sommige mensen daar wel kracht
uit halen en ben soms best jalours daarop
want dat zou dingen wel makkelijker kunnen maken

fijn dat het jou zo'n kracht geeft
liefs eva

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Joan,

Toen ik in een kliniek terecht kwam en er over AA werd gesproken dacht ik " als jullie maar niet denken dat ik naar die AA losers ga ! " Nou had ik zelf al van alles geprobeerd om te stoppen , inspirerende boeken lezen , de bijbel , meer sporten , alleen blowen en meer niet , psychiater en uiteindelijk een kliniek..niets heeft mij sober/clean gehouden . Ik dacht ook dat AA een sekte-achtig gebeuren was maar niets is minder waar..mensen uit alle lagen van de bevolking komen bij elkaar in een meeting om gezamelijk aan de oplossing van hun gemeenschappelijke probleem te werken : alcoholisme...en iedereen is welkom die een probleem heeft met alcohol ..het is gratis...no strings attached...er zijn geen in-takegesprekken...of je nu jong of oud bent...en als je het niets vind is het ook ok....er wordt ook niet bijgehouden of je er nu wel of niet bent..het is volstrekt anoniem...je hoeft niks te zeggen in een meeting als je dat niet wilt.. En de reden dat ik zo dankbaar ben is dat ik jaren en jaren in hetzelfde circeltje zat zonder enig uitzicht... en eindelijk heb ik de oplossing gevonden en ben ook niet meer alleen...
Dus ik begrijp je wel maar het enige wat ik tegen je kan zeggen is " probeer het een paar keer " , om te delen in een meeting is iedereen door die angst gegaan om te spreken.. ik ook..maar waar ik achter ben gekomen is dat mensen helemaal niet zoveel met mij bezig zijn...eigenlijk bijna nooit ..hahahaha.. ik denk van wel maar ook dat is een illusie.. en als jij een oplossing hebt die werkt dan is dat ook goed...in AA wordt ook weleens gezegd "whatever works for you" ..

Groetjes,

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Eva,

Het enige wat in het AA boek staat is " Geloof je , of ben je bereid te geloven dat er een Kracht groter is dan jijzelf " ..... dat kan bijvoorbeeld een groep mensen zijn die gezamelijk aan hun probleem werken...2 mensen zijn sterker dan 1 mens...natuurverschijnselen....etc...
Laat je niet ontmoedigen...maar probeer met een open-mind te kijken... ik heb hier zelf ook veel problemen mee gehad...en ik ben echt geen religieuze freak geworden of zo....hahaha..
Wat voor mij werkte is dat ik zag dat in de AA meetings vrolijke, gekke mensen zaten die een oplossing hadden voor hun probleem en dat wilde ik ook graag..mensen die hun leven weer op de rit hadden door dagelijks een aantal dingen te doen...en ik was bereid om alles te doen om van die actieve verslaving af te komen want mijn leven was een drama...met uitzicht op alleen nog meer drama en ellende... En nogmaals dit is mijn ervaring en hoe het voor mij heeft gewerkt en nog steeds werkt..

Groetjes,

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Misschien kan je de boel de boel laten? Ik weet het niet zeker maar dacht dat woensdag je "vrije" dag was en dan gaat het waarschijnlijk niet lukken. Misschien vanavond? Goede film, grote bak thee?

Dat gammel voelen als je gestopt bent herken ik, helaas. Je zou verwachten dat je gelijk in topvorm zou
zijn maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Erger nog, het lijkt wel dat als ik nu de fout in ga, nog harder moet boeten.
Je zou toch denken dat ik onderhand mijn les geleerd zou hebben.
Gisteren de tandarts, vandaag de kapper, heerlijk nu nog even mijn huis een goede poetsbeurt en dan kunnen we er weer even tegen.
Jammer dat het bij mij zo lang duurt voordat ik het vakantiegevoel voel, nu is hij al bijna weer voorbij.
Toch begint het er op te lijken dat ik deze vakantie uitgerust ga beeindigen, een doorbraak voor mij.

Joann, zijn je kinderen weer beter?

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop ook al sinds gisteren met idee,
om iets over de kritiek van het icoontje te zeggen.
heb me ook even afzijdig gehouden,
net als Bam Bam em Eva.

Maar... toch moet ik het even kwijt.
ik vind dat iedereen vrij is, zijn of haar eigen icoontje te nemen.
Iedereen kiest het met een bepaalde bedoeling,
die bij hem of haar past.

Als er zich mensen aan ergeren,
Laten ze dan een PB sturen,
zoals we laatst afgesproken hebben
en het daar uitpraten.

Marieke, hopelijk heb je geen taxi genomen
en ben je thuis gebleven.

Anjo, nog wel even genieten van je laatste paar dagen vakantie.
Heb je Jan buiten de deur kunnen houden?

GRoetjes Sneeuwwitje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

Ben een beetje laat vandaag. Ik weet nu gewoon even niks te zeggen dus had dit ook niet hoeven schrijven, maar nu weten jullie in elk geval dat ik er nog gewoon ben. Alles goed.
Vind het wel jammer dat er weer wat gekibbeld wordt. Hoort er wel bij natuurlijk, maar toch...

Groetjes, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Het valt me op dat bepaalde thema's steeds terugkomen. Logisch ook natuurlijk, omdat er steeds nieuwe mensen bijkomen, die opnieuw fases doormaken die anderen al hebben gehad. Een daarvan is het gevoel dat velen na een paar weken krijgen, dat ze meer van het stoppen met drinken hadden verwacht. Als het eenmaal een poosje lukt om droog te blijven, verwacht je onwillekeurig wonderen van energie, vlijt, feitelijk een soort inherente beloning. En die is er niet.
Nou ja, in feite is die er wel, maar minder spectaculair dan je zou verwachten. Alle gewone probleempjes en beslommeringen blijven natuurlijk. En daarnaast wordt je met je neus op de feiten gedrukt die je voorheen altijd ontvluchtte in een alcoholroes. Ik zou iedereen willen zeggen, zoek je winst in de kleine dingen. Opstaan zonder kater, de winst aan energie die er wel is, maar die je soms niet opmerkt doordat je teveel van jezelf vraagt. Het feit dat je meer voor je naasten kunt betekenen, je werk beter kunt doen.

Anjo, woensdag is inderdaad mijn vrije dag. In de sector waarin ik werk is fulltime 36 uur, en daar zit ik met mijn 32 uur dus heel dicht bij. Wat me langzaam aan steeds meer opbreekt, is dat ik steevast na een lange dag werk nog moet koken (zelfs al hou ik het simpel), wassen, strijken. En vooral dat mijn vrije dagen woensdag en zaterdag altijd volledig in beslag genomen worden door boodschappen, huishouden, tuin etc. etc.. Het komt me mijn neus uit. Ook weer een van de redenen waarom ik er maar een fles wijn tegenaan gooide natuurlijk.
De boel de boel laten is gemakkelijk gezegd, maar dan vervuilt het echt. En ik dring er bij mijn kinderen echt wel op aan om een handje te helpen, en dat doen ze ook wel, maar ze zien vaak stomweg het werk niet. En om altijd maar te moeten vragen...
Ik heb met mezelf afgesproken dat er grenzen zijn aan wat ik op een woensdag of zaterdag doe (zondag is al enigszins verplicht rustdag en lekkere dingen dag). Vandaar dus dat de ramen er nogal eens bij inschieten.
Tel daarbij op dat ik het op mijn werk al langere tijd eigenlijk niet meer zo naar mijn zin heb, maar dat alternatieven niet zomaar voorhanden zijn, en je hebt misschien een idee van hoe ik me nu voel. Laten we het er maar op houden dat ik vandaag zo'n 12 weken geleden met grote zekerheid op dit moment op weg zou zijn gegaan om een fles wijn soldaat te maken, en nog wel meer dan een ook.

Maar vandaag houden we het droog. Dus ik dwing mezelf tot een glimlach (veel ontspannender dan chagrijnig kijken, wisten jullie dat), pak mezelf weer bij de kladden en ga onderweg naar huis de voordelen van dit alles overpeinzen. Positief blijven is het devies, want ik drink niet!

:) Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

zolang ik je nu "ken" is positiviteit wat je uitstraalt, ondanks het feit dat het je ook duidelijk niet allemaal van een leien dakje gaat. 12 weken ADB draagt daar waarschijnlijk veel toe bij, bij die positieve uitstraling dan, hè. Ik wil je bij deze bedanken voor je +

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam,

gefeliciteerd met je 100e bijdrage.
Kun je zien dat ik me een beetje verveel. Ik heb nergens zin in en dan ga ik maar letten op onbenullige dingetjes, zoals het aantal bijdragen van de forumleden.
Is er trouwens al nieuws over die tweede koffer (private topics) op de openingspagina van dit forum? Of heb ik dat gemist? Of ben ik het in al m'n duffigheid alweer vergeten? Kan makkelijk. Ik ben heel goed in vergeten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze maand in het blad psychologie: versimpel je leven!
Tips:

- niemand kan alles doen wat hij wil. Voel u dus niet schuldig als u iets laat liggen om iets anders te kunnen doen. Probeer wel keuzes duidelijk te benoemen en te beargumenteren.

- schrijf op gezette tijden "niks" in uw agenda. Las af en toe wat saaiheidsweken in.

- Maak naast to-do lijstjes ook een een not-to-do-lijst. Daarop allerlei ingesleten gewoontes die onnodig veel tijd in beslag nemen: strijken, het blaadje vd voetbalclub lezen, koffie halen voor uw collega's....

- wordt u bv onrustig van die ongelezen krant zeg dan het abonnement op en koop alleen een krant op dagen dat u er tijd voor heeft.
Of sta uzelf toe bepaalde onderwerpen niet meer te volgen, of de krant weg te gooien als de afgesproken leestijd om is.

- bezuinig nooit op slapen.

- merkt u dat u een moe gevoel krijgt zodra iemand zich bij u meldt vraag u dan eens af of deze vriendschap voor u nog loont. Niet meer op mails of kerstkaarten reageren. Of - netter maar lastiger- het contact officieel beëindigen.

- wie verplicht u de telefoon op te nemen als u net lekker zit te lezen? Koop zo'n heerlijk ouderwets antwoordapparaat en wacht tot de beller inspreekt.

- is uw huis al een puinhoop?
Wacht niet tot u tijd heeft om alles weer in 1 keer op te ruimen maar doe bv elke keer 1 kastplank of papierstapel

Zo, nu lekker veel slapen en niet strijken :) en al die andere klussen die nog wachten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, leuk dat je zag dat ik mijn 100ste bijdrag heb geleverd. Normaal gesproken let ik zelf vaak op dat soort getallen maar heb het deze keer niet gezien.

Anna, 32 uur werken, kinderen, een huishouding draaiende houden, boodschappen doen, koken, pfffffff. Dat is soms ook niet te doen. En niet iedereen kan zich een werkster veroorloven. Goed van je dat de zondag een min of meer verplichte rustdag is voor jou.

Over je beter voelen en dat het soms niet zo is: ik hou me vast aan het niet drinken. Liep net in de supermarkt en bedenk dan dat ik me niet druk maak over bier en wijn. Ik haal Rivella en tonic en keer weer om. Heerlijk. Ook al voel ik mezlef lichamelijk niet fit momenteel toch geniet ik van dat moment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,
Ik zie het als de pure, of hogere kracht in jezelf ontdekken. Je hogere zuivere zelf dat geen aanvullingen of middelen nodig heeft.
Je bent al goed zoals je van jezelf bent. En laat je door niemand iets anders wijs maken.
Dat is het voor mij.

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,

Ik vind het fijn voor je dat de AA, je goed is bevallen
Ik ben voor anderhalf jaar geleden iedere woensdagmiddag,
naar een meeting geweest, voor alcohol en drugsverslaafden.
Dit was niet de AA, maar wel een verslavingsinstelling.
Bij mij werkte het totaal averrechts.
Na afloop, in de auto op weg naar huis,
wist ik, dat ik juist die avond ging drinken.
Door al die verhalen was mijn trek in alcohol zo sterk,
dat ik sowieso elke woensdag dronk.
IK ben er toen ook mee gestopt. ( Met de therapie, niet met de alcohol helaas)

Groetjes Sneeuwwitje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrina,

Ik denk zelf, dat ik nog niet echt de knop had om gezet.
WEl stoppen, niet stoppen.
dus nog niet echt gemotiveerd was.
Mijn trek werd altijd zo hevig, na de therapie,
omdat ik de hele middag met alcohol bezig was.

Toen ik 20 jaar geleden stopte met alcohol,
was het in een keer afgelopen.
Ik heb me toen verdiept in zelfhypose
en dat hielp goed bij mij.
IK heb 16 jaar lang, alleen met kerst gedronken
en met de jaarwisseling.

Ga mijn boek van de zelfhypnose maar eens opzoeken.
Ik ben vaak verhuisd, dus zit waarschijnlijk
ergens in een doos op zolder.

liefs Sneeuwwitje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Ik herken het helemaal. En mijn bewondering heb je. Er zijn dagen dat ik punt af op de bank zit en me echt afvraag hoe ik dat met 3 kinderen, een baan en een studie heb gedaan. Heel simpel eigenlijk zolang je keus hebt ga je door en verdrink je het als het echt te veel wordt. Tenminste dat deed ik.
Ik las gisteren ook dat je veel last heb van spanning dat zich opbouwt en dat je daardoor niet kunt slapen. Ik herken het helemaal, en ik ga je daarin ook geen advies geven dat zou de blinde die de dove leid zijn behalve dan dat je huis niet vervuilt als je een keer op de bank ploft en je vergeet in iets boeiends wat niets te maken heeft met opgroeiende jonge mannen, het huishouden of je werk.
Goed voor jezelf zorgen is net iets belangrijker dan de ramen. Deed ik het toch maar het is lief bedoelt en niet betweterig.
Mijn spanning schoot altijd in mijn schouders en dan hielp een massage echt. Ten eerste kon ik dan toch niets en moest ik me wel ontspannen en de opluchting als ze dan weer van mijn schouders afbleef.
Maar ik was toen nog getrouwd en kwamen de centjes van twee kanten binnen want goedkoop is het niet.
Een baan die niet bevalt is afschuwelijk, ik snap dat je niet anders kunt maar je houd toch wel je ogen open? Sorry, ik mis soms een heel stuk van alles wat geschreven is al lijkt je me geen type dat geen oplossingen zoekt als dat nodig mocht zijn.
Maar wel knap van je dat je het desondanks droog houd.

Joann,
Ik snap jouw haast maar ik hoef nog even niet. Morgen alweer vrijdag, potjan. Het duurt bij mij gewoon te lang voordat ik afgekickt ben, zoals jullie gemerkt hebben. Sorry daarvoor.

En nee Sneeuwwitje ik heb Jan niet geheel buiten de deur kunnen houden. Hij is heel even langs geweest. Hij is gelukkig niet de hele vakantie gebleven zoals hij gewend was te doen.
Ik heb op het moment even weer ontzettend last van schuldgevoelens en gewoon ordinair verdriet.
Wat ik mijzelf aan doe is een ding wat ik mensen die mij na staan heel wat anders. Plus dat ik op mijn werk weer door de oog van de naald ben gekropen.
Iedereen wilt me helpen en wil me alleen maar gelukkig zien en dat is juist het enige wat ik ze op het moment niet kan geven. Dankbaar ja, ik ben een gezegend mens maar gelukkig niet zo op het moment.
Nu is gelukkig zijn ook geen recht zoals veel mensen denken en is functioneren in het grote plaatje belangrijker maar potjan het zou toch een stuk gemakkelijker zijn als ik wel domweg gelukkig zou zijn.
is dat niet een liedje of zo?
Plus ik niet uitdraag wat ik voel in het normale leven dus gaan mensen ervan uit dat je ook niets voelt en dat je dus kunnen gaan porren want ik moet toch wel iets voelen. Kan je het nog volgen?
Een paar weken geleden ben ik na een gesprek met de sanering waar mijn vader bij was geheel ontploft
en het heeft geholpen om de lucht wat te klaren maar ik kan toch niet bij Jan en alleman die wat te zeggen hebben over me gaan ontploffen?
volgens mij is het een beetje het verhaal van de kip en het ei wat kwam er eerst.
En dan ben ik vandaag op stap met mijn moeder en komen we een zwerver tegen en dan hoor ik haar zuchten dat kan ook nog met een inverdrietige uitdrukking op haar gezicht en dan wil ik tegen haar zeggen, nee mam want ik ben een vechter maar helemaal zeker weet ik het ook niet. En dan nu mijn vader die snachts niet kan slapen over hoe het finacieel verder moet en ik als verlamd naar het stapeltje papieren kijk terwijl ik mijn ex man meer dan eens door een zeer aanzienlijke belastingschuld heb geloost. Hij is er volgens mij zelfs nog nooit binnen geweest toen.
Ergens diep in mij zit gewoon een hele sterke normale vrouw die heus wel weet hoe ze dingen moet doen
maar die ze niet doet omdat ze even lam geslagen is. Dan vandaag nog even een steek bij de kapper, ze kent me goed en weet hoeveel voor mij betekenen en hoeveel ze voor me doen. En nee, dan wil ik over van alles praten maar niet over het feit dat ik 44, niet dom, niet lelijk maar even de puf niet heb om me op meer te richten dan op mijn werk. Wat als ik daar niet sterker in mijn schoenen ga staan ben ik aan gewezen op de bijstand en daar ben ik nog nooit in beland.
Het doet mij verdriet omdat toen ik zaterdag nog even wat ging drinken de barman heel kil dank u wel mevrouw zei.Alleen omdat ik honderd jaar geleden me daar heb vol laten lopen met Jan en alles had betaald behalve de laatste.Behalve die lompaard is niemand akelig tegen me. De meesten zijn gewoon aardig en wachten gewoon de dag af waarop ik weer stralend rond ga lopen. En toen stond jan voor de deur.en wilde ik alleen maar vergeten en niets meer voelen.
Gelukkig had ik het snel in de gaten en heb ik wat over was met grote kracht in de kliko gegooid, gelukkig maar ook want mijn maagzweer is weer heerlijk aan het opspelen.

mijn moeder en ik zijn samen om kleren gegaan, wel grappig ik begin haar uniform te dragen, v-neck truien, gelukkig mag het weer wat langer, ze hadden goeie bij H&M waar ik voorheen in principe niet kocht. Het is spotgoedkoop en gemaakt in cambodia, gemiddeld is er 100 % winst op kleding dus ik geloof niet dat degene die het gemaakt heeft onder prettige omstandigheden leeft. En een nieuwe spijkerbroek, T shirts en na eindeloos zoeken de laarzen die ik wilde, alleen de winkel was net dicht.
En toen was ik toch wel blij dat toen ik mijn vader bedankte hij zei dat ik het toch gewoon zelf betaald had .Hij is nog even mijn persoonlijke bankier.

Hoe gaat het met je man zijn zaak? Wordt het sanering of faillisement? Het zal echt een last van je schouders zijn meisje. Bij mij moeten er eerst nog wat dingen gedaan zijn voordat ik de sanering in kan en tegen die tijd hebben mijn vader en ik al regelingen getroffen.

Dus vandaag moe, verdrietig en wat opstandig, het hoort erbij. Hopelijk voel jij je iets beter.

Ik ga nu neerploffen op de bank met een grote bak thee met een beetje geluk val ik dan snel in slaap want ik voel me geradbraakt.

Slaap lekker iedereen

liefs,
Anjo
.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...