Spring naar bijdragen

Zondag 7 januari 2007


Francesca

Aanbevolen berichten

Ik wil al diegene feliciteren, die vandaag hun eerste week "droog" af kunnen sluiten.
Ik kan mijn nog herinneren dat die eerste week een hel was voor mij.
Alle ellende uit de dranktijd die, schijnbaar tegelijkertijd,
naar boven kwam, liefst had ik het meteen weggezopen.

Gelukkig kon ik het aan, met steun van mijn vrouw,
en steun van de AA.

Wat voor mij heel belangrijk was,
was de tip om na te denken over alternatieven:
Wat als je een week droog bent..
een maand droog,
een kwartaal,
etc.
Dat gaf me iets om naar uit te zien.
Iets waardoor het -ook op korte termijn-
belangrijk werd om door te gaan.

Op lange termijn heb je alleen jezelf nodig:
JIJ bent waardevol!
Waardevol genoeg om niet door drank weggespoeld te worden.
Slechts je eigenwaarde is de enige beloning,
en die beloning is zo immens groot!

Ik gun iedereen die het nieuwe jaar
met dit voornemen gestart is
dat hij/zij ook bereikt
wat voor hem/haar zo belangrijk is:
Nuchterheid
zelfrespect,
Eigenwaarde!

Bedenk dat elke dag maar 24 uur heeft die je niet hoeft te drinken,
al de rest is -voorlopig- bijzaak!

Brordvl.

En natuurlijk zij al langer droog zijn
en een ander lustrum vieren,
OOK GEFELICITEERD!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Franneke, eerlijk gezegd weet ik dat niet meer. Ik kan me niet herinneren dat ze het een ziekte hebben genoemd, maar wat ik me niet kan herinneren kan wel degelijk genoemd zijn hoor. We waren ook niet bezig met genezen omdat dat niet mogelijk is. We waren voornamelijk bezig om irreële gedachten om te buigen naar reëele gedachten en met het aftasten en bepalen van persoonlijke emotionele grenzen. En vooral ook met het aanbrengen van een zekere vorm van structuur in het dagelijks leven. Mogelijkheden leren zien voor een zo normaal mogelijk zelfstandig leven. Het bouwen aan een eigen identiteit die er zijn mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het zo raar dat het een ziekte zou zijn, omdat je zelf de enige bent (nu ja, voor de AA samen met God of een Hogere Macht dan) die het kan genezen. Dus daarom kom ik er niet uit. Niet dat dat verder zoveel belang heeft. Veel filosoferen erover stelt het eigenlijke stopproces nog even uit, hé. :o

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, Ferry en Rufus: stelletje HELDEN. Jullie zijn fantastisch. Echt knap!!!

Volgens mij zijn de discussies ook weer erg goed op het forum en dat hélpt écht he. Types als Ziza, die hun ervaringen zo goed kunnen delen, ik vind het echt leerzaam.

En Frannie, goeie vraag, ik ben benieuwd naar Kohs antwoord. Ik worstel ook met die vraag. Als het een ziekte is 'is het niet mijn schuld' en als het geen ziekte is wél.
Maar als het niet mijn schuld is, is het ook niet mijn verdienste dat het nu goed gaat!
en ik wil wél dat het mijn verdienste is, want ik doe er mijn best voor!

Of moet je je helemaal niet afvragen of het je schuld of verdienste is??? Ik ben helemaal gewend om wel in die richting te denken. MEA CULPA .... (!)

Maar eerst voor Anna Ferry én Rufus:

:present::present::present:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het boek Help ik (ver)zuip komt alcoholisme als ziekte ook aan bod. In een nawoord zegt een verslavingsarts daar het volgende over.
"Het risico op verslaving heeft een genetische component. Mensen verschillen van elkaar in wat verslavende stoffen met hen doen: eenzelfde consumptieniveau gedurende eenzelfde periode heeft afhankelijk van de genetische constitutie een verschillende uitwerking op de hersenen. De voor verslaving kenmerkende ziekelijke zucht (craving) zal bij de ene persoon sneller ontstaan dan bij de andere. .........
Het is bekend dat stress in de eerste levensjaren bij verschillende mensen verschillend kan doorwerken in hun draagkracht op latere leeftijd. Een verminderde draagkracht kan zich uiten in het sneller ervaren van stress in bv. de adolescentie, met als gevolg dat de ontspannende werking van alcohol er toe leidt dat gemakkelijker onbewust een vlucht in de alcohol kan plaatsvinden.
Naast de bovenbeschreven kwetsbaarheid, samenhangend met genetische factoren en met vroege ontwikkelings- dan wel vroege omgevingsfactoren, spelen psychosociale factoren een essentiële rol in het proces dat tot verslaving kan leiden. Zonder alcohol te drinken wordt niemand alcohol-verslaafd. En verslaafd ben je niet van de ene op de andere dag.
Zolang je sociale contacten maar niet draaien om alcoholgebruik en zolang je het consumptieniveau wat betreft hoeveelheid en frequentie beperkt houdt, zit je aan de veilige kant."

Het is dus een combinatie van factoren, waarin een rol speelt dat wij waarschijnlijk allemaal extra gevoelig zijn voor verslaving, maar óók allemaal zelf die stap hebben genomen om steeds opnieuw die eerste glazen te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, PP, Koh lijdt even aan geheugenverlies. ;)
Volgens mij -- maar ik lijd ook aan geheugenverlies -- beschouwt Tactus het als een gewoonte.
Ik weet het niet, hoor. Een ziekte klinkt iets minder erg dan "eigen keuze", maar toch blijft het je eigen keuze of je wilt stoppen of niet. Pfff. Moeilijke discussie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar is het dan niet mooi om het als volgt uit te drukken:

zeker gezien Anna's stukje:

welliswaar hebben we een ziekte waar we niet al te veel aan kunnen doen, maar wij weten door er goed mee om te gaan, het probleem dat voortkomt uit deze ziekte de kop in te drukken.

Dan hebben we én niet de schuld en wél de credits van het stoppen!

Ik vind dit wel mooi. En volgens mij klopt het ook best aardig.

Volgens mij laat Tactus zich niet zo uit over de 'schuldvraag' maar het óplossen lukt alleen door ingesleten gewoontes te wijzigen. Geloof ik.

PP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé, Anna, naar aanleiding van onze discussie gisteren, heb ik ineens mijn twijfels over die genetica. Als ik bedenk dat mijn tante en oom ook drinken/dronken, bedenk ik wel dat zij allemaal opgevoed zijn door dezelfde ouders. Die hun opvoedingsmethode weer doorgaven aan mijn moeder, die zelf niet dronk (maar op andere manieren niet echt "normaal" was), maar ons ook weer zo opvoedde. Blijft het feit dat mijn zussen niet drinken... Dus daar ben ik niet helemaal uit.

Nu ja, mijn huisarts zegt ook dat sommige mensen veel gevoeliger zijn voor verslaving dan anderen. Dus ik ga er een beetje van uit dat het een combinatie van beide is.

Hahaha, ik had wetenschapster moeten worden. :D De universiteit waaraan ik gewerkt zou hebben, was vast gesloten wegens rare praktijken. Hihi.

't Is laat. Ik zou beter naar bed gaan. :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Ik sluit me aan bij brdvl en feliciteer iedereen met zijn/haar keus om gestopt te zijn met drinken. Of het nu een dag is, een week, een maand of nog langer.
Ik formuleer wat krom omdat ik een verschil wil maken tussen stoppen met drinken en niet meer drinken.
Niet meer drinken is, voor mij, een gewoonte die gaat ontstaan als je lang genoeg gestopt bent met drinken. Het eerste probleem van het stoppen is dan voorbij. Het wordt dan zaak om de gewoonte van niet drinken te gaan koesteren en overeind te houden. En dat is ook nogal lastig, vooral als de eerste euforie voorbij is. In verband met stoppen met drinken zei iemand eens: 'het probleem is niet zozeer stoppen met drinken, hoe moeilijk ook, maar gestopt blijven met drinken'. En zo is het maar net.

Ik herinner me nog goed hoe die eerste week eruit zag voor mij. Ik wilde, na jaren tegen stoppen aangehikt te hebben, vanaf 8 augustus, elke week 2 dagen niet drinken en de andere dagen maximaal 3 consumpties. Leek me een aardige prestatie want ik dronk al 45 jaar, waarvan de laatste 20 echt problematisch. Zo'n 70 stuks witte wijn en cognac per week. Mijn gezondheid liet na een ernstig hartinfarct die alcoholinname niet meer toe en de gevolgen van doorgaan laten zich raden.

Op dit Forum schreef toen Opa: 'Doe jezelf eens het cadeau van drie weken niet drinken, merk dan eens hoe dat voelt en besluit dan hoe verder'. Dat bleek goede raad. Ik voelde me zo opknappen dat ik er steeds een week aan vastgeplakt heb en nu, morgen, op 5 maanden ben uitgekomen. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk ben ik een ander mens geworden. Ik ben dan ook nogal blij met die eerste stap, toen.
Ik kan me voorstellen dat ik in augustus een jaar niet gedronken zal hebben. Niet drinken begint voor mij een gewoonte te worden. Niet dat het af en toe niet moeilijk is, maar dat hoort erbij.

Dus allemaal gefeliciteerd met niet drinken of stoppen met drinken. Het maakt niet uit hoe je het noemt, als je maar echt wil en volhoudt.

Ferry en Anna, strijdmakkers van hetzelfde uur, jullie een speciale felicitatie. Ik heb me regelmatig voor ogen gehouden als ik in verleiding kwam dat ik jullie niet wilde opbiechten dat ik het schip was ingegaan en dat hield me dan tegen. Bedankt voor jullie virtuele steun en aanwezigheid. En we gaan door wat mij betreft.

Succes voor iedereen en vive la vie!

Rufus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt gelijk Rufus, mooi gesproken

en Kohs antwoord zullen we morgen pas krijgen. Een mooie cliffhanger... ziet Kohtje het als ziekte of als zijn eigen schuld....
Oh, ik lees het nu beter, het was voor Koh geen vraagstuk. En is dát misschien niet het allerbeste??? het doet er niet toe als we maar werken aan een oplossing



Welterusten!

Pietjepuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Francesca en Kohtje,

Alcoholisme is voor een belangrijk deel een mentale ziekte en voor het andere deel een fysieke ziekkte....

Het mentale deel bestaat uit de obsessie om te drinken no matter what..ik hoef alleen maar naar mijzelf te kijken....er zijn maar heel weinig mensen die op eigen kracht en zonder hulp hersteld zijn...een obsessie is een gedachte die al andere gedachten wegduwt een de centrale plaats in het leven inneemt...

Het fysieke deel is de allergie.... de reaktie van het lichaam van een alkie is dat het lichaam vraagt om meer...een normale reaktie van het lichaam op alcohol zou zijn om te stoppen...de meeste normale mensen stoppen met drinken niet op wilskracht maar simpelweg omdat ze genoeg hebben gehad...of ze voelebn zich tipsy worden of een beetje misselijk...het lichaam van een alkie schreeuwt om meer en meer...

Een allergie is abnormale reaktie van het lichaam op een substantie....

Dit is het ziekte-concept volgens AA en vele afkikckklinieken in de wereld....maar het blijft een theorie....
Tot nu is de wetenschap er niet in geslaagd te bewijzen om aan de hand van fysiek bewijs (hersenafwijkingen etc.) dat iemand verslaafd is... dus er is geen keihard bewijs...

De theorie zoals boven daar kan ik mij in vinden...het verklaart een hoop dingen voor mij die ik anders niet zou kunnen verklaren...het stukje wat ik hiervoor geschreven heb dat is een stukje uit de docters opinion...en daar kan ik mij helemaal mee identificeren...

De oplossing volgens AA/12 stappenpprogramma is er een die ligt op het spirituele vlak...want volgens het 12 stappenprogramma zijn we ook spiritueel ziek...en we hadden een groot gebrek aan hoop en vertrouwen...de oplossing uiteindelijk zijn "spiritual awakenings" die ervoor zorgen dat we de obsessie verliezen...een "psychic change" zou je ook kunnen omschrijven als een fundamentele verandering van de huidige manier van denken naar een totaal nieuwe manier van denken...er verschijnt een nieuwe basis set-up (geestelijke houding , nieuwe houding tegenover het leven , godsbesef, normen en waarden , moraal etcetc..) in het hoofd....en dit kan heel snel bereikt worden door het doorlopen van de stappen....en dan is het een kwestie van bijhouden en geestelijk doorgroeien....
Vandaag ben ik nuchte op basis van mijn geestelijke conditie....
Nou omschrijf ik het een beetje kort door de bocht maar ik heb er baat bij....en het is best hip toch...
Spiritualiteit is het modewoord vandaag....new -age is er niks bij...grapje...

O ja.... ik kan over water lezen wat ik wil maar ik zal het nooit nat worden....
om nat te kunnen worden moet ik het water in....
en zo werkt het ook met oplossen van problemen...ik kan er uren over praten hoe mijn problemen ga oplossen maar het enige wat ik hoef te doen is het water in te gaan...

Om eerlijk te zijn ik ben blij dat ik uitgedacht ben over wat ik nu precies mankeerde...en het boeit me ook niet meer zo...ik denk dat er veel intelligentere mensen zijn die hier onderzoek naar doen dan ik...ik ben gebaat voor een oplossing voor mijn probleem ...een oplossing die werkt en die heb ik gevonden....
Het is leuk om er over te filosoferen maar ik weet het ook niet...ik kan mij helemaal vinden in het 12 stappen-programma....

Anna gefeliciteerd met 5 maanden ADB......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gesproken en goede discussies vanavond, Ik ga ook slapen, ben wat moe na een avond in mijzelf te hebben gekeken en de dingen te voelen die dan boven komen. Maar de tranen waren puur dit keer dus het was goed. De eerste week heb ik gehaald. Op naar de tweede! :present:
Welterusten allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ff wat gegeten (lekker: 2 eitjes met verse zilveruitjes, kerstomaatjes, geraspte emmental en volkorenbrood) en net Ziza's bericht gelezen. Ook Anna's citaat herlezen -- aandachtig deze keer -- en ik zie er wel wat in, want mijn therapeute heeft het ook altijd over draagkracht en veerkracht.

Het woord 'allergie' vind ik wat raar, omdat ik me moeilijk kan voorstellen dat iemand die allergisch is voor katten elke dag aan 10 katten gaat snuiven, maar 'abnormale reactie van het lichaam op alcohol' lijkt me dan weer plausibel. Want de ene drinkt met smaak 2 biertjes en stopt gewoon, terwijl ik er dan weer minstens 10 moet hebben.

Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit wat het echt is. Feit is dat ik zelf de enige ben die het kan stoppen. En daarin geef ik Ziza wel gelijk, want op dat gebied ben ik echt wel niet goed bij m'n hoofd.

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga dr ook maar eens op tijd in. Even lekker in een heeeeeel ander soort boek lezen "De Vallei van de Paarden", gaat in etappes en ligt me nu hier aan te kijken. Ben even uitgedacht en heb even geen zin in "zware" kost.
Morgen 5(?) weken ADB... heerlijk.

@fran:
Zilveruitjes bij een ei? Kan me daar even niets bij voorstellen.
De rest klonk wel lekker.

Welterusten allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie zelf ook wel wat in dat stukje Fran, het verklaart voor mij in ieder geval een hoop. Bovendien lijkt het mij ook plausibel dat er niet één simpele verklaring is, maar een samenspel van factoren. En dat daar zowel een (genetisch bepaalde) lichamelijke aanleg in meespeelt, als verminderde draagkracht als gevolg van stress op jonge leeftijd (voor mij zeer herkenbaar), als een stuk "eigen schuld dikke bult" omdat je zelf die keuze hebt gemaakt om te gaan drinken, en weer te gaan drinken, en nog eens etc. totdat je verslaafd was, is voor mij heel plausibel.
Dat betekent dat als het je lukt te stoppen, je wel degelijk iets geweldigs gepresteerd hebt, want je hebt een erfelijk mankement overwonnen en bent een ingesleten gewoonte de baas geworden! En die veer steek ik maar eens lekker in mijn k*nt, o zo. Mag jij ook doen hoor Pietje, als je even een andere veer neemt.

Rufus, ik moet je bekennen dat voor mij hetzelfde gold als voor jou. Ik heb ontzettend vaak in het weekend op het punt gestaan om toch maar dat eerste glas in te schenken, maar de gedachte dat ik dat dan aan jou en Ferry zou moeten opbiechten heeft me daar meer dan een keer van weerhouden. Bovendien wilde ik niet dat je me zou inhalen.:P

Ziza, jij hebt ook gelijk, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit waar het allemaal door komt. Het belangrijkste is dat je een oplossing vindt voor je probleem.

Morgen is het weer vroeg dag, want ik moet weer werken voor mijn boterham helaas. Dus ik ga mijn bed opzoeken. Welterusten!

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie discussie vandaag. Heb net bijgelezen. Ik ga ook voor het samenspel van factoren, waarbij ik uiteindelijk zelf dat blik opentrek, of die fles opendraai...

Verder ben ik vandaag lekker met mijn lief op pad geweest. Stukje rijden, pannekoeken eten. Hmmm...

En Zeeman: ik mis je inderdaad ook. Laat je wat horen als je meeleest?


...pannenkoeken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marion

Ik ga straks slapen want 'k moet vroeg op voor de kindjes, morgen weer school, hé!!
Hoe komt het dat je niet kunt slapen?? Als het helpt wil ik je wel een wiegeliedje zingen, hoor!

Het staat al voor 80% zeker vast dat ik kom op 18 feb maar met 4 kinderen moet ik altijd een reservemarge rekenen, hé!!!

Veel groetjes van knuffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...