Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

hallo allemaal.

mijn nickname is jissie, dat is natuurlijk niet mijn echte naam.
ook ik heb een verhaal zoals zoveel mensen hier en ook ik heb een probleem met alcohol vind ik zelf.

ik ben 25 jaar en sinds vorig jaar januari is mijn alcoholgebruik weer enorm toegenomen.
en ik ben dat zat.
in mijn familie zitten al een paar alcoholisten, zoals een tante van mij, een oom van mij zit daardoor al jaren in een verzorgingstehuis omdat zijn hersenen niet meer functioneren en ook mijn vader lustte er wel pap van. hij leeft niet meer, maar toch.

ik zal niet zeggen dat ik een alcoholist ben, maar ik weet wel dat ik voor mijn leeftijd in de weekenden veels te veel alcohol drink.

vorig jaar ben ik mijn baan kwijt geraakt en toen is het er weer langzaam ingeslopen. waarom zeg ik weer, van mijn 17e tot mijn 19e heb ik me ieder weekend helemaal klem gezopen en lag ik op maandag, dinsdag en woensdag bij te komen in mijn bed en donderdag ging ik er natuurlijk weer vrolijk tegenaan. ik zoop al mijn verdriet weg wat voortkwam uit mijn jeugd.
dit probleem heb ik overwonnen door hulp van mijn vriend, die heeft ervoor gezorgd dat ik aan een baan kwam en een regelmatig leven ging lijden.
dat is tot begin vorig jaar ook goed gegaan, maar doordat ik werkloos werd, ging ik weer veel vaker samen met mijn vriend naar vrienden die een paar straten verderop wonen.
en die vrienden, zijn hele stevige drinkers.
zo werd het steeds vaker gezellig en werd ik weer steeds vaker dronken.
op zich zo op zijn tijd niets mis mee, maar nu naar meer dan een jaar wel.
door die vrienden heb ik weer andere mensen leren kennen die een paar deuren verderop wonen en ook niet vies zijn van een feestje `s weekends. dus we hebben het lekker druk in de weekenden.

waar ik vooral mee worstel, is dat het me opvalt als ik samen met die mensen ben, erge zin krijg in een pilsje of wijntje (iets anders lust ik niet). thuis taal ik helemaal niet naar alcohol maar als ik in zulk gezelschap ben en iedereen is gezellig aan het borrelen dan begint het bij mij ook te borrelen.
daarnaast heb ik geen rem. als het me eenmaal smaakt dan ga ik door totdat ik dus helemaal niet meer weet wat ik doe en me de volgende dag ook van de laatste paar uur niets meer af weet en zo lam ben als een hond. ik voel me heel erg angstig de volgende dag en hoop alleen maar dat de dag zo snel mogelijk voorbij gaat en dat het snel weer de volgende dag is zodat ik me weer lekker fit voel.
het probleem is ook vooral die 2 vrienden van ons. het is er hartstikke gezellig, maar zijn zelf hele stevige drinkers en daar ben ik vatbaar voor. ik weet dat ik zelf de keus maak, maar het is ook fijn bij hun, als je een keertje scheef bent gegaan lullen ze er niet over, omdat ze dat zelf ook weleens doen. en wat ook het probleem is, als ze niet zo dichtbij woonden dan dronk ik ook niet. ik rij altijd en dan kan mijn vriend wat drinken.

ik wil deze mensen niet laten vallen, maar ik merk wel dat het drankgebruik bij mij weer steeds meer toe neemt en dat het de laatste tijd alweer een paar keer mis is gegaan en dat ik iedere keer weer spijt heb dat ik teveel heb gedronken.
ik wil gewoon normaal een drankje kunnen nuttigen, maar het lukt me gewoon niet als andere mensen ook drinken. (behalve dan als ik het excuus heb dat ik moet rijden)
andere vrienden van mij weten hier ook niets van, ik ga alleen maar scheef als ik bij deze 2 vrienden ben. ik heb soms echt het gevoel dat ik een probleem heb en weet niet meer wat ik moet doen.
ik wil geen hele stukken meer kwijt zijn en me schamen, ik wil niet meer de volgende dag als een lamme tak op de bank hangen.

WAT MOET IK DOEN!!! HELP ME!!!

Geplaatst

Jissie, je bent nog erg jong en bent dus ook erg jong
erg veel gaan drinken. Misschien wordt het tijd om professionele
hulp te gaan zoeken voor het echt te laat is. Je vriend is het niet gelukt je
te helpen en die in onderdeel van je patroon, dus je moet het zelf doen!
Niet alleen dus, maar vrienden die met jou dit in stand houden zijn op alcoholvlak
je vijanden, als je begrijpt wat ik bedoel. En stap een is voor jou niet meer bij hen de schuld tre leggen
maar naar jezelf te kijken. Neem ze in vertrouwen en vraag ze jou geen alcohol te geven.
Of mijd ze een poosje als dat beter is, het zal gemakkelijker zijn, want je zoekt het op en onbewust betekent dat dat je nog niet de knop naar stoppen hebt omgezet. Jij en jij alleen ben de alcoholist
die geen rem heeft. Misschien hebben je vrienden wel hetzelfde probleem en geven jou de schuld, want met Jissie is het zoooo lekker doorzakken enz enz. Eerlijk worden, eerst tegen jezelf, en dan vriend, vrienden en wie je kunt vertrouwen en wie je kunnen helpen. Je hebt hulp nodig echt en je weet het, kijk naar je hulpvraag en durf hulp te zoeken,'
Sorry als dit hard klinkt, maar je hoeft niet nog 30 jaar door te worstelen zoals ik en zoals meerderen hier. Het kan zo anders. Tijd om weer trots op jezelf te gaan worden meid!

Geplaatst

Goedemorgen Jissie,

Ik ben zelf gisteren op deze site beland en ook ik heb een drankprobleem, ik ben een man van 34 en merk in jou verhaal heel veel herkenbaarheden. zelf zwaar beginnen drinken rond mijn 25ste, ook eerst zoals je beschrijft bij wel "heel leuke" vrienden in de weekends, daarna was het op woensdag ook even een feestje om de week te breken.. voor ik het wist was het opstaan met bier en slapen gaan met bier.

Dit heeft een verandering meegemaakt na kopen van ons huis, waarbij ik s`ochtends al te lam was om überhaupt nog iets te doen in ons net verworven paleisje. Er moest actie komen en snel, dus heb een aantal maanden naar AA meetings geweest. Dit heeft mij persoonlijk veel geholpen, om als eerste aan mezelf toe te geven dat ik een alcoholist ben, en dat je absoluut niet alleen staat. Toen werd de droomjob me aangeboden, lange werkdagen, leuke baan, maar gewoon geen tijd meer om meetings bij te wonen van de AA.

Alles ging goed tot afgelopen november waar ik te horen kreeg dat mijn functie komt te vervallen, je raad het al .. erg teleurgesteld.. en daar was de alcohol weer.. deze keer geen bier omdat ik te beschaamd was om weer naar de drank te stinken .. dus wat was mijn oplossing laat ik aan de wodka gaan dat ruik je een heel stuk minder.. een klein flesje .. twee kleine flesjes .. tot afgelopen maandag avond bijna 2 liter wodka naar binnen heb gegooid.

De maat is ook vol voor mij.. GENOEG .. ik weet dat het anders kan, en ga er weer vol voor .. van dag tot dag .. en vandaag is mijn dag 2 zonder alcohol.

Geplaatst

Hai Jissie, WELKOM :present:

Ik had je verhaal ook gelezen, in ieder geval zit je hier wel met vele andere lotgenoten
en ben je op de juiste plek. Je bent echt net de enigste maar veel te jong om nu al alcoholiste te zijn.
Ik wil me hierbij dan ook graag aansluiten bij het commentaar van Jane :)

Groetjes Shahire :moon:

Geplaatst

WELKOM Savioure,

Ik moest je naam eerst even opschrijven, pffff niet de meest makkelijke naam
heb je gekozen :)
Je tweede dag.....neem ook vandaag de eerste niet! Dan volgt de rest namelijk ook niet!!
Ik denk dat je er ook goed aan hebt gedaan om je hier aan te melden, je kunt hier altijd
wel je 'ei 'kwijt en meepraten.
Je kunt iedereen vinden onder de rubriek 'Ditjes en Datjes' en ga je naar de dag van vandaag en laatste bladzijde, hier kun je gewoon 'binnen' stappen en meepraten.
Als jullie willen weten wie en wat hier rond hangt kun je ook eens een kijkje nemen bij 'wie is wie',
je ziet je bent de enigste!!
Succes Savi en Jissie met de strijd tegen de alcohol :present:

Groetjes Shahire.

Geplaatst

Welkom Jissie en Savioure:

Ik wens jullie veel succes met het stoppen met drinken. Het leven is zo veel fijner als je niet meer drinkt. (misschien moeilijk te geloven in het begin maar dat komt wel).

Jisse: je hoeft natuurlijk niet je vrienden op te geven omdat zij ook veel drinken maar ik zou wel eerlijk tegen ze zijn dat jij dat niet aankan en het wilt veranderen. Misschien is er wel iemand die met je mee doet!
Van iemand die je niet wil steunen weet je gelijk dat dat niet je vriend is.

Kom mee schrijven op Ditjes en Datjes draad. Daar kunnen jullie alles kwijt en vinden steun als het nodig is.

Desi

Geplaatst

Welkom Jisse, ik snap je helemaal. Ook ik heb een bevriend stel waar altijd gedronken wordt en ik zie, nu ik twee maanden gestopt ben met alcohol, het meest op tegen afspraken met hen. Eind maart staat er weer een. Ik heb hen wel eerlijk verteld dat ik in ieder geval 3 maanden geen alcohol drink (en misschien wel nooit meer) maar heb toch steeds het gevoel me te moeten verantwoorden. Toen ze ons uitnodigden voor eind maart, was er direct weer de vraag: en drink je alweer? En hoe smaakte het eerste glas? Zo vermoeiend, ik heb er dan ook al helemaal geen zin meer in. Maar mijn vriend ontleent er veel aan, in die zin is het een groot dilemma. Maar net als jij, moet ik naar mezelf kijken, ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag en kan ik mijn alcoholgebruik niet aan hen ophangen.

Ik wens je heel veel sterkte en succes, en oh wat zul je trots op jezelf zijn als je de alcohol kunt laten staan. Misschien is het inderdaad goed de eerste tijd het contact met hen even uit de weg te gaan. Eerlijk zeggen dat je niet meer drinkt, zal ook een hele goede stap zijn. En je vertelt al hoe blij je bent als je weer fit bent, dat is toch een hele goede motivatie lijkt me! Want dat is inderdaad heerlijk, 's ochtends fit en helder opstaan. Nogmaals veel succes:present:

Geplaatst

hallo lieve mensen,

wat fijn om jullie verhalen te lezen en feedback te krijgen (fijn is anders, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel).
Jane4, dank je wel voor je eerlijkheid. het kwam net even hard aan, maar de waarheid heb ik nodig. ik noemde mezelf geen alcoholist, maar je hebt gelijk, ik ben het wel. want ik heb er geen grenzen in.
ik geef mijn vrienden niet de schuld, dat wil ik wel even zeggen, maar je hebt absoluut gelijk dat ik mijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. het is mijn leven en daar moet ik de keuzes in maken. het maakt het alleen gewoon moeilijker als ik bij hen ben. maar idd, de keus is aan mij of ik mezelf vol giet en ladderzat thuis kom, ze dwingen me nergens toe.
het klopt ook dat mijn vriend ook meedeelt aan dit patroon, want ook hij is in de weekenden een stevige drinker.
ik ben alleen bang dat ik dat niet meer uit hem ga krijgen. hij is een paar jaartjes ouder dan ik en zit al veel langer in deze cirkel en hij vind het eigenlijk ook wel best. hij is verder echt een schat van een vent, ik hou zielsveel van hem en hij van mij. onze relatie zit verder goed, alleen we drinken veels te veel. maar de keus is aan hem zelf of hij minder wilt gaan drinken in de weekenden. ik heb mijn eigen keuze gemaakt en wil het zo niet meer.

Savioure, fijn dat jij me ook begrijpt. jij bent bijna 10 jaar ouder en zoals ik lees is dit gedoe al veels te lang aan de gang.
ik mocht al drinken toen ik 14 was, en zoals je kon lezen in mijn verhaal zoop ik me al helemaal klem vanaf mijn 17e. ik heb het 4 jaar hartstikke goed gedaan en nou komt het hele patroon weer terug. ik heb er geen zin meer in. vroeger ging ik over de straat omdat ik me klem zoop in de kroegen, en van die naam kom ik bijna niet meer af (ik kom uit een klein dorp). ik kom al jaren niet meer in de kroegen, maar zoals ik al zei, het is eigenlijk gewoon weer dezelfde kant opgegaan alleen nu weet bijna niemand er wat van, en dat maakt het alleen maar gevaarlijker.

doordeweeks ga ik weleens koffie drinken bij die vrienden van me, en vandaag was ik er ook even geweest. ik heb gezegd dat ik het voorlopig een stuk rustiger aan ging doen. ik merk dat ze denken ja ja, jij wel feestbeesterige Jissie. ik heb verder ook niets gezegd meer erover. ze gaan het vanzelf zien als we weer uitgenodigd worden. de aankomende 2 weekenden heb ik zoiezo geen tijd, en daarna als we weer een keer uitgenodigd worden, drink ik niets. ja cola of iets anders van fris. en dan ga ik ook naar een uurtje of 2 lekker naar huis. of ze het nou leuk vinden of niet. het is mijn lijf, mijn leven, en ik zit met de gebakken peren. wat de rest doet, zal me worst wezen. jullie gaan het horen!!
thnx voor jullie tips en steun!

Geplaatst

Jissie ik ben 57
en op mijn 55ste eindelijk
kunnen stoppen. het is nooit te laat
om je verdere leven alsnog meer jezelf te worden.
Als jij stopt verandert er iets in jullie relatie, wees erop voorbereid
dat jullie samen een nieuw evenwicht vinden. het kan zijn dat je vriend als reaktie zelfs
tijdelijk meer gaat drinken. Toen mijn partner stopte had ik een mooi excuus om de fles
dan maar alleen leeg te maken. het duurde een hele poos eer ik inzag dat ik mezelf het
meeste had en zelf de stap moest zetten. Toen was partner dus al een jaar weg.
En hetzelfde geldt voor vriendschappen, er verschuift iets, hopelijk ten goede, maar laat het
je niet weerhouden. We gaan je lezen:present:

Geplaatst

Hallo Jissie en Savioure:present:

Welkom hier! Hoop jullie beiden vaak te zien bij de Ditjes en datjes, onze virtuele huiskamer. Daar vindt je altijd wel een luisterend oor. Misschien hebben jullie er al een tijdje meegelezen en kun je er nu als je wilt zelf een berichtje plaatsten of reageren op iemand. Mij heeft het veel steun gegeven om te ervaren dat ik niet de enige ben met een drankprobleem. Ik ben nu ruim 4 maanden gestopt met drinken en ik kan het iedereen aanraden. Het is niet gemakkelijk en zeker niet de eerste paar weken, maar het is het waard. (nu klinkt ik net als die L'Òreal reclame:$)

Succes beiden!

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...